Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@18:24:37 GMT

فعاليت هاي اجتماعي و بشردوستانه ستاره ها

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۷۷۹۱۱

خبرگزاري آريا - هفته نامه جامعه پويا - محسن حسيني: «همه ما مسئوليم»؛ اين عبارت سنگ بناي مسئوليت شهروندي در ميان اقشار مختلف يک جامعه پوياست. در اين ميان بديهي است که سهم چهره هاي شناخته شده، آنها که از محبوبيت بيشتري در ميان مردم برخوردارند، بيشتر است. مبدأ توجه عمده به اين موضوع را مي توان در خطابه آلبر کامو، نويسنده نامدار فرانسوي، جستجو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زماني که او پشت تريبون براي سخنراني قرار گرفت، حاضران در سالن شهرداري استکهلم نمي دانستند او با سخنانش چه بار سنگيني بر دوش هنرمندان آينده خواهد گذاشت.

کامو در سال 1957 در سوئد گفت: «نمي توانم بدون هنرم زندگي کنم؛ اما هيچ گاه آن را بالاتر از همه چيز ندانسته ام. من اگر به هنرم نياز دارم علتش اين است که هنرم نمي تواند جدا و پريده از همنوعانم باشد و به من امکان مي دهد همين گونه که هستم هم سطح با ديگران زندگي کنم. وسيله اي است براي برانگيختن تعداد هر چه بيشتري از انسان ها با ارائه دادن تصوير متمايزي از شادي ها و رنج هاي همگان. اين هنر، هنرمندان را وا مي دارد از ديگران کناره نگيرد بلکه او را وا مي دارد هم از کوچک ترين حقيقت ها تبعيت کندت و هم از بزرگ ترين حقيقت ها».

در دوران معاصر هنرمندان و چهره هاي شناخته شده با استفاده از اين اسلوب در پي آن هستند که از سرمايه اي که در اختيار دارند – محبوبيت شان – در جهت جلب توجه جهانيان به موضوعي که معمولا از آن غفلت شده استفاده کنند. عوارض ناشي از جنگ، بيماري هاي خاص و تبعيض هاي گوناگون مهم ترين موضوعاتي هستند که مورد توجه هنرمندان در عرصه جهاني قرار مي گيرند.

توجه جهاني به موضوع زنان

هر ساله در مراسم اسکار به موضوع خاصي توجه مي شود، يک سال پيش در اين مراسم نابرابري دستمزدها ميان بازيگران زن و مرد از سوي چهره هاي شناخته شده هاليوود دنبال شد. طرح اين مسئله به بررسي ريشه ها انجاميد و موضوع نابرابري به موضوع بزرگ تر نگاه تبعيض آميز به زنان کشيد. يکي از چهره هاي نوظهور در هاليوود با وجود سن کمش در اين زمينه پيش قدم شد.

«اما واتسون» بازيگر انگليسي، در جولاي سال 2014 به عنوان سفير جامعه بين الملل در امور زنان معرفي شد. بعد از اين دوره نيز فعاليت هاي خود را در اين زمينه ادامه داد. واتسون که در سال 2014 از دانشگاه براون فارغ التحصيل شده بود تصميم گرفت به صورت متمرکز به موضوع توانمندسازي زنان و دختران جوان در دنيا بپردازد.




«اما واتسون» با وجود اين که کمتر از 30 سال دارد، در همين مدت کوتاه فعاليت هاي اجتماعي خود به کشورهايي مانند بنگلادش و زامبيا سفر کرده است تا بتواند دختران جوان آن مناطق را به تحصيل تشويق کند. کمپين «HeforShe» يکي از ابتکارهايي بود که به همت اما واتسون و با حمايت سازمان ملل متحد راه اندازي شد. واتسون در همين رابطه در سازمان ملل متحد نيز سخنراني کرد و موجب توجه جهاني به موضوع برابري، در مقابل تبعيض جنسيتي شد.

اشک هايي در کمپ

بازيگران انگليسي در زمينه فعاليت هاي بشردوستانه و اجتماعي در صدر قرار دارند؛ اين موضوع را با در نظر گرفتن نسبت ميان آنها و بازيگران آمريکايي مي توان اثبات کرد. «اوان مک گريگور» يکي ديگر از بازيگران محبوبي است که چند سالي است به عنوان سفير صلح يونيسف، دغدغه کودکان را دارد. تصوير او از هنگامي که به عراق سفر کرده بود و به يکي از کمپ ها سر زد تا اوضاع و احوال جنگ زدگان را مشاهده کند، با ديدن وضعيت کودکان نتوانست خودش را کنترل کند و اشک از چشمانش سرازير شد، به صدر اخبار رسانه هاي دنيا رفت و همين کافي بود تا نگاه ها ناگهان به اين موضوع جلب شود.




حضور افرادي مانند مک گريگور در کمپ ها و وقت گذراندن با کودکان در دوراني که شراره هاي آتش جنگ از آسمان بر سر کودکان مي بارد، مي تواند اميد را به ساکنان اين کمپ ها يادآوري کند. اين بازيگر انگليسي که به واسطه حضور در سري فيلم هاي «جنگ ستارگان» به شهرت رسيده و به گفته مجله «امپاير» يکي از صد ستاره برتر سينماست، زاده اسکاتلند است. پدر و مادر او هر دو معلم بودند و شايد همين موضوع موجب شده او به شهرت بسنده نکند و براي زندگي بهتر ديگر انسان ها دغدغه مند باشد. اوان مک گريگور 12 سالي هست که با يونيسف براي کودکان بي پناه همکاري مي کند.

مهرباني با حيوانات

فيلم «بعداز نيمه شب» که به موضوع جنجالي شکار اسامه بن لادن، فرد شماره يک القاعده مي پرداخت، يکي از مهم ترين فيلم هاي سال هاي اخير بود که موجب شد «جسيکا چستن» به عنوان بازيگر درجه يک در دنيا شناخته شود. البته چستن پيش از آن هم در فيلم هاي زيادي ايفاي نقش کرده بود که برخي از آنها اهميت بيشتري از فيلم «بعد از نيمه شب» داشت؛ اما موضوع و پرداخت آن به علاوه بازي خيره کننده جسيکا موجب شد که اين بازيگر به صدر فهرست بيايد.

چستن البته در زندگي شخصي و اجتماعي خود با آن افسر اطلاعاتي ارتش آمريکا بيگانه است. او که در فيلم شاهد شکنجه هاي نوآورانه آمريکايي ها بود، در زندگي واقعي يکي از حاميان حقوق حيوانات است و براي نجات گونه هاي مختلف فعاليت مي کند. چستن به اين منظور با برخي از کمپ هاي نگهداري از حيوانات بي سرپرست همکاري مي کند و در جريان ساخت فيلم «بعد از نيمه شب» نيز چند قلاده سگ سرگردان و بي سرپرست را نجات داد.




در اين مسير «کاترين بيگلو» کارگردان فيلم نيز با او همراه بود. چستن علاوه بر اين در زمينه هاي ديگري مانند فعاليت هاي خيرخواهانه و همراهي با خيريه هاي معتبر همراهي مي کند.

دل نگراني هاي زيست محيطي

جنوب يوتا در آمريکا، مقر فرماندهي «لئوناردو دي کاپ ريو» ستاره مطرح هاليوود است. دفتر اين بازيگر در يوتا پذيراي فيلمنامه هايي نيست که براي اين ستاره ارسال مي شود. اينجا بنياد دي کاپريو است تا به جهانيان يادآوري کند ما همين يک کره زمين را داريم و علاوه بر خودمان بايد براي آيندگان نيز آن را حفظ کنيم.

گرمايش زمين و مبارزه با آلودگي هاي زيست محيطي مهم ترين موضوعاتي هستند که در اين بنياد به آنها توجه مي شود. دي کاپ ريو در زمينه ايجاد موج و راه اندازي کمپين هاي زيست محيطي هم خوش سابقه است. در مي 2016 او دولت اوباما را زير فشار قرار داد تا به منطقه اي که ساکنان بومي آمريکا، سرخپوستان، در آنجا زندگي مي کردند، توجه کنند.

منطقه مورد نظر از منابع طبيعي سرشار بهره مند است؛ همين کمپين و جريان سازي رسانه اي در شبکه هاي اجتماعي موجب شد مسير براي رسيدن به هدف هموار شود. دي کاپريو در حساب اينستاگرام خود دغدغه هاي جهاني درباره محيط زيست را دنبال مي کند. تصويري از وضعيت آشفته و بحراني درياچه اروميه در اينستاگرام او براي ايرانيان جالب بود و شايد بتوان گفت دي کاپريو را در نگاه ما محبوب تر کرد.




سياست به مثابه ميدان نمايش

حضور ستاره هاليوود در نماز جمعه تهران، اتفاقي بي سابقه بود اما «شان پن»، بازيگر معروف سينما، اين کار را کرد. او بعد از انتخابات دوره نهم رياست جمهوري کشورمان، به ايران سفر کرد و با چهره هاي سياسي ديدار کرد. حضور او در نماز جمعه در محل دانشگاه تهران تصوير ناآشنايي براي جهان ايجاد کرد. پن که از منتقدان سرسخت سياست هاي جورج بوش پسر بود، بعد از حمله آمريکا به عراق به اين کشور نيز سفر کرد.

رد پاي او در سفرها را که دنبال کنيد مي بينيد او تقريبا به بيشتر کشورهايي که دولتمردان آمريکايي از آنها به عنوان تهديد نام مي برند سفر کرده تا ثابت کند اين تصوير موهوم و خيالي با واقعيت فرسنگ ها فاصله دارد. کوبا، ونزوئلا، عراق و ايران نمونه هايي از اين کشورها هستند. او با سفر به عراق تصويري را به جهان مخابره کرد که نشان دهنده ويراني هايي بود که آمريکايي ها در پي دروغ وجود سلاح هاي کشتار جمعي ايجاد کرده بودند.

در جريان اعتراض هاي مردمي در قاهره مصر عليه «حسني مبارک»، رييس جمهوري اين کشور هم «شان پن» به ميدان تحرير رفت و در کنار مردم معترض حاضر شد.




مسئوليت هاي عمومي در کهکشان ستارگان

فعاليت هاي اجتماعي و بشردوستانه ستارگان سينما، تلويزيون و دنياي موسيقي اگرچه اهميت دارد و مي تواند در جلب نگاه و نظر مردم جهان به نکته اي مغفول، نقش مهمي ايفا کند اما مسئوليت مهم ديگري نيز بر دوش آنهاست؛ مسئوليت شهروندي عمومي.

«کوي بياکولو»، پژوهشگر، نويسنده و محقق انديشکده ارتباطات و فرهنگ، در اين رابطه معتقد است هنرمندان و ستارگان در دنياي جديد در تمام بخش هاي زندگي مردم به ويژه نوجوانان و جوانان اثرگذار هستند. پيدا و پنهان زندگي آنها مي تواند در جريان زندگي عمومي افراد اثرگذار باشد. بياکولو در مطلبي مي نويسد براي من اين که ستارگان در زندگي چه مي کنند هيچ اهميتي ندارد. من اهل تفريح و استفاده از کالاهاي فرهنگي مانند موسيقي و فيلم هستم؛ اما به هيچ وجه پيگير زندگي ستاره ها نمي شوم. البته اين موضوع براي نوجوانان و جواناني که مخاطب کالاهاي فرهنگي از اين دست هستند، تفاوت دارد. مخاطبان کم سن و سال الگوهاي خود را از ميان هنرمندان انتخاب مي کنند.

اين پژوهشگر فرهنگي ارتباطات و رسانه معتقد است مهم ترن مسئوليت اجتماعي و عمومي ستارگان اينجا معني پيدا مي کند. آنها بايد اين موضوع را در نظر داشته باشند که رفتار، پوشش و طرز برخوردشان با مسائل مي تواند به سادگي به الگوهاي پيش ساخته براي اقشار و افراد جامعه تبديل شود.

اين پژوهشگر فرهنگ و رسانه معتقد است ما اغلب نکته مهمي را فراموش مي کنيم. اين که هنرمندان، ستاره ها و چهره هاي معروف در درجه اول انسان هستند و نبايد از آنها توقع رفتار ابَرانسان ها را داشت. بياکولو، محقق و پژوهشگر، درباره دنياي ايده آل مي گويد در چنين دنيايي هنرمندان و ستاره هاي معروف فقط بر اساس کار حرفه اي شان قضاوت مي شوند و کسي در پي زندگي و منش هاي شخصتي آنها نيست؛ اما در دنياي واقعيت به دور از هر گونه ايده آل گرايي، ابَرستارگان دنياي سينما، موسيقي و تلويزيون قدرتي دارند که مخاطبان به آنها بخشيده اند. آنها از خود چيزي در اين ميدان ندارند و آنچه نصيب شان شده حاصل سخاوت مخاطبان شان است.

موضوع مهم ديگري که بايد به آن اشاره کنيم و اغلب از آن غافل هستيم، اين که اگر ما به عنوان مخاطبان دنياهاي سرگرمي ها به خودمان در آينه خيره شويم، تا چه اندازه تصوير مقابل را بخشي از مشکل مي بينيم؟ تا چه اندازه در برابر مسئوليت شهروندي که به چهره هاي مشهور واگذار کرده ايم، خود را مسئول مي دانيم؟


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۷۷۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جهانی نسبت به وخامت اوضاع غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مدیر سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: ما شاهد تداوم قحطی در نوار غزه و تحت محاصره قرار دادن کمک های بشردوستانه در این باریکه هستیم.

وی افزود: این روند خطرات گسترش بیماری های واگیردار در نوار غزه را تشدید می کند.

مدیر سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: ما شدیداً نیاز داریم به صورت مستمر و امن به ساکنان نوار غزه دسترسی داشته باشیم. باید هر چه سریعتر آتش بس در این باریکه اجرا شود.

در همین راستا ۵۰ نهاد فعال در زمینه حقوق بشر در سراسر جهان طی نامه ای خطاب به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکید کردند: ما نسبت به هر گونه حمله به شهر رفح هشدار می دهیم. این حمله می تواند باعث نابودی کامل روند توزیع کمک های بشردوستانه شود.

این در حالی است که بر اساس گزارش شبکه فلسطین الیوم شهرک نشینان صهیونیست مجدداً به کامیون های حامل کمک های بشردوستانه که در مسیر نوار غزه بودند حمله کردند.

شهرک نشینان پیش از این نیز چندین بار به صورت وحشیانه این کمک های بشردوستانه را از کامیون های مذکور خالی کرده و آنها را از بین بردند.

کد خبر 6093743

دیگر خبرها

  • اردن حمله شهرک‌نشینان به کاروان‌های کمک‌ها را به شدت محکوم کرد
  • از معلم جان روشن یافتیم‌
  • مقام سازمان ملل: حمله به رفح «یک تراژدی غیرقابل وصف» است
  • هشدار جهانی نسبت به وخامت اوضاع غزه
  • ارسال کمک های بشری روسیه به افغانستان
  • فعالیت اقتصادی ۲۴۰ هزار بیمه شده کارگری در سیستان وبلوچستان
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی