Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوان عالی آمریکا از بررسی تقاضای مدافعان حقوق بشر که خواستار انتشار کامل گزارش سنای این کشور درباره توسل گسترده ماموران سازمان جاسوسی آمریکا به شکنجه بودند، خودداری کرد.
بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین مسایلی که بر پرونده های عاملان حملات یازدهم سپتامبر سنگینی می کند شکنجه ها و بدرفتاری‌هایی است که مظنونان این پرونده در جلسات بازجویی و در مدت بازداشت تحمل کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئله دیگری که حساسیت رسانه ها و فعالان آزاد‌ی‌های مدنی آمریکا را در رابطه با این پرونده به خود جلب کرده پنهان کاری‌های است که مسئولان قضایی آمریکا از همان ابتدا درباره این پرونده اعمال کرده اند.
حنا شمسی، مسئول ای سی ال یو ACLU ( از سازمان‌های قدرتمند حامی آزادی‌های مدنی در آمریکا که خواستار انتشار کامل گزارش استفاده از شکنجه توسط بازرسان سیا شده بود)، اعلام کرد، مخالفت دیوان عالی آمریکا با انتشار این گزارش در واقع امیدواری‌ها را برای ایجاد شفافیت در این خصوص به کلی از بین برد. دیوان عالی با خودداری از بررسی این پرونده، بر حکم دادگاه فدرال واشنگتن که تاکید کرده بود گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا با قواعد و اصول رایج در زمینه آزادی اطلاع رسانی مطابقت نمی کند، مهر تائید زد.
این سند که مشتمل بر شش هزار صفحه است، نتیجه تحقیقات گسترده کنگره درباره برنامه بسیار بحث برانگیز بازداشت‌های مخفی و بازجویی های خشونت بار ماموران سیا از مظنونان تروریست پس از حوادث یازدهم سپتامبر دو هزار و یک دوره ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش است.

این گزارش به عنوان یک سند محرمانه دفاعی طبقه بندی شده و تنها خلاصه ای پانصد صفحه ای از آن از حالت طبقه بندی خارج شد و دسامبر سال 2014 منتشر شد.
این گزارش که تنها بخشی از تحقیقات را درباره توسل به شکنجه در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های سیا منعکس می کند، روش‌های خشونت بار سازمان جاسوسی آمریکا را برای بازداشت و بازجویی از مظنونان مرتبط با شبکه تروریستی القاعده که خارج از هر گونه چارچوب قضایی صورت گرفته است، افشا می کند.
انتشار این اطلاعات مثل یک بمب مهیب در آمریکا و کل جهان صدا کرد و اعتراض سازمان‌ها و گروه‌های حامی حقوق بشر را برانگیخت.
در این گزارش تشریح شده است که چگونه زندانیان به مدت چندین روز دست و پا بسته در تاریکی کامل نگهداری می شوند، در داخل حوض‌های یخ‌زده انداخته می شوند، ساعت‌های متمادی از خواب محروم می گردند یا مورد ضرب و جرح یا شکنجه های روحی و روانی قرار می گیرند. در این میان برخی از مظنونان دست بسته از سقف سلول های خود آویخته می شوند و تحت فشار انواع شکنجه های خوفناک از قبیل غرق مصنوعی بازجویی می شوند.
مسئولان سازمان جاسوسی آمریکا و برخی از مسئولان حزب جمهوری خواه به این گزارش اعتراض کردند در حالی که تقریبا نیمی از جامعه آمریکا استفاده از شکنجه را بر ضد مظنونان تروریسم اقدامی موجه می دانند.
توسل گسترده به روشهای بازجویی خشونت آمیز از جمله غرق مصنوعی و استفاده از شکنجه بر ضد مظنونان در زندانهای مخفی آمریکا در نقاط مختلف جهان در سالهای گذشته برای این کشور دردسرساز شد. شیوه بحث برانگیز غرق مصنوعی که برای اعتراف گرفتن از مظنونان استفاده می شود پس از یازدهم سپتامبر 2001 توسط دولت جرج بوش رایج شد و سازمان جاسوسی آمریکا به طور گسترده از آن استفاده کرد.
اما بسیاری از گروه‌های حامی حقوق بشر و مدافع حقوق زندانیان و همچنین سازمان ملل متحد این روش را شکنجه می دانند به همین علت باراک اوباما پس از به قدرت رسیدن در آمریکا توسل به آن را ممنوع کرد. کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا در سال 2014 با وجود مخالفت ها و اعتراض های جمهوری خواهان، ­با انتشار گزارشی این روش بازجویی را شکنجه توصیف کرد.
با این حال دونالد ترامپ از اولین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرد، اگر رئیس جمهور آمریکا شود روش غرق مصنوعی را که از نگاه برخی شکنجه است، دوباره در بازجویی از مظنونان تروریست رایج خواهد کرد؛ چرا که به گفته وی­ این روش با اقدامات خشونت باری که گروههای تروریست و افراط گرا مثل ­داعش مرتکب می‌شوند، به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اما ترامپ در ادامه مواضع خود را در این زمینه اندکی تعدیل کرد.
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۴۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهام مازاد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران، واگذار نشده است

دیوان محاسبات کشور اعلام کرد:‌ بیش از ۹۹ درصد سهام بانک رفاه کارگران در اختیار سازمان تامین اجتماعی است در حالی که سقف سهم این سازمان در بانک رفاه کارگران ۳۳ درصد تعیین شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، بر اساس گزارش این نهاد نظارتی سقف سهم سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران ۳۳ درصد تعیین شده است در حالی که بیش از ۹۹ درصد سهام این بانک در اختیار سازمان تامین اجتماعی است.

بر اساس این گزارش سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه کارگران مکلف بوده اند که سهام مازاد بر ۳۳ درصد را واگذار نمایند اما تاکنون اقدامی در این خصوص  صورت نگرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیکرهای یافته‌شده در گورهای جمعی غزه آثار شکنجه داشتند
  • گزارش دیوان محاسبات از ترک فعل سازمان تامین اجتماعی
  • سهام مازاد سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران، واگذار نشده است
  • غریب‌آبادی: چه کسی به داد زنان و دختران آمریکایی می‌رسد
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان در آمریکا
  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا
  • گزارش جدید وزارت خارجه روسیه از وضعیت دردناک حقوق بشر آمریکایی
  • مجامع بین‌المللی برای توقف سرکوب دانشجویان آمریکایی ورود کنند