Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@18:39:12 GMT

برنامه‌های بخش جانبی مسابقات بین المللی قرآن کریم

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۷۷۱۴

مرتضی خدمتکار، مسئول بخش جانبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با برنامه های مختلف بخش جانبی مسابقات امسال که در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود، گفت: امسال یکی از برنامه های جنبی مسابقات بین المللی قرآن کریم، نمایشگاهی است که در سالن اصلی مسابقات برپا شده که تأکید مجموعه مسئولان مسابقات و دوستانی که سیاستگذار مسابقات بودند، بر این بود که این نمایشگاه امسال با رویکرد مفهومی برپا شود که بر این اساس تفاوت های جدی با نمایشگاه های دوره های گذشته داریم که تفاوت آن نیز این است که سعی کردیم قالب نمایشگاه با فعالیت ها و برنامه هایی محتوایی و مفهومی متناسب با نیازها و موضوعاتی که امروز به آن مبتلا هستیم چه در فضای قرآنی و هم فضای عموی کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر این اساس آنچه که اتفاق افتاده و مورد استقبال بازدیدکنندگان نیز قرار گرفته، سه فضای متفاوت و مستقل در نمایشگاه برپا شده است. بخش اول به فضایی که در قسمت وی آی پی و متسابقان برپا شده اختصاص دارد که در این قسمت که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی سعی کردیم مجموعه هایی که در حوزه بین الملل مشغول فعالیت هستند و در واقع می توانند با یک رویکرد تقریبی و وحدت آفرین از فرصت حضور متسابقینی که از بیش از 80 کشور در این رویداد قرآنی شرکت کردند یک فضای خوب و مثبتی را برای نزدیکی فرق و مذاهب مختلف و نمایندگان کشورهای مختلف ایجاد کنیم. بر این اساس با این نگاه غرفه ها و بخش های قسمت متسابقان پیش بینی و برپا شده و یکی از موضوعاتی که در این قسمت به آن پرداخته شده بحث فلسطین و وحدت جهان اسلام است که الحمدلله انعکاس خیلی خوبی در رسانه های مختلف داشته است. یکی از برنامه هایی که در این بخش پیش بینی شده تلاوت دسته جمعی متسابقان از کشورهای مختلف در کنار نماد مسجد الاقصی است که تلاوت ها ضبط می شود و بعدا در اختیار رسانه های جمعی قرار خواهد گرفت که کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام ده است.

مسئول بخش جانبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افزود: موضوع دومی که در نمایشگاه متسابقان به آن پرداخته شده، ترجمه و دستاوردهای قرآنی است که در جمهوری اسلامی ایران برای خرج از کشور رقم خورده که یکی از این ها ترجمه قرآن به زبان های مختلف دنیا است که این کار به مؤسسه قرآنی ترجمان وحی سپرده شده که ما امسال در مسابقات بین المللی از 86 کشوری که در مسابقات بین المللی نماینده دارند، 37 زبان دنیا در این مسابقات نماینده دارند که بر اساس این 37 زبان قرآن هایی که به زبان های این افراد ترجمه شده با مشخصات و اطلاعات کامل در اختیار این افراد گذاشته می شود.

خدمتکار تصریح کرد: موضوع سوم نهج البلاغه و صحیفه سحادیه به عنوان دو کتاب ارزشمند شیعه است که فضایی را برای معرفی این دو کتاب به زبان های عربی و انگلیسی ایجاد کردیم که افرادی که در این مسابقات شرکت کرده اند بتوانند به طور خیلی خوبی از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: غیر از این سه بخش در یخش چهارم فضایی را ایجاد کردیم به عنوان گفتمان قرآنی با توجه به اینکه حضور این افرد در مسابقات ایران یک حضور ارزشمندی است که باید به بهترین شکل از فرصت حضور این افراد استفاده کنیم بر این اساس مأموریتی که برای دوستان در بخش گفتمان قرآنی در نظر گرفته شده است این است که بعد از ایجاد ارتباط و آشنایی دوستان ما در این غرفه با متسابقان در با ابشان گفت و گو کرده و ایشان را دعوت کرده که در این فضا مستقر شوند و در واقع تجربیات و روش های فعالیت های قرآنی و روش های آموزش قرآن در تک تک این کشورها را استخراج کنیم. این برنامه در حال ضبط است تا بتوانیم از این فرصت بدون هیچ گونه هزینه ای تجربیات قرآنی کشورهای مختلف را از این افراد بگیریم و بعد از نمایشگاه بتوانیم این ها را در قالب یک مجموعه ای مدون کنیم و در اختبار جامعه قرآنی بگذاریم.

مسئول بخش جانبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در کنار این چهار بخش یک بخشی را به عنوان رهبر قرآنی ایجاد کردیم که کار فاخری است که در جلوی فضای نمایشگاع متسابقان ایجاد شده است. در این بخش سعی کردیم تا به ابعاد شخصیت قرآنی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم در سیره و هم در بیاناتشان پرداخته شود و نگاه استراتژیگ رهبر انقلاب نسبت به قرآن به خوبی برای متسابقان تبیین شود که رهبر جمهوری اسلامی ایران نگاهشان نسبت به قرآن به عنوان کتاب مشترک همه مذاهب اسلامی به چه صورت است لذا در ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته شده است.

وی گفت: بخش دوم ورودی شبستان و سال اصلی مسابقات است که برای عموم مردم و شرکت کنندگان پیش بینی شده که در آنجا ما یکی از بخش هایی که پیش بینی کردیم در واقع به نوعی تلاش کردیم تا تاریخچه سی و سه دوره مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایرا را برای افرادی که وارد سالن می شوند بازگو کنیم بر این اساس تصویر تمام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران که مقام اول رشته های حفظ و قرائت قرآن کریم در دوره های گذشته را کسب کرده اند، در این بخش نصب شده است که حدود 60 نفر در مجموع دوره های گذشته بودند که تصویرشان نصب شده است که البته تصویر رتبه اول مسابقات کشور مالزی نیز در این مکان نصب شده است.

مسئول بخش جانبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران افزود: بخش دوم غرفه ای است به عنوان «من انقلابی ام» که شعار این فضا نیز همین عنوان است که دراین بخش سعی کردیم که متناسب با شرایط عمومی کشور و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات نیز هستیم یک نگاه تبینی را بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب نسبت به اقتضائات و نیاز امروز کشور خودمان به بازدیدکنندگان معرفی و تبیین شود. شاخصه های انقلابی گری در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنجا تبیین شده و شاخص های یک نماینده و رئیس جمهور اصلح برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب در آنجا ارائه شده است. مصداق های بارز انقلابی گری با شعار من انقلابی ام در حوزه های علمی، اقتصادی، ورزشی و جهاد مقاوت آنجا معرفی شده اند که مورد استقبال فراوانی نیز قرار گرفته است و نشریه ای نیز با همین عنوان در اختیار دوستان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: در کنار این ها فضایی با عنوان «عقیق» ایجاد شده که دستاوردهای قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارائه می شود ضمن اینکه به تمام حاضران در سالن اصلی مسابقات از عموم مردم کارت هدیه ای ارائه می شود که با یک تخفیف 80 درصد افراد می توانند از این کارت هدیه ها استفاده کنند و محصولات قرآنی را تهیه کنند. ضمن اینکه تابلوهای تجسمی هنری نیز آنجا برای استفاده افراد پیش بینی شده و یک فضای باز و جذاب را سعی کردیم که آنجا فراهم کنیم.

خدمتکار بیان کرد: به جز این دو فضاف فضای رواق شرقی ر اداریم که به بخش فروش اختصاص دارد و ارائه خدمات قرآنی که در واقع مجموعه رواق شرقی را به خود اختصاص داده است و آنجا فروش محصولات قرآنی و فرهنگی را داریم ضمن اینکه مؤسسات و مراکز قرآنی هم آنجا مستقر هستند و به بازدیدگنندگان ارائه خدمات آموزشی و محتوایی می دهند. همچنین، در فضای انتهای راوق شرقی بخش کودک را داریم که خانواده ها مراجعه می کنند و می توانند بای فرزندان خود از آن فضا استفاده کنند بخش نوجوان را نیز با یک سناریوی مفرح برای این قشر داریم که سناریوی این بخش از آیات قرآن و شرایط کنونی جهان اسلام برگرفته شده است که با توجه به اینکه امسال مسابقات بین المللی دانش آموزی است و خیلی از بازدیدکنندگان ما از این قشر هستند، این برنامه را برای ایشان فراهم کردیم.

وی گفت: یکی دیگر از بخش های مفهومی نمایشگاه امسال فضایی است با عنوان «از آسمان تا بهشت» س.ره مبارکه صف که محور این سوره بحث جهاد و مقاومت و یاری دین خدا است به صورت تدبر محور پیاده شده و افراد می توانند با ورود به این فضا همراه با روایتگری طلابی که تفسیر قرآن را اشراف دارند به صورت روایتگری کل این سوره از یک مسیر مشخصی از ابتدا تا انتها برایشان روایتگری می شود که بتوانند به صورت مفهومی و اجمالی با فضای مفاهیمی و تفسیری سوره صف آشنا شوند.

مسئول بخش جانبی سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در پایان با بیان اینکه این نمایشگاه تا پایان مسابقات دایر است، اظهار کرد: تلاش ما این است که با مذاکره با مسئولان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، نمایشگاه تا پایان هفته نیز برپا باشد.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۷۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن

برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان که هرروز از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود، در روزهای اخیر مورد عنایت و قدردانی رهبر انقلاب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی از پخش تلاوت ترتیل روزانه یک جز از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان شهر مقدس قم، از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل و قدردانی کردند.

مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جلسه قرآنی، آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و شبکه قرآن و معارف سیما و با تحسین از این نوجوانان عزیز علاقه‌مند به قرآن کریم فرمودند: «مکرراً این برنامه را از رسانه ملی دیده‌ام. برگزاری آن، اقدامی عالی است. من جداً از این جلسه‌ی قرآنی لذت میبرم و خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم.»

برنامه تلاوت روزانه یک جز از قرآن کریم با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضبط و در ماه مبارک رمضان پخش و هم اکنون نیز بعد از برنامه اذانگاهی ظهر هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما رسانه پخش می‌شود.

کد خبر 747941

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • تجلیل رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • رقابت قرآنی دانش آموزان شمال فارس در سرچهان
  • قرآن همه چیز ماست