Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی از جمله معضلات بهره‌برداران در بخش کشاورزی است، بهای محصولات زراعی و باغی تولید شده افزایش چشمگیری نداشته بلکه در برخی موارد با کاهش قیمت همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، رشد بخش کشاورزی به عنوان بستری برای کسب اهداف توسعه در کشورهای در حال توسعه امری ضروری قلمداد می‌شود، در میان اهداف مورد نظر، بهبود و تقویت رشد اقتصادی و کاهش فقر، بهبود امنیت غذایی و حفظ منابع طبیعی بسیار مهم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به گونه‌ای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم سرلوحه برنامه‌های دولت‌ها قرار گرفته‌است.

بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاست‌های مطلوب و برخورداری از منابع کافی باید تولید کشاورزی به گونه‌ای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند.

نقش بخش کشاورزی از لحاظ تامین درآمد، اشتغال، ارزآوری، بازار و به ویژه تامین غذا در میان سایر بخش‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شهرستان شهرضا از نظر تولید انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم تولیدی در سطح استان است که کشاورزان آن با وجود محدودیت‌های زیاد از نظر منابع آبی و امکانات کشاورزی، از کشاورزان برتر استانی و ملی بوده که تولیدات آنان نیز در سطح استان و حتی کشور در زمینه محصولات زراعی و باغی و دامی و گلخانه‌های سبزی و صیفی و گل‌های شاخه بریده از تولیدات برتر محسوب می‌شود.

خشکسالی مهم‌ترین معضل در استان و شهرستان شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرضا، اظهارداشت: شرایط بخش کشاورزی در چند سال گذشته خوب نبوده و در راستای مطلوب و کمک به کشاورز پیش نرفته است.

عبدالرضا تاکی با بیان اینکه خشکسالی مهم‌ترین معضل در استان و شهرستان شهرضا در چند سال گذشته بوده است، افزود: متأسفانه خشکسالی بیشترین تبعات را در استان داشته است.

وی با بیان اینکه با وجود کاهش چشمگیر 55 درصدی منابع آبی در شهرستان، سطح زیرکشت کاهش پیدا نکرده و حتی افزایش کشت هم داشته‌ایم، گفت: این امر نشان می‌دهد تلاش‌هایی برای جبران نارسایی‌ها انجام شده تا سطح زیر کشت کاهش پیدا نکند تا معیشت بهره‌برداران به خطر نیفتد و منجر به بیکاری نشود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه به ندرت کارگری در بخش کشاورزی بیکار شده است، گفت: در سال گذشته 764 هکتار از مزارع گندم و امسال 750 هکتار از این اراضی بیمه شده‌اند، این در حالی است که در سال‌های 94 و 95 به ترتیب 2041 هکتار و 1500 هکتار از اراضی زیرکشت جو در شهرستان در برابر حوادث طبیعی بیمه شده‌اند.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت گندم در شهرضا در سال زراعی 94، 1800 هکتار بوده که از این میزان سطح زیر کشت 8460 تن محصول برداشت و از میزان محصول تولید شده، 4 هزار تن محصول در طرح خرید تضمینی گندم به سیلوها تحویل داده شده است.

تاکی تصریح کرد: سطح زیر کشت این محصول در سال زراعی 95، 1600 هکتار بوده که از این سطح زیر کشت 8 هزار تن محصول برداشت و از این میزان محصول برداشت شده 4هزار و 645 تن محصول در طرح خرید تضمینی گندم به سیلوها تحویل داده شده است.

وی گفت: در سال 94 از سطح 3600 هکتار محصول جو 14هزارو620 تن محصول برداشت شده که از این میزان 1500 تن در طرح خرید تضمینی به سیلو تحویل داده شده، میزان تولید این محصول از سطح 3300 هکتار 14هزار و 400 تن بوده که از این میزان 11هزار و 388 تن به سیلو تحویل داده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا افزود: سطح زیر کشت گندم در شهرستان به دلیل وقوع پدیده خشکسالی کاهش یافته اما سطح زیر کشت جو تغییری نکرده اما با تلاش کارشناسان جهادکشاورزی شهرستان در آموزش روش‌های نوین آبیاری مزارع و همکاری بهره‌برداران میزان تولید محصول در شهرستان کاهش نیافته است.

وی با اشاره به افزایش میزان تولید محصول انار در این شهرستان در سال زراعی 95، اظهار داشت: در سال 94، از سطح زیرکشت 1560 هکتار باغات انار شهرستان 16800 محصول برداشت شده و در سال 95، مساحت باغات انار شهرستان به 1650 هکتار و میزان تولید این محصول نیز به 22 هزار تن افزایش یافت.

تاکی بیان کرد: افزایش تولید محصول انار در سال 95 در مقایسه با سال قبل از آن به دلیل سرمازدگی باغات شهرستان در سال 94 بوده است.

وی افزود: انار تولید شده در شهرضا در سطح استان و کشور از نظر کیفیت و مرغوبیت شناخته شده است اما متأسفانه تا این زمان تشکل سازمان یافته برای برای حمایت از تولیدکنندگان این محصول در شهرستان وجود نداشت.

تشکیل شرکت تعاونی انارکاران شهرستان شهرضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا اظهار داشت: با حضور 70 نفر از باغداران انار در شهرستان شرکت تعاونی انارکاران شهرستان شهرضا تشکیل شد که در حال حاضر مراحل ثبت نهایی خود را طی می‌کند.

وی گفت: تشکیل این شرکت سهم بسیار قابل توجهی در حل مشکلات باغداران انار در شهرستان دارد و امید است با تأسیس آن حمایت‌های بیشتری از این گروه تولیدکنندگان انجام شود.

تاکی افزود: در سال زراعی 94 از 600 هکتار مساحت باغات انگور شهرستان 1800 تن محصول و سال 95، از همین میزان سطح زیر کشت 5400 تن محصول برداشت شده است.

وی گفت: در سال 94، از مساحت 486 هکتار باغات سیب درختی شهرستان 6900 تن محصول و سال 95، از 570 هکتار از این باغات 8250 تن محصول برداشت شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: در سال زراعی 93 – 94 از مساحت 225 هکتار باغات گردو شهرستان 560 محصول برداشت شد و سال 95 از مساحت 260 هکتار از این باغات 480 تن محصول برداشت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی 94، از مجموع 78 هکتار باغات بِه موجود در شهرستان 585 تن محصول برداشت شد، در سال 95 با افزایش مساحت این باغات به 85 هکتار میزان محصول بِه برداشت شده در شهرستان نیز به 670 تن افزایش یافته است.

تاکی گفت: مساحت باغات آلبالو در شهرستان در دو سال زراعی گذشته و سال 95، 110 هکتار بوده و تغییری نکرده است اما میزان این محصول در سال گذشته 660 تن و امسال 600 تن بوده است.

وی افزود: یکی از عملیات‌های شاخص در شهرستان اصلاح الگوی کشت و استفاده از گونه‌های کم نیاز به آب بوده است که کاشت زعفران به عنوان یکی از این گونه‌ها در شهرستان از سال گذشته آغاز شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: مساحت اراضی اختصاص یافته به کاشت زعفران در سال گذشته 1.5 هکتار بوده که امکان تولید 6 کیلو و 750 گرم محصول را فراهم کرد، این در حالی است که سطح زیرکشت این محصول در سال 95، به 3.5 هکتار افزایش یافته و میزان امکان تولید 10.5 کیلوگرم محصول را فراهم کرده است.

افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در شهرضا

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های این سازمان افزایش سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای است، افزود: سطح زیرکشت سبزی و صیفی گلخانه‌ای در شهرستان در سال زراعی 94، 38 هکتار بوده که از این میزان سطح زیر کشت 7600 تن محصول برداشت شده که از 42 هکتار سطح زیر کشت این محصولات در سال زراعی 95، 8400 تن محصول برداشت شده است.

تاکی گفت: در سال‌های زراعی 93-94 و 95 مساحت گلخانه‌های گل زینتی در شهرستان 3 هکتار و میزان تولید گل شاخه بریده در آن 4.5 میلیون شاخه بوده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کشاورزی از جمله معضلات بهره‌برداران در این بخش بوده است، به عنوان مثال قیمت هر کیسه کود شیمیایی با افزایش 5 برابری قیمت مواجه بوده اما این در حالی است نه تنها که بهای محصولات زراعی و باغی تولید شده افزایش چشمگیری نداشته بلکه در برخی موارد با کاهش قیمت نیز همراه بوده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: با وجود اینکه کمک‌های دولتی به بخش کشاورزی کاهش یافته اما میزان تولید محصولات زراعی و باغی در شهرستان افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود 60 هزار کلونی زنبور عسل در این شهرستان، بیان کرد: میزان بالای تولید این محصول سبب شده تا شهرضا در جایگاه سوم استان قرار گیرد.

تاکی تصریح کرد: این شهرستان از نظر تولید گوشت قرمز در جایگاه دوم و در تولید گندم، انار، گوشت سفید و شیر در جایگاه سوم استان اصفهان قرار دارد.

وی اظهارداشت: یکی از تفاوت‌های اساسی در زمینه فعالیت‌های کشاورزی و دامداری با دیگر عرصه‌ها ریسک پذیری بالای آنهاست بنابراین لازم است که محصولات تولید شده و اراضی و باغات و دامداری‌ها در مقابل حوادث مختلف بیمه شوند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا خاطرنشان کرد: متأسفانه افزایش میزان بدهی بخش دولتی به صندوق‌های بیمه سبب تأخیر در تسویه حساب این صندوق‌ها با کشاورزان شده است.

وی گفت: در سال گذشته در بخش محصولات زراعی با کشاورزان تسویه حساب شد اما در بخش محصولات باغی انار و سیب هنوز تسویه حساب انجام نشده است.

تاکی با اشاره به خشکسالی‌های چند ساله اخیر در شهرضا، گفت: در سال 86، 208 میلیمتر بارندگی در سال 87، 25 میلی‌متر بارش در شهرضا داشتیم که شوک بزرگی به شهرستان وارد شد و هنوز نتوانسته‌ایم آن را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید در کشاورزی باشد و جهاد کشاورزی شهرضا در این زمینه پیشرو است، اظهارداشت: کمبود نیروی فعال در بخش کشاورزی معضلی است که در آینده با آن روبه‌رو هستیم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا تصریح کرد: باید زنجیره تولید را در کشور کامل کنیم، در کشور ما همیشه تولید محصولات کشاورزی خوب بوده اما به دلیل آنکه بیشتر محصولات فسادپذیر است، کشاورز در زمان فروش با مشکلاتی مواجه می‌شود که در نهایت به زیان مالی او منجر می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از سیاست‌های اجرایی جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی بوده است که تا این لحظه در شهرستان 11 پروانه بهره‌برداری از صنایع تبدیلی صادر و 7 واحد از صنایع تبدیلی در شهرستان نیز به بهره‌برداری رسیده است.

تاکی بیان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در سالیان اخیر برای پایداری محصولات زراعی و جلوگیری از فسادپذیری آنها، ایجاد سردخانه‌ها بوده است، در حال حاضر 8 عدد از این سردخانه‌ها در شهرستان مشغول به کار هستند.

وی گفت: شهرستان شهرضا موقعیت مناسبی برای ترانزیت و حمل و نقل و صادرات محصولات مختلف زراعی دارد که بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی را فراهم کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: از جمله دیگر سیاست‌های حمایتی جهاد کشاورزی ایجاد و توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار است که در حال حاضر 85 درصد از تسهیلات در این بخش به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

4200 هکتار از اراضی زراعی شهرستان تحت پوشش آبیاری تحت فشار است

وی تصریح کرد: در حال حاضر 4200 هکتار از اراضی زراعی شهرستان تحت پوشش آبیاری تحت فشار است که این اقدام نقش بسزایی در پایداری منابع آبی زیر زمینی و جلوگیری از هدر رفت آب دارد.

تاکی افزود: 29 هزار هکتار کل اراضی کشاورزی شهرضا است که 19 هزار از آن زیر کشت است و بقیه آن آیش است و در حال حاضر سطح زیر کشت 11 هزار هکتار است که 36هکتار مربوط به باغ و مابقی مربوط به کشت‌های زراعی است.

وی گفت: بر اساس مصوبه قانون حفظ کاربری اراضی زراعی در سال 85 حکم تغییر کاربری اراضی مزروعی و ساخت و ساز در آنها، تخریب سازه‌های ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا بیان کرد: در 6 ماهه دوم سال 95 تعداد 16 مورد حکم تخریب در اراضی موضوع تغییر کاربری در شهرستان صادر شد و در حال حاضر هم 15 پرونده در جریان بررسی و رسیدگی است.

وی بیان کرد: گشت ویژه نظارت بر جلوگیری از تغییر کاربری اراضی مزروعی در شهرستان در ایام تعطیلات هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به گزارش تسنیم، جمعیت روستایی یکی از مولدترین جمعیت‌های انسانی در هر کشوری است و حفظ این جمعیت مولد نیاز به برنامه، ایجاد انگیزه در کشاورزان، تامین ضرورت‌های اولیه، ارائه تسهیلات و مشوق‌ها و گاه یارانه‌های اختصاصی است، چیزی که متاسفانه کشاورزان و روستاییان کشور ما، کمتر از آن برخوردارند.

کشاورزی می‌تواند یکی از مهمترین راهکارهای ما برای عبور از اقتصاد تک‌محصولی باشد و برای تحقق این مهم، کشاورز ایرانی نیازمند کمک و حمایت بیشتری است.

انتهای پیام/

R41346/P1361/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است

یوسف منصوری: همانگونه که اطلاع داریم کشاورزی یکی از صنعت های مهم در بحث اقتصاد کشور می باشد که می تواند در تورم و مشکلات اساسی کشور نقش بسزایی ایفا و برای تأمین غذای جامعه، توسعه اقتصادی، حفظ منابع طبیعی و حفظ محیط زیست بسیار حائز اهمیت است.

کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و کیفیت در محصول کشاورزی میتواند از مشکلات جدی در کیفیت محصولات و همچنین تورم اقتصادی جلوگیری کند

شهرستان شوش یکی از شهرستانهای مهم کشور در بحث تولید گندم و سایر محصولات کشاورزی است که در سال های گذشته مقبولیت و حرف برای گفتن داشت. به گفته مسئولان در سال گذشته خوزستان رتبه اول در کشور را کسب کرد و شهرستان‌های شوش و کرخه در خوزستان دارای بالاترین آمار در برداشت گندم بودند.

در سالهای گذشته قطع برق چند ساعته برای چاه های عمیق کشاورزی در دو شهرستان شوش و کرخه مسبب کم شدن کیفیت در برداشت محصول استراتژیک گندم بود به طوری که در هر بیست و چهار ساعت شبانه روز، هشت ساعت برق چاه های عمیق کشاورزی در سطح شهرستان شوش و کرخه قطع می شد که به دلیل کشت تمام زمینهای موجود کشاورزان، امکان آبیاری تمام زمین کشت شده در مابقی ساعت های مجاز استفاده از برق در شبانه روز، کافی نبود و این موضوع باعث پایین آوردن کیفیت،تناج محصول و نارضایتی کشاورزان مناطقی از شهرستان گردید.

اغلب کشاورزان درگیر با موضوع قطع هشت ساعته برق چاه های عمیق، کشاورزان بخش فتح المبین در غرب کرخه از توابع شهرستان شوش بودند که با چندین بار مطالبه از محمدکعب عمیر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار وقت شهرستان کردند که متاسفانه نتیجه ای ملموس برای آن قشر حاصل نگردید

کشاورزان با پیگیری های خود پس از نشستهای فی مابین در شهرستان و با عزیمت چندین باره به مرکز استان، تقبل و تعهد برای دستور العمل های تحمیلیِ نو و ابتکاری آن سازمان را پذیرفتند، و قطعی برق را از هشت ساعت به پنج ساعت تقلیل شد تا از زیان صددرصدی نجات و ناچار به کار خود ادامه دهند.


در چند روز گذشته مسئولان دولتی از عدم قطعی برق در تابستان امسال خبر داده اند که انتظار می رود در فرصت پیش آمده و چند ماه قبل از کشت محصول گندم، مسئولان شهرستان پیگیر این موضوع باشند چرا که گندم شهرستان شوش از کیفیت بی نظیری در سطح جهان برخوردار است تا کشاورزان شهرستان و منطقه فتح المبین با خیالی آسوده کمک حال اقتصاد کشور در بحث با ارزش و مهم گندم باشند

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900037

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • سند تک برگ اراضی به کشاورزان بوشهر تحویل داده شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران