سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص)؛ الگویی برای رفع مشکلات بشریت
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۷۰۲۷
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین علیاکبری، پژوهشگر سیره معصومین(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، به بیان نکاتی درباره سیره اقتصادی پیامبر اسلام(ص) پرداخت و گفت: پیامبر اسلام(ص) در همه امور و از جمله در بُعد اقتصادی، برای ما، الگو و اسوه هستند. خداوند در قرآن کریم فرموده است: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مىكند».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: از جمله در امور اقتصادی که امروزه مسئله مهم و مشکل همه جهان و بلکه کشور ماست، سیره اقتصادی ایشان میتواند برای ما الگو باشد و لازم است درسهایی که آن حضرت به ما آموختند را مورد بررسی قرار دهیم شاید مقداری از مشکل را علاج کرد.
علیاکبری اظهار کرد: پیغمبری که یتیم بود و حتی در زمان حیات پدر هم، قرعه زندگی مشترک با ابوطالب به نامش خورد و برای اینکه کمکی به عبدالله، پدر پیامبر اسلام(ص) باشد، ابوطالب، آن حضرت را به خانه خوش برد و تحت حمایت خود قرار داد تا به حد رشد رسید، اکنون سیره اقتصادی ایشان، الگویی برای رفع مشکلات تمام بشریت است.
وی ادامه داد: تاریخ، دو نوع گزارش را از زندگی آن حضرت گزارش کرده است که یکی زندگی توأم با فقر و تهیدستی است که به دوران قبل از بعثت آن حضرت مربوط است که براساس برخی گزارشات به دلیل نیاز در زندگی و تأمین معیشت، برای مردم مکه شبانی میکردند و در مقابل هر رأس دام، مقدار اندکی را دریافت و زندگی خود را تأمین میکردند.
این پژوهشگر سیره معصومین ادامه داد: ایشان همچنین برای حضرت خدیجه(س)، فعالیت تجاری انجام دادند و همه این اقدامات به دلیل فقر و تنگدستی بود. البته این رفتار فقط مربوط به زمان فقر نیست بلکه در زمان تمکن هم به دیگران کمک میکردند؛ چراکه زمانی فرا رسید که تمکن مالی بسیاری پیدا کردند.
علیاکبری به فعالیت پیامبر اسلام(ص) در عرصه تولید و کشاورزی پرداخت و گفت: همچنین در عرصه تولید و کشاورزی به جایی رسیدند که تنها در مدینه که وسعت چندانی هم نداشت، صاحب هفت باغ بزرگ شدند که غیر از فدک و اموالی بود که از بنینضیر، بنیقریظه و امثالهم داشتند و این سرمایه کمی نبود. ابن ابیالحدید هم به چنین ثروتی اشاره میکند و آن را منافی زهد پیامبر گرامی اسلام(ص) نمیداند.
وی ادامه داد: تمام این وضعیت، نتیجه کار و تلاش ایشان و عاملش، خود پیامبر اسلام(ص) و حضور در عرصه کار و کشاورزی بود و بر طبق برخی از گزارشها، ایشان هسته خرما میکاشتند و به باغداری مشغول میشدند. همچنین به فعالیت تجاری میپرداختند؛ به گونهای که فقط در یک سفر تجاری توانستند تمام بدهی خود را پرداخت کنند.
این پژوهشگر سیره معصومین(ع) عنوان کرد: علاوه بر اینکه در پیدایش این تحول در زندگی اقتصادی ایشان، کار و تلاش نقش بسیاری داشته است، خود صبر، قناعت، مقاومت و ثبات قدم هم در این مسئله بسیار مؤثر بوده است؛ چنانکه سه سال در شعب ابیطالب تحت محاصره اقتصادی بودند اما این سه سال را تحمل کردند تا بر محاصره اقتصادی فائق آمدند.
علیاکبری در پایان گفت: ما هم اگر بخواهیم از نظر اقتصادی، مشکلات کشور را برطرف کنیم و اقتصاد ما شکوفا شود، همانگونه که پیامبر اسلام(ص) به عنوان یک الگو در عرصه تجارت، کشاورزی و دامداری حضور داشتند، ما هم باید حضور داشته و از سوی دیگر در مقابل تحریمها پایدار باشیم.
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا "رسول احمدسیوچ" امام جمعه موقت شهربانه در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران و مومنان شهر بانه با اشاره به مشکل و معضل و بلای خانمان سوز یاس و ناامیدی که متاسفانه سایه خود را بعضا بر جامعه ما گسترانده اظهار داشت: یکی از معضلاتی که متاسفانه موجب ویرانی زندگی خانواده ها و از هم گسیختگی و از هم پاشیدگی خانواده ها شده است، یاس و ناامیدی در زندگی است؛خداوند متعال در قرآن کریم در شش جا امر فرموده که ای انسانها مایوس نشوید از رحمت و مغفرت پروردگار متعال.
وی گفت: متاسفانه یاس و ناامیدی در زندگی موجب نابودی زندگی بسیاری از افراد و جوانان شده و بسیاری از خانواده ها را از هم پاشیده است و جوانان به دلیل اینکه از زندگی خود مایوس و ناامید شده اند و رحمت و الطاف خداوند متعال در دل آنها نفوذ نمی کند به زندگی خود پایان می دهند که از نظر شریعت اسلام کاری بسیار ناروا و ناشایست است.
ماموستا احمدسیوچ در ادامه افزود: صفت یاس و ناامیدی صفت انسان مومن و ایماندار نیست بلکه باید بسیار مواظب باشیم که این صفت انسانهای گمراه و کافر و بی دین است.
وی به آثار یاس و ناامیدی اشاره کرد و اظهار داشت: عواقب و آثار یاس و ناامیدی که از صفات بارز کفار و گمراهان است یکی از آثار یاس و ناامیدی بی ادبی در حق پروردگار است و طبق نظر اجماع علمای اسلام، مایوس بودن عملی حرام است و فرد مرتکب از اسلام بیرون می شود و از جوانان خواست که خدای نکرده با یاس و ناامیدی در دل و درون خود ، خودشان را از اسلام بیرون نکنند و مایوس نشوند و یکی دیگر از آثار یاس این است که خداوند را به درستی نمی شناسند و همچنین یکی از عواقب یاس، زیاده روی از ترس است که نباید از رحمت و الطاف بیکران خداوند غافل شویم.
خطیب نماز جمعه شهرستان بانه تصریح کرد: عامل و مسبب یاس و ناامیدی رفاقت و دوستی با افراد ناباب و ناسالم است و یکی دیگری تعلقات به مسایل دنیوی است که شکرانه خداوند را به جای نمی آورند.
ماموستا احمدسیوچ خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم صبر پیشه کنیم و از خداوند و توکل به او غافل نشویم و در تنگناها و مشکلات از خداوند یاری بخواهیم و دلبستگی به تعلقات زندگی دنیوی یکی دیگر از مشکلات جامعه بشری است که خود از آثار مهم یاس و ناامیدی است.
انتهای پیام/