Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی از برگزاری نخستین جشنواره موسیقی نواحی شرق کشور در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محبی صبح چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: این جشنواره برای نخستین بار به صورت منطقه ای در استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه موسیقی نواحی به نغمه ها و سازهای موسیقی مناطق مختلف کشور اختصاص دارد، بیان کرد: به دلیل اهمیتی که این موسیقی دارد و استقبال گروه های مختلف امسال تلاش شد این جشنواره به صورت منطقه ای برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری این جشنواره از حدود چهار ماه قبل آغاز شده است، عنوان داشت: در این مدت گروه هایی از چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برای شرکت در جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

محبی با بیان اینکه در حوزه موسیقی نواحی گروه های توانمندی مشغول به فعالیت هستند، بیان داشت: به دلیل اینکه استان های شرکت کننده بیشتر استان های مرزی هستند از این رو موسیقی بیشتر نواحی منطقه از نوع رزمی است.

وی ادامه داد: موسیقی منطقه بیشتر از کارهای گروهی، همیاری، کاشت، داشت و برداشت محصول الهام گرفته و این یکی از شاخصه اصلی موسیقی نواحی شرق کشور محسوب می شود.

نتوانسته ایم به معنای واقعی از موسیقی نواحی حمایت کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه اگر از این نوع موسیقی حمایت و صیانت نکنیم به ورطه فراموشی سپرده می شود و چیزی به عنوان موسیقی نواحی در سال های آینده نخواهیم داشت، افزود: اغلب افرادی که هم اکنون در این حوزه فعالیت می کنند افراد با سنین بالا هستند و جوانان تمایل به ادامه راه بزرگان ندارند.

محبی با بیان اینکه نتوانسته ایم به معنای واقعی از موسیقی نواحی حمایت کنیم و آن را معرفی کنیم، بیان کرد: ظرفیت های بسیار زیادی در این موسیقی وجود دارد که اگر به خوبی معرفی شود اقبال عمومی به موسیقی های غربی و زیرزمینی کمتر خواهد شد.

وی بیان داشت: در سنوات گذشته اگر موسیقی نواحی به جشنواره راه پیدا می کرد به دلیل اینکه شاخصه محلی و بومی داشت در داخل و خارج کشور مورد حمایت قرار می گرفت اما این رویه به فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا تلاش می شود در صورت موفقیت این جشنواره در سال های آینده به صورت ملی برگزار شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۷۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت

فراخوان این جشنواره چندی پیش ابلاغ شده بود که گروه آهوی دشت با تهیه و ارسال اثر به جمع شرکت کنندگان پیوست و با رای هیئت داوران به عنوان یکی از منتخبین موسیقی محلی ایران شناخته شد.

در دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس که تا ۹ اردیبهشت در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود، یازده گروه منتخب موسیقی نواحی ایران شامل بندر لنگه، جزیره هرمز، اردبیل، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، گیلان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و چهار محال و بختیاری حضور دارند.

گروه موسیقی آهوی دشت با مدیریت و هنرمندی علی حسین پور متشکل از محمد حسین اعلایی فرد، علی محمودی میمند، معصومه کافی، شایسته یوسفی و مینا منگلی، ساعت ۲۰ جمعه شب گذشته با اجرای یک ساعته موسیقی در قالب آواز‌های محلی که با نواختن ساز‌های نی، دایره، سرنا، نقاره، تمبورین و چوبک همراه بود، شور و هیجان حضار را برانگیخته و موسیقی محلی شهربابک را به مردم کشورمان معرفی کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • سامانه بارشی جدید از سه شنبه وارد کشور می‌شود
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • برگزاری مسابقات اسب دوانی شمال غرب کشور در سلماس
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر