Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرج -ايرنا-همزماني انتخابات رياست جمهوري و شوراها نبايد موضوع مهم پارلمان شهري را به حاشيه برده و کم اهميت جلوه دهد، زيرا به تعبير مقام معظم رهبري حل مسائل جاري و روزمره مردم به دست خود آنان از اثرات تشکيل شوراها است و اين امري است که اگر رخ دهد سبب افزايش اعتماد عمومي خواهد شد.

يکي از نمادهاي مشارکت همگاني در تصميم گيري شوراهاي اسلامي شهر و روستا است تا کوهي از مشکلات شهري که با زندگي روزمره هر ايراني در شهر و روستا عجين است را برطرف کرده و به امور آنان سامان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سوي ديگر همزماني انتخابات شوراهاي اسلامي با انتخابات رياست جمهوري سبب شده در برخي از مواقع اين انتخابات مهم و تاثيرگذار به حاشيه رانده شود، درحالي که از اهميت بالايي برخوردار است و در صورت انتخاب اصلح در اين حوزه نيز شاهد تحولات چشمگيري در مديريت شهري خواهيم بود.
بند يکصد قانون اساسي در سال 1377 محقق شد و جمهوري اسلامي در زنجيره‌ تکميل دولت ‌سازي خود، شوراهاي اسلامي شهر و روستا را به عنوان نهادي نوپا براي ارتقاء سطح کارآمدي نظام راه اندازي کرد.
انتخابات شوراها را مي توان انتخابي براي حل مسايل جاري در شهر و روستا دانست که از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و گاهي اوقات نيز کم توجهي به آن توانسته زيان هاي بسياري را وارد کند.
در ادامه سلسله ميزگردهاي ايرنا مرکز البرز اين بار با حضور دو تن از اعضاي هيات نظارت بر انتخابات شوراها نمايندگان مردم کرج در مجلس و مديرکل سياسي و انتخابات استانداري البرز به بررسي اهميت هاي انتخابات شوراها پرداخته شده است.
محمد جواد کوليوند نائب رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر روستا کشور دراين باره گفت: شوراهاي اسلامي مظهر مشارکت همگاني اقشار مختلف مردم در تعيين سرنوشت شهرها و روستاهاي کشور هستند و به عنوان نهادي غير سياسي، از بطن مردم به صورت محلي به حل مشکلات مي پردازند.
**ضرورت انتخاب افرادي اصلح براي شوراها
کوليوند افزود: همه بايد براي ورود افرادي متخصص و متعهد و ارزشي و ولايتمدار به اين نهاد تلاش کنيم اما اين حضور بايد حضوري آگاهانه همراه با شناخت براي ورود افراد توانمند براي عرصه تصميم گيري شوراهاي اسلامي باشد.
اين نماينده مردم کرج درمجلس شوراي اسلامي ادامه داد: سوابق اجرايي ، بهره مندي از تجربه و دانش لازم از مشخصه هاي مهم داوطلبان شوراهاي اسلامي به شمار مي رود.
وي ادامه داد: اهميت انتخابات شوراهاي اسلامي در اصل هفتم و سوم قانون اساسي مشخص شده و يکي ازا رکان تصميم گيري در شهرها و روستاها است.
**تاکيد امام خميني (ره) بر سپردن امور به مردم
کوليوند با اشاره به تاکيدات امام راحل (ره) دراين زمينه، خاطرنشان کرد: بنيانگذار جمهوري اسلامي بارها فرمودند که بايد امور و کارها را به خود مردم واگذار کرد بنابراين خود مردم با حضور در اين عرصه مشارکتي از بين خود توانمندها را براي سازندگي بيشتر انتخاب کنند.
وي خاطرنشان کرد: بايد کساني را در شوراي شهر وارد کرد که به لحاظ کمي و کيفي بتوانند تاثيرگذار باشند و اين مهم محقق نمي شود مگر به خواست مردم دلسوز استان ها و شهرهاي کشور که انتخاب آگاهانه دارند.
**شوراها عرصه مشارکت مردم در تصميم گيري ها
نايب رئيس هيات مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها شوراهاي اسلامي شهر و روستا را مصداق بارز مشارکت مردم در تصميم گيري و تصميم سازي کلان کشور دانست و گفت:
به همين دليل است که انتخابات شوراها را نبايد کوچک شمرد و به مردم توصيه کرد که انتخاب اصلح در اين انتخابات نيز بسيار اهميت دارد زيرا قرار است امور جاري شهرها و روستاها به دست آنان سپرده شود.
**شوراها پارلمان شهري
کوليوند گفت: اين درست است که شوراها را پارلمان شهري مي خوانند و بر اين اساس بايد تلاش کرد که افرادي کارآمد، متعهد و متخصص و آشنا به مسايل مديريت شهري را وارد اين پارلمان کرد تا بهترين تصميمات براي شهر و روستا اتخاذ شود که نتيجه آن نيز آباداني بيشتر خواهد بود.
نائب رئيس هيأت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي کشور همچنين تصريح کرد: در بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها که بر عهده مجلس شوراي اسلامي است دقت نظر بسيار بالايي صرف مي شود و بر اين اساس است که تمام رفتارهاي داوطلبان در اين عرصه با دقت بررسي و رصد مي شود تا از همين ابتدا گام هاي آنان بر مبناي قانون باشد.
نماينده مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه قانون بايد مبناي فعاليت داوطلبان انتخابات شوراها باشد، گفت:‌ بدون شک نمي توانيم اهميت انتخابات شوراها را کمتر از ديگر انتخاب ها بدانيم و بر اين اساس است که هيات نظارت بر انتخابات با جديت و دقت بسيار در بررسي صلاحيت ها عمل کرده است.
**شوراها محلي براي پيشبرد و توسعه شهرها و روستاها
نماينده ديگر مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي و عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراهاي استان البرز نيز گفت: براي پيشبرد سريع برنامه هاي محلي نهاد مردمي شوراهاي اسلامي شهر و روستا شکل گرفت.
عزيز اکبريان در اين ميزگرد تاکيد کرد: دراين پارلمان محلي تصميمات سازنده اي براي مديريت شهري گرفته مي شود که با ورود افراد متخصص و اگاه به مشکلات شهري هر منطقه مي توان بهتر عمل کرد.
وي ادامه داد: در آيات و روايات قرآني بارها بر مشورت گرفتن از يکديگر تاکيد شده و در اين نهاد مردمي شورا تلاش مي شود تا از بين مردم افراد براي هماهنگي هرچه بيشتر در زمينه رفع مشکلات تلاش کنند که با اعتماد عمومي نيز همراه است.
وي تاکيد کرد: درواقع شوراهاي اسلامي شهر و روستا بهره گيري از خردجمعي افرادي است که با آگاهي هرچه بيشتر از مسائل و مشکلات وارد عرصه عمل شده اند تا به توسعه و پيشرفت شهر کمک کنند.
**ضرورت آشنايي اعضاي شورا با قوانين شهري
اين نماينده مجلس گفت: بنابراين کساني که مي خواهند وارد شوراهاي اسلامي شوند بايد به قوانين و مقررات اداره شهر و روستا آشنا بوده و بتوانند وظايف خو درا به درستي انجام دهند.
وي خاطرنشان کرد: همچنين مردم نيز بايد با آگاهي هرچه بيشتر از وظايف و تکاليف شوراهاي اسلامي نسبت به حضور آگاهانه در انتخابات اقدام کنند.
خيرالله ترخاني دبير ستاد انتخابات استان البرز نيز در اين نشست به موضوع مشارکت حداکثري مردم در انتخابات پرداخت و آن را در گرو برقراري شرايطي امن و عادلانه دانست.
ترخاني با اشاره به اينکه از 21 تا 27 ارديبهشت کانديداي شوراها فرصت تبليغات دارند، گفت: خارج از اين زمان هر گونه تبليغ تخلف محسوب مي شود و اقداماتي که از سوي کانديداها صورت مي گيرد رصد شده و در نهايت در روند تاييد و يا رد صلاحيت ها تاثير خواهد داشت.
**حرکت مجريان بر مدار قانون
وي گفت: فرصت هاي قانوني براي تبليغات مشخص است ولي تبليغات زود هنگام براي شوراها آغاز شد که بارها اخطار و تذکر در رابطه جرم بودن اين اقدامات صورت گرفته و هر گونه اقدام خلاف قانون رصد شده و برخورد قانوني صورت خواهد گرفت.
اين مسئول با اشاره به لزوم فعالسازي کميته امحا فرمانداري ها افزود: اين کميته بايد نظارت مستمر داشته باشد تا تبليغات غير قانوني توسط اين کميته در اسرع وقت امحا شود.
وي اضافه کرد: از مردم انتظار مي رود که با حضور با شکوه خود پاي صندوق هاي راي، تمامي توطئه ها و برنامه هاي دشمنان را خنثي کنند.
نماينده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شوراي اسلامي و ديگر عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز نيز با اشاره به اهميت انتخابات شوراها و ضرورت اجراي دقيق آن بر مبناي قانون، گفت:‌ برگزاري چندين انتخابات باشکوه در کشور از ابتداي انقلاب اسلامي تاکنون نشانگر اهميت و تأثيرگذاري آراي ملت بر تعيين سرنوشت جامعه در حوزه‌هاي مختلف است.
**شوراها نماد حاکميت اراده مردم
اين عضو هيات نظارت بر انتخابات شوراها در استان البرز افزود:‌ اين نظام بر اساس اراده و مطالبه اقشار مختلف ملت پايه‌گذاري و تأسيس‌شده است.
نماينده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: با گذر زمان و طي کردن هر چه بيشتر مسير انقلاب، ابعاد جهاني اين واقعه عظيم بيش‌ازپيش شکوفا مي‌شود.
**انتخابات شوراها گامي به سوي تحقق کامل قانون اساسي
بهمني تصريح کرد:‌ انتخابات شوراها در حقيقت گامي براي تحقق کامل قانون اساسي و تشکيل پارلمان شهري براي تصميم گيري هاي مهم براي شهرها و روستاها بوده و اين نوع تصميم سازي ها به دليل ارتباط مستقيم با مسايل جاري مردم در شهرها و روستاها از اهميت بالايي برخوردار است.
وي همچنين خاطرنشان کرد:‌ ايجاد شوراهاي اسلامي شهر و روستا و تاکيد قانون اساسي بر آن نيز نشان دهنده توجه نظام جمهوري اسلامي ايران به نقش و جايگاه مردم در تصميم گيري ها و نقش تنوع فکرها، مشورت ها و ديدگاه ها در اداره امور کشور است.
نماينده مردم ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد همچنين گفت:‌ شوراهاي اسلامي شهر و روستا مي تواند نظام را در حرکت به سمت اهداف والاي انقلاب سوق دهد. شوراها مي توانند در چارچوب تکاليف قانوني خود به رفع مشکلات مردم بپردازند و نقش خود را در مديريت شهرها و روستاها ايفا کنند.
8029/1535 خبرنگار:حکيمه کشاورز** انتشاردهنده:داريوش غفاري



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۷۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر آموزش و پرورش بردسکن گفت: دانش آموزان پایه دوازدهم این شهرستان توانستند مقام اول آزمون پایش استان خراسان رضوی را کسب کنند.


علی اکبر چراغیان افزود: این رتبه ارزشمند با یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند و در سایه تلاش و پشتکار دانش آموزان به دست آمد.

 

پلاک کوبی املاک مسکونی و تجاری در شهر بردسکن

رئیس شورای اسلامی شهر بردسکن گفت: طرح پلاک کوبی املاک مسکونی و تجاری در شهر بردسکن با اعتبار ۲ میلیارد تومان اجرا خواهد.

 

محمد یوسفی افزود: از ماه‌ های آینده اطلاعات میدانی و به هنگام سازی کدهای پستی ۱۰ رقمی انجام و در گام بعدی نسبت به تولید و نصب پلاک بر اساس اطلاعات برداشت شده اقدام خواهد شد.


وی ادامه داد: با انجام این طرح، برای هر واحد ملک، یک آدرس یکتا و کد پستی تعیین خواهد شد و خدمت رسانی توسط دستگاه‌ های خدمت رسان، مسیر جدید و مطلوب و حالت هوشمند به خود خواهد گرفت.


یوسفی بیان کرد: شهروندان می‌ توانند با اسکن کد الصاقی بر روی پلاک‌ ها (کیو آر) به اطلاعات شهرسازی ملک خود دسترسی پیدا کنند.

 

رفع مشکلات روستاها از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی و دهیاران

سرپرست بخشداری جلگه رخ در جمع اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران بخش رخ  بر حضور فعال آنان در بین مردم و گوش دادن به مشکلات اهالی

روستاها تاکید کرد.

 

رسول بابایی در این همایش  حضور در بین مردم و گره گشایی از کار‌ها و رفع مشکلات روستاها را از مهمترین وظایف اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران برشمرد.
 

بابائی  با بیان این که حضور اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران در بین مردم یک ضرورت جدی است، افزود: بسیاری از مشکلات پیش رو  با مشارکت مردم حل خواهد شد. ‎

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران باید برای توسعه و پیشرفت روستاها تلاش مضاعف داشته باشند، گفت: شناسایی ظرفیت ها مولفه جدی دستیابی به توسعه پایدار در هر منطقه محسوب می شود که اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران باید مد نظر خود قرار دهند.

دیگر خبرها

  • شوراها روزنه‌ها و منافذی که به رانت اطلاعاتی برای عده‌ای خاص می‌انجامد را مسدود کنند
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • به فکر تلفات تصادفات در جاده تایباد ـ خواف باشید
  • مصوبات شوراها بر جذب سرمایه‌گذار معطوف شود
  • چند خبر کوتاه از بردسکن و رخ
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • شوراها به بالندگی شهر و روستا کمک می‌کنند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است