Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@09:10:21 GMT

آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر فارس برگزار شد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۱۴۲۷

آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر فارس برگزار شد

شیراز- آیین نکوداشت سرآمدان ادب و هنر استان فارس با حضور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این برنامه که شامگاه دوشنبه در تالار حافظ فرهنگ وارشاد اسلامی فارس برگزار شد از ابوتراب خسروی(نویسنده)، غلامرضا ذوالانواری(پدر گبه بافی ایران) و مسعود شناسا(موسیقی دان) تقدیر به عمل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین که توسط بنیاد نخبگان فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد رئیس این بنیاد با بیان اینکه وظیفه این نهاد تکریم نخبگان در همه ابعاد است گفت: تکریم از بزرگان، سرآمدان، مشاهیر و نخبگان شناسایی رمز موفقیت آنهاست که تکریم از بزرگان در دولت «تدبیر و امید» شدت گرفته است.

حبیب شریف با اشاره به اینکه هنر یک موهبت الهی است، یادآور شد: هنر نقش مهمی در ماندگاری فرهنگ ها و ملت ها دارد.

وی با اشاره به اینکه این مراسم گرامیداشت و عزت بخشی فرزانگی است، اضافه کرد: جایگاه هنرمندان در فرهنگ ما همواره مورد توجه خاص و عام بوده است، گرامیداشت هنر، گرامیداشت بنیادهای شکوه و عظمت است.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با تاکید بر اینکه فرش، شعر، رمان و موسیقی، جزو اشکال هنر بدیع به حساب می آید، تاکید کرد: موسیقی تلفیقی از دانش و فطرت الهی است که بر اساس نظم و التزام خردمندانه شکل گرفته است.

وی ادامه داد: امروز ما وظیفه داریم تکریم و الگو سازی از هنرمندان برای آیندگان را مد نظر قرار داده و هدف از تکریم، توسعه و ترویج فرهنگ است زیرا تکریم از بزرگان، سرآمدان، مشاهیر و نخبگان شناسایی رمز موفقیت آنهاست که تکریم از بزرگان در دولت «تدبیر و امید» شدت گرفته است.

پروفسور کاووس حسن لی نیز در این مراسم با بیان اینکه بزرگداشت ها بیش از اینکه تکریم از معدودی چهره سرشناس ادب، فرهنگ و هنر شیراز باشد برای بیش از اینها دارای جایگاه است گفت:این بزرگان همواره با آثار و مخاطبانشان تکریم شده اند.

وی هنر و معنویت را مایه ژرف انگیزی دانست و افزود: زیبایی برانگیزنده فرهنگ آدمی است و ادبیات فارس با محصولات خود ما را در جان دیگران دمیده و می گسترد.

حسن لی با اشاره به اینکه دیروزیان برای این سرزمین افتخار آفریدند تصریح کرد: ما باید زمان و جهان خود را بشناسیم و این راه افتخار را ادامه دهیم.

این چهره ادبی و دانشگاهی پیرامون آثار و نوشته های ابوتراب خسروی هم گفت: اگر کسی بخواهد ابوتراب خسروی را بشناسد باید بین زبان و ادبیات تفکیک قایل شود زیرا ادبیات با زبان شروع می شود اما از آن فراتر میٕ رود. چراکه متن ادبی گونه ای دیگر است و هنجارگریزی می کند و سودای کجتابی دارد.

حسن لی درخصوص نقش زبان در ادبیات داستانی خسروی اظهار کرد: زبان در این گونه دیگری است و متون از زبان روزمره است زیرا متن دنبال این چنین زبانی است.

وی یادآور شد: نوشته های ابوتراب خسروی به دروازه هایی می ماند که به روی هرکس باز نمی شوند و بیرون شدگی از زمان و جهان با او همچون کودکی است که از دیدن فیلمی وحشتناک لدذت می برد.

این استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه ابوتراب خسروی تلاش کرده مانند دیگری نباشد، ادامه داد: شیوه داستان نویسی این نویسنده توانمند مانند خود اوست و البته که او از دیگرداستان نویسان پیشتازتر است. این درحالیست که خدمت دیگری که خسروی به فرهنگ کرده پرورش خوانندگان پویاست زیرا، داستانهای ابوتراب خسروی تامل برانگیزند.

به گفته این استاد دانشگاه شیراز بیش از 30 پایان نامه دکتری پیرامون آثار خسروی نوشته شده است و او را تبدیل به یک نویسنده کلاسیک کرده است.

در ادامه این برنامه که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اسماعیل مرزبان بر اساس کتاب «ملکان عذاب» نوشته ابوتراب خسروی روایت خوانی کرد، سپس گروهی به سرپرستی استاد مسعود شناسا به اجرای قطعاتی از موسیقی سنتی ایرانی پرداخت.

همچنین محمد امین دبیر خوشه های فرش کشور پیرامون شخصیت غلامرضا ذوالانواری صادرکننده نمونه فرش کشور و پدر گبه بافی ایران سخن گفت و مهدی آذرسینا عضو هیئت مدیره کانون نوازندگان خانه موسیقی و عضو شورای پژوهشکده هنر در حوزه هنری و شورای فرهنگستان هنر با عنوان سخنرانی «هزار نکته باریکتر از مو اینجاست» به بیان گوشه هایی از خدمات ارزنده استاد مسعود شناسا به موسیقی این خطه و ایران پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، در پایان این آیین، با اهدا لوح و هدایایی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد نخبگان فارس از مقام نخبه گی این بزرگان تجلیل شد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۱۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» با حضور نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و تجلیل از منتخبان در تبریز برگزار می‌شوذ.

«پله های آسمان» عنوان جشنواره قرآنی است که همزمان با دهه فجر و در دو بخش «تقلیدی و تحقیق» و «حفظ یک و سه جزء» با هدف نهادینه کردن سبک زندگی قرآنی در جامعه به ویژه در بین کودکان، نوجوانان و جوانان و به صورت حضوری و مجازی در آذربایجان شرقی برگزار شد.

«زمینه سازی برای حل معضلات اجتماعی با استفاده از آموزه های قرآنی» از دیگر اهداف اصلی برگزاری این جشنواره قرآنی بود که بخش حضوری آن به صورت استانی و با ۸۰۰ شرکت کننده از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی در دو زمینه حفظ و قرائت و برای سه گروه سنی ۷ تا ۱۲ سال، ۱۲ تا ۱۷ سال و ۱۸ تا ۲۴ سال برگزار شد.

«نماز، امانت دهی، حجاب و عفاف، ادب و خوش رفتاری، انفاق و کمک به دیگران، بررسی صحت اخبار دریافتی و احترام به والدین و بزرگترها» محورهای جشنواره «پله های آسمان» بوده که بخش مجازی آن نیز در زمینه‌هایی چون نقاشی، عکس نوشته و کاریکاتور، دل گویه، اینفوگرافی و کلیپ با ۵۴۳۰ اثر از شرکت کنندگان گروه‌های سنی مختلف ۷ تا ۲۵ سال به صورت کشوری برگزار شد.

آیین اختتامیه این جشنواره قرآنی پس از برگزاری بخش‌های مختلف و مشخص شدن منتخبان آن یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶ عصر در بوستان قرآن کریم واقع در جلالیه تبریز و با حضور آیت الله سید محمدعلی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی برگزار و از نفرات برتر تجلیل خواهد شد.

در آئین اختتامیه جشنواره «پله های آسمان» که به همت مجمع قاریان تبریز و شهرداری منطقه ۷ و با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی استان برگزار می‌شود، ۹۳ نفر از منتخبان بخش حضوری و ۷۶ نفر از منتخبان بخش مجازی و نیز جمعی از دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره تجلیل به عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حضور ۱۹ شبکه خارجی در آیین روز خلیج‌فارس در بوشهر
  • آیین زورخانه ای به مناسبت اولین سالگرد نکوداشت پهلوان بهمن ضیایی
  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • یک هزار معلم در مدارس استان سمنان تجلیل و تکریم می‌شوند