Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سیاست های اقتصاد مقاومتی بر 2 اصل درونزایی و برون نگری تاکید شده است.
در همین پیوند، تسهیل صادرات کالا و فراهم سازی زیرساخت های مرتبط با آن اهمیت می یابد.
ایران به سبب جایگاه راهبردی و ژئوپلتیکی شاهراهی برای انتقال کالا بین کشورهای مختلف و ترانزیت بارهای بین المللی است.
از سوی دیگر، دسترسی کشور ما به همه انواع راه های انتقال کالا یعنی زمین، هوا و دریا امکان صدور کالاهای تولید کشور با خودروهای جاده ای، وسایل نقلیه ریلی، هواپیما و کشتی را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایران با افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و عراق بیش از 6 هزار کیلومتر مرز خشکی دارد که سهم زیادی را در جابجایی کالا به خود اختصاص داده است.
بر پایه اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، پارسال یک میلیون و 991هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی وارد و 6میلیون و 227 هزار تن کالا صادر شد.
پارسال نسبت به سال 1394 میزان واردات از مرزهای جاده ای 30درصد افزایش و میزان صادرات 6درصد کاهش یافت.
مرز بازرگان با سهم 64 درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با 11و 10 درصد قرار دارند.
در زمینه صادرات کالا نیز مرز بازرگان با 21 درصد رده نخست را از آن خود کرد و پس از آن مرزهای میلک با 21درصد و دوغارون (تایباد) با 9 درصد بودند.
کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا 70درصد و در واردات 40 درصد سهم داشتند.

** ورود و خروج مسافری از راه زمینی
پارسال 334 هزار نفر مسافر با 44 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند که در جابجایی این مسافران اتوبوس 27 درصد، مینی‌بوس10درصد و سواری 63 درصد سهم را به خود اختصاص دادند.
همچنین 391 هزار نفر با 50 هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس 35 درصد، مینی‌بوس هشت درصد و سواری 57 درصد بود.
در این مدت، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری به مرزهای دوغارون با 45 درصد و سرو (شهرستان ارومیه) با 9 درصد اختصاص داشت.
از مجموع مسافران وارد شده به کشور 186 هزار نفر خارجی و 148هزار نفر ایرانی بودند.
151هزار نفر مسافر خارجی و 240 هزار نفر مسافر ایرانی نیز در این مدت از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*9123*1961* خبرنگار: زهره دریغ گفتار* انتشار: مریم مسعود

منبع: هدانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hodana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «هدانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۳۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در راه آهن شمال شرق۲

تین نیوز

 

سرپرست راه آهن شمال شرق ۲ گفت: مجموع تخلیه و بارگیری انواع کالا در این اداره کل در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۵۳ هزار و ۴۳۶ تن بوده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ نشان از رشد ۱۰ درصدی دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از راه آهن، محمدرضا حبیبی با تشریح عملکرد بار و مسافر راه آهن شمال شرق ۲ در سال ۱۴۰۲ گفت: مجموع تخلیه و بارگیری انواع کالا در این اداره کل در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۵۳ هزار و ۴۳۶ تن بوده است که از این میزان ۴۵۴ هزار و ۴۳۲ تن کالا، بارگیری و ۹۹ هزار و ۴ تن کالا، تخلیه شده که در مجموع عملکرد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ نشان از رشد ۱۰ درصدی دارد.

حبیبی درباره تعداد واگن های بارگیری شده گفت: در سال قبل ۷ هزار و ۳۹۴ واگن بارگیری شده که این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۶ هزار و ۴۴۰ واگن بوده که رشد ۱۴ درصدی دارد.

به گفته وی صادرات ریلی از طریق حوزه استحفاظی این اداره کل از ۴ هزار و ۷۱۷ تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۹۴ هزار و ۸۸۷ تن در سال ۱۴۰۲ افزایش داشته که نشان دهنده رشد ۲۷ درصدی است.

سرپرست راه آهن شمال شرق۲ افزود: واردات کالا نیز از ۱۴ هزار و ۶۱۸ تن به ۲۱ هزار و ۳۰۴ تن رسیده که رشد ۴۶ درصدی را شاهدیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده محصولات صادر شده از طریق مرز ریلی اینچه برون استان گلستان، سیمان، کاشی، سنگ آهن، شکر و آهن آلات و عمده محمولات وارد شده از این حوزه به کشور، محصولاتی همچون روغن پایه، جو و گندم است.

جابه جایی یک میلیون نفر مسافر در راه آهن شمال شرق۲

سرپرست راه آهن شمال شرق۲ گفت: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۳ هزار و ۳۶۱ نفر مسافر توسط قطارهای مسافری بین شهری و حومه ای جابه جا شده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ با تعداد ۹۱۲ هزار و ۷۲۳ مسافر، شاهد رشد ۱۰ درصدی عملکرد جابه جایی مسافر هستیم.

حبیبی افزود: از مجموع تعداد کل مسافر جابه جا شده، تعداد ۲۰۲ هزار و ۹۵ نفر در حوزه بین شهری گرگان تهران و بالعکس است که در مقایسه با سال قبل رشد ۲ درصدی داشته است. همچنین ۸۰۱ هزار و ۲۶۶ نفر مسافر در حوزه قطارهای حومه ای گرگان پل سفید و بالعکس جابه جا شدند که نسبت به سال قبل شاهد رشد ۱۲ درصدی هستیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • سه میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح انسداد مرزهای شرقی
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری در راه آهن شمال شرق۲
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • صادرات ۱۴۷ هزار تن انواع کالا از گمرکات مازندران
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی