Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:12:28 GMT

کانديداي آيت الله مصباح کيست؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۴۶۱۱

خبرگزاري آريا - هفته نامه صدا - زينب نورانيان: آيت الله مصباح يزدي که از سال 84 مستقيما به انتخابات رياست جمهوري ورود کرده در هر دوره يک کانديداي اصلح معرفي مي کند.

سعيد جليلي، ديپلمات سرسخت و محبوب اصولگرايان در مذاکرات هسته اي با گروه 1+5 و گزينه اصلح محمدتقي مصباح يزدي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم به نفع ديگر کانديداي مصباح يعني سيدابراهيم رييسي کناره گيري کرد؛ هرچند اين کناره گيري بالاجبار بود و جليلي در بيانيه اش حرفي از حمايت از همشهري اش نزد و تنها در وحدت نيروهاي انقلابي تاکيد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تقي مصباح، مشهور به محمدتقي مصباح يزدي «علامه» و «فيلسوف» جناح راست سياسي با 83 سال سن هر چند سابقه مبارزاتي شفاف عليه حکومت پهلوي در کارنامه سياسي خود ندارد اما بعد از پيروزي انقلاب به ويژه بعد از تاسيس موسسه آموزشي و پژوهش امام خميني در سال 74 (مجموعه اي آموزشي براي تحصيل طلاب) پايش به عرصه سياسي باز شد و کم کم به يکي از بازيگران پشت پرده مناسبات سياسي و انتخاباتي جناح راست و چهره اي بانفوذ بين اصولگرايان تبديل شد.





بازيگرداني پشت صحنه او در دوازدهمين دور از انتخابات رياست جمهوري و حمايتش از سيدابراهيم رييسي، توليت آستان قدس رضوي هم منجر به کناره گيري دقيقه 90 سعيد جليلي از رقابت هاي انتخاباتي شده است؛ همان که در سال 92 به عنوان کانديداي اصلح «علامه» اصولگرايان معرفي شده بود.

آيت الله مصباح يزدي براي اولين بار در سال 84 به انتخابات رياست جمهوري ورود کرد. او در آن انتخابات صريحا از محمود احمدي نژاد حمايت کرد. حمايت او از احمدي نژاد تا سال 88 همچنان ادامه داشت و حتي در جمله اي اطاعت از رييس جمهور را اطاعت از خدا خوانده بود.

اما با پررنگ شدن حضور اسفنديار رحيم مشايي در کنار احمدي نژاد و ماجراي خانه نشيني 11 روزه او، رفته رفته حمايت هاي مصباح يزدي رنگ باخت. او ديگر لباس منتقد بر تن کرده و يکي از مخالفان سرسخت احمدي نژاد شده بود. استاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در سخنراني اي در سال 90 رفتارهاي رييس دولت دهم را نقد کرد و ادعا کرد که احمدي نژاد از سوي مشايي سحر شده است: «يک وقتي به برخي از دوستان نزديک گفتم که بيش از 90 درصد معتقدم که او سحر شده است!

اين وضعيت ابدا طبيعي نيست. هيچ آدم عاقلي چنين کارهايي نمي کند، مگر آنکه اختيار از او سلب شده باشد. اين کارها هيچ توجيهي ندارند. يک وقت کسي اشتباهي مي کند، آن وقت هرچه او اشتباه مي کند، اين فرد مي آيد و توجيه مي کند! کسي که 10 تا دوست دارد، 9 تا دوستش را مي گذارد کنار و کارهاي دهمي را توجيه مي کند! آيا اين يک کار عاقلانه است که انسان دائما به آن 9 نفر اعتراض کند و حتي يک بار هم به آن دهمي اعتراض نکند؟

چطور همه اشتباه مي کنند و کنار زده مي شوند، اما اين يکي مي شود مطلق و هرچه مي گويد درست است؟ اين قضيه اصلا توجيه ندارد، اما گفتن اين حرف ها عوامانه است و کاري است که پيرزن ها مي کنند. زن و شوهرها سر هر قضيه اي که دعوا مي کنند مي گويند جادو شده. حرف عاميانه اي بود که بگوييم لابد او را جادو کرده اند. حرفي نبود که بشود همه جا زد!»





مخالفت مصباح يزدي با رييس دولت دهم که روزگاري اطاعت از احمدي نژاد رييس جمهور را اطاعت از خدا مي دانست، به جايي رسيد که حمايت از احمدي نژاد که هنوز رييس دولت بود را حرام اعلام کرد. محمدنبي حبيبي، دبير کل حزب موتلفه اسلامي 2 ارديبهشت ماه سال 91 (يعني يک سال مانده به پايان دولت دهم) در اجلاس سراسري دبيران استان هاي حزب موتلفه به نقل از رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني گفت: «آيت الله مصباح درخصوص قهر رييس جمهوري در سال گذشته فرموده بودند که اگر حمايت از آقاي احمدي نژاد مستلزم ترويج مشايي مي شود، حمايت از احمدي نژاد حرام است.»

حمايت از سعيد جليلي

روزها در حالي به زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري يازدهم سپري مي شد که محمدتقي مصباح يزدي ديگر پدر معنوي جبهه پايداري شده بود؛ جبهه اي که در سال 90 و در اثر اختلاف مصباح و احمدي نژاد بر سر اسفنديار رحيم مشايي شکل گرفته و شامل اصولگراياني چون اخراجي هاي دولت نهم و دهم، برخي اعضاي فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس هشتم و برخي اعضاي قرارگاه عمار بود.

24 ارديبهشت ماه سال 90 در حالي که يک ماه به برگزاري انتخابات رياست جمهوري يازدهم مانده بود محمدتقي مصباح يزدي به اعضاي شوراي مرکزي جبهه پايداري که براي تعيين تکليف نهايي به ديدار او در قم رفته بودند، کامران باقري لنکراني، وزير بهداشت دولت نهم محمود احمدي نژاد را کانديداي «اصلح» معرفي کرد.

سخنان مصباح در اين ديدار خطاب به اعضاي شوراي مرکزي جبهه پايداري يادآور اظهارات «علامه» درباره محمود احمدي نژاد طي سال هاي 84 تا 90 بود. مصباح يزدي درباره اصلح بودن لنکراني شهادت داد و گفت: «برخي از افرادي که کانديدا شدند من به آنها ارادت دارم و آنها نور چشم من محسوب مي شوند اما براي اين کار مناسب نيستند. آقايان روي فردي توافق کرده اند که بنده از 7 سال پيش او را در نظر گرفته بودم ولي به کسي نگفته بودم. بيني و بين الله شهادت مي دهم که روي زمين و زير آن آسمان کسي اصلح از آقاي لنکراني نمي شناسم. اميدوارم که اين شهادت برگ زريني در نامه80 ساله ام باشد.»

در حالي پدر معنوي جبهه پايداري با حمايت قاطع از کامران باقري لنکراني گفته بود «در پيشگاه الهي شهادت مي دهم در بين کساني که در يازدهمين دوره رياست جمهوري کانديدا شده اند جناب آقاي دکتر لنکراني اصلح هستند» که سعيد جليلي، ديپلمات محبوب جبهه پايداري هم به وزارت کشور رفته و داوطلب انتخابات رياست جمهوري شده بود.

همه چيز براي حمايت تمام عيار پدر معنوي جبهه پايداري از وزير بهداشت دولت نهم فراهم بود که به رييس موسسه آموزشي و پژوهش امام خميني خبر رسيد فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان باقري لنکراني را رجل سياسي محسوب نکردند. همين شد که قبل اعلام نتايج بررسي صلاحيت ها لنکراني با انتشار بيانيه اي از حضور در رقابت هاي انتخاباتي انصراف داد. او در اين بيانيه ضمن قدرداني ويژه از «حضرت علامه آيت الله مصباح يزدي دامت برکاته» اعلام کرد به نفع سعيد جليلي که «حضورش در صحنه انتخابات قطعي» شده است انصراف مي دهد.





گرچه بعد از انصراف باقري لنکراني، سعيد جليلي به عنوان نامزد اين جبهه در انتخابات رياست جمهوري يازدهم معرفي شد اما پدر معنوي جبهه پايداري آنچنان که پشت محمود احمدي نژاد در سال 88 و کامران باقري لنکراني ايستاده بود، از سعيد جليلي حمايت نکرد.

مصباح يزدي تنها در سخنراني اي که در جمع اعضاي کانون طلوع داشت در حالي که همچنان از محاسن لنکراني مي گفت اشاره اي هم به سعيد جليلي داشت و به اکراه از او حمايت کرد: «من و جبهه پايداري پيشتر کامران باقري لنکراني، وزير پيشين بهداشت دولت احمدي نژاد را اصلح تشخيص داده و بدين خاطر از وي حمايت کرده بودم، اما با انصراف لنکراني به نفع جليلي شرايط عوض شده است... او وزيري بود که در طول مدت وزارتش، حتي يک مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده بود چون قسم خورده بود که خلاف قانون عمل نکند. آيا اگر چنين کسي را شناختيم و او را معرفي نمي کرديم، نزد خدا حجتي داشتيم؟...

شرايط به گونه اي شد که آقاي باقري لنکراني عليرغم اصلح بودن، با توجه به شرايطي که پيش آمد کنار رفت و با توجه به اينکه آقاي جليلي به صورت جدي به ميدان آمدند، ايشان تکليف را از دوش خود، برداشته شده ديدند... ما شناخت بيشتري از لنکراني نسبت به جليلي داشتيم... ممکن است هر کسي در مسائل فرعي داراي ضعف هايي باشد. از اين مقرر شد براي بحث در مسائل فرعي نيز برخي از دوستان با ايشان ديدار کنند تا جبهه پايداري ضمن بررسي بيشتر، نظر خود را درخصوص شخص ايشان ابراز کند... با توجه به تحقيق ها، بررسي ها و مشورت ها به نظر مي رسد که ايشان (جليلي) در اصول و مباني ضعف ندارد و در مورادي مانند پايبندي به دين، عشق به ولايت، جديت در اجراي احکام و اهتمام به ارزش هاي اسلامي بيش از حد نصاب را دارد.»

محتاط در حمايت از رييسي

گرچه سعيد جليلي از 4 سال قبل براي حضور در کارزار انتخاباتي امسال آمادگي کسب کرده بود اما محمدتقي مصباح يزدي اين بار حتي همان حمايت را هم نکرد و روي خوش به کانديداتوري رييس تيم مذاکره کننده هسته اي دولت محمود احمدي نژاد نشان نداد. گزينه «علامه» جناح راست براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم گرچه امسال هم زاده مشهد است اما سعيد جليلي نبود. هيچکدام از گزينه هاي اصولگرايان براي انتخابات رياست جمهوري يازدهم که قرار بود رقيب شيخ سحن روحاني شوند باب ميل پدر معنوي جبهه پايداري و گزينه «اصلح» او نبودند.

از اين رو شاگردانش را به مشهد فرستاد و رايزني ها با توليت آستان قدس رضوي آغاز شد. حسينعلي حاجي دليگاني، يکي از اعضاي جبهه پايداري در گفت و گويي از نظر «مساعد» مصباح يزدي به سيدابراهيم رييس خبر داده و اعلام کرده بود که «علامه» به آنان گفته است براي انتخابات به سراغ توليت آستان قدرس رضوي بروند.

اين عضو جبهه پايداري حتي تماس تلفني مصباح يزدي با رييسي را براي دعوت او به حضور در انتخابات را هم تاييد کرد و از جلسه اي که اعضاي شوراي مرکزي جبهه پايداري با مصباح درباره انتخابات داشتند گفت که رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني در آن جلسه «توصيه فرمودند که براي انتخابات رياست جمهوري به سراغ آقاي رييسي برويد و اگر شرايطي فراهم شد که به صحنه رقابت انتخاباتي ورود پيدا کرد از وي حمايت کنيد.»





اين جلسه آغازي بر تکاپوي شاگردان مصباح يزدي براي مجاب کردن ابراهيم رييسي به حضور در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم و رقابت با حسن روحاني شد. محمدجواد کريمي قدوسي، نماينده مشهد در مجلس دهم 13 اسفند که به عنوان سخنران پيش از خطبه در حرم امام رضا سخنراني مي کرد تلويحا از ابراهيمي رييسي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم دعوت کرد: «به برکت اين شهر مقدس و ملجأ شريف امام رضا (ع) براي انتخابات سال آينده که نزديک اربعين انقلاب است يکي از مرداني که دراين شهر پرورش پيدا کرده و مورد عنايت است و اقبال عمومي هم به سمت اوست، موجي شبيه اول انقلاب براي يک تحول در انتخابات 96 و انتخاب يک کابينه انقلابي رقم بخورد.» رفت و آمد و رايزني هاي پشت پرده ادامه داشت تا اينکه توليت آستان قدس رضوي به برگزارکنندگان دومين مجمع عمومي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب (جمنا) پيغام داد که نامزد انتخابات رياست جمهوري مي شود.

سپس سيدمهدي هاشيم، عضو جبهه پايداري را به عنوان رييس ستاد انتخاباتي خود در تهران برگزيد. هفته پيش هم با همراهي برخي از اعضاي جبهه پايداري از جمله مسعود ميرکاظمي که اخبار غيررسمي حاکي از انتخاب او به عنوان رييس ستاد انتخابات دارد به وزارت کشور رفت و براي رقابت با حسن روحاني ثبت نام کرد.

گرچه اعضاي جبهه پايداري به توصيه استادشان ابراهيم رييسي را براي حضور در انتخابات مجاب کردند و تاکنون در کنارش بودند اما هنوز مصباح يزدي حمايت صريحش از توليت آستان قدرس رضوي را علني بيان نکرده است.

تنها محمود رجبي، قائم مقام محمدتقي مصباح يزدي در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در حمايت از رييسي اظهاراتي گفته است: «در صورتي که آقاي رييسي، رييس جمهور شوند، نه تنها در سطح کشور ايران، بلکه در سطح جهاني مي توانند خدمت کنند و اين قطعا بيشتر مورد عنايت حضرت علي بن موسي الرضا (ع) است؛ چه خدمتي برتر از اعتلاي کلمه توحيد و آرمان هاي امام رضا (ع) در سطح ملي و بين المللي... ايشان ايثار کرده و عمل به وظيفه را بر خواست شخصي خود مقدم داشتند و در انتخابات شرکت کردند... در چنين شرايطي که تمامي زمينه ها براي انجام وظيفه در اين سمت فراهم است؛ عدم حضور در انتخابات، اشتباه در شناخت يا کوتاهي در عمل به وظيفه است.»

پدر معنوي جبهه پايداري که بعد از پايان دولت دهم محمود احمدي نژاد گفته بود: «بايد حمايت از افراد محتاطانه تر باشد» شايد از اين رو هنوز در حمايت از سيدابراهيم رييسي سخني نگفته است که مي خواهد اين دور محتاطانه تر عمل کند.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود

به گزارش جماران؛ بیت امام خمینی (س) در اطلاعیه ای اعلام کرد:

انا لله و انا الیه راجعون

در نهایت حزن و اندوه به اطلاع می رساند بانوی با فضیلتی از خاندان علم و تقوا، صبیه مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی حایری یزدی و همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی، عروس امام راحل مرحومه معصومه حایری یزدی در جوار رحمت الهی آرام گرفت. 

مراسم تشییع پیکر آن مرحومه روز شنبه ساعت ۱۰ صبح از مسجد نو به سمت حرم مطهر و مراسم ختم همان روز بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیه شهدا (خیابان صفاییه) برگزار خواهد شد. شرکت عموم طبقات مومنین بویژه روحانیت معظم موجب شادی روح آن مرحومه و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

بیت امام خمینی (س)

دیگر خبرها

  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • مراسم تشییع همسر سیدمصطفی خمینی شنبه برگزار می‌شود
  • مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شنبه برگزار می شود
  • عکس| عروس امام خمینی (ره) کیست؟/ همسر سیدمصطفی خمینی درگذشت
  • تایید صلاحیت ۶ کاندیدای ریاست فدراسیون ورزش‌های رزمی