Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@09:18:47 GMT

شبکه محاسبات کلان در کشور راه‌اندازی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۶۳۸۶

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از راه‌اندازی شبکه محاسبات کلان در کشور خبر داد و گفت: این شبکه با همکاری دانشگاه‌های داخلی و خارجی راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی محاسبات کلان داده با اشاره به جایگاه فناوری‌های مرتبط با محاسبات کلان داده افزود: محاسبات کلان داده یک رشته فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای است که به تخصص همه رشته‌های علمی نیاز دارد و این فناوری از لحاظ کمی و ظرفیت نقش مهمی در توسعه فناوری و رشته‌های دانشگاهی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اهمیت این فناوری در مراکز علمی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: در ایران دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان، شریف، رازی، تهران و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی اقدام به راه‌اندازی مراکز داده‌های محاسباتی سریع کرده‌اند و بزرگترین این مراکز در دانشگاه‌های امیرکبیر، اصفهان و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی راه‌اندازی شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست‌های مهم وزارت علوم را توسعه شبکه گرید در کشور ذکر کرد و ادامه داد: هدف ما از توسعه این شبکه ایجاد ارتباط شبکه‌ای میان شبکه‌های کامپیوتری و ارائه خدمات به محققان کشور است.

احمدی اضافه کرد: این پروژه در قالب طرح گرید با همکاری وزارتخانه‌های علوم و ارتباطات در دستور کار قرار دارد.

وی در این باره توضیح داد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم قرار بود شبکه علمی کشور ایجاد شود که با پیگیری‌های انجام شده از دولت قبل تاکنون 16 مرکز به این شبکه متصل شده‌اند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این شبکه در حال راه‌اندازی و فعال‌سازی است، خاطرنشان کرد: در این شبکه هفت مرکز دانشگاهی مانند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس و خواجه‌نصیر به آن متصل شده‌اند.

احمدی هدف اصلی از این شبکه را مانیتورینگ مراکز محاسبات کلان موجود در کشور و ایجاد اکوسیستمی مناسب برای حضور و ارائه خدمات علمی، محاسباتی و فناوری ذکر کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال گذشته به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی واگذار شده است، یادآور شد: این پژوهشگاه قرار است با تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز شبکه ارتباطی میان مراکز داده‌های کلان ایجاد کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اضافه کردن مراکز محاسباتی کلان‌داده را از دیگر برنامه‌های وزارت علوم نام برد و گفت: در حال حاضر 12 مرکز محاسباتی فوق سریع در کشور راه‌اندازی شده است که باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ارتقاء یابد.

احمدی تاکید کرد: بر این اساس، ایجاد مرکز ملی محاسبات پیشرفته را با همکاری دانشگاه‌های داخل و خارج در دستور کار داریم.

دبیرکل شورای عالی عتف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های علمی ایران، افزود: در حال حاضر ایران بالغ بر 78 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد 4.6 میلیون نفر جمعیت دانشجویی ایران است.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۶۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آماده هستیم فناوری‌ها را به سایر کشورها منتقل کنیم، گفت: این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای است. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای صنعتی در اصفهان در خصوص اجلاس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای گفت: اگر چه فشار نظام سلطه در جهت اینکه اجازه ندهد هدف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران محقق نشود، است. اما با همه این محدودیت‌ها و هزینه‌های تحمیلی استقبال از این اجلاس علمی خوب بوده است و شخصیت‌های با سابقه‌ای علی رغم مانع تراشی‌ها در آن شرکت کرده و مقالات خوبی ارائه شده است.

اسلامی با بیان اینکه این مقالات به صورت شفاهی و ویدئو کنفرانسی ارائه شده است، گفت:‌ هدف ما این است که با این مقالات و دستاوردها تراز علم و فناوری ایران را به دنیا نشان دهیم و برای مبارزه با سلطه کشورهای استکباری آماده هستیم این فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم تا حصار‌ها شکسته و یک نظام علمی متفاوتی ایجاد شود و این امر نیازمند لوازمی است و یکی از قدم‌های آن برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای بود و امیدوارم اهداف تعیین شده محقق شود.

مراسم افتتاحیه سی امین کنفرانس ملی هسته‌‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور محمد اسلامی، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، معاون وی، مدیران ارشد صنعت هسته‌ای، متخصصان داخلی و خارجی و ... عصر امروز (دوشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه) در اصفهان برگزار می‌شود.

آغاز به کار پنل‌های نخستین کنفرانس بین‌‌المللی علوم هسته‌ایبرگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم هسته‌ای در اصفهانشاهد برگزاری یک رویداد هسته‌ای در سطح بین‌المللی هستیم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • اسلامی: آماده‌ایم فناوری‌ها را به سایر کشور‌ها منتقل کنیم
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • دانشگاه تهران در نجف دانشجو می‌پذیرد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • پذیرش دانشجو در شعبه نجف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده
  • مقیمی: پذیرش دانشجو در شعبه نجف اشرف دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده