Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@23:13:46 GMT

در چه مواردی سقط جنین جایز است؟

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۷۰۶۴

در چه مواردی سقط جنین جایز است؟

خبرگزاری میزان- سقط جنین طبق قوانین ایران و نیز شرع مقدس اسلام، ممنوع بوده و مجازات دارد، اما طبق قانون، در مواردی این كار جایز است. به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضای خبرگزاری میزان، سقط جنین طبق قوانین ایران و نیز شرع مقدس اسلام، ممنوع بوده و مجازات دارد، اما طبق قانون، در مواردی این كار جایز است.
۱- در كلیه موارد مراجعه جهت بررسی سقط جنین درمانی تشكیل پرونده به شكل رایگان انجام شده و صرفاً درخصوص مواردی كه منجر به صدور سقط جنین جهت انجام سقط درمانی می گردند تعرفه مربوطه اخذ گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


2- در تشكیل پرونده به موارد ذیل توجه شود:
الف- اخذ رضایت كتبی از مادر (امضاء و اثر انگشت) و ضبط در پرونده؛
ب- ضبط تصویر اوراق هویتی معتبر در پرونده؛
ج- ضبط اصل یا تصویر برابر اصل مدارك پزشكی مورد استناد، در پرونده.
3- بررسی مدارك جهت صدور یا عدم صدور مجوز سقط جنین درمانی بایستی توسط پزشك كارشناس پزشكی قانونی انجام گیرد.
4- در گواهی پزشكی قانونی (مجوز سقط صادره) باید موارد زیر درج شده باشد:
اسكن تصویر چهره مادر، مشخصات هویتی مادر، تاریخ صدور گواهی، شماره نامه یا پرونده، اشاره به نوع ناهنجاری جنین یا بیماری مادر بر اساس موازین علمی، سن بارداری بر اساس سونوگرافی و در انتهای گواهی امضاء رئیس مركز یا جانشین او.
5- چنانچه مادر مبتلا به بیماری روانی باشد در صورتی كه دارای اهلیت (بالغ، عاقل، رشید) باشد رضایت كتبی از خود مادر اخذ می گردد در غیر اینصورت نیاز به اخذ رضایت كتبی از ولی او یا قیم قانونی یا نامه مرجع قضایی است.
6- بهترین زمان سونوگرافی جهت تعیین سن حاملگی 9-8 هفتگی است. در اولویت بعدی بالای 11 هفتگی می-باشد. اگر كسی دو یا چند گزارش معتبر سونوگرافی داشته باشد كه سن جنین را متفاوت گزارش كرده بودند سونوگرافی كه نزدیك ترین زمان به 10 هفته است، معتبرتر می باشد.
7- در بررسی سن جنین علاوه بر گزارش سونوگرافی و مقایسه با سونوگرافی‌های قبلی(در صورت وجود داشتن) به تطابق آن با معاینه جسمانی مادر نیز توجه شود. در تعیین سن به تاریخ سونوگرافی و معیار مورد استفاده در تعیین سن دقت گردد. برای نمونه تعیین سن بر اساسHC (دور سر) و BPD (قطر بین آهیانه‌ای) در جنین هیدروسفال، تعیین سن بر اساس AC (دور شكم) در كیست‌های شكمی و تعیین سن بر اساس FL (طول فمور) در جنین مبتلا به آكندروپلازی، منجر به اشتباهات فاحش در تصمیم گیری خواهد شد.
8- در صورت تشخیص كارشناس پزشكی قانونی بسته به مورد، جهت تشخیص سن یا ناهنجاری جنینی، تكرار سونوگرافی توسط سونولوژیست معتبر بلامانع است.
9- ضایعات قلبی كه با سونوگرافی تشخیص داده شده اند، ترجیحا" با اكو تایید گردد. در مواردی كه امكان اكو نیست باید توسط مراكز معتبر سونوگرافی (حداقل یك مركز) تایید شود.
10- در مواردی كه در سونوگرافی فقط " NT افزایش یافته" یا " كیستیك هیگروما" گزارش شود لازم است جهت تشخیص قطعی به پزشك معالج ارجاع گردد تا اقدامات تشخیصی قطعی (آزمایشات ژنتیكی و یا سونوگرافی سطح بالا) انجام شود.
11- تست غربالگری (Screening Test) مثبت، تشخیص قطعی محسوب نمی‌گردد و نشانه ریسك بالای ابتلای جنین به برخی ناهنجاری‌ها از جمله تریزومی 21 و NTD (نقائص لوله عصبی) است؛ جهت تشخیص قطعی نیاز به انجام بررسی‌های تكمیلی توسط پزشك معالج می‌باشد.
12- گزارش های مراكز ژنتیك باید مهر پزشك داشته باشد (ممهور به مهر پزشك باشد).
13- اعلام نقایص ژنتیكی بر اساس آزمایش ژنتیكی یا آنزیمی، قطعی محسوب می گردد و نیاز به تكرار نمی باشد.
14- گزارش soft marker در سونوگرافی حتی به تعداد زیاد در ارگان¬های مختلف، اندیكاسیون سقط ندارد مگر اینكه همراه با بیماری‌های ژنتیكی و یا آنومالی‌های سونوگرافیك موجود در لیست باشد.
15- در مواردی كه تشخیص ناهنجاری قطعی نیست یا ناهنجاری minor (مانند كوچك بودن بینی یا دیده نشدن آن) گزارش شده است، مادر می‌بایست تحت نظر پزشك معالج باشد تا در صورت رسیدن به تشخیص قطعی مبنی بر وجود ناهنجاری مشمول ماده واحد سقط و اندیكاسیون های موجود در لیست، قبل از 19 هفتگی به پزشكی قانونی ارجاع و موضوع بررسی شود.
16- در موارد مواجهه با اشعه، مصرف داروهای تراتوژن ابتلا به برخی بیماریهای عفونی مانند ابتلا به آبله مرغان، سرخجه،CMV توصیه می گردد مادر تحت نظر پزشك معالج قرار گرفته، مراقبت و درمان‌های متناسب و مورد نیاز را در صورت لزوم دریافت كند. در صورت بروز ناهنجاری در جنین قبل از 19 هفتگی به پزشكی قانونی ارجاع و موضوع بررسی شود.
17- در موارد وابسته به كروموزوم X مغلوب، مثل دوشن و هموفیلی، جنسیت جنین باید توسط مراكز ژنتیك مشخص گردد، اگر جنسیت جنین اعلام نشده بود از مركز ژنتیك مربوطه جنس جنین استعلام شود.
18- تشخیص سندرم‌های دوران بارداری مانند سندرم داون و سایر تریزومی‌ها (13 و 18 ) با روش سیتوژنتیك (كاریوتایپ) می‌باشد. در مواردی كه آزمایش مثبت ارائه شده، یك Rapid Test (تست سریع) باشد لازم است با روش سیتوژنتیك (كاریوتایپ) یا حداقل با یك نوعRapid Test دیگر تایید شود.
تبصره: در حال حاضرRapid Test شامل انجام آزمایش‌های ژنتیك با روشQF-PCR و یا FISH و یا MLPA می‌باشد.
19- چنانچه آزمایشگاه ژنتیك در كاریوتایپ مایع آمینون، موزائیسم گزارش نماید برای تصمیم‌گیری جهت صدور مجوز سقط توجه به چند نكته لازم است:
الف- حداقل باید 20 الی 50 سلول شمارش شده باشد؛
ب- حداقل درصد موزائیسم باید 15 درصد به بالا باشد.
تبصره: اگر موزائیسم برای تریزومی¬ها در نمونه CVS بدست آمده بود، مجددا" با انجام آمینوسنتز باید مورد تائید قرار گیرد.
20- چنانچه در بررسی‌های آزمایشگاهی ژنتیكی معتبر، Duplication یا Deletion هایی دیده شود كه جزء واریاسیون‌های طبیعی شناخته شده نباشد، مجوز سقط می‌دهیم.
** هرگاه ضروری بود، با مراكز ژنتیك مشاوره می كنیم.
21- اگر در جنین (46xy) یا (46xx) ماركری یافت شود، كه نوپدید است (نوپدید یا Denovo؛ یعنی ماركر مذكور در والدین وجود نداشته باشد)، چنانچه ماركر یاد شده كروموزوم جنسی نباشد، اندیكاسیون سقط خواهد داشت.
توجه: چنانچه در آزمایش‌های ژنتیكی در جنین ماركری یافت شد، در اولین فرصت باید والدین
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۷۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی

گاهی اوقات هرچقدر زوجین برای داشتن فرزند تلاش می‌کنند به نتیجه نمی‌رسند و درمان‌های دارویی هم مشکلی را حل نمی‌کند. در چنین شرایطی راهی جز آی وی اف و به هم رساندن اسپرم و تخمک در محیط ازمایشگاه باقی نمی‌ماند. شاید با پروسه لقاح مصنوعی آشنایی نداشته باشید و ندانید آی وی اف چیست. آی وی اف همان لقاح اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه و انتقال یا کاشت جنین تشکیل شده به رحم است. در این روش تخمک و اسپرم در محیط مناسب کنار هم قرار می‌گیرند تا اسپرم بتواند تخمک را بارور کند. اما اگر اسپرم شرایط خوبی نداشته باشد، باز هم ممکن است نتواند تخمک را بارور کند. در چنین شرایطی اسپرم را به صورت مستقیم به درون تخمک تزریق می‌کنند که به آن میکرواینجکشن یا ICSI گفته می‌شود. با میکرواینجکشن زوجین شانس بیش‌تری برای بارداری خواهند داشت. در ادامه این مطلب اطلاعات بیش‌تری در مورد این روش در اختیار شما قرار خواهیم داد.

میکرواینجکشن چیست؟

میکرواینجکشن یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش‌های کمک باروری است؛ به ویژه در مواردی که مشکل ناباروری مردانه باشد. استفاده از روش تزریق اسپرم به داخل تخمک یا همان میکرواینجکشن از سال ۱۹۹۲ آغاز شد. در آن سال‌ها میکرواینجکشن هنوز یک روش جدید بود که میزان موفقیتش مشخص نبود. امروزه اما بعد از گذشت بیش از دو دهه از زمان اولین استفاده از میکرواینجکشن، هنوز هم استفاده از آن رایج است.

در این روش، در محیط آزمایشگاه یک اسپرم به طور مستقیم داخل تخمک تزریق می‌شود و به دنبال آن لقاح و تقسیم سلولی صورت می‌گیرد. ‌سپس جنین یا جنین‌های تشکیل شده به رحم خانم انتقال داده می‌شوند.

تفاوت آی وی اف با میکرواینجکشن

مراحل میکرواینجکشن شبیه مراحل IVF است، با این تفاوت که ممکن است فرایند جمع‌آوری اسپرم متفاوت باشد و اسپرم به صورت مستقیم به تخمک تزریق می‌شود. اگر در آزمایش‌های آنالیز اسپرم مشکلی وجود نداشته باشد، نمونه‌گیری اسپرم مطابق روش آی وی اف یعنی از طریق استمنا است. اما اگر آزمایش‌ها، اسپرم با کیفیتی را در مایع منی نشان ندهد، برای جمع‌آوری اسپرم ممکن است پزشک روش جراحی را توصیه کند.

مراحل میکرواینجکشن در مرکز مام

در صورت نیاز به کمک گرفتن از روش‌های کمک باروری، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که زوجین با آن درگیر هستند، این است که نمی‌دانند با چه پروسه‌ای رو به رو هستند و چه مراحلی را باید طی کنند. برای همین آگاهی از نحوه انجام این روش می‌تواند کمک کننده باشد تا با آرامش بیش‌تری مراحل میکرواینجکشن را طی کنید. مراحل میکرواینجکشن به صورت زیر است:

انجام بررسی های اولیه توسط متخصص زنان و نازایی و اورولوژیست به منظور تشخیص ضرورت استفاده از این روش؛ در صورت مناسب بودن این روش، وارد کردن خانم به سیکل درمان (مصرف داروهای محرک تخمک گذاری)؛ تحریک تخمدان‌ها: در مرحله تحریک یک چرخه ICSI، تقریباً ۸ تا ۱۴ روز از داروهای هورمونی تزریقی برای تحریک تخمدان‌ها و تولید تخمک استفاده می‌شود. این داروها به تخمک‌های در حال رشد کمک می‌کنند تا فرآیند بلوغ را تکمیل کنند و قبل از زمان مورد انتظار تخمک‌گذاری، عمل تخمک‌کشی یا پانکچر انجام شود؛ عمل تخمک کشی یا پانکچر: تخمک‌کشی حدود یک ربع طول می‌کشد. در طول عمل، پزشک تحت یک بی‌هوشی سبک یک سوزن باریک را به داخل هر تخمدان هدایت می‌کند تا مایع حاوی تخمک را از هر فولیکول خارج کند. لقاح: پس از بازیابی تخمک، نمونه اسپرم همسر توسط جنین‌شناس بررسی می‌شود. سپس جنین شناس یک اسپرم را به هر تخمک بالغ زیر میکروسکوپ تزریق می‌کند. رشد جنین در آزمایشگاه: رشد جنین پس از لقاح آغاز می‌شود. یک جنین شناس، هر جنین در حال رشد را طی ۳ تا ۵ روز بررسی می‌کند؛ انتقال جنین: انتقال جنین یک روش ساده است که تنها حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد. نیازی به بیهوشی یا دوره نقاهت نیست. جنین شناس لوله باریک مخصوص انتقال را در آزمایشگاه جنین شناسی با جنین پر می‌کند و سپس پزشک لوله را وارد رحم می کند و جنین را با مقدار کمی مایع به داخل رحم انتقال می‌دهد.

میکرواینجکشن به چه افرادی توصیه می شود؟

در صورت وجود شرایط و مشکلات زیر، میکرواینجکشن روش مناسب‌تری خواهد بود.

علت ناباروری، مردانه باشد یعنی:

غلظت اسپرم پایین باشد؛ (کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر) اسپرم تحرک کافی نداشته باشد؛ اکثر اسپرم‌ها شکل غیرطبیعی داشته باشند؛ انجام وازکتومی در گذشته؛ در صورت استفاده از تخمک‌های منجمد؛ در صورتی که عمل IVF در چرخه‌های قبلی موفق آمیز نبوده باشد؛ احتمال موفقیت میکرواینجکشن

موفقیت آمیز بودن یا نبودن روش‌های کمک باروری از جمله میکرواینجکشن قابل پیش‌بینی نیست و بسته به علل و شرایط مختلفی همچون سن خانم، وضعیت اسپرم و تخمک، علت ناباروری، وضعیت سلامت جنین‌های تشکیل شده، سلامت سیستم باروری خانم، شرایط آزمایشگاه و مهارت پزشک متفاوت خواهد بود. اما در هر صورت شانس اینکه یک زوج با میکرواینجکشن به نتیجه برسند، بیش‌تر از آی وی اف است؛ به خصوص اگر مشکل ناباروری مربوط به اسپرم باشد. یعنی حتی با وجود تعداد کم اسپرم‌های با کیفیت، همچنان می‌توان با احتمال بیش‌تری شاهد موفقیت آمیز بودن انتقال جنین بود.

مزایای میکرواینجکشن

میکرواینجکشن در مواردی که حتی با درمان دارویی و جراحی هم وضعیت اسپرم‌ها بهبود پیدا نمی‌کند، روش کارآمد و موثری خواهد بود.

معایب میکرواینجکشن

نمی‌توان گفت که میکرواینجکشن و یا بقیه روش‌های کمک باروری با هیچ عارضه‌ای همراه نیستند اما این عوارض آنقدر چشمگیر و جدی نیست که مانع کمک گرفتن از این روش‌ها شود. از معایب میکرواینجکشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمان بر بودن این روش درمانی؛ احتمال وقوع عارضه‌های کوتاه مدت ناشی از مصرف داروهای هورمونی مانند تهوع، لکه بینی، برهم خوردن سیکل قاعدگی و... ؛ در موارد نادر بروز سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (که در صورت تحت درمان بودن در مراکز معتبر و تخصصی باروری و مصرف درست داروهای تجویزی، این احتمال به حداقل می‌رسد) هزینه میکرواینجکشن

هزینه میکرواینجکشن بسته به مرکزی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. هزینه‌های میکرواینجکشن به سه بخش هزینه‌های دارو، هزینه اقدامات تشخیصی مثل سونوگرافی و هزینه جراحی تقسیم می‌شود.

کلام آخر

میکرواینجکشن یکی از روش‌های کمک باروری اثربخش در سراسر جهان است. در میکرواینجکشن که با نام ICSI نیز شناخته می‌شود، از سوزنی کوچک برای تزریق اسپرم به داخل تخمک کمک گرفته می‌شود. در این مطلب در مورد روش انجام میکرواینجکشن، اثربخشی، مزایا و معایب آن صحبت کردیم.

تمامی آی وی اف ‌هایی که در مرکز مام انجام می‌شود، از طریق میکرواینجکشن صورت می‌گیرد تا بیش‌ترین اثر بخشی را داشته باشد. برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با مشاورین مرکز مام در ارتباطی باشید.

کد خبر 848104

دیگر خبرها

  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • اعتراف مادر دیانا به قتل فجیع فرزندش
  • اعتراف مادر دیانا به قتل فجیع فرزندش / او را با چاقو کشتم و آتش زدم!
  • مادر دیانا به قتل فرزند بیمارش اعتراف کرد
  • مبلغ این جدول بودجه خیلی درشت است /جدول برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب رسید؟
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • علت عمده «سقط جنین» چیست؟
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • نیروهای فلسطینی، عناصر اشغالگر را در «طولکرم» هدف قرار دادند