Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:25:33 GMT

توسعه ملی در گرو پیشرفت صنعت گردشگری

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۴۶۴۸

توسعه ملی در گرو پیشرفت صنعت گردشگری

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** احیای بوم گردی؛ لازمه توسعه گردشگری
توسعه صنعت توریسم در ایران و ورود جهانگردان خارجی به کشور، علاوه بر حل مشکل بیکاری و افزایش رشد اقتصادی، باعث گشایش مسایل سیاسی ناشی از ضعف تعامل با دنیای خارج نیز می ‌شود. اهمیت این موضوع سبب شد تا روزنامه های صبح امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به آن بپردازند.

روزنامه«دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان « «ریل‌گذاری» برای گردشگری ریلی» از ورود گردشگران اروپایی به ایران با قطار به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: از ورود نخستین قطار گردشگران خارجی به ایران بیش از دو سال می‌گذرد؛ قطاری که از مرز رازی وارد خاک کشور شد و 120 گردشگر را از کشورهای آلمان، ترکیه، انگلیس، روسیه، سوئیس، اتریش، فرانسه، اسپانیا و سنگاپور برای سفری هفت روزه به ایران آورد و در روزهای نخست سال جاری نیز این روند ادامه پیدا کرده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: راه‌آهن ایران به دلیل قدمت، گستردگی و خوشنامی آن در این زمینه، در صورت تخصیص سرمایه‌گذاری‌های کافی و ورود بخش خصوصی می‌تواند سهم بزرگی در جذب و جابه‌جایی گردشگران ایفا کند و در حالی که میزان تصادفات جاده‌ای در کشور، ایران را در صدر پرریسک ‌ترین کشورهای دنیا در حمل‌ونقل جاده‌ای قرار داده و ناوگان هوایی نیز به دلیل وابستگی آن به تولیدات صنایع هوایی در دیگر کشورها با محدودیت‌ های زیادی برای گسترش مواجه است، صنعت ریلی می‌تواند نقشی مهم در این خصوص داشته باشد. از سوی دیگر، تنوع زیست بومی و فرهنگی ایران و تاکید بر گسترش گردشگری در جوامع محلی، جذابیت‌های سفر با قطار را در ایران دوچندان می‌کند و توان بالایی در جلب توجه گردشگران خارجی به ایران و سفر با استفاده از این وسیله نقلیه خواهد داشت.

روزنامه«آفتاب یزد» با انتخاب گزارشی با عنوان «کرمانشاه با رویای مسیر تازه گردشگری» نوشت: کرمانشاه با بیستون و طاق‌بستان بین گردشگران شناخته می‌شود. آثاری که یکی جهانی شده و دیگری نیز سودای جهانی شدن دارد. اما این تنها داشته‌های این استان دیدنی نیست. فضاهای بکر طبیعی و فرهنگی در بخش‌های شمالی استان و بافت تاریخی در شهر کرمانشاه و گستره‌ای از آثار تاریخی متفاوت، داشته‌های دیگر این استان است که با ایجاد زیرساخت‌های مناسب می‌تواند وارد محور گردشگری شود و برای این استان درآمدزایی داشته باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: آمار بیکاری در این استان بالاست و گردشگری می‌تواند نقش قابل ‌توجهی در اشتغالزایی ایجاد کند. کرمانشاه معبر اصلی مسافران و راه عتبات عالیات است که باید عملیات اجرایی آن برای ارتقا انجام شود که در جهت ارتقای جاذبه های گردشگری و بازارچه های مرزی باید اقدامات لازم صورت گیرد که مطالعات این طرح انجام شده و برای عقب ‌نشینی پادگان‌ های نظامی‌ در این مسیر، مصوبه مقام معظم رهبری، فرمانده کل قوا گرفته شده و کار آن شروع شده است.

این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «تا چهار سال پیش هیچ توری به ایلام وارد نمی شد!» به ارایه گزارشی پرداخت و آورد: استان ایلام با طبیعت بکر‌ و تاریخ کمتر شناخته‌ شده‌اش می‌تواند یکی از مقاصد خاص گردشگری کشور به ‌ویژه برای طبیعت ‌گردان داخلی و خارجی باشد. پررفت و آمدترین مرز کشور در این استان واقع شده است و می‌توان از این ظرفیت برای گسترش گردشگری داخل استان ایلام استفاده کرد، اما برای‌ رونق گردشگری، امید و برنامه مسئولان بیش از هر محرکی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: امیدی که کمتر نشانه ‌ای از آن در استان دیده می‌شود. با این حال ظرفیت‌ های این استان به‌ قدری مهم و ویژه است که هرچند حالا کسی به فکر استفاده آن در صنعت گردشگری نیست، اما سال‌ ها بعد ظرفیت‌ های بکر این استان کشف خواهد شد. در نقاطی مانند ایلام امید زیادی برای ورود گردشگر خارجی نداریم، باید یکسری خدمات داده شود و مسیر را برای ورود سرمایه‌گذار و هزینه ‌کردن آن آماده کرد.

روزنامه«وقایع اتفاقیه» با درج گزارشی با عنوان «رشد گردشگری اروپایی ‌ها در ایران» نوشت: این روزها گوشه‌ گوشه تهران می‌توان گردشگران خارجی را شاد و متعجب دید که در حال گشت ‌و‌ گذار و خوشگذرانی هستند و این یعنی #تغییرات_ ملموس در ایران. آمارها همزمان با اینکه تعدد حضور گردشگران خارجی در ایران بیشتر به چشم می‌آید هم نشان از آن دارد که از سال ۱۳۹۲ به‌ ویژه از سال 1394 و پس از برجام، حضور گردشگران خارجی در ایران، رشد بی ‌سابقه ‌ای داشته است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: کارشناسان گردشگری، تحلیل‌های متعددی را از این جهش اعلام می‌کنند و آنچه بیش‌‌ از همه از سوی کارشناسان مورد تأکید قرار می‌گیرد، تصویر مثبتی بوده که پس از برجام از ایران در افکار عمومی مردم در بسیاری از کشورهای جهان شکل گرفته؛ البته ذکر این واقعیت هم ضروری است که ایران هنوز با ایجاد زیرساخت ‌های کافی برای جذب گردشگران خارجی فاصله دارد اما قدم اول یعنی ضرورت سفر به ایران و امنیتی که در کشور حاکم بوده، برای جذب گردشگر خارجی برداشته شده است.

** بررسی آسیب های رفتاری در کودکان و راهکارهای مواجه با آن
کودکان نسبت به آنچه در محیط زندگی خود می بینند دقیق و هوشیارند و تا اندازه ای باید محیط زندگی خود را کاملا بشناسند زیرا همزمان با رشد آنها آسیب های رفتاری پر خطری نیز در مسیر زندگی آنان قرار می گیرد که والدین و مربیان باید با شناخت این آسیب ها و تقویت روحیه اعتماد به نفس آنها را در این راه پرفراز و نشیب یاری رسانند. اهمیت این موضوع سبب شد تا روزنامه های صبح امروز در یادداشت ها و گزارش هایی به آن بپردازند.

روزنامه«ایران» با درج گزارشی با عنوان «بدسرپرست تنهاتر است» نوشت: «بحرانِ پنهان کودکان «بدسرپرست» کمتر از آتش پلاسکو نیست، آتشی که اگر زبانه‌ های سرکش‌ اش را مهار نکنیم شعله ‌های دامنگیرش نسل‌ های آینده را خواهد سوزاند.» زندگی در کلانشهری همچون تهران و دیدن هر روزه کودکان و نوجوانانی که مشغول کارهای سخت و سنگین هستند، به امری عادی تبدیل شده در حالی که جوامع پیشرفته با این موضوع برخورد جدی و اصولی می‌کنند، چراکه کودکان از حقوق شهروندی برخوردار هستند و باید به مرحله‌ای از رشد و کمال برسند که بتوانند با خواست و اراده خود برای زندگی آینده‌شان تصمیم بگیرند.

در ادامه این مطلب آمده است: کودکان بدسرپرست در بهترین حالت ممکن مشغول کار در خیابان یا مکان‌های غیر استاندارد هستند و کمی که به موضوع دقیق‌تر می‌شویم به کودکانی برمی‌خوریم که از طریق پدر و مادر و اطرافیان‌شان مورد سوء استفاده‌های مختلف قرار می‌گیرند که به عقیده من این از دردناک‌ترین واقعیت‌هایی است که دور و برمان وجود دارد.

روزنامه «قدس» در گزارشی با عنوان «عروسکم را به من بازگردان» به ازدواج اجباری کودکان پرداخت و آورد: ازدواج کودکان که به صورت پیوند نکاح با فرد زیر ۱۸ سال تعریف شده، در افریقا بیش از هر جای دیگری در جهان به چشم می‌خورد. بیش از نیمی از دختران خانواده‌های بسیار فقیر در کشورهای در حال توسعه در کودکی ازدواج می‌کنند. هر جا فقر بیش از اندازه باشد خانواده‌ها و گاهی خود دختران به ازدواج به چشم یک ناجی نگاه می‌کنند.

در ادامه می خوانیم:‌ ازدواج کودکان طی بحران های انسانی مثلا در جنگ ها یا بعد از فجایع طبیعی افزایش پیدا می کند. هشت تا از ده کشوری که بالاترین نرخ ازدواج کودکان را دارند دارای وضعیتی بی ثبات‌اند. وقتی مردم خودشان را جای دخترانی که در سن کودکی ازدواج کرده‌اند بگذازند و به بار مسئولیت‌ های خانوادگی که این کودکان باید بر دوش بکشند فکر کنند، آن‌گاه رنج ناشی از ازدواج زودهنگام را در می‌یابند. اینجاست که می‌توانند شروع به تغییر افکار و عقایدشان کنند.

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی با عنوان «سرزنش و تحقیر کودک» که به قلم افشین طباطبایی پژوهشگر نگاشته شد، آورد: عوامل مهمی وجود دارد که شخصیت کودکان را از بدو تولد شکل می‌دهد. شخصیت پدر و مادر، نحوه رفتار آن دو نفر، محیط خانه، محیط اجتماع و کلا محیطی که روابط کودک با دیگران در آن شکل می‌گیرد، همه در شکل‌گیری استحکام روانی کودک بسیار مهم است. مهمترین افراد این محیط نیز پدر و مادر و بستگان نزدیک کودک هستند. اساس شکل‌گیری شخصیت کودکان تا سنین 5 - 6 سالگی می‌باشد.

در ادامه این یادداشت می خوانیم: اغلب والدین به واسطه عدم آگاهی، فرزندان خود را با سرزنش و تحقیر بزرگ می‌کنند. به کار بردن کلماتی مانند: بی‌عرضه، تنبل، شلخته، دست و پا چلفتی، خنگ، بی‌شعور، بی‌مسئولیت، تو هیچی نمی‌شی، به جز خرابکاری کار دیگری بلد نیستی، بکن نکن‌ها، برو و نرو، بخور و نخورها، بشین و نشین‌ها و امر و نهی‌های مکرر در حقیقت امنیت خاطر را از کودک می‌گیرند. متاسفانه بیشتر پدر و مادرها ناخواسته فرزندان خود را در چنین جو تخریبی و منفی و سرشار از تنشی قرار می‌دهند.

**پیشگیری از اعتیاد؛ باید ها و نبایدها
اعتیاد یک بیماری اصلی، پیش‌رونده و کشنده است و این عارضه، نوعی ارتباط تسکین‌ دهنده با یک ماده روان‌گردان یا تأثیرگذار بر ذهن و یا رفتاری که معتاد را در برابر میل بیش از حد، ناتوان می‌کند، تعریف می‌شود. روزنامه های صبح امروز در گزارش ها و یادداشت هایی به اهمیت این موضوع پرداختند.

روزنامه«قدس» در گزارشی با عنوان «ترک موفق مواد مخدر در اراده معتاد» آورد: یک زمان با معتاد با عنوان مجرم برخورد قضایی جدی می شد، و یک دوره این فرد را به عنوان یک بیمار مورد مداوا قرار دادند و با او مدرا شد و در گذر زمان با توسعه جرائم مرتبط با مواد مخدر مقرر شد که این حوزه به صورت جرائم و کمک به آسیب دیدگان مواد مخدر مورد توجه مسئولان و گردانندگان کشور باشد به نحوی که در قوانین مربوطه ابعاد مجرمانه و درمانی برای فرد معتاد مشخص شد.

در ادامه این مطلب می خوانیم: از گذشته و قبل از پیروزی انقلاب معتاد به عنوان بیمار تلقی می شود و این موقعیت او را از مجازات مصون کرده بود و در دوره ای دیگر با استعمال کننده مواد مخدر به عنوان مجرم نگاه شد و در حال حاضر شرایط به سمت ترک و درمان او پیش رفته است در حالیکه از نظر جامعه شناسی اعتیاد یک رفتار غیر مسئولانه است و مانند رفتار غیر مسئولانه سایر افراد مانند فردی که در تشکیل خانواده نسبت به همسر و فرزندان خود رفتار مسئولانه دارد و این رفتار او منجر به طلاق نمی شود در حالیکه فرد دیگری با رفتارهای غیر مسئولانه نتیجه ای چون جدایی و طلاق را به دست می آورد.

روزنامه«دنیای حقوق» با انتخاب گزارشی با عنوان«پدیده‌ای شوم به نام اعتیاد دانش ‌آموزان» آورد: دانش‌آموز معتاد یا معتاد دانش‌آموز؟ آیا واقعا تفاوتی هست بین این دو جمله؟ «دانش‌آموز معتاد» یعنی آنکه درصدی از دانش ‌آموزان ولو اندک، معتادند و عامل آن هم کاستی‌های آموزشی یا پرورشی است. بنابراین نگاه‌ها و هزینه‌ها باید در این محدوده متمرکز شود. اما «معتاد دانش‌آموز» این پدیده را تابعی از دامنه اعتیاد در جامعه می‌داند و نگاه‌ها و هزینه‌ها را برای رفع معضل به جای دیگری فرا می‌خواند.

در ادامه این گزارش آمده است: خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی که کودک در آن رشد می‌کند، نقش مهمی در آینده کودک دارد. وقتی در خانواده‌ای حداقل یکی از اعضا مصرف‌کننده باشد، کودک با دیدن شروع به یادگیری می‌کند و بسیاری از این کودکان در آینده سعی می‌کنند آن الگویی را که در کودکی دیده‌اند، تکرار کنند. کودکان خانواده‌هایی هم که‌ تک‌والد هستند، گاهی به علت منابع محدود مالی و عاطفی در معرض آسیب‌ قرار می‌گیرند.

روزنامه«شهروند» در سرمقاله ای با عنوان« اعتیاد و نامزدی در انتخابات» آورده است: یکی از مهمترین دستاوردهای سال‌های اخیر که اکنون درحال به ثمررسیدن است، کوشش برای کاهش تعداد اعدام‌هاست. به‌ ویژه اعدام‌ های مربوط به قاچاق موادمخدر. مطالعات و استدلال ‌های زیادی نشان می‌دهد که بیشتر اعدام ‌های موجود برای کاهش قاچاق موادمخدر و اعتیاد کارایی لازم را ندارند.

در ادامه این سرمقاله می خوانیم: مسأله اعتیاد و موادمخدر از این جمله است که منتقدین دولت به این موضوع وارد نمی‌شوند، چون نمی‌توانند وعده‌های کیلویی بدهند. معضلی که میلیون ‌ها خانوار ایرانی را درگیر خود کرده و حجم زیادی از جرایم و آسیب ‌های اجتماعی مثل خشونت و نزاع و طلاق و سرقت و حتی قتل متأثر از پدیده زشت اعتیاد است. درحالی که اینها مسأله مردم است و باید درباره آنها ایده‌ های روشن داشت. متأسفانه گمان نمی‌کنیم که برخی تاکنون حتی یک مقاله درباره اعتیاد و مواد مخدر خوانده باشند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار:مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود

کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان بهشت گیاهان دارویی دانست، ظرفیتی که در صورت استفاده بهینه از آن به اشتغال به گِل نشسته‌ این دیار کمک بسیاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، امروزه استفاده از گیاهان دارویی در علم پزشکی بر اساس آموزه‌های گذشته به یک باور تبدیل شده‌است و برتری درمان از طریق طب سنتی و گیاهان دارویی به دلیل استفاده کمتر مواد شیمیایی در فرآورده‌های داروی گیاهی مورد تأکید بسیاری از صاحب‌نظران علم پزشکی است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن اقلیم چهارفصل و قرار گرفتن در دامنه رشته کوه‌های دنا از ظرفیت بالایی در برخورداری از گیاهان دارویی برخوردار است، ظرفیتی که در سایه توجه نکردن و کمبود زیرساخت‌ها و نبود عزم جدی از سمت مسئولان استانی به باد فراموشی سپرده شده‌است.

کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی

وجود ۲۸ درصد انواع گیاهان دارویی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت مناسبی برای رونق تولید و کاهش بیکاری است، اما به‌دلیل بی‌تدبیری مسئولان و متولیان امر سهم مؤثری در اقتصاد این استان و کاهش بیکاری ندارد.

۴۴۵ گونه گیاه دارویی از مجموع دو هزار گونه در کشور ایران، معادل ۲۸ درصد در سطح ۷۲۴ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد رویش دارد و در واقع در زمینه گیاهان دارویی این استان رتبه نخست کشور را دارد، این در حالی است که این استان، در زمینه بیکاری در رتبه‌های اول قرار گرفته است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل «باریجه»، «آنغوزه» و «گزانگبین» است که به وفور در ارتفاعات استان دیده می‌شود، علاوه بر این از «بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه» می‌توان به عنوان گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد نام برد که در فصول مختلف مورد دستبرد سودجویان قرار می‌گیرد و همین امر نسل این گیاهان را در معرض نابودی قرار داده است.

سیدعلی معتمدی‌پور رئیس سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: کمتر کسی است که نداند استان کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه هزاران گونه گیاهی ارزشمند و صدها گونه کمیاب و ده‌ها گونه آندمیک دارویی است، اما آنچه موجب شده تا از این ظرفیت به خوبی استفاده نشود، این است که حلقه‌های این زنجیره به هم متصل نیستند و فعالیت‌هایی که در این حوزه می‌شود، کاملاً جزیره‌ای و پراکنده است.

وی معتقد است که ابتدا باید یک نقشه راه کلی ترسیم و این صنعت را ساماندهی و یکپارچه کنیم، به عبارتی تنها راه نجات این صنعت را از بن‌بست خارج کردن آن و ایجاد یک زنجیره کامل ارزش از صفر تا ۱۰۰ و اتصال آنها به همدیگر می‌داند.

نبود ارتباط تولید، صنعت و کشاورزان با یکدیگر، چالش مهم در استفاده از ظرفیت گیاهان دارویی

معتمدی‌پور با بیان اینکه یکی از خلاءهای این حوزه ارتباط نداشتن بخش تولیدی و صنعتی گیاهان دارویی با بدنه اجرایی و کشاورزان است، می‌گوید: ابتدا باید سیمای کلی گیاهان دارویی را تکمیل کنیم و بدانیم که در این صنعت، چه کارخانه‌های فرآوری با چه تولیداتی فعال است، برای تأمین مواد اولیه آنها چه گیاهانی و در چه سطحی کشت شود و از مشکلات تولیدکنندگان و واحدهای فرآوری در بازار فروش و صادرات اطلاعات کافی داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: برنامه ما در جهاد کشاورزی استان این است که دو سیاست کلان‌بخش کشاورزی یعنی اصلاح الگوی کشت و کشاورزی قراردادی را به صنعت گیاهان دارویی وارد کنیم و راهبرد تشکیل زنجیره ارزش غذایی را در این مورد اجرایی و نهایی کنیم‌.

معتمدی‌پور ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل برقرار نشدن ارتباط و اتصال بین حلقه‌های زنجیره گیاهان دارویی، حتی مواد اولیه چند کارخانه بزرگ این حوزه از سایر استان‌ها تأمین می‌شود که برنامه ما این است که با اصلاح الگوی کشت، بخشی از مزارع خود را به تأمین مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه‌ها از جمله سینره، زربند، آسه و سایر واحدهای تولیدی اختصاص دهیم.

وی می‌افزاید: در گام دوم نیز سیاست راهگشای کشت قراردادی را در این حوزه نیز عملیاتی می‌کنیم و با همکاری بخش خصوصی فعال با کشاورزانی که مایل به کشت گیاه دارویی باشند، از سوی کارخانه‌ها قرارداد بسته می‌شود تا در یک زنجیره مطمئن هم مواد اولیه مطمئن داشته باشیم، هم کشاورز ما نگران فروش محصولاتش نباشد.

ضرورت معرفی ظرفیت‌های گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به دنیا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از حلقه‌های زنجیره گیاهان دارویی را صادرات می‌داند و می‌گوید: نمایشگاه بزرگی که در اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود، می‌تواند سکوی پرتاب این صنعت به سوی توسعه و بالندگی باشد، چرا که تجار و بازرگانان بسیاری از کشورها در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و علاوه بر بازاریابی برای تولیدات خود می‌توانیم سرمایه‌گذار نیز جذب کنیم.

وی تصریح می‌کند: اگر می‌خواهیم گیاهان دارویی به یک ظرفیت واقعی و عملی در سفره مردم تبدیل شود، ابتدا باید فعالیت‌های همه نهادهای مرتبط با اشتغال‌زایی همانند کمیته امداد، بنیاد علوی، ستاد اجرایی، جهاد کشاورزی و از طرفی گمرک، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و همه و همه باید تحت یک فرماندهی و برای یک هدف مشترک انجام شود و زنجیره ارزش این صنعت ارزشمند کامل شود.

لزوم اتصال زنجیره گیاهان دارویی به سایر زنجیره‌ها

معتمدی‌پور با بیان اینکه راهی نداریم جز اینکه حلقه‌های مواد اولیه، فرآوری، تجاری‌سازی، بازاریابی، اشتغال، صادرات، فرهنگ‌سازی، آموزش و تحقیقات و همه بازیگران این صنعت به ویژه کشاورزان دارویی کار، منابع طبیعی و مرتع‌کاران و همه و همه را به هم متصل و مرتبط کنیم، می‌گوید: جهاد کشاورزی گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است اما خروجی نهایی و مطلوب این کار نیازمند مشارکت و همکاری بسیاری از نهادهای بیرونی و بخش خصوصی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، گام بعدی در تشکیل زنجیره گیاهان دارویی را برقراری ارتباط میان این زنجیره با دیگر زنجیره‌ها از جمله در شیلات می‌داند و می‌افزاید: ما به کمک زنجیره گیاهان دارویی می‌توانیم داروهای دامپزشکی برای صنعت ماهی استان تولید کنیم یا آفت‌کش‌ها در بخش زراعت، بنابراین ابتدا باید حلقه‌های زنجیره ارزش در هر بخش را کامل کنیم و بعد برای برقراری ارتباط هدفمند میان زنجیره‌های ارزش محصولات مختلف اقدام کنیم.

کمک به ایجاد واحدهای فرآوری گیاهان دارویی، برنامه دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد

سیدعلی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این ارتباط می‌گوید: به منظور ترویج و استفاده از گیاهان دارویی استان چندین برنامه در دستور کار مجموعه اجرایی دولت در استان قرار گرفته است.

وی این استان چهار فصل را ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال می‌داند و می‌افزاید: برنامه‌ریزی جهادی در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی به بهبود کسب و کار و توسعه استان کمک زیادی می‌کند.

احمدزاده با بیان اینکه کمبود زیرساخت‌ها در استان، یکی از مشکلات است، ادامه می‌دهد: ایجاد کارخانه‌های فرآوری گیاهان دارویی نظیر کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران نقش مهمی در تشویق بهره‌برداران و جذب سرمایه‌گذاران در زمینه گیاهان دارویی خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، گیاهان دارویی با خواص بی‌شمار صنعتی و خوراکی در ارتفاعات مناطق روستایی استان وجود دارد که با برنامه‌ریزی اصولی و علمی مسئولان می‌تواند تجارت پرسودی هم در زمینه جذب گردشگری روستایی برای مردم استان رقم بزند.

از آنجا که توسعه گردشگری در یک منطقه همواره متأثر از توان‌ها و قابلیت‌های محلی است بنابراین وجود گیاهان دارویی در مناطق روستایی این دیار می‌تواند یکی از راه‌های توسعه صنعت گردشگری همراه با ایجاد درآمدزایی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد باشد.

برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری مناسب و علمی از گیاهان دارویی مانند آویشن، بومادران، پونه، موسیر کوهی و لاله‌های واژگون یکی از دیگر از قابلیت‌های گردشگری درشهرستان‌های استان است.

بنابراین با توجه اینکه گردشگری یکی از صنایعی است که به سرعت در حال رشد است با رشد و رونق گردشگری نیازها و تقاضاهای جدید پیش می‌آید و میزان تقاضا نسبت به کالاها، خدمات و امکانات موجود افزایش پیدا می‌کند.

گیاهان دارویی در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند محیطی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید را فراهم کند و موجب افزایش روحیه کارآفرینی در بین روستاییان شود و رونق گردشگری، محیط روستا را از نظر اقتصادی، به محیطی پویا تبدیل می‌کند و در واقع، محیط روستا به محیطی انگیزشی و محرک برای کارآفرینی تبدیل می‌شود.

کد خبر 745796

دیگر خبرها

  • کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه
  • کهگیلویه و بویراحمد بهشت سرمایه‌گذاری در عرصه گیاهان دارویی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • کهگیلویه و بویراحمد، بهشت گیاهان داروئی؛ فرصتی که از دست می‌رود
  • ضرورت توسعه صنعت گوهرسنگ در ایران
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • ارائه توانمندی‌های گردشگری کردستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • سرعت پیشرفت صنعت با حوزه سرمایه‌گذاری متناسب نیست
  • ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در گسترش دیپلماسی فرهنگی در اصفهان
  • برگزاری دوره‌های آموزشی فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان و فعالان صنعت گردشگری در یزد