Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، «غلامرضا منتظری» مدیر سازمان بسیج هنرمندان، حجت‌الاسلام «سیدحسین شاهمرادی» دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور با اجرای «امیرحسین مدرس» برگزار شد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، «كوروش زارعی» مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری در آغاز این مراسم گفت: بعد از دو دهه تعطیلی، سال گذشته توفیق پیدا كردیم تا دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد را در حوزه هنری احیا كنیم، پس از آن، به سرعت فعالیت‌هایمان را آغاز كردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدا برای افزایش سرعت و نیازی كه وجود داشت، از استعدادهای جوان و تحصیل‌كرده عرصه نویسندگی دعوت كردیم و حدود 30 نمایشنامه نیز با ساختار موردنظرمان تولید و توزیع شد.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری افزود: پس از آن، به افتتاح دفاتر مردمی تئاتر بچه‌های مسجد در سایر استان‌های كشور پرداختیم و در نتیجه در چهارده استان توانستیم این امر را تحقق بخشیم.

وی یادآور شد: امسال، جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد با ساختاری جدید رقم خورد، این در حالی است كه در گذشته اجراها بر روی استیج صورت می‌گرفت، اما امسال نمایش‌ها در بطن جامعه و داخل مساجد اجرا كردیم.

زارعی خاطرنشان كرد: برای اینكه تئاتر با اقبال مردم مواجه شود، باید مردمی شود، اگر چنین شد و مردم به سوی تئاتر كشانده شدند و ضرورت تئاتر را حس كردند، بی‌تردید شاهد اتفاقات بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

مدیر مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ما درصدد این هستیم تا با جریان تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، مردم را به تماشای تئاتر عادت دهیم تا آنان تئاتر را در اولویت فعالیت‌های فرهنگی خودشان قرار دهند.

زارعی اظهار كرد: اگر در عرصه تئاتر، نمایشی آماده كنیم كه صرفاً خودمان بیننده آن باشیم، مطلوب نیست و پیشرفت چشمگیری نیز رخ نخواهد داد، اما اگر آثارمان در این حوزه برای مردم باشد، آنان نیز با عشق برای تماشای نمایش‌ها می‌آیند.

وی با تأكید بر اینكه پس از گذشت 38 سال از جریان نورانی انقلاب اسلامی، اكنون نیاز با نیروهای جدید در عرصه تئاتر داریم، گفت: ما نیروهایی نیاز داریم كه رویكرد و ارزش‌های انقلاب اسلامی را در آثارشان نمایان كنند.

نیلی: بقای تئاتر بچه‌های مسجد نیازمند همكاری‌ها و هم‌افزایی‌ها است

«حمید نیلی»، دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در ادامه اظهار كرد: جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد پس از چندین دهه وقفه، در حالی برگزار شد كه فقدان آن برای مسجد و فضای هنری قابل تأمل است، چراكه نمایش به منظور القای مفاهیم انسانی و دینی نیاز به همراهی و آمیخته شدن با یك فضای معنوی دارد كه مسجد بهترین مكان این رویداد است.

نیلی خاطرنشان كرد: در دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد كه به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با مشاركت دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی كشور، دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی اجتماعی بسیج، كانون فرهنگی هنری مساجد برگزار شد، پس از اجراهای عمومی نمایش‌ها در مساجد تهران، آثار مورد استقبال نمازگزاران قرار گرفت كه این موجب دلگرمی مسئولان برگزاری این جشنواره بود.

وی تأكید كرد: از این پس، بقای این جریان به همین همكاری‌ها و هم‌افزایی‌ها نیازمند دارد تا به صورت نهادینه به تقویت جریان بچه‌های مسجد در كشور منجر شود.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد یادآور شد: پس از انتشار فراخوان این جشنواره در استان‌های سطح كشور، 65 گروه جهت حضور در این جشنواره با ارسال فیلم‌هایی از اجراهای عمومی خود در مناطق مختلف شهرشان، اعلام آمادگی كردند كه از میان آنها، 16 گروه متشكل از 6 گروه خواهران و برادران به مرحله نهایی راه یافتند و با اجرا در 10 مسجد تهران و 6 نمازخانه مدارس دخترانه به رقابت خود در این بازه زمانی پایان دادند.

نیلی با اشاره به تلفیق رقابت و آموزش به عنوان یكی از نقاط مثبت این جشنواره گفت: از تقاط مثبت دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، تلفیق رقابت و آموزش كارگاهی بر پایه آثار ارائه شده بود كه مورد استقبال شركت‌كنندگان نیز واقع شد. این جشنواره برگزار شد تا جریان جذاب تئاتر و مسجد برای بار دیگر خاطرات گذشته نسل قبل را زنده كند و با قدرتی تازه با حضور بچه‌های مساجد، مفاهیم و ارزش‌های دینی و اسلامی را به زبان هنر نمایش به فضای جامعه عرضه و آنان در برابر تهاجمات فرهنگی بیمه كند.

آقاخانی : صداقت و صمیمیت آثار و شركت كنندگان، ملاك انتخاب برگزیدگان جشنواره

ایوب آقاخانی عضو هیات داوران دوازدهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، به نمایندگی از هیات داوران جشنواره در آیین اختتامیه این رویداد فرهنگی گفت: با اینكه بیانیه‌ای را در هیات محترم داوری جهت قرائت تهیه كرده‌ایم، اما از آنجایی كه گروه‎ها همه در انتظار معرفی جوایز جشنواره می‌باشند، از روخوانی آن پرهیز و نكاتی را از جانب هیات داوران بیان می‌كنم.

دیدگاه داوری در این جشنواره بر خلاف هر جشنواره دیگری بوده است. تاثیر نام مردمی تئاتر بچه های مسجد و ویژگی‌های تمایز كننده آن نسبت به دیگر جشنواره‌ها سبب شد تا ملاك‌های انتخاب برگزیدگان جشنواره هم متمایز باشد.

هماهنگی نمایش‌های اجرا شده با ویژگی‌های ساختاری جشنواره مردمی تئاتر بچه های مسجد مورد نظر تیم داوری بود. برقراری ارتباط با مخاطب، صحنه و دكور قابل استفاده در فضای مسجد و در نظر گرفتن شرایط لازم اجرا در این جشنواره مورد توجه هیات داوران قرار داشت.
صداقت و صمیمیت آثار و شركت كنندگان آن بیش از رعایت فنون نمایشی در آرای ما تاثیر داشته است. تفاوت چشمگیر آرای برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مردمی تئاتر بچه های مسجد به خاطر ویژگی‌های این جشنواره بوده است.

حجت‌الاسلام شاهمرادی: تئاتر مادر تمام هنرهاست

حجت‌الاسلام «سیدحسین شاهمرادی»، دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور در این برنامه با بیان این مطلب كه تئاتر مادر تمام هنرهاست، اظهار كرد: اهمیت تئاتر از سینما به لحاظ تأثیرگذاری بیشتر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی كشور خاطرنشان كرد: اینكه امسال تئاتر بچه‌های مسجد در مكان‌های مقدسی چون مساجد اجرا شد، امری قابل تقدیر است، چراكه ورود تئاتر در مساجد به نزدیك شدن ارتباط مردم با هنر تئاتر كمك می‌كند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور گفت: كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور كه به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین ارباب‌سلیمانی است، در بیش از بیست هزار مسجد در كشور شكل گرفته است و فعال هستند. این فرصت خوبی است تا حوزۀ هنری از ظرفیت و پتانسیل كانون‌های فرهنگی هنری مساجد كشور جهت نمایش تئاتر بچه‌های مسجد و تقویت این امر استفاده كنند.

نشان ویژه جشنواره به خراسان رضوی رسید

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد معرفی شد كه اسامی آنان به شرح ذیل است:

در بخش اقلام تبلیغی، «پویان شكری‌پور» برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «آن سوی دریا» از تهران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و یك نیم سكه بهار آزادی دریافت كرد.
در بخش فضاسازی محیطی، «محمد اُخروی» برای فضاسازی نمایش «سكوت پشت دیوار تنهایی» از خرلسان رضوی، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و یك نیم سكه بهار آزادی دریافت كرد.

در بخش نویسندگی، «مهدی صالحیار» از آذربایجان شرقی برای نویسندگی در نمایش «دیدار و بیدار» به عنوان نفر سوم، «محمد نباتی» از مازندران برای نویسندگی در نمایش «نافرجام» به عنوان نفر دوم و «احسان روحی» برای نویسندگی در نمایش «سكوت پشت دیوار تنهایی» از خراسان رضوی به عنوان نفر اول انتخاب شدند و به هر یك به ترتیب، یك ربع سكه، نیم سكه و سكه تمام بهار آزادی اهدا شد.

در بخش بازیگری زن، «سارا گرجی» و «منیرالسادات قاضی‌زاده» از همدان به طور مشترك به عنوان نفر سوم، «هانیه ربیع» از تهران و «نسرین رستمی» از آذربایجان شرقی به طور مشترك به عنوان نفر دوم و «آرزو كریمی» از تهران به عنوان نفر اول انتخاب شدند و به هر یك به ترتیب، یك ربع سكه، نیم سكه و سكه تمام بهار آزادی اهدا شد.

در بخش بازیگری مرد، «امید وحدت‌پور» از خراسان رضوی و «محمدمهدی قبادی» از تهران به طور مشترك به عنوان نفر سوم، «محمدجواد رحمانی» از مازندران و «علیرضا داننده‌فرد» از فارس به طور مشترك به عنوان نفر دوم و «محمود فلاحی» از خراسان رضوی به عنوان نفر سوم انتخاب شدند و به هر یك به ترتیب، یك ربع سكه، نیم سكه و سكه تمام بهار آزادی اهدا شد.

در بخش كارگردانی نیز «نساء بخشی» از همدان و «نقی یحیایی» از آذربایجان شرقی به عنوان نفر سوم، «معصومه عباسی» از آذربایجان شرقی به عنوان نفر دوم و «محمد اُخروی» از خراسان رضوی به عنوان نفر اول انتخاب شدند و به هر یك به ترتیب، یك ربع سكه، نیم سكه و سكه تمام بهار آزادی اهدا شد.

جایزه ویژه جشنواره به نام «نشان ویژه زنده یاد فرج‌الله سلحشور» به گروه نمایش «سكوت پشت دیوار مرگ» از استان خراسان رضوی اهدا شد. این نشان همراه با سه سكه تمام بهار آزادی و لوح تقدیر ویژه این جایزه بود.

در پایان این مراسم، حمید نیلی برای جشنواره سیزدهم تئاتر مردمی بچه‌های مسجد نیز از سوی محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری به عنوان دبیر معرفی شد.


انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان

تاک معاون اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: سیزده هزار دانش اموز در رقابتی با موضوع نوجوان سالم ثبت نام کردند که ۲۲ هزار اثر در جشنواره پذیرفته شد و در نهایت امروز ۲۵۴ برگزیده تقدیر میشوند که تابستان امسال هم برگزیدگان کشوری معین میشوند.

وی افزود: سال قبل دانش آموزان کرمان ۱۱ رتبه کشوری کسب کردند و امسال نیز در ۹ رشته مثل نقاشی فیلم موشن‌گرافی ایده پردازی هوش مصنوعی کتاب مقاله داستانک رقابت امکانپذیر شد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • «بر بلندای حضور» برگزیدگان خود را شناخت
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت
  • الهام چرخنده به تئاتر برگشت
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر «بچه‌های مسجد»
  • اعظم بروجردی، الهام چرخنده داور یک رویداد تئاتری
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی هیأت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان
  • برگزیدگان ششمین دوره کنگره ملی شعر خلیج فارس معرفی شدند