اشتغالزایی و توانمندسازی محرومان رویکرد امسال آستان قدس رضوی است
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۶۹۹۳۷
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی گفت: نهضت خدمترسانی به محرومان که از ابتداییترین روزهای انتصاب تولیت آستان قدس رضوی در اواخر سال ۹۴ آغاز شده است، در سال ۹۶ نیز با قوت ادامه خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس،به نقل از آستان نیوز، مصطفی خاکسار قهروی با بیان اینکه تلاش معاونت امداد مستضعفانآستان قدس رضویرفع محرومیت از ولی نعمتان انقلاب است؛ اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب درحکم انتصاب تولیت آستان قدس رضویدر دو بند بر پرداختن به محرومان و مستضعفان تاکید کردهاند و بر این اساس توجه به بیبضاعتان و نیازمندان یکی از رسالتهای اصلی آستان قدس رضوی و از رئوس برنامههای این بارگاه مقدس است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه تاسیس معاونت امداد مستضعفان از نخستیناقداماتتولیتجدید آستان قدس رضوی بوده است، اضافه کرد: این معاونت از ابتدای سال 955 تا کنون ضمن پرداخت برخی کمکهای نقدی و توزیع بستههای غذایی در زمینه ایجاد اشتغال و تسهیل ازدواج بصورت فعال ورود پیدا کرده است.
وی از توزیع اقلام غذایی در ایام نوروز 95 و دهه کرامت در مناطق محروم و کمکهای مختلف آستان قدس در میان سیل زدگان خوزستان، سیل زدگان تایباد و زلزله زدگان شهرستان فریمان به عنوان برخی از اقدامات معاونت امداد مستضعفان نام برد و بیان کرد: توزیع بستههای غذایی برای نیازمندان و محرومان از جمله اقداماتی است که در طول سال 95 بهدفعات در میان محرومان و نیازمندان کشور توسط آستان قدس رضوی صورت گرفته است و در سال 96 نیز بر اساس بررسیهای کارشناسی ادامه خواهد یافت.
معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی با بیان اینکه با شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی جهت احداث 24 سامانه مجهز به دستگاه تصفیه آب شیرین کن برای 24 روستای محروم وارد همکاری شدهایم؛ اظهار داشت: به منظور مرمت و بازسازی 110 رشته قنات در استان خراسان رضوی و همچنین بازسازی قناتهای خراسان جنوبی با هدف محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و افزایش تولیدات کشاورزی با همکاری بسیج سازندگی سپاهامام رضا(ع)وارد عمل شدهایم.
وی گفت: امضای تفاهمنامه با بسیج سازندگی خراسان رضوی به منظور مشارکت در احداث پل روستای کلاته منار در جهت حل مشکل 20 روستا در زمان بارندگی، پرداخت 108 میلیون تومان بابت احداث 72 واحد سرویس بهداشتی و حمام در استان خراسان جنوبی و سرکشی به خانوادههای محرومانی که سرپرست آنها به سبب بیماریهای صعب العلاج مدت زمان طولانی در بستر بیماری بودند از دیگر اقدامات معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در سال 95 است.
خاکسار خدمترسانیهای آستان قدس رضوی به محرومان را با پشتوانه وقف و نذر و بر اساس وجود موقوفه معرفی و عنوان کرد: از ابتدای سال 95 و آغاز نهضت خدمترسانی به نیازمندان تاکنون میزان نذورات مردم به آستان قدس رضوی رشد چشمگیری داشته است و همین نذورات و موقوفههای مردمی پشتوانه امداد رسانیهای آستان قدس رضوی بوده است.
وی افزود: معاونت امداد مستضعفان بر اساس تاکیدات تولیت آستان قدس رضوی علاقهمند است که گستره خدمات و امداد رسانیها خود را به مراتب بیش از آنچه که هست افزایش دهد، اما امکانات و ظرفیتها این بارگه آستان نورانی محدود بوده و اجازه فعالیت بیش از این را نمیدهد.
خاکسار با تاکید بر این مطلب که رویکرد معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در سال 96 توانمندسازی محرومان است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای اصلی این معاونت در «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» ورود به حوزه توانمندسازی محرومان و ایجاد مشاغل خرد و متوسط برای مستضعفان و درآمد ثابت برای خانوادههای بیبضاعت است.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای توانمندسازی محرومان، اشتغالزایی برای آنان است که در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت به افراد دارای استعداد و توانمند در مناطق محروم توسط آستان قدس رضوی پرداخت خواهد شد.
وی با بیان اینکه در عرصه خدمترسانی به نیازمندان آستان قدس رضوی با بسیاری از دستگاههای مسئول از جمله کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و ... همکاری دارد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی بر اساس منشور هفتگانه رهبری معظم انقلاب بصورت فعال در عرصه خدمترسانی به نیازمندان و محرومان کشور ورود پیدا کرده است، اما این امداد رسانیها به هیچ عنوان به معنای بر دوش گرفتن وظایف قانونی سایر نهادهای مسئول در این زمینه نیست، بلکه تلاشی برای کاستن مشکلات نیازمندان است.
خاکسار افزود: آستان قدس رضوی تلاش دارد تا از ظرفیتهای معنوی خود نیز در رفع مشکلات محرومان استفاده کند و با بهره از ظرفیت عاشقان و دلدادگان به ساحت قدسی حضرت امام رضا(ع) در پهنه ایران اسلامی، مفهوم خادم، خدمت و مخدوم را توسعه داده و زمینه گرهگشایی از کار محرومان و مستضعفان را به برکت نام مبارک حضرت ثامن الحجج(ع) فراهم آورد.
انتهای پیام/
R41347/P4001/S6,1188/CT12منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۶۹۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یادگارهایی از «خلیجفارس» در آستان مبارک رضوی
کمتر شهروند و هموطن ایرانی پیدا میشود که روی نام «خلیجفارس» حساسیت و تعصب ملی نداشته باشد. «خلیجفارس» یا «دریای فارس» یا «بحر فارس» و... از جمله اسامی خاص و ویژهای است که در میان جغرافیدانان، سیاسیون، شرقشناسان و جهانگردان، نسخهشناسان تاریخی، اسناد موزهای و آرشیوی و حتی بسیاری از مردم جهان، نام آشناست. اما آنچه سبب شده به این موضوع بپردازیم، فرارسیدن «دهم اردیبهشت» است که در تقویم تاریخ رسمی کشور به نام «روز ملی خلیجفارس» نامگذاری شده است و یادآور واقعه و حادثه مهمی از دوران مبارزه ملت ایران با دولتها و قدرتهای استکباری و استعماری است. در این روز بود که با شجاعت و دلاوریهای مردان و زنان غیور در منطقه جنوب کشور، عوامل و عمال پرتغالی از تنگه هرمز و خلیجفارس اخراج شدند.
خلیجفارس مظهر و نماد هویت ایرانی است و پیشینهای به قدمت تاریخ دارد. خلیج همیشه فارس، نه تنها یک عرصه آبی و آبراه مهم و حساس، بلکه میراثدار فرهنگ و تمدنی کهن و گنجینه کمیاب و بینظیری از تنوع زیستی است که باید حفظ و احیا شود.
نام «خلیجفارس» در گذر تاریخ و زمان
براساس اسناد تاریخی، بررسی کتب و متون کهن و تاریخی و همچنین بررسی اقوال و نوشتههای جغرافیدانان، شرقشناسان و نسخهشناسان اسناد تاریخی و برخی اظهارات استادان علم جغرافی، «نام خلیجفارس» از کهنترین ادوار تاریخی تا دایرهالمعارفهای کنونی در قرن21 میلادی با تغییر اندکی در رسمالخطهای گوناگون ملل، همچنان باقی مانده است. در دوره هخامنشیان خلیجفارس با نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» شهرت داشته است. دانشمندان ایرانی از روزگار هخامنشیان این دریا را «درایا پارسا» اسم بردهاند که ترجمه امروزی آن «دریای پارس» میشود. بنابراین این دو نام برای خلیجفارس از همان دوران به همین ترتیب رواج داشته و تا قرن بیستم هم جغرافیدانان و تاریخنویسان جهان اسلام همان نام درایا پارسای عصر هخامنشیان را اقتباس و به عربی به نام «البحرالفارسی» ترجمه کردند. (منبع: پیروز مجتهدزاده در گفتوگو با خبرآنلاین).
قرن بیستم، قرن ظهور مطالعات جدید در حوزه جغرافیاست بهگونهای که «سینوس پرسیکوس» یونان باستان، امروز به زبان انگلیسی با عنوان «پرشین گلف» (Persian Gulf) یا همان خلیجفارس نامبرده میشود و سایر زبانهای غربی همچون فرانسوی ترجمه خلیجفارس را به کار میبرند. از طرفی در تمدن ایرانی اسلامی در قرن بیستم کلمه البحرالفارسی با هدف ایجاد وحدت و یکپارچگی میان نامهای خلیجفارس همچون دیگر زبانها جای خود را به خلیجفارس داد. (ر.ک به همان منبع).
آنچه بر اساس اسناد و مطالعات نسخ قدیمی تاریخی و جغرافیایی جهان مشهود است، این است نام «سینوس پرسیکوس» و «ماره پرسیکوم» مربوط به خلیجفارس بهتدریج به زبانهای کهن و جدید وارد شد و ممالک و مسالکنویسان، مورخان و جغرافیدانان نیز از آن با نامهای «دریای پارس»، «بحر فارس»، «بحر عجم»، «دریای عجم» و درنهایت با عنوان «خلیجفارس» یاد کردهاند.
برخی از آثار مرتبط با نام «خلیجفارس» در این آستان مبارک
سری به سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی میزنیم. مطابق آنچه در سوابق، اسناد، مدارک و آثار موزهای این سازمان وجود داشته و براساس توضیحات مدیران و کارشناسان این سازمان، متوجه میشویم برخی از آثار، اسناد و اشیای موزهای در این آستان مبارک وجود داشته که به نوعی یادگاریهایی هستند که نام و یاد خلیجفارس را در ذهنمان یادآور میشوند.
معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی این سازمان دراین باره به قدس میگوید: در سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی منابع و آثار نفیس متعددی ازجمله نسخههای خطی، اسناد و مطبوعات و آثار موزهای مرتبط با «خلیجفارس» به زبانهای مختلف وجود دارد.
مهدی قیصری نیک ادامه میدهد: در این منابع از «دریای فارس»، «بحر فارس»، «خلیج عجم» و «خلیجفارس» نام برده شده است. یکی از این آثار و منابع، ترجمه نسخه خطی «المسالک و الممالک» تألیف ابواسحاق ابراهیم بن محمد اصطخری در قرن هفتم قمری یعنی حدود هفتصد و اندی سال پیش است که در گنجینه نسخههای خطی این سازمان نگهداری میشود. اصطخری در این اثر، سراسرِ خلیجفارس و دریای عمان و بخش بزرگی از اقیانوس هند از ساحل شرقی آفریقا، زنگبار تا حدود سراندیب (سیلان) را «دریای پارس» نامیده و گاه انتهای این دریا را به سرزمین چین رسانده است.
وی اضافه میکند: اسنادی از مکاتبات سیاسی دوره قاجار در مرکز اسناد آستان قدس رضوی موجود است که به وضوح از «خلیجفارس» در آن نام برده شده است. به عنوان مثال، قدیمیترین این اسناد متعلق به سال ۱۲۳۸ قمری و دوره مظفرالدینشاه قاجار است که در آنها نام خلیجفارس به روشنی ذکر شده و به زبانهای فارسی، آلمانی و انگلیسی درج شده است. انعقاد قراردادی میان محمد زکیخان، سردار فارس و سرحددار انگلیس در هندوستان درزمینه همکاریهای متقابل برای برقراری امنیت در بنادر و جزایر واقع در خلیجفارس و توافق بر سر حضور نیروهای انگلیسی در آن حدود که به تاریخ ۱۲۳۸ قمری منعقد شده، برگ دیگری از این اسناد است.
این مقام مسئول بیان میکند: همچنین از دیگر آثار راوی نام «خلیجفارس » در گستره تاریخ ایران میتوان به نقشه اهدایی توماس کلستیل، رئیسجمهور اتریش به رهبرمعظم انقلاب به زبان آلمانی و متعلق به قرن ۱۹ میلادی اشاره کرد که در موزه هدایای رهبر معظم انقلاب در آستان قدس رضوی نگهداری میشود. ضمن اینکه دو کره جغرافیایی ساخت انگلستان مربوط به سال ۱۸۵۰ میلادی یعنی کره جغرافیایی نیوتن و پسرش و کره دیگری مربوط به سال ۱۸۴۵ میلادی که نام خلیجفارس به انگلیسی روی آن درج شده نیز ازجمله آثار موجود در موزههای آستان قدس رضوی است که از نام خلیجفارس در گستره تاریخ روایت میکند.
از «کشتیرانی هلند» تا تلگرافِ «نظامالسلطنه» همه با نام «خلیجفارس»
به غیر ازمواردی که در سخنان معاون امور موزهها و گنجینههای فرهنگی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان شد، آثار، اسناد و منابع تاریخی دیگری هم در این سازمان وجود دارد که بیارتباط با نام «دریای پارس»، «بحر فارس» و«خلیجفارس» نیستند که به اختصار به برخی از آنها اشاره میشود.
_ نامه شرکت کشتیرانی هلند به سید جلالالدین تهرانی برای مراجعه و دریافت برگ حواله تحویل کالا به تاریخ ۱۳۳۷ شمسی.
_ سواد عریضه رؤسای ایرانی ساکن کویت به شیخ محمد خالصی در خصوص تعدی عبدالعزیز بن مسعود، حاکم نجد به ایرانیان ساکن کویت و درخواست مذاکره با سردار سپه برای توجه به ایرانیان دور از وطن و تسلط اجانب بر جزایر ایرانی خلیجفارس به تاریخ ۱۳۴۲ قمری.
_ دستور تلگرافی حسینقلیخان نظامالسلطنه مافی به شوکتالملک برای توقیف کاروان حامل سلاح از مبدأ خلیجفارس به مقصد افغانستان و اعلام نتیجه آن به تاریخ ربیعالاول ۱۳۲۶ قمری.
_ تصویر بریده روزنامه الوطن حاوی یک سند تاریخی از نامه شیخ مبارک الصباح، امیر کویت و تصریح به کلمه «خلیجفارس» به تاریخ جمادیالاول ۱۴۲۷ قمری.
_ جوازنامه صادره توسط دولت انگلیس در خلیجفارس مربوط به حمل مالالتجاره از بندر بوشهر به داخل ایران برای محمد شفیع تاجر کازرونی به تاریخ ۱۳۱۷ قمری.
_ صورت قیمت اجناس و کالاهای تجاری در بازارهای انگلیس و هزینه تحویل آن در بنادر خلیجفارس به تاریخ ۱۳۲۴ قمری.
محمدحسین مروج کاشانی