Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا حاجبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران زنجان افزود: وزارت بهداشت برای آنکه بتواند تا حدود زیادی نیاز به کارشناس سلامت روان را مدیریت کند 90 درصد هزینه درمان و بستری بیماران دارای دفترچه خدمات درمانی را پرداخت می کند.
وی یادآورشد: افراد دارای دفترچه های خدمات درمانی در صورت مراجعه به مراکز زیر مجموعه وزارت بهداشت می توانند خدمات سلامت روان را با تعرفه دولتی دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حاجبی اظهار کرد: برای کاهش نیاز مردم به مراجعه به کلینیک ها، این وزارتخانه کارشناسان سلامت روان را وارد حوزه بهداشت کرده است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمام خدمات سلامت روانی که در مراکز جامع سلامت ارائه می شود، رایگان است.
وی تاکید کرد: بحث سلامت روان به دلیل مشکلاتی که ما در سطح جامعه با میزان آگاهی جامعه با این مقوله داریم، نیازمند تلاش بسیاری است.
حاجبی اضافه کرد: در خصوص بسیاری از بیماری ها، بسیاری مردم جامعه اطلاعات خوبی دارند و به متخصصان مربوطه مراجعه می کنند اما در حوزه سلامت روان اینگونه نیست چرا که سواد سلامت روان در عموم جامعه ما پایین است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اغلب این بیماری های سلامت روان به راحتی این تشخیص داده نمی شود و بسیاری با مشکلات سلامت روان زندگی می کنند بدون آنکه متوجه باشند مشکلی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمام دستگاه هایی که می توانند در افزایش آگاهی مردم و اصلاح باورهای نادرست مردم کاری انجام دهند، باید سواد سلامت مردم را افزایش دهند و این یک کار ریشه ای و بنیادین است.

** همه در برابر سلامت روان جامعه مسئول هستند
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه در برابر سلامت روان جامعه مسئول هستند و باید آگاهی خود نسبت به شناخت و درمان آن را افزایش دهند.
احمد حاجبی همچنین در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره عکس سلامت روان در زنجان افزود: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن هر فرد ظرفیت های خود را می شناسد، می تواند با استرس های معمول کنار بیاید و بطور موثر و ثمربخش در فعالیت های اجتماعی مشارکت کند.
وی با بیان اینکه سلامت روان در سنین مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآورشد: آمار نشان می دهد که 23.6 درصد از افراد 15 تا 64 سال به نوعی ابتلا به یکی از اختلالات روانی را تجربه کرده اند و یا مبتلا به آنها هستند.
حاجبی اظهار کرد: سلامت روان از همان زمانی که والدین تصمیم می گیرند فرزندی را به دنیا بیاورند، شکل می گیرد و تولد یک فرزند سالم نیازمند، برخورداری پدران و مادران از سلامت روان است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شکل گیری رفتارهای هنجار و تنظیم هیجانات مقوله هایی هستند که سنگ بنای آنها از همان دوران کودکی شکل می گیرد و در این زمینه هم محیط رشد کودک و هم رعایت اصول فرزندپروری توسط والدین نقش دارد.
وی خاطر نشان کرد: دوران نوجوانی بستر تغییرات بیولوژیک و رفتاری قابل توجهی است که می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات اضطرابی، خلق، سوء مصرف مواد و سایر رفتارهای پرخطر باشد و در این دوره سلامت روان نوجوان مغفول می ماند در حالی که والدین و اولیای مدارس باید از پدیده های روانشناختی در دوران نوجوانی و نحوه مواجهه با آنها آگاهی کافی داشته باشند.
حاجبی ادامه داد: براساس شواهد موجود دوران جوانی می تواند دوره شروع بسیاری از اختلالات روانپزشکی باشد که باید آنها را شناخت، پذیرفت و برای درمان آنها، جوان را حمایت کرد ولی همزمان مسئولیت پذیری را در وی افزایش داد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرداختن به مسائل مرتبط با سلامت روان جوانان در بسیاری از دستگاه ها باید مورد توجه باشد، از جمله دانشگاه ها، پادگان های سربازی و محل های کسب و کار؛ وقتی یک مشکل بروز می کند، باید با یک رویکرد علمی به آن پرداخت.
وی اضافه کرد: دوران میانسالی همراه با تغییرات مهم رشدی در زمینه های فکری، عاطفی، اجتماعی و زیستی مانند تحولاتی در بینایی، شنوایی، پوست، استخوان بندی، مو و توانایی جنسی است.
حاجبی ابراز کرد: علاوه بر تغییرات متنوع در این مقطع از زندگی، فرد میانسال دل مشغولی های زیادی دارد که می توان به پرورش فرزندان، حفظ رابطه با همسر، حفظ کارآمدی حرفه ای خود، حفاظت از والدین سالخورده خود یا تحمل فقدان آنها و پذیرش مسئولیت های سنگین اجتماعی اشاره کرد.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افسردگی را یکی از مهمترین مشکلات روانی شایع در جامعه برای گروه های مختلف سنی اعلام کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که بیش از 350 میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند.
وی با بیان اینکه در برخی از کشورها، از هر 10 نفر مبتلا به افسردگی، فقط یک نفر درمان مناسب دریافت می کند، افزود: افسردگی، سهم قابل توجهی از بار ناشی از بیماری ها را به خود اختصاص می دهد و تمامی جوامع را در سرتاسر جهان تحت تاثیر خود قرار می دهد.
حاجبی یادآورشد: اختلال افسردگی اغلب در سنین جوانی شروع می شود، عملکرد افراد را کاهش می دهد و عود کننده است و با عوارض و پیامدهای خانوادگی، شغلی و اجتماعی منفی قابل توجهی همراه است.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به راهکارهای مقابله با افسردگی اشاره کرد و گفت: علائم و نشانه های اختلال افسردگی را بشناسیم، وجود آن را مثل هر بیماری دیگری بپذیریم، انگ ناشی از اختلالات روانپزشکی از جمله افسردگی را کاهش دهیم، جایگاه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، سهم خود را در کاهش استرس های جامعه به خوبی ایفا کنند و با علم به تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی بر افسردگی، از جنبه بیولوژیک آن غافل نباشیم.
وی برای حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه جشنواره بین المللی عکس سلامت روان به زنجان سفر کرده بود.
در پایان این مراسم عکاسان برتر و برگزیده این جشنواره معرفی شدند و نمایشگاه عکس سلامت روان در محل کارخانه کبریت زنجان گشایش یافت.
این نمایشگاه از پنجم تا هشتم اردیبهشت در همین محل دایر است.
در این جشنواره 16 هزار اثر از 79 کشور رسیده بود.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۲۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان

ایسنا/مازندران روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در خصوص ارتباط بین خواب و خلق‌وخو در نوجوانان گفت: در بسیاری از افراد، خواب ناکافی در بلندمدت منجر به عوارض جسمانی متعددی از جمله سردرد، خستگی، تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش احتمال بیماری‌ها می‌شود. همچنین عوارض روان‌شناختی شامل گیجی و سردرگمی، تحریک‌پذیری روانی، پرخاشگری، عدم تمرکز، اضطراب، افسردگی و ضعف حافظه نیز گزارش شده است.

مجید غفاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در نهایت، مجموع عوارض ذکر شده تاثیر منفی بر بلوغ جسمی و روانی فرد می‌گذارد و عملکرد او در زندگی را از جنبه‌های مختلف تحصیلی، شغلی و اجتماعی مختل شده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

غفاری با اشاره به اینکه عوامل مختلفی منجر به خواب ناکافی می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی برخی بیماری‌های پزشکی و نیز برخی مشکلات و اختلالات روانشناختی، باعث مختل شدن فرایند خواب می‌شوند. در کنار این موارد، یکی از مهم‌ترین دلایل خوابِ ناکافی، عدم رعایت بهداشت خواب است. به این معنی که فرد برای خواب خود، ارزش و نظم خاصی قائل نیست چرا که در بسیاری از موارد، فرد شناختی در مورد اهمیت کیفیت خواب در ابعاد مختلف زندگی خود ندارد و در نتیجه، به آن اهمیتی نمی‌دهد.

این روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه ادامه داد: مساله اینجاست که عدم کفایت خواب، در بسیاری از مواقع به مرور عوارض خود را نشان می‌دهد، یعنی فرد در این مورد دچار «سندروم قورباغه آب‌پز» می‌شود؛ به گونه‌ای که اوایل متوجه عوارض نمی‌شود اما به مرور زمان، کارکرد و عملکرد جسمی و روانی او مختل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، استفاده از گوشی‌های هوشمند و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، بسیاری از نوجوانان را دچار مشکل ساخته است، یادآور شد: چرا که این وسایلِ سرگرم‌کننده، به خاطر سطح بالای «لذت‌دهی و محرّک‌بودن برای مغز» به تدریج فرد را دچار اعتیاد می‌کنند. چنانکه بسیاری از تحقیقات امروزه به انواع اعتیاد نظیر اعتیاد به اینترنت (وب گردی)، گوشی همراه و بازی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین و عوارض متعدد آن‌ها اشاره کرده‌اند.

غفاری افزود: افرادی که دچار چنین اعتیادهایی می‌شوند، از نظر جسمی و روانی ضعیف شده و به تدریج کارکرد و عملکرد مناسب خود در زمینه‌های مختلف فردی و اجتماعی را از دست می‌دهند.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: بر این اساس، به والدین و نوجوانان پیشنهاد می‌شود در مورد اهمیت نقش خواب کافی و با کیفیت در سلامت جسم و روان، کارکرد و عملکرد فردی و اجتماعی افراد مطالعه و دستورات لازم برای رعایت بهداشت خواب را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، رعایت کنند.

وی به طور ویژه هشدار داد تا قبل از ابتلا به انواع اعتیادهای جدید که در بالا به آن‌ها اشاره شد، حتما برای استفاده از گوشی‌های هوشمند و سرگرمی‌های رایانه‌ای آفلاین و آنلاین، نظم و قاعده‌ی مشخصی متناسب با سن افراد، رعایت شود و در این راه بهتر است از کمک تخصصی روانشناسان و مشاوران خانواده که پروانه اشتغال از سازمان نظام مشاوره و روان‌شناسی کشور دارند، بهره گرفته شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • هزینه های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • دوره جامع کنشگر _ کارشناس جمعیت در گیلان برگزار شد