Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-09@00:24:10 GMT

آيا دوقلوزايي ربطي به سن دارد؟

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۳۱۸۵

خبرگزاري آريا -
بايد بدانيد دوقلوزايي ربطي به سن ندارد

بالا رفتن سن ازدواج باعث شده است که خيلي‌ها دير بچه ‌دار شوند يا ديرتر از معمول به فکر بچه‌ دار شدن بيفتند. از سوي ديگر بسياري از زوجين طرفدار تک فرزندي نيستند و فکر ميکنند که کاش بيش از يک فرزند داشتند. بد نيست بدانيد که بارداري بالاي 35 سال احتمال بارداري دوقلويي و بيشتر را افزايش ميدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



چرا دوقلو ميشود؟
بايد بدانيد دوقلوزايي ربطي به سن ندارد. يعني با بالا رفتن سن احتمال دوقلوزايي بيشتر نمي‌شود بلکه بر اثر داروهاي کمک باروري اين شانس بيشتر مي‌شود. احتمال دوقلوي دو تخمي 1 روي 250 است. اين احتمال در همه ثابت است مگر در کساني که سابقه خانوادگي داشته باشند. علاوه بر اين معمولاً خانم‌هايي که در سنين بالاتر حامله مي‌شوند تحت عمل سزارين قرار مي‌گيرند. در واقع سيستم آمريکايي براي زايمان‌هاي بالاي 35 سال سزارين را توصيه مي‌کند چرا که در اين سن احتمال ايجاد مشکلات حين زايمان براي نوزاد بيشتر مي‌شود اما سيستم اروپايي معمولاً سزارين را در سنين بالاتري پيشنهاد مي‌کند. به طور کلي اگر فردي اولين بارداريش بالاي 35 سال باشد بهتر است سزارين شود.

علائم بارداري در زنان مسن با بارداري دوقلويي
زنان مسن علائم شديدتري را تجربه ميکنند زيرا توانايي بدنشان در واکنش به استرس کاهش پيدا ميکند. اگر چه علائم بارداري ميتواند مشابه ساير مادران باشد اما برخي از علائم ممکن است در مادران با بارداري دوقلو شديد باشد:

-درد
-خستگي
-حرکات جنين
-مسائل گوارشي مانند سوزش سردل، سوهاضمه، يبوست
-ويار صبحگاهي

بارداريها تنوع زيادي دارد و داشتن دو جنين در رحم به معني دوبرابر ناراحت نيست. به طور معمول وزن بيشتري که شما حمل ميکنيد و هورمون بيشتري که توليد ميشود ميتواند علائمي را توليد کند. براي سلامت خودتان و جنين بهتر است هميشه جانب احتياط را رعايت کنيد و هر مشکلي را با پزشک در ميان بگذاريد.

بارداري دوقلويي ريسک بالايي براي رشد طبيعي نوزاد و تولد آن دارد

خطرات دوقلويي در زنان مسن
بارداري دوقلويي ريسک بالايي براي رشد طبيعي نوزاد و تولد آن دارد. زنان بالاي 35سال احتمال ابتلا به فشار خون بالا، ديابت، فيبروئيد رحم را دارند. ضمن اينکه خطر اختلالات کرموزومي با سن مادر افزايش پيدا ميکند. اين زنان بيشتر در معرض سقط جنين هستند و عوارض زايمان سزارين نيز در آنها بيشتر است، حتي زماني که يک جنين را حمل ميکنند. اما اين خطرات در بارداري دوقلويي افزايش پيدا ميکند اما هميشه هم نميتوان آن را پرخطر دانست. افزايش سن و حمل دوقلو لزوما به اين معني نيست که شما بارداري با مشکلات فراوان خواهيد داشت.

عوارض اين نوع بارداري
اگر چه زنان با سن بالا با بارداري دوقلويي در معرض خطر بيشتري قرار دارند اين عوارض ممکن است در زن جواني که بارداري دوقلويي دارد هم بروز کند. اما برخي عوارض عبارتند از:

زايمان زودرس: بيش از نيمي از دوقلوها و تقريبا سه قلويي قبل از هفته 37 بارداري متولد ميشوند.

وزن کم هنگام تولد: از آنجا که بيشتر مادران باردار دوقلو، زود زايمان ميکنند، اغلب نوزادان کم وزني دارند. بيشتر نوزادان وزني کمتر از 2 و نيم کيلوگرم دارند و در نتيجه در معرض خطر قرار دارند چون اعضاي بدنشان براي زندگي خارج از رحم مادر آمادگي ندارد.

سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو: اين بيماري در دوقلوهاي همساني که جفت مشترک دارند تاثير زيادي دارد. اين اتفاق زماني مي افتد که عروق خوني در جفت قطع ميشود. نتيجه اين اتفاق آن است که جريان خون در يک جنين بيش از حد بوده و جنين ديگر خون کمي دريافت ميکند. اين ميتواند براي جنينها خطرناک باشد. درمان اين خطر استفاده از روشهاي تهاجمي براي اصلاح جريان خون است. اين اتفاق در دوقلوهاي غيرهمسان نمي افتد.

مشکلات جفت: منطقه بزرگ جفت و اتساع بيش از حد رحم مادر احتمال جفت سرراهي و جدا شدن جفت را بالا ميبرد. با اين که اين موضوع قابل مديريت است اما تازماني که اتفاق نيفتاده علامتي ندارد. درصورت وجود هرگونه خونريزي واژينال حتما با پزشک تماس بگيريد.

منبع:niniban.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۳۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند

به گزارش تابناک «بچه که نیس، یه وسیله‌اس برای درآمدزایی والدین»، «خب چی میشه؟ یکی دوست داره یه پیج بزنه عکس نوزادی تا بزرگی کودکشو ثبت کنه»، «از جنینی میشه کودک کار اینستاگرامی»، «فک می‌کنم من تنها مادری هستم که به انتخاب پسرم احترام گذاشتم و تا خودش نخواد براش پیج نمیزنم»، «تو کشورهای دیگه کودک تا یه  سنی حق نداره توسط والدین در شبکه مجازی یا لایوها دیده بشه»؛ این‌ها بخشی از پیام‌های مخاطبان در فضای مجازی است که در واکنش به صفحه‌های اینستاگرامی کودک اینفلوئنسرهایی که هنوز متولد نشده‌اند به ثبت رسیده است. 


این درحالیست که رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی تهران شهرام خرازی‌ها ۱۶ اردیبهشت ماه گفت که «والدین با انتشار عکس جنین در فضای مجازی حقوق مادی و معنوی کودک خود را مورد تجاوز قرار می‌دهند.»

چند سالی است که پای کودکان و حتی نوزادان به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باز شده است. پیشتر خبر دستگیری پدری خبرساز شد که پسر ۶ ساله خود را مجبور به استفاده از الفاظ رکیک در فضای مجازی می‌کرد تا با استفاده از شیرین زبانی کودک، تعداد دنبال کنندگان صفحه اینستاگرامی خود را بالا ببرد.
آمار مستند و رسمی از تعداد کودکان  اینستاگرامی موجود نیست، اما مددکاران اجتماعی خبر از رشد تصاعدی این کودکان در فضای مجازی و پایین آمدن روزانه سن اینفلوئنسرهای اینستاگرامی می‌دهند. به طوری که برخی از نوزادها هنوز متولد نشده هزاران دنبال کننده دارند. 


اغلب این صفحه‌ها در اینستاگرام با تصاویری از تست بارداری و سونوگرافی آغاز به کار می‌کند و حتی فیلم لحظه تولد برخی از آن‌ها نیز در فضای مجازی موجود است.


البته استفاده ابزاری از کودکان در فضای مجازی تنها مختص به ایران نیست. این موضوع در سال‌های گذشته به یکی از دغدغه‌های اصلی حامیان حقوق کودک در دنیا تبدیل شده است. این فعالان علاوه بر مخالفت با ساختن صفحات مجازی به نام کودکان، انتشار تصاویر صورت کودکان در صفحات والدین را نیز ناقص حقوق اولیه و تاثیر گذار بر سلامت روانی کودکان می‌دانند.


آسیه اناری، روان‌شناس بالینی کودکان، می‌گوید که «دنیای امروزی و آینده بر اساس همین ارتباطات شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم بچه‌ها را از دنیای ارتباط‌های مدرن و تکنولوژی دور کنیم.» والدین با ساختن صفحه اینستاگرام به دنبال آرشیو عکس کودکان‌شان هستند. اتفاقا بعضی از بچه‌ها وقتی بزرگتر می‌شوند از دیدن عکس‌های کودکی خود لذت هم می‌برند. 


اما محمدصادق باطنی، کارشناس شبکه‌های اجتماعی در حوزه کودک، می‌گوید که اینستاگرام جای خوبی برای آرشیو عکس نیست. با انتشار عکس کودک در فضای مجازی « بچه از همان سن کم به تأییدطلبی عادت می‌کند و این تایید را از آدم‌های مجازی دریافت می‌کند و در بزرگسالی که گرفتن تایید سخت‌تر می‌شود، برای اقناع همان بخشی که در شکل‌گرفتنش دخل و تصرفی نداشته، دست به کارهایی می‌زند که باعث آسیب‌های جدی به شخصیت او می‌شود.»
روانشناسان معتقدند که والدین باید به حریم خصوصی فرزندان خود توجه کنند و هر عکسی را منتشر نکنند. علاوه بر این باید قوانین سخت گیرانه‌تری را از جانب شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از کودکان تصویب شود.

 

 

فارس

دیگر خبرها

  • احمدی‌نژاد در بوداپست چه می‌کند؟ دولت مجارستان: سفر دانشگاهی است و به ما ربطی ندارد
  • دمای اصفهان تا ۵ درجه کاهش می‌یابد
  • از دیگر مزیت‌های آسپرین بیشتر بدانیم
  • افزایش سلامت دهان و دندان در دوران بارداری
  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • رانگنیک: رد پیشنهاد بایرن ربطی به اظهارات هوینس نداشت
  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • فروش بره تودلی در تهران قدیم و جنجال در مجلس شورای ملی
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند