Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها که همه حرف از انتخابات و رفتارهای پوپولیستی حمایت از محرومان جامعه می زنند؛ عده ای بی توجه به شبکه های اجتماعی و حرف های رد و بدل شده در میان جامعه به دشت و صحرا می روند نه برای گشت و گذار و نه برای تفریح و سپری کردن روزی خوش در کنار خانواده، بلکه برای چیدن سبزی های بهاره و در نهایت فروش این سبزی ها برای کسب لقمه نانی حلال در اوج محرومیت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل از رودآور؛ هنوز سر و صداهای انتخاباتی به دشت و صحرا نرسیده و باغ های اطراف شهر فرسفج است، دست انداز جاده خاکی سبب شده تا با خودرویمان آهسته تر حرکت کنیم و در این میان چشمم به دو بانو از این شهر می افتد، نزدیک ظهر است و کارد مخصوص خود را در لای سبزی های اطراف جاده می اندازند و تند تند سبزی مورد نظر را چیده و در داخل گونی می اندازند، گام هایشان هم تندتر شده است، نگاهی به اطراف و کنار جاده می اندازند، گاهی گونی های سبزی را بر روی سر می گذارند و به حرکتشان ادامه می دهند و گاهی هم سبزی های چیده شده را بر روی زمین می گذرند و ادامه ماجرا.

نفس نفس می زنند و عرقی که حالا از پیشانیشان هم گذشته و به گونه یشان رسیده است، با یک دست روسری خود را درست می کند و با دست دیگر سبزی می چیند و از حال و روز خود می گوید، از فوت و شوهر و نگهداری چند ساله از دو فرزندش، از یکی از دخترهایش که به خانه بخت رفته است و از فرزند دیگرش که به مدرسه می رود، این روزها شاید قلم و دفتر هم به سختی برایش تهیه می کند.

با کارگری هم شده چند سالی است بدون سرپرستی لقمه نانی به دست می آورد تا هر طوری شده فرزندان خود را به سر و سامانی برساند، از انتخابات اطلاعی ندارد و تنها مشکلاتش را فریاد می زند و بغضی که اکنون نمی گذارد ادامه حرفش را دنبال کند، سرش را پایین می اندازد و باز تند تند سبزی های کنار جاده را می چیند.

حالا دیگر صدایش هم گرفته است و با مکث حرف می زند، بغض می ترکد، از خانه ای که هیچ در آن ندارد و سقفش می گوید که این روزها با بارش های بهاری نزدیک است بر سرشان آوار شود، خانه ای شاید به اندازه یک اتاق کوچک بدون امکانات معمولی.

بانوی مسن تری نیز با او به صحرا آمده است که صاحب 10 فرزند است، در میان حرفاهیش متوجه شدم که بیشتر فرزندانش را به خانه بخت فرستاده، مدتی است که پای همسرش شکسته و خانه نشین و این زن فداکار برای آن که به اصطلاح دستشان را جلوی غریبه ها دراز نکنند به سبزی فروشی روی آورده است، نه زمینی دارند و نه باغی، سبزی هایی را که با این پا درد جمع آوری می کند در بازار فروش به قیمت های پایین می فروشد، اما به همین هم قانع است هر روز می تواند نان همان شب را تهیه کند.

درد و دلهایشان بسیار است و تنها به فکر چیدن سبزی است، تا به شهر بیاورد و بفروشد، نکند گرسنه امشب را سر بر بالین بگذارند، نکند مهمانی بیاید و او در منزل حتی تکه نانی نداشته باشد و به قول خودش حتی یک پیاله چای هم نباشد که جلویش بگذارد.

نزدیک ظهر است و وقت اذان باید سریعتر به خانه باز گردند، به سختی گونی سنگین را بر دوش گذاشته و حرکت می کنند، وقتی که پیشنهادم را برای رساندن آن ها به شهر مطرح می کنم، خوشحال می شوند، نگاهی به جاده می اندازند، نفسی می کشند و دعا می کنند، راه طولانی است، مسیر را هر روز صبح و عصر طی می کنند، زانوهایش کمی ورم کرده است و درد می کند، توان راه رفتن هم ندارند، کشان کشان سبزی ها را تا نزدیک خودرو می آورند، وقتی به شهر می رسند خوشحال اند از اینکه امروز را کمی زودتر رسیده اند!

مانده اند برای فرداهایشان چه کنند، پول آب و برق و ... و بهار هم تمام می شود و سبزی های بهار هم تمام، باید تابستانی دیگری را که در پیش دارند باز با کارگری در خانه این و آن بگذرانند توانشان گویا از صدها مسئولی که تنها وعده می دهد به دور از عمل، بیشتر است و دستانشان تاول زده است و تنها روزی حلال کسب می کنند و بس.


نتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۵۹۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری دوره جدید سخنگویی دستگاه قضایی اظهار داشت: ابتدا از حسن اعتماد ریاست قوه قضاییه برای سپردن مسئولیت خطیر سخنگویی و از اینکه فرصت خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران را یافته‌ام، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این مهم موجبات رضایتمندی مردم که به حق رضایت خداوند است، فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در این مسیر به همکاری‌ها و همراهی‌های اصحاب رسانه بیش از پیش محتاجیم و تلاش ما در این دوره این است که تصویری درست از خدمات عدلیه که خدمات نظام اسلامی است در معرض نظارت و قضاوت افکار عمومی به‌عنوان جویندگان حقیقت قرار دهیم.

وی با یاد کردن از سخنگویان ادوار گذشته از زحمات و مجاهدت‌های آنها در ادوار گذشته قدردانی کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به دو مناسبت مهم و سرنوشت ساز در کشور؛ روز کارگر و روز معلم اشاره کرد و افزود: کارگران به عنوان بازوان تولید در کشور هستند و امسال هم که رهبر انقلاب در شعار سال به نقش مشارکت مردم تاکید کردند، این نقش بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامیداشت روز معلم، افزود: آنان که نتوانستند تفکر شهید را تاب بیاورند او را ترور کردند ‌و امروز بیش از هر زمان دیگر توجه و استفاده از اندیشه علامه شهید احساس می‌شود و باید تلاش کنیم این اندیشه به نسل جدید با روش های نوین انتقال یابد.

وی از زحمات معلمان و قشر فرهنگیان قدردانی کرد و افزود: قوه قضاییه تلاش دارد برای حفظ شأن معلمان در هر کجا که در جامعه لازم است اهتمام داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه، سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مکتب جعفری اثنی عشری را به ملت ایران به‌ویژه مراجع تقلید تسلیت گفت.

جهانگیر با اشاره به ابعاد سند تحول قضایی و تمهید برگزاری جشنواره سالانه عدالت و رسانه افزود: در این جشنواره از رسانه‌ها به عنوان ناظران بیطرف که با رصد دائمی و بررسی و ارزیابی ها به دستگاه قضایی نقد منصفانه دارند، قدردانی می‌شود.

جهانگیر با اشاره به ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضاییه گفت: اخیرا این سند از سوی ریاست قوه قضاییه تایید و ابلاغ شد و این سند می‌تواند حلال مشکلات باشد.

وی ادامه داد: سند تحول و تعالی قوه قضاییه رویکرد تحولی دارد که ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده است و با همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی و همراهی و مشارکت مردم اجرایی خواهد شد و هوشمندسازی، نظارت بر عملکرد ضابطین، رفع ساختارهای فساد زا، تقویب فعالیت رسانه‌ای قوه قضاییه از جمله مواردی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخی موارد که در سند تحول قضایی برای آنها راهکار و راه‌حل پیش‌بینی شده است، افزود: فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه، تراکم تشکیل پرونده در دستگاه های قضایی، محدود شدن برخی از آزادی های مشروع مردم که برای فقدان قانون این اتفاق افتاده، کثرت مصادیق زیاد در تضییع حقوق ایرانیان از جمله چالش هایی است که قوه قضاییه با آن موجه است و در سند برای ان راهکارهایی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه اظهار داشت: تزلزل در روابط حقوقی اشخاص یکی از چالش هایی است که قوه قضاییه با آن مواجه است. به عنوان مثال مردم با حسن نیت یک معامله را انجام می دهند اما به علت ناآشنا بودن با الفبای حقوق منجر به ثبت شکایات در سیستم قضایی می‌شود، از این رو در سند راهکار این معضل پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم با اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه بتوانیم موضوعاتی همانند احیای حقوق عامه، ارتقای امنیت سرمایه گذاری، جلب مشارکت مردم به نحو شایسته جامه عمل بپوشانیم.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به نشانی https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده در حال پخش است.

خبر در حال تکمیل...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسبقیان: وضعیت سرپرستی در فدراسیون‌ها را جمع می‌کنیم
  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • استان مرکزی دارای بیکاری پنهان است