جزئیاتی درباره نماز و روزههای استیجاری
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۷۲۹۸۳
«فاطمه» یک زن تنهاست، با یک بچه سهساله نابینا که برای هزینه آزمایش دخترش پول کم آورده است. «الهه» هم یک دختر تنهاست که نمیتواند هزینه تحصیلش را پرداخت کند. «علی» یک دانشجوی خیلی جوان است که از مخارج زندگی درمانده شده. دردهای هر کدام در زندگی متفاوت است اما وجه اشتراکشان شغلی است که برای امرار معاش انتخاب کردهاند: انجام فریضه نماز و روزه قضا در ازای دریافت پول.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، یکی از مسائل مورد تاکید در دین اسلام این است که پسر بزرگتر والدین، نماز و روزههای قضای پدر و مادر را بعد از مرگ یا خودش انجام دهد یا کسی را برای این کار اجیر کند. مشغله روزانه آدمها طبعا خیلیوقتها این فرصت را مهیا نمیکند که خودشان قضای نماز یا روزه پدر یا مادرشان را بهجا بیاورند برای همین مبلغی را به افرادی که شغلشان اصطلاحا خواندن نماز و روزه استیجاری است، پرداخت میکنند تا به اندازه یک سال یا بیشتر برای امواتشان نماز بخوانند و روزه بگیرند.
بازار این شغل، این روزها داغتر شده و فضای مجازی حالا پر است از آگهیهایی که نرخهایی را برای ادای نماز و روزه قضا مصوب کردهاند؛ البته قیمت نماز و روزههای استیجاری هر ساله توسط مراجع عظام تقلید اعلام میشود اما خیلی وقتها هم افراد به صورت توافقی مبلغی را تعیین میکنند و این کار را انجام میدهند.
با این حال با کمی گشت و گذار در فضای مجازی میشود فهمید که بهای نماز استیجاری از رکعتی 5 هزار تومان شروع میشود. بهای هر ختم کامل قرآن 100 هزار تومان و قیمت یک سال روزه قضا نیز حدود یک میلیون تومان است و ختم صلوات هم معمولا قیمتی توافقی دارد.
اما کسانی که نماز و روزه استیجاری انجام میدهند، غالبا چه افرادی هستند؟ افراد نیازمندی که به هر دلیل زیر فشار زندگی هستند و از طریق ادای نماز و روزه امرار معاش میکنند، تعدادشان کم نیست؛ یعنی افرادی که با دریافت یک مبلغ توافقی این کار را انجام میدهند؛ توافقی که برمبنای یک اعتماد دوطرفه صورت میگیرد. نحوه کار هم به این صورت است که پس از واریز مبلغ مشخصشده به حساب بانکی فرد اجیرشده، او هم شروع به انجام اعمال محوله میکند.
«فاطمه» یک زن تنهاست که مدتی است دخترش بیمار شده و از آنجا که دستش به جایی بند نیست، شروع کرده به خواندن نماز و روزه گرفتن: «من یه خانم تنهام با یه بچه سه ساله نابینا که واسه هزینه آزمایش آخرش کم آوردم. حاضرم برای تامین هزینه امآرآی دخترم برای امواتتون نماز بخونم، روزه بگیرم و قرآن بخونم. من همین یه فرشته کوچولو رو دارم که آرزوم اینه که بیناییش برگرده. همش سه سالشه. خیلی معصومه. هیچگناهی نداره. به خدا با نیت و اخلاص براتون انجام میدم. برای نماز رکعتی 6 هزار تومن میگیرم. من زن آبروداریام.»
«الهه» یکی دیگر از آنهایی است که وقتی دیده کسی نیست دستش را جایی بند کند، با خودش فکر کرده خواندن نماز و روزه گرفتن هم یک کار آبرومندانه است و هم اینکه میتواند باعث شود تا حدی از پس خرج زندگیاش بربیاید: «من تنهام. هیچکس نیست که حمایتم کنه. خونه و زندگی ندارم. تو خرج درسخوندنم موندم. برای مردهها نماز میخونم و روزه میگیرم. خرجش خیلی کمه. با هم توافق میکنیم اصلا. خیالت راحت باشه. برات انجامش میدم.»
«علی» دانشجوست اما به جای اینکه فکر و ذهنش پی درسخواندن باشد، در فکر نان شب است: «من دانشگاه میرم. برای خرج تحصیلم نماز و قرآن برای میت میخونم و ذکر هم میگم. التماستون میکنم اگر میتونید یا بهم کمک کنید یا کار بدید که براتون انجام بدم.»
«فاطمه» و «الهه» و «علی» فقط سه نفر از میان صدها نفری هستند که برای انجام این کار آگهی منتشر کردهاند؛ فقط برای اینکه یک کار آبرومند داشته باشند که اتفاقا هیچ مشکل شرعی و عرفی هم ندارد. اما کم نیستند امثال الهه و فاطمه که خیلی از مزاحمتها به آنها اجازه نمیدهد که راحت و بیحاشیه به شغلی که انتخاب کردهاند بپردازند.
«زیبا» دو سالی میشود که برای اموات نماز میخواند و از شغلش هم راضی است اما از بعضی آدمها که نمیگذارند بدون دغدغه کارش را انجام دهد، دلگیر است: «اغلب کسایی که نماز قضا میخونن، خانم هستن و خب ما فقط میتونیم از طریق تبلیغات تلگرامی سفارش نماز و روزه بگیریم و طبعا باید از خودمون شماره موبایل بذاریم. من فکر نمیکنم راهی از این درستتر برای پول درآوردن وجود داشته باشه. متاسفانه خیلی وقتا برامون مزاحمت ایجاد میکنن و ...».
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۷۲۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تعطیلات آخر هفته و تاریخچه آن
هفته کاری پنج روزه برای نخستین بار در سال ۱۹۰۸ در ایالات متحده توسط یک کارخانه پنبه ارائه شد.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روزهای کاری و آخر هفته بخشهای مکملی هستند که به ترتیب به کار و استراحت در طول هفته اختصاص دارند و در سراسر جهان اندکی از حیث تعداد با یکدیگر متفاوت هستند. در اصل در بیشتر نقاط جهان هفته کاری از دوشنبه تا جمعه است و شنبه و یکشنبه روزهای آخر هفته را تشکیل میدهد. با این وجود تعطیلات آخر هفته در هر فرهنگ بر اساس روزهای تقویمی یا دوره زمانی تعریفشده منطقهای برای هفته کاری تعیین میشود. این تعطیلات در جوامع غربی بهطور معمول از ساعت پنج بعد از ظهر روز جمعه شروع میشود و تا ساعت ۱۸:۰۰ روز یکشنبه ادامه دارد.
اصطلاح «آخر هفته» در اصل شامل زمان بعد از ساعات کاری در آخرین روز کاری هفته است و مفهوم امروزی آن برای اولین بار در اوایل قرن نوزدهم در مناطق صنعتی بریتانیا مطرح شد که در اصل یک توافق داوطلبانه بین صاحبان کارخانه و کارگران بود که از ساعت ۱۴:۰۰ بعد از ظهر شنبه شروع میشد. اساس تعطیلی تعیینشده این بود که کارکنان صبح دوشنبه هوشیار و سرحال برای کار در دسترس باشند.
مطابق با این اصطلاح نیز بعضی از کشورها تعطیلات یکروزه یعنی تنها یکشنبه، جمعه یا شنبه را در نظر گرفتند، با این حال اکثر کشورها یک تعطیلات آخر هفته دو روزه را اتخاذ کردهاند که روزهای آن بر اساس سنتهای مذهبی متفاوت است و شامل جمعه و شنبه، شنبه و یکشنبه یا جمعه و یکشنبه میشود. در واقع بیشتر کشورها روز عبادت خود را در این تعطیلات جای دادهاند که در جوامع مسیحی روز یکشنبه، در میان یهودیان روز شنبه و در میان مسلمانان روز جمعه به عبادت اختصاص دارد. این اقدام با کاهش کل ساعات کار در هفته همراه بوده است.
کاهش تعداد روزهای کاری در هفتهپیشنهاد کاهش تعداد روزها یا ساعات کاری در هفته بر اساس مزایای اجتماعی و اقتصادی پیشبینیشده در طول زمان همچنان ارائه میشود. اولین پیشنهاد برای هفته کاری پنج روزه در سال ۱۹۰۸ در ایالات متحده توسط یک کارخانه پنبه نیوانگلند ارائه شد. در سال ۱۹۲۶، هنری فورد شروع به تعطیلی کارخانههای خودروسازی خود برای تمام روزهای شنبه و یکشنبه کرد و متوجه شد با دادن مرخصی بیشتر به کارگران، فعالیتهای تفریحی بیشتری مانند تعطیلات و خرید را تشویق میکند. در سال ۱۹۲۹، اتحادیه کارگران پوشاک آمریکا اولین اتحادیهای بود که برای یک هفته کاری پنج روزه درخواست داد و بقیه نهادها به تدریج از آن پیروی کردند، اما تا سال ۱۹۴۰، یعنی زمان اجرایی شدن یک ماده از قانون استانداردهای کار منصفانه ۱۹۳۸ که حداکثر ۴۰ ساعت کار در هفته را الزامی میکرد، تعطیلات آخر هفته دو روزه در سراسر کشور تصویب شد.
در طول دهههای بعدی، بهویژه بین ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰، تعداد فزایندهای از کشورها تعطیلات جمعه-شنبه یا شنبه-یکشنبه را برای هماهنگی با بازارهای بینالمللی انتخاب کردند و مجموعهای از اصلاحات هفته کاری در اواسط تا اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰، بسیاری از کشورهای عربی را از نظر ساعات کاری، طول هفته کاری و روزهای کار با اکثر کشورهای جهان هماهنگ کرد.
پیشنهاد افزودن یک روز اضافه به تعطیلی پایان هفته در ایران بهتازگی مطرح شده و در دست بررسی قرار دارد. این بررسی حول این موضوع است که شنبه بهعنوان یک روز تعطیل مشترک با دیگر نقاط جهان در ایران بهعنوان روز تعطیل آخر هفته معین شود یا روز پنجشنبه بهعنوان روزی که بهطور تقریبی در میان مردم جای افتاده است، در کنار جمعه تعطیلات پایان هفته را تشکیل دهد.
کد خبر 746807