Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@19:12:11 GMT

ارتقای رتبه شاخص تجارت ایران در سال ۲۰۱۷

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۵۷۹۸۵

اقتصاد>جهان - ایلنا نوشت:بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد شاخص تجارت فرامرزی ایران در سال 2017 بهبود یافته است‌.

بهبود شاخص تجارت ایران در آخرین گزارش بانک جهانی درباره بهبود فضای کسب و کار اعلام شد که بر اساس آن، ایران روند صادرات و واردات را با بهبود و گسترش خدمات ارایه شده از طریق پنجره واحد آسان تر ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش بانک جهانی از بهبود فضای کسب و کار بر اساس 10 شاخص کوچکتر بررسی شده است که یکی از آنها به شاخص تجارت فرامرزی اختصاص دارد.

**شاخص عملکرد لجستیک ایران 23 پله صعود کرد

تازه ترین گزارش بانک جهانی در خصوص شاخص عملکرد لجستیک نیز نشان می دهد رتبه ایران در این شاخص بین المللی 23 پله صعود کرده است.

این نخستین باری است که روند نزولی رتبه ایران در رتبه بندی لجستیک کشور متوقف شده و شاهد صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی ایران هستیم.

با توجه به اینکه ایران در زیر شاخص کارایی فرآیندهای ترخیص کالا نظیر سرعت، سادگی و قابل پیش بینی بودن تشریفات اداری مثل فرآیندهای گمرکی 23 پله صعود داشته، می تواند نشانگر موفقیت آمیز بودن اجرای پنجره واحد تجاری باشد.

**ناهماهنگی گزارش های Doing Business سال 2017 بانک جهانی و شاخص عملکردی لجستیک LPI

در گزارش بهبود فضای کسب و کار (Doing Buisiness) و شاخص عملکردی لجستیک( LPI) بانک جهانی در خصوص فرآیندهای گمرکی شاهد ناهماهنگی هایی هستیم، به نحوی که تعداد اسناد مورد نیاز واردات و صادرات براساس نتایج پرسش نامه لجستیک با شاخص بهبود فضای کسب و کار کاملا متفاوت بوده و تعداد اسناد مورد نیاز جهت ترخیص کالا 6 فرم و تعداد اسناد مورد نیاز جهت صدور کالا 5 فرم ذکر شده است.

در صورتی که در گزارش Doing Business برای واردات 11 سند و جهت صادرات 9 سند ذکر شده است.

همچنین زمان اعلام شده جهت انجام تشریفات گمرکی براساس نتایج پرسش نامه لجستیک داخلی (LPI ) با شاخص تجارت فرامرزی متفاوت بوده و در این گزارش آمده است؛ تنها 39% از محموله ها ارزیابی فیزیکی می شوند و متوسط زمان بین ارایه و پذیرش گمرکی و اعلام ترخیص برای واردات برای محموله هایی که بازرسی فیزیکی می شوند، چهار روز و محموله هایی که بازرسی فیزیکی نمی شوند، سه روز اعلام شده است.

گزارش شاخص تجارت فرامرزی بانک جهانی به صورت سالانه، در قالب بهبود فضای کسب و کار و شاخص عملکردی لجستیک نیز دو سالانه منتشر می شود.

گمرک در ایران مسئول صدور مجوزهای ترخیص کالاهای صادراتی و وارداتی نیست و در این امر 22 سازمان دخالت دارند.

35224

کلید واژه‌ها : بانک جهانی - اقتصاد ایران - رشد اقتصادی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۷۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند

امتداد - مجموع سود ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بانکهای بالا که به ترتیب از بیشترین سود تا کمترین درج شده اند بالغ بر ۵۵ هزارمیلیاردتومان (همت) است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، در این گزارش به توصیف و تحلیل سود و زیان ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مرتبط با هفت بانک بورسی ملت، پاسارگاد، اقتصاد نوین، تجارت،سامان،صادرات و پارسیان می پردازیم.

مجموع سود ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بانکهای بالا که به ترتیب از بیشترین سود تا کمترین درج شده اند بالغ بر ۵۵ هزارمیلیاردتومان (همت) است.

بانک ملت با ۲۷ همت سود ۹ ماهه حدود ۴۹ درصد از سود مجموع هفت بانک را به خود اختصاص داده است.

پاسارگاد با ۱۷ همت ،اقتصادنوین ۹ همت ، تجارت ۶ همت ، سامان ۴ همت ، صادرات ۲ همت سود و پارسیان با هشت همت زیان که تنها بانک زیانده در بازه ۹ ماهه است در رتبه های بعدی از حیث قدرمطلق سود و زیان هستند.

نرخ بازده درآمدها که نشان می دهد به ازای هر ۱۰۰ واحد از مجموع درآمدها چه میزان سود خالص ایجاد می شود در بانک پاسارگاد ۵۸ درصد ، سامان ۴۹ درصد ، اقتصاد نوین ۴۷ درصد ، ملت ۴۳ درصد ، تجارت ۲۱ درصد و صادرات ۱ درصد می باشد بانک سامان به دلیل زیان ۹ ماهه بازدهی از درآمد ندارد.

در بانکهای ملت و پاسارگاد حدود ۸۶ درصد از درآمدها ناشی از درآمد تسهیلات است سهم درآمد تسهیلات از کل درآمدها در بانک اقتصاد نوین ۶۳ درصد ، صادرات ۵۰ ، سامان ۴۸ درصد و تجارت ۴۵ درصد است.

 

بنابراین ترکیب منابع دو بانک ملت و پاسارگاد از حیث منابع وکالتی و مالکیتی در وضعیت بهینه قرار دارد.

کم خرج ترین بانک ها

تجزیه هزینه های هفت بانک نشان می دهد سهم هزینه های اداری و تشکیلاتی از کل هزینه ها در بانک پاسارگاد ۳۹ درصد و از این حیث کم خرج ترین بانک در بین هفت بانک از نظر هزینه های اداری ، پرسنلی و تشکیلاتی است این شاخص در:

بانک اقتصاد نوین ۴۲ درصد پارسیان ۶۴ درصد ملت ۷۵ درصد صادرات ۷۷ درصد تجارت ۷۹ درصد و سامان ۸۱ درصد است.

اینکه سامان با توجه به تعداد شعب و تجهیزات و پرسنل اصلا در حد ملت و صادرات و تجارت نبوده اما بیشترین وزن هزینه اش ، اداری و پرسنلی است محل تامل است.

ضمنا میانگین سهم هزینه تامین مالی در هفت بانک از کل هزینه ها معادل ۹ درصد است در بانک پارسیان سهم هزینه تامین مالی از کل هزینه ها ۲۲ درصد و بسیار بیشتر از میانگین هفت بانک و بانک سامان با سهم زیر یک درصدی از این حیث مطلوبترین حالت را دارد.

طبق گزارش اخباربانک، میانگین سهم هزینه مطالبات از کل هزینه ها در مجموع هغت بانک معادل ۱۳ درصد می باشد.

در بانک ملت سهم هزینه مطالبات از کل هزینه ها چهار درصد و در بانک اقتصاد نوین سهم هزینه مطالبات از کل هزینه ها ۳۱ درصد به ترتیب کمترین و بیشترین سهم را دارند این شاخص در:

بانک تجارت ۱۱ درصد پارسیان ۱۲ درصد صادرات ۱۳ درصد سامان ۱۶ درصد و پاسارگاد ۲۲ درصد است.

البته باید گفت ممکن است کم بودن سهم این هزینه در برهی بانکها بدلیل عدم ثبت کافی هزینه مطالبات باشد که گزارش حسابرسان نیز معمولا موید این نکته است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • بانک‌ها پرداخت تسهیلات مددجویان را سرعت ببخشند
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • ۱۰ امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی
  • آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه
  • بهبود ۹ پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه