Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی نورافشان گفت: نتایج این تحقیق در معتبرترین ژورنال بین المللی خواب به چاپ رسیده، هرچند با وجود 100 ساله بودن این ژورنال، تاکنون مقاله ای از ایرانیان در آن چاپ نشده بود.

وی ادامه داد: فرد هنگامی که خواب می رود به شکل دوره ای چشم ها حرکت سریع دارد (REM)و این زمانی است که فرد اطلاعاتی را که در طول آن روز و یا روزهای قبل به دست آورده به حافظه بلندمدت خود می سپارد و همزمان خواب هم می بیند که تیم پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تاثیر خواب عمیق بر سلول های عصبی را مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر نورافشان یادآور شد: در این تحقیق در موش صحرایی آزمایشگاهی سفید، حرکت سریع چشم ها را در طول چرخه خواب حذف کردیم و نتایج آن را برروی گروه مربوطه مورد آزمایش قرار دادیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: ما یکسری مخازن بزرگ در اختیار داریم که تا ارتفاع 6 تا 7 سانتی متری آب در آنها وجود دارد و موش های آزمایشگاهی برروی پایه های کوچک استوانه ای مانند روی لبه این محل ایستادند و در صورتی که خوابشان عمیق می شد و به عبارتی وارد مرحله (REM) می شدند در آب می افتادند و با توجه به اینکه آب کمی سرد بود، بیدار می شدند و همین مسئله باعث داشتن خواب سطحی ونه عمیق آنها می شد.

دکتر نورافشان ادامه داد: تیم پژوهشی یادشده به مدت 21 روز روی این موش ها آزمایش کردند و نتیجه این بود که نداشتن خواب عمیق بر کاهش حافظه بلندمدت و کوتاه مدت افراد به شدت تاثیر می گذارد.

رئیس مرکز تحقیقات استریولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علاوه بر این شرایط یادشده (نداشتن خواب عمیق) باعث از دست دادن سلول های عصبی اصلی (نورون) و سلول های پرستار نورون ها می شود.

دکتر نورافشان افزود: در این خصوص از دست دادن سلول ها را در 3 منطقه اصلی بررسی کردیم؛ یکی در بخش پیشانی مغز که مربوط به منطقه شخصیت، قضاوت و وجدان افراد است، دیگری منطقه هیپوکمپ که مربوط به حافظه کوتاه مدت و همچنین هسته هایی که در ساقه مغز بوده و مربوط به تنفس است؛ در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در هر 3 ناحیه یادشده، نداشتن خواب عمیق باعث از دست رفتن سلول های نورون و پرستار می شود.

وی عنوان کرد: حاصل این تحقیق، بررسی برروی هسته های تنفسی بود و مقاله آن در یکی از بهترین ژورنال های دنیا در زمینه خواب چاپ شد.

دکتر نورافشان با اشاره به انجام این تحقیق توسط مرکز تحقیقات استریولوژی و گروه علوم اعصاب دانشکده علوم نوین دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این نتیجه رسیدند که از دست رفتن زمان خواب عمیق که با حرکات چشم ها همراه است برروی سلول های عصبی منطقه حافظه، شخصیت و تنفس تاثیر منفی می گذارد.

48

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۰۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا حمزه‌لو، در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، گفت: نمایشگاهی که امسال در کنگره برپا شده مانند سنوات گذشته مورد استقبال وسیع شرکت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است به نحوی که بیش از ۲۱۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند.

وی افزود: در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی این نمایشگاه شناخته شده است و همکاران از سراسر کشور برای حضور در کنگره و نمایشگاه شرکت داشتند، که شرکت‌های دانش بنیان از داخل کشور نیز در نمایشگاه حضور داشتند و محصولات خوبی را ارائه کردند.

حمزه‌لو با اشاره به رونمایی که در نمایشگاه امسال انجام شد، اضافه کرد: در این کنگره از دستگاهی که تحول عمده‌ای را در حوزه آزمایشگاه و میکروب شناسی ایجاد کرد رونمایی شد، این دستگاه بر اساس طیف سنجی کار می‌کند و در زمان بسیار کوتاه بدون آماده سازی اولیه و مواد مصرفی، عوامل میکروبی و باکتریایی را شناسایی و در روند درمان و بستری شدن کمک قابل توجهی می‌کند.

وی همچنین در ادامه درباره اینکه راهکار برون رفت مهاجرت آزمایشگاهیان، بیان کرد: در سنوات اخیر موج مهاجرت در تمام رشته‌های پزشکی زیاد شده است و افراد مستعد که امکانات و پتانسیل کار کردن را دارند به دلیل مشکلات عدیده، مهاجرت می‌کنند.

حمزه‌لو افزود: اگر اتفاقاتی در حوزه آموزش این افراد بیافتد و مسیر تحصیل در علوم آزمایشگاهی کوتاه شود انگیزه این افراد برای ماندن بیشتر خواهد شد.

وی توصیه کرد: باید به حوزه آزمایشگاه‌ها توجه ویژه شود چرا که یکی از بخش‌های مهم در نظام سلامت هستند و بسیاری از تشخیص‌ها بدون آزمایشگاه امکان پذیر نیست.

حمزه لو گفت: باید در تمام حوزه‌ها مانند تربیت نیروی انسانی، تأمین کیت، مواد و تجهیزات توجه شود تا بتوان از مهاجرت آزمایشگاهیان جلوگیری کرد.

کد خبر 6095130 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • رونمایی از دستگاه میکروب شناسی در کنگره علوم آزمایشگاهی
  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد/ علوم پزشکی: در تهران فوت کرده
  • ۳ تا تکنیکی که با آن در طول خواب می‌توانید حافظه تان را تقویت کنید (فیلم)
  • تسریع در اجرای قانون جوانی جمعیت نیازمند همراهی جدی دستگاه‌هاست
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • پلمب ۱۲۴ واحد مشاور املاک در قزوین
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد