Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@16:06:30 GMT

درختان زنجان از آسیب سرمازدگی در امان مانده اند

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۶۷۷۰

درختان زنجان از آسیب سرمازدگی در امان مانده اند

بهنام اجاقلو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس گزارش هواشناسی از چهار تا هشت اردیبهشت، احتمال وزش باد شدید و بارش باران و افت محسوس دما وجود دارد، اما احتمال سرمازدگی با دمای روزهای گذشته و امروز وجود ندارد.
وی یادآورشد: این موضوع را اداره کل هواشناسی پیش بینی کرده بود اما تا به این لحظه هیچ یک از باغداران و کارشناسان ما گزارشی از سرمازدگی ارائه نکرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اجاقلو اظهار کرد: احتمال سرمازدگی بستگی به میزان رشد گیاه دارد و مقاومت آن در دوره های مختلف زمانی متفاوت است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: زمانی که هنوز جوانه درخت باز نشده است، گیاه می تواند سرمای هوا حتی تا منفی 15 درجه را هم تحمل کند.
وی خاطر نشان کرد: زمانی که جوانه ها قصد باز شدن دارند و گلبرگ های صورتی و قرمز مشخص است، میزان تحمل گیاه کاهش پیدا می کند اما با این حال می تواند در برابر دمای منفی چهار تا منفی یک درجه مقاومت کند.
اجاقلو ادامه داد: زمانی که گل و جوانه به طور کامل باز شد، بار دیگر میزان مقاومت درختان و گیاهان کاهش می یابد اما با این حال در برابر صفر درجه هم مقاوم است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: زمان بستن چغاله میوه، گیاه در حساسترین زمان به سر می برد و حتی ممکن است با افت دما تا 2 درجه هم دچار سرمازدگی شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون درختان دارای میوه های هسته دار، در دوره چغاله میوه هستند و باغداران باید حساسیت لازم را داشته باشند تا از سرمازدگی آنها جلوگیری کنند.
اجاقلو با بیان اینکه با یک محاسبه ساده، کشاورزان می توانند احتمال سرمازدگی را پیش بینی کنند، ابراز کرد: باغداران می توانند برای این پیش بینی، یک بار دمای هوا را در باغ خود از طریق دما سنج در زمان غروب آفتاب به دست بیاورند، با اطلاعی که از زمان طلوع آفتاب روز بعد دارند، ساعت میان این 2 را حدس بزنند و بار دیگر در ساعت بین این 2، دمای باغ را یادداشت کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در صورتی که دمای هوا در این ساعت میانگین، تغییر محسوسی نسبت به زمان غروب آفتاب داشت، می توان پیش بینی کرد که میزان سرعت افت دما که تا طلوع آفتاب بیشتر است، آیا تا صبح دمای هوا به وضعیت بحرانی می رسد یا خیر.
وی تاکید کرد: به طور مثال اگر دمای هوا در زمان غروب آفتاب در ساعت هشت عصر و زمان طلوع آفتاب ساعت 6 صبح روز بعد باشد، ساعت میان این 2، ساعت 1 نیمه شب خواهد بود.
اجاقلو افزود: اگر دمای باغ در ساعت هشت عصر، 10 درجه سانتی گراد و در ساعت یک بامداد به 2 درجه سانتی گراد افت کند، با توجه به اینکه هشت درجه دما طی پنج ساعت کاهش یافته است، انتظار می رود در پنج ساعت دیگر، تا زمان طلوع آفتاب حداقل هشت درجه دیگر دما کاهش یابد و به منفی 6 برسد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: در این شرایط کشاورزان و باغداران باید حداقل از ساعت 2 نیمه شب، اقدامات لازم را از جمله روشن کردن بخاری ها، دمنده های حرارتی یا آتش زدن کاه و کلش برای جلوگیری از سرمازدگی باغ انجام دهند.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۶۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود

سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرد: فهرست شورای متبوعش در دومین مرحله انتخابات مجلس آخر هفته و همزمان با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر ابراهیم رسولی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام لیست شانا در هفته جاری را تکذیب کرد و گفت: لیست در هفته آخر و با شروع زمان تبلیغات اعلام می‌شود.

وی ۱ اردیبهشت‌ماه در مورد برنامه این شورا برای دور دوم انتخابات گفته بود: ۱۳ نفر از نامزدهای این شورا به دور دوم راه یافته‌اند و چون بنای ما بر ارائه لیست کامل است، در مورد ۳ نفر باقی‌مانده با رایزنی با گزینه‌های دیگر به جمع‌بندی رسیده و در نهایت لیست ۱۶ نفره خواهیم داد.

پیش از این برخی رسانه‌ها هم از رونمایی لیست ۱۶ نفره شورای ائتلاف که ۱۳ نفر آن مشخص است در اوایل هفته جاری خبر داده بودند!

به گزارش ایمنا، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیداهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

طبق اعلام وزارت کشور تعداد رأی صحیح مأخوذه در حوزه انتخابیه تهران ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۸۵۷ رأی بود از بین نامزدها تعداد ۱۴ نفر به طور مستقیم وارد مجلس شدند و ۳۲ نفر دیگر نیز به مرحله دوم انتخابات راه یافتند که برای تصدی ۱۶ کرسی باقی مانده بهارستان در ۲۱ اردیبهشت به رقابت خواهند پرداخت.

آخرین جلسه مجلس یازدهم ۲ خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، ۷ خرداد ماه با حضور مسئولان کشوری و لشکری و با پیام مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

کد خبر 748434

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران در پایتخت از چهارشنبه
  • اوقات شرعی نهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • پیش بینی وزش شدید باد در زنجان
  • وزش باد در زنجان شدت می‌گیرد
  • لاله زار دومین ایستگاه سرد کشور
  • پیش بینی وزش باد در مناطق مختلف استان
  • پایداری هوای زنجان تا اواسط هفته جاری
  • تداوم آفتاب بر گستره آبادان و خرمشهر
  • اوقات شرعی هشتم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر