Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نامزد انتخابات رياست جمهوري گفت: مهمترين برنامه من ايجاد اشتغال در اين دوره است و همه برنامه ها و تلاش هاي «دولت مردم» به اين امر معطوف خواهد بود.

به گزارش مشرق، محمدباقر قاليباف نامزد انتخابات رياست جمهوري دوازدهم، در گفت‌وگويي از برنامه هاي «دولت مردم» پس از پيروزي در انتخابات سخن گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين گفتگو در ادامه از منظرتان مي‌گذرد:
با سلام جناب آقاي دکتر شما در بيانيه حضور خودتان در هنگام ثبت نام در وزارت کشور از برنامه اقتصادي سخن گفتيد و به عنوان يکي از تعهدات مهم از ايجاد 5 ميليون شغل سخن گفتيد با توجه به عنوان سال و مهمترين ضرورت فعلي جامعه کشور يعني خروج از رکود و ايجاد اشتغال لطفا بيشتر در باره اين بخش از برنامه اقتصادي تان توضيح دهيد؟

سلام عليکم. اين موضوع بخشي از برنامه کلي تحت عنوان برنامه دولت مردم است که با توجه به شرايط موجود براي برون رفت از بحران هاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي با مشورت کارشناسان و مديران باتجربه تهيه شده است. در بخش اقتصادي که مهمترين بخش است ما معتقديم يک انقلاب اقتصادي براي رسيدن به جهش اقتصادي کشور نياز است. الان ما در مرحله رکود اقتصادي قرار داريم و قاعدتا براي خروج از اين رکود نياز به يک برنامه ريزي دقيق داريم دولت فعلي چندين بار با طرح بسته ضد رکود جشن عبور از رکود گرفته است اما حقيقت آن است که ما همچنان در مرحله رکود قرار داريم و راه حل آن افزايش قدرت خريد مردم براي تحريک بازار است تا بازار داخلي رونق بگيرد. در طرح تحرک اقتصادي دولت مردم بطور دقيق شيوه اين افزايش قدرت خريد همراه با منابع آن و راهکارهاي کنترل تورم مدنظر قرار گرفته است. در ادامه نوآوري در توليد و حمايت از کشاورزي نيز از جمله برنامه هاي اقتصادي ديگر دولت مردم است از يک طرف افزايش بهره وري و تغيير شيوه هاي سنتي و استفاده از نوآوري ها در اين زمينه تحولي صورت خواهد گرفت و از طرف ديگر با برنامه ويژه حمايت از روستاييان توليد و اشتغال روستايي را رونق خواهيم داد. برنامه سوم مردمي سازي نظام اقتصادي است اين واقعيتي انکارناپذير است که براي برون رفت از اين بحران اقتصادي بايد مدل اداره بانک ها و اعطاء اعتبارات به نفع مردم تغيير کند و نظام مالياتي نيز به نفع 96 درصد مردم اصلاح شود و قاعدتا اين هر دو ميسر نمي شود جز با اجراي دقيق و همه جانبه دولت الکترونيک دولتي که اعمال تصميماتش در يک اتاق شيشه اي و بصورت هوشمند صورت مي گيرد و همه بانک هاي اطلاعاتي اش در مسير تحقق انقلاب اقتصادي به هم متصل و يکپارچه هستند.
اما مهمترين برنامه من ايجاد اشتغال در اين دوره است و همه برنامه ها و تلاش هاي دولت مردم به اين امر معطوف خواهد بود. و در انتها هم اين فعاليت ها بايد به برنامه جهاد رفع بيکاري منجر شود و تعهد من در اين بخش ايجاد 5 ميليون شغل در يک دوره چهار ساله است.


آقاي دکتر عده اي به برخي از وعده هاي شما ايراد گرفتند که برخي از اين وعده ها مثل همين وعده 5 ميليون شغل به راحتي قابل تحقق نيست و به شرايط و لوازمي احتياج دارد؟

قطعا به شرايطي احتياج دارد ولي ما بايد اين شرايط را فراهم کنيم. کساني که به اين تعهد من خرده گرفتند تحقق 5 ميليون شغل را با توان و برنامه و تفکر قديمي و 50 سال پيش خودشان سنجيدند که من به آنها حق مي دهم که با همين شيوه فعلي مديريت چنين هدفي در دوره چهار ساله در دسترس نيست. اما ما داريم از يک انقلاب اقتصادي حرف مي زنيم در اين مدل حتما بايد در شيوه مديريت تجديدنظر اساسي کرد. البته اين کار هر کسي نيست. بنده بصورت خلق الساعه و بدون سابقه و برنامه به مردم عزيزمان تعهد ندادم. کارنامه من در جايگاه هاي مختلفي که خدمتگذار مردم بودم مشخص است. در شهر تهران و در اوج تحريم هاي دولت و خارجي ها پيشرفت هاي زيرساختي شهر و اشتغال زايي فعاليت ها و سرعت عمل در پروژه ها براي همه شهروندان تهراني روشن است. بنابراين وقتي تعهد به ايجاد 5 ميليون شغل مي دهم مي دانم که چه لوازم و مقدماتي نياز است و تاکنون هم هيچ تعهدي ندادم که به آن عمل نکرده باشم. تيم هاي کارشناسي متعددي در اين زمينه کار کردند و نهايتا در جلسات جمع بندي با توجه به تجربه مديريتي چند دهه طرح هاي مختلفي براي رفع بيکاري آماده شده است.


از چه راه هايي به اين هدف خواهيد رسيد؟ منظورم اين است سرفصل هاي مهم برنامه شما براي رسيدن به تعهد 5 ميليون شغل کدام است؟

ببينيد الان نرخ بيکاري رسمي 12/7 است که با احتساب يک ساعت فعاليت و بيکاري پنهان اين نرخ بيکاري بالاتر است. مهمتر از همه موج رده سني اوايل دهه شصت و وبويژه متولدين 64 به بعد است که الان اين پيک جمعيتي همه متقاضي شغل هستند و سالانه يک ميليون و دويست هزار نفر فارغ التحصيل به جمع افراد جوياي کار اضافه مي شوند. خب طبيعي است که کاهش نرخ بيکاري در اين شرايط کار بسيار سختي است اما ما بايد با همه توان و البته با برنامه ريزي دقيق فرصت هاي اشتغال را براي اين عزيزان فراهم کنيم و تا جايي که مي توانيم از فراگير شدن بحران بيکاري جلوگيري کنيم.
در اين باره بنده برنامه مدون و مفصلي دارم که اينجا کوتاه در حد مجال اين گفتگو عرض مي کنم که اولا بايد با اجراي عدالت جغرافيايي در اقصي نقاط کشور و با تجديدنظر در مزيت نسبي توليد و کشاورزي مناطق مختلف را به عنوان مقصد اشتغال زايي تعريف کرد و با ايجاد جاذبه هايي روند مهاجرت را معکوس کرد که اين مهم با کارگاه هاي کوچک روستايي و صنايع کوچک و متوسط در حاشيه روستاها و شهرهاي کوچک صورت مي گيرد.
دوم اينکه براي فارغ التحصيلان بيکار که نرخ بيکاري آنها بسيار بيشتر از نرخ عمومي بيکاري است بايد به فکر رفع انحصار ها و تسهيل کسب و کار بود يعني در اين بخش با اعمال الگوي رقابتي کسب و کار و رفع موانع آن صرفا وظيفه نهادهاي دولتي ايجاد نکردن مانع است. 1578 مانع کسب و کار از سوي هيات مقررات زدايي و تسهيل کسب و کار وزارت اقتصاد و امور دارايي شناسايي شده که بايد بصورت ضربتي نسبت به رفع آنها اقدام کرد.
سوم مبارزه با قاچاق سازماندهي شده و انبوه از طريق هوشمند سازي و اجراي کد شناسه کالا که قانون دارد ولي متاسفانه اجرا نمي شود از اين راه به راحتي مي توان با قاچاق مقابله کرد که اين موضوع تاثير مستقيم و سريعي در راه افتادن توليد داخل و اشتغال خواهد داشت.
همچنين گسترش اقتصاد دانش بنيان و ظرفيت هاي جديد با حضور فعال در کسب و کارهاي نوين مانند عرصه آي تي و تکنولوژي هاي نوين نيز يکي از بزرگترين فرصت هايي است که دنيا از آن اشتغال هاي مولد بسيار زيادي را ايجاد کرده است و دولت هاي ما از اين فرصت با وجود اين همه جوانان با استعداد استفاده نکرده اند. به عنوان نمونه گردش مالي فقط App نويسي در سال 2021 به 139 ميليارد دلار در جهان خواهد رسيد اين در حالي است که با شرمندگي بايد گفت نرخ بيکاري فارغ التحصيلان رشته هاي علوم کامپيوتري ما حدود 39 درصد است. همه اذعان دارند که بيشتر خلاقيت و استعداد را در اين زمينه جوانان ايراني دارند چنانکه دستاوردهاي مهم و با ارزشي را در جهان داشته اند و در حوزه تجاري سازي هم در دنيا حرف اول را مي زنند اما نه در کشور ما ! واقعا چرا بايد اين استعدادها به خارج پناه ببرند. قطعا اگر ما با مديريت صحيح بستر را در داخل فراهم کنيم اين اتفاق نخواهد افتاد.
از سوي ديگر صنايع پايين دستي نفت و پتروشيمي ظرفيت اشتغال زايي زيادي دارد و همچنين احياي پروژه هاي عمران و مسکن و بازگشت به کار در حوزه توليد نيز به همين ترتيب بستر خوبي براي رونق اشتغال است
همچنين در برنامه اقتصادي دولت مردم چند طرح مشخص بصورت پروژه اي در سطح ملي براي اشتغال زايي وجود دارد که توضيح مبسوط آن را در وقتي ديگر ارائه خواهم کرد. که البته همه اين فعاليت ها به مرور در اين چهار سال باعث کاهش نرخ بيکاري مي شود و نهايتا به هدف 5 ميليون شغل دست خواهيم يافت و از منظر افراد جوياي کار هم تا زماني که مشغول به کار نشده اند، در پي ثبت در سامانه ملي کار براساس مهارتها و شرايط افراد و ضوابط و دستورالعملهاي مشخص، مبلغي را ماهيانه به عنوان کارانه دريافت خواهند کرد.


آقاي دکتر اين مبلغ کارانه شامل افرادي است که از کار بيکار شده اند؟ يعني همان بيمه بيکاري است؟

خير، افراد جوياي کار بالاي 18 سال که به کاري اشتغال نداشته و يا قبلا کار داشته و الان بيکار شده اند، مشمول طرح کارانه قرار مي گيرند و بعد از ثبت نام در سامانه ملي کارانه و تاييد اولويت بر اساس مهارتها و شرايط آنها ، مبلغ 250 هزار تومان به عنوان کارانه بصورت ماهيانه دريافت مي کنند تا زماني که در جايي مشغول به کار شوند. در بيمه بيکاري افراد شاغل که از کار بيکار مي شوند، فقط مشمول بيمه بيکاري قرار مي گيرند، اما در اين طرح همه افراد، چه کساني که مثلا از کار اخراج شدند يا بيکار شدند و کساني که بالاي 18 سال هستند اما هنوز کار پيدا نکردند مشمول اين طرح هستند البته با احراز شرايط و اولويت هاي اين سامانه.


مي دانيم شما اين روزها حسابي گرفتار هستيد، ممنون از اينکه اين وقت کوتاه را در اختيار ما قرار داديد.

من هم از شما تشکر مي کنم.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۰۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته دومین نشست بررسی مسائل ارزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنندرئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود: تشخیص علمی و تصمیم سیاسی؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد؛ اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شدرویکرد اقتصادی و مدیریتی در موضوع ارز اشکال دارد
همه اختیارها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد
  • قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری
  • ایجاد ۸۳۳ اشتغال خانگی با اعتبار ۹۴۰ هزار میلیون ریال
  • تعهد ۱۷ هزار و ۶۶۹ نفری اشتغال استان همدان در سال ۱۴۰۳