Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@08:45:10 GMT

جریان سوم و عرصه سیاست ایران

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۷۵۵۶

جریان سوم و عرصه سیاست ایران

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری، جریان شناسی سیاسی ایران را می توان براساس تقسیم بندی های متفاوتی دسته بندی کرد. از این رو می توان جریان ها را براساس نگرش های اقتصادی، مبانی تئوریک، نگاه سیاسی، ارزشگذاری ها و ... مورد بررسی و واکاوی قرار دارد.
خاستگاه دو اصطلاح چپ و راست و همچنین واژه‌های هم‌ردیف آن، مثل چپ ‌روی و راست‌ روی، جناح چپ و جناح راست، ریشه در انقلاب فرانسه و جانبی که نمایندگان مجلس در پارلمان می نشستند، داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هر چند به نظر می رسد در ایران و در برهه هایی واژه ها و اصطلاحاتی همچون چپ و راست با نگرش ها و رویکردهای برخی از جریان های سیاسی که با این عنوان شناخته می شدند چندان همساز نبود و نمی ساخت.
با این حال در یک نگرش کلی می توان گفت که دوگانه «چپ و راست» در سراسر دهه 60 پس از یک دوره رقابت در نیمه دوم دهه 70 و آغاز دهه 80 تبدیل به دوگانه «محافظه کار و اصلاح طلب» شد. در اواسط دهه 80 این دوگانه جای خود را به «اصولگرا و اصلاح طلب» داد. با این حال این تمام ماجرا نبود چرا که در اوایل دهه 90 جریانی با عنوان اعتدال قدرت گرفت که خود را میانه رو نامید.
با این حال چرخش ها، ریزش ها و رویش هایی را می توان در جریان ها و گروه های سیاسی مشاهده کرد، از این رو بررسی آن ها می تواند چشم اندازی را ارائه کند.

** جریان سوم
جریان سوم عنوان اشخاص، احزاب، گروه ها و تشکل هایی است که در یک اصل همه آن ها مشترک هستند و آن این که این جریان به نوعی معتقدند که روش تازه ای جدا از چپ و راست می خواهند مطرح کنند. با این حال به نظر می رسد جریان های سوم به نوعی حاملان بخشی از گفتمان های چپ و راست در فضای گفتمانگی هستند.
از جریان های سوم در ایران پس از انقلاب اسلامی می توان به «جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی» اشاره کرد.

**جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی
«جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی»، یکی از برجسته ترین گروه های داعیه دار جریان سوم در دهه 70 بود. این گروه با شعار فراجناحی پا به عرصه سیاسی گذاشت. 15 خرداد 1374 آغاز فعالیت جمعیت دفاع از ارزش ها بود. با این حال موسسان حزب در آبان ماه 1377 در بیانیه ای کثرت مسئولیت ها و اشتغالات حزب را بهانه ای برای تعطیلی موقت اعلام کردند.
از اعضای آن می توان به «محمد محمدی ری شهری»، «سیدعلی اکبر ابوترابی»، «علی رازینی«، «محمد شریعتمداری»، «احمد پورنجاتی» و «سیدعلی غیوری » اشاره کرد. دبیرکل این حزب «محمدی ری شهری» و هفته نامه «ارزش ها» ارگان رسمی این جمعیت بود. نشریه ارزش ها تا 95 شماره(25 آبان 1377) انتشار یافت.

**نظام بین الملل و سیاست خارجی
از مواضع جمعیت دفاع از ارزش ها می توان به لزوم تغییر نظام بین الملل اشاره کرد. این حزب بر این اعتقادند که نظم موجود جهانی قابل پذیرش نیست از این رو بر تغییر نظام بین المللی تاکید داشتند. جمعیت دفاع از ارزش ها طرفدار سیاست تهاجمی و مخالف رابطه با آمریکا است.

**عدالت اجتماعی
جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی در زمینه اقتصادی بر خوداتکایی اقتصادی و خودکفایی تاکید دارند . جمعیت دفاع از ارزش ها در زمینه عدالت اجتماعی اعتقاد دارد مقصود از عدالت اجتماعی رساندن «حق به ذی حق» است نه «جابه جایی قدرت و مکنت» از طبقه ای به طبقه دیگر.

**اقتصاد و توسعه
جریان های سیاسی چپ سنتی بیشتر طرفدار اقتصاد دولتی و راست سنتی اقتصاد بازار را مطرح می کنند. با این حال جمعیت دفاع از ارزش ها به عنوان جریان سوم با انحصار اقتصادی در دست دولت و خصوصی سازی صرف مخالف است.
محمدی ری شهری در این زمینه معتقد است: گرفتن انحصار از دست دولت و سپردن آن به دست افراد خاص، مشکل اقتصادی کشور را حل نمی کند و این امر به ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه منجر نخواهد شد... بخش های دولتی، تعاونی و خصوصی نقش مکمل یکدیگر را دارند... انحصار در مسائل اقتصادی باید از دولت به مردم منتقل شود و برای این منظور، دولت باید زمینه های لازم را برای سازماندهی قشر مستضعف جامعه در تعاونی های تولید و توزیع فراهم آورد.همچنین جمعیت دفاع از ارزش ها بر توسعه مبتنی بر ارزش ها تاکید دارد، بر این اساس ارزش ها بر توسعه اولویت دارد.

**آسیب شناسی جریان سوم
به باور بسیاری از تحلیگران مسائل سیاسی ایران یکی از مهمترین اشکال وارد بر جریان‌های سوم (که در بسیاری از موارد متشکل از افراد دغدغه‌مند انقلابی بوده‌اند) از ابتدای انقلاب تاکنون این بوده‌است که اغلب این جریان‌ها به دلیل این که فاقد گفتمان مشخصی بودند. برهمین اساس گفتمان خود را تنها در رابطه با دو جریان اصلی چپ و راست حاکم بر سیاست در کشور تعریف کرده‌اند، پس نتوانسته‌اند از تاثیرگذاری پایایی برخوردار شوند.

** انتخابات و جمعیت دفاع از ارزش ها
جمعیت دفاع از ارزش ها برای شرکت در انتخابات دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در بیشتر حوزه های انتخابیه فهرست منتشر کرد. از ویژگی های این فهرست ها، استفاده از اسامی نامزدهای دو جناح چپ و راست بود و کمتر شاهد افراد مستقل که اختصاص به حزب داشتند، مشاهده می شد.
حضور جدی و مهم جمعیت دفاع از ارزش ها را می توان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 مشاهده کرد که دبیرکل خود «محمد محمدی ری شهری» را به عنوان نامزد معرفی کرد. با این حال نتوانستند توفیقی در این انتخابات به دست آوردند.
با توجه به این که بخش فرهنگی و این جمعیت در حال فعالیت اما بخش سیاسی آن غیرفعال است، نمی توان به طور دقیق گفت که از کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری 96 حمایت خواهد کرد.
پژوهشم**458**1601**خبرنگار: محمدستاری** انتشاردهنده : شهناز حسنی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۷۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومینوی فرونشست در اصفهان/بدون جریان دائمی زاینده‌رود، امیدی به مهار نیست

خبرآنلاین اصفهان- عاطفه علیان: آخرین مرحله مرگ خاک زمانی رخ می‌دهد که دیگر توان ذخیره آب در روزنه و ذرات خاک وجود نداشته باشد؛ ضریب ذخیره به صفر برسد و خاک توان ذخیره رطوبت را از دست بدهد به‌این‌ترتیب با خاکی مواجه هستیم که در خود از هم فرومی‌پاشد. اگر این اتفاق در محدوده یک آبخوان رخ دهد باعث نابودی آبخوان می‌شود و می‌تواند سفره‌های آب‌های زیرزمینی را برای همیشه نابود کند. این یعنی فرونشست یا همان زلزله خاموش.

روند استخراج بی‌رویه آب‌های زیرزمینی طی سالیان متمادی منجر به فرونشست بیش از پنج درصد از مساحت ایران‌زمین شده است که متأسفانه این پنج درصد شامل ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی کشور است. ۹۷ درصد فرونشست زمین در ایران در اثر عدم مدیریت استخراج منابع آب زیرزمینی اتفاق افتاده است.

یکی از مخرب‌ترین آثار فرونشست تخریب آبخوان‌ها و تبدیل زمین‌های کشاورزی به سیمای بیابانی است که در بسیاری از مناطق کشور رخ‌داده یا در آینده نزدیک بروز پیدا خواهد کرد.

یکی دیگر از آثار مخرب فرونشست ایجاد تخریب در شریان‌های حیاتی و سازه‌های مهم است؛ در حال حاضر در ۱۶ کلان‌شهر شاهد نفوذ پهنه فرونشست به داخل شهر و در هشت کلان‌شهر شاهد رخداد فرونشست در حاشیه شهر هستیم. از میان کلان‌شهرها، اصفهان، کرمان، گرگان، مشهد، تهران بیشترین مساحت و نرخ پدیده فرونشست را تجربه می‌کنند.

به‌تازگی علیرضا الماس‌وندی، معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران و سرپرست حوضه آبریز زاینده‌رود، گفته است که ماحصل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب سطحی و زیرزمینی منجر به تنش در حوضه آبریز زاینده‌رود به‌خصوص از نظر فرونشست شد؛ به‌طوری‌که در بخش‌هایی از اصفهان نرخ فرونشست از ۱۰ سانتی‌متر به ۲۰ سانتی‌متر رسید.

او تأکید کرده است که در حوضه آبریز زاینده‌رود با ۹ میلیارد مترمکعب کسری مخزن آب زیرزمینی روبرو هستیم و نمی‌شود توقع داشت این اقدامات، به‌سرعت بتواند نرخ فرونشست را کاهش دهد و اگر مجموعه اقدامات تدبیر شده، به طور کامل محقق شود، حدود ۶ تا هفت سال زمان نیاز دارد که نرخ فرونشست در اصفهان به حد استاندارد برسد. بر اساس مدل طراحی شده تا سال ۱۴۰۹ نرخ فرونشست به حدود یک سانتی‌متر خواهد رسید که تحقق این افق به الزاماتی نیاز دارد.

این صحبت‌های الماس‌وندی در تناقض با کلیپی است که در فضای مجازی مغرضانه منتشر شده است و خبر از توقف فرونشست در اصفهان بر پایه اطلاعات مؤسسه پژوهشی می‌دهد که این مؤسسه هیچ اعتباری از نظر اعلام نرخ فرونشست ندارد.

وضعیت فوق‌بحرانی فرونشست در اصفهان

طبق آخرین یافته‌ها، از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور، ۴۲۰ محدوده و ۸۰درصد از آبخوان‌های آبرفتی کشور ممنوعه است. سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور در حوضه آبریز فلات مرکزی ۶۰۳ مترمکعب در سال است که نشان از کمبود شدید منابع آبی در این منطقه می‌دهد. در حوضه فلات مرکزی از ۱۷۱ درصد منابع آب تجدیدپذیر بهره‌برداری می‌شود. شش هزار بنای تاریخی در دشت اصفهان - برخوار و عدم جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب آبخوان این دست هزار و ۶۰۶ کیلومترمربعی را به کام مرگ نزدیک کرده است.

فرونشست در اصفهان متوقف نشده است و کماکان با نرخ بیشینه حدود ۱۵ سانتی‌متر در سال در حال پیشروی است، چنانچه جریان دائمی زاینده‌رود با کنترل بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی برقرار شود می‌توان در بازه زمانی ۱۵ساله شاهد مهار فرونشست در اصفهان بود

در همین رابطه، علی بیت الهی، عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبر آنلاین، گفت: فرونشست در اصفهان متوقف نشده است و کماکان با نرخ بیشینه حدود ۱۵ سانتی‌متر در سال در حال پیشروی است.

او با اشاره به اینکه مهار پدیده فرونشست تدریجی صورت می‌گیرد، افزود: چنانچه جریان دائمی زاینده‌رود با کنترل بهره‌برداری از منابع آب‌های زیرزمینی برقرار شود می‌توان در بازه زمانی ۱۵ساله شاهد مهار فرونشست در اصفهان بود.

بیت الهی با تأکید بر عدم توقف فرونشست در اصفهان، گفت: مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور و همچنین سازمان زمین‌شناسی کشور متولی سنجش و صلاحیت اعلام یافته‌های مربوط به نرخ فرونشست در کشور هستند. این نکته را باید در نظر داشت که کلان‌شهر اصفهان رتبه اول ریسک فرونشست در کشور را دارد و تمام این کلان‌شهر در سیطره فرونشست قرار دارد.

عضو هیئت‌ علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور، تنها راه مهار فرونشست در اصفهان را جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب دانست و تأکید کرد: رگ حیاتی اصفهان قطع شده است و تا زمانی که جریان زاینده‌رود به‌صورت دائمی برقرار نشود نمی‌توان امیدی برای مهار فرونشست در اصفهان داشت. اگرچه در خراسان رضوی مساحت زون‌های فرونشستی پنج برابر استان اصفهان است؛ اما عمده پهنای فرونشستی در دشت‌ها قرار دارد و متأسفانه بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در کلان‌شهر اصفهان متأثر از پدیده فرونشست هستند.

برای توقف روند فرونشست در اصفهان چاره‌ای جز جریان دائمی زاینده‌رود نیست و از این طریق می‌توان وابستگی به آب‌های زیرزمینی را محدود کرد

بیت الهی ابراز امیدواری کرد که با اجرای ۲۲ طرح مهار فرونشست به‌عنوان پایلوت در اصفهان به کاهش سرعت در کلان‌شهر اصفهان کمک شود؛ چراکه به‌زعم او تمام مناطق کلان‌شهر تاریخی اصفهان متأثر از فرونشست است و نه‌تنها پهنای فرونشست در اصفهان متوقف نشده؛ بلکه نسبت به ساله‌ای گذشته افزایش هم پیدا کرده است.

دومینوی فرونشست در اصفهان

با توجه‌ به خطرات مرتبط با فرونشست زمین و ماهیت غیرقابل‌برگشت بودن برخی از پیامدهای آن، بسیار مهم است که واقع‌بینانه و به‌دوراز استناد به اطلاعات نادرست و مغلطه گویی این مسئله را تبیین کرد؛ چراکه دومینوی فرونشست به‌زودی خود را بر اصفهان تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر در سالهای اخیر، میزان برداشت سالانه از منابع آب‌های زیرزمینی از طریق چاه‌ها، از ۹ میلیارد مترمکعب به ۴۷ میلیارد مترمکعب رسیده و تعداد چاه‌ها ۱۶ برابر و میزان برداشت پنج برابر شده است.

پروسه کنتورگذاری چاه‌ها به‌عنوان راهکار کنترلی نتوانسته به‌عنوان عامل بازدارنده عمل کند و از سوی دیگر هنوز آبی از دریا به اصفهان منتقل نشده است که میزان برداشت آب صنایع کاهش یابد.

بهرام نادی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین، گفت: برای توقف روند فرونشست در اصفهان چاره‌ای جز جریان دائمی زاینده‌رود نیست و از این طریق می‌توان وابستگی به آب‌های زیرزمینی را محدود کرد.

او افزود: با داده‌سازی و بازی با آمار و ارقام نمی‌توان مرهمی بر زخم عمیق فرونشست در اصفهان گذاشت؛ چراکه در سال گذشته زاینده‌رود در دو نوبت ۱۰ روزه بازگشایی شد و قطعاً این جریان نمی‌تواند منجر به کنترل و کاهش آثار مخرب فرونشست در اصفهان شود. بحران فرونشست بسیار چندوجهی است و نمی‌توان با داده‌سازی بحران فرونشست زمین در اصفهان را نادیده گرفت.

تا زمانی که جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب برقرار نباشد، محتمل‌ترین سناریو پیشرو در مورد وضعیت فرونشست در اصفهان، سناریویی با پایان تلخ است که منجر به تشدید تخریب کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و افزایش پهنه‌های متأثر از فرونشست خواهد شد.

بهتر است به‌جای انتشار محتواهای کذب و مغرضانه با عنوان توقف فرونشست در اصفهان وضعیت محتمل فرونشست و منابع آب زیرزمینی و ضرورت جریان دائمی زاینده‌رود و ابعاد مختلف فنی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی در آینده را در این سناریو به تصویر درآید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894565

دیگر خبرها

  • جنایت دمشق واکنش صهیونیست‌ها در برابر سیاست های ایران بود/ باید سیاست‌های منطقه ای را تغییر داد!
  • پاسخ سپاه به اسراییل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • پاسخ سپاه به اسرائیل جریان بزرگ تمدنی را قوت بخشید
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • امیر حسین ثابتی و «تنش زدایی»؛ سیاست «کنترل جمعیت» نیست که تغییر کرده باشد!
  • مرزبندی محدودکننده شهری علی رغم افزایش جمعیت کلانشهر ها
  • ایران به خطای بزرگ اسرائیل پاسخ داد
  • ضربه دوم ایران از توان اسرائیل خارج است
  • جنبش صدر عراق به عرصه سیاست بازمی‌گردد؟
  • دومینوی فرونشست در اصفهان/بدون جریان دائمی زاینده‌رود، امیدی به مهار نیست