Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@19:18:32 GMT

۲ میلیارد تومان در مرمت بناهای تاریخی شاهرود هزینه شد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۸۵۸۷۳

۲ میلیارد تومان در مرمت بناهای تاریخی شاهرود هزینه شد

شاهرود - رئیس اداره میراث فرهنگی شاهرود با تاکید بر اینکه حفظ آثار تاریخی در راستای جلوگیری از تخریب آنها ضروری است، گفت: دو میلیارد تومان طی سه سال اخیر برای مرمت این بناها هزینه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حسنی بعد از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران در محل مجموعه تاریخی شیخ ابوالحسن خرقانیشاهرود با بیان اینکه برای حفظ آثار ملی از هرگونه تخریب طبیعی و انسانی روزانه از بافت های قدیمیتوسط کارشناسان فنی سرکشی انجام می شود، ابراز داشت: در سه یا چهار سال اخیر بناهایی مانند حمام امیریه، موزه شاهرود، تکیه برنجی، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، محراب مصلی شاهرود، یخدان گرمن، بار انداز شاهرود، تکیه برنجی، مسجد جامع، صومعه بایزید، کاروانسرای دهملا،مسجد شاهرخیه و ایلخانیبسطام، پل حیدرقلی دیزج، انجام نورپردازی در مجموعه شیخ ابوالحسن خرقانی وآرامگاه پیر اردیان با اعتباری معادل ۲۰میلیارد ریال با مرمت های اضطراری، موضوعی و استحکام بخشی در سنوات گذشته به انجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکهدر شاهرود ۱۴۸ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی قرار دارد، افزود:مجموعه تاریخی بسطام، بازار شاهرود، مسجد شیخ علی اکبر، تکایا قدیمی، محراب شیخ ابوالحسن خرقانی از این نمونه استو همچنین۷۳تپه تاریخی در شهرستان وجود دارد که در دوره های مختلف تاریخی شکل گرفته وهنوز باید پژوهش های باستان شناختی درباره آنها انجام شود.

۱۱ اثر در شاهرود ثبت معنوی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود بابیان اینکه ۱۱اثر معنوی شهرستان در فهرست میراث ملی ثبت معنوی شده است، ابراز داشت: بسیاری از آثار فیزیکی وساخته شده نیستبلکهناملموس است که از آن جمله می توان به آیین یاعباس یا عباس، نخل گردانی، گل هاکنی، آب دعا در زمان تحویل سال و ... اشاره کردکه باید این آیین ها برای عموم مردم به خصوص نسل جوان بازگو شود.

حسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر برنامه میراث فرهنگی برای دیگرمیراث معنوی ثبت نشده در شاهرود، تصریح کرد: مراسم دوختن کیسه مراد در مساجد هنگام ماه رمضان، چاووشی خوانی، سحر خوانی و شوخوانی و بسیاری از آیین های دیگر قابلیتثبت معنوی را دارندکهباید گفت رسانه ها در تسریع این مهمنقش قابل توجهی دارند.

وی افزود: ثبت بار انداز یاانبار نمک شاهرود از جمله اقداماتی بود که در سنوات گذشتهانجام شدتا با توجه به آن بتوان علاوه بر حفظ آثاربر غنای تاریخی شهرستاناضافه کنیم و همچنین چند تپه تاریخی شامل تپه های قطری و عماد الدین آثار دوره نوسنگی کشف شده ای هستندکه می تواند قدمت سکونت در منطقه شاهرود را که پیش از اینحدود سه هزار سال نشان می داد، فراتر نیز ببرد.

اهمیت ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام بازگو شود

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه مجموعه تاریخی بسطام و خرقان در فهرست آثار ملی قرار دارند اما آن چیزی که حائز اهمیت است بایدپیگیر ثبت جهانی آن باشیم، ابراز داشت: تاکنون۲۰ اثرملی کشوری در فهرست یونسکو به ثبت رسیده و با توجه به قانون ثبت سالی یک اثر در فهرست میراث جهانی عزم و همت جهادی همه مسئولان را می طلبد تا این اتفاق برای نخستین بار در استان سمنان در مجموعه بایزید بسطامی رخ دهد.

حسنی در ادامه با تاکید بر اینکهرسانه ها باید اهمیت نشر ثبت یک اثر در فهرست جهانی را برای عموم بازگو کنند، تصریح کرد:بی شک اداره میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند در زمینه ثبت جهانی مجموعه تاریخی بسطام موثر عمل کند لذا باید عموم مردم نیز با حفظ حریم به خصوص در محدوده مجموعه بایزید به ثبت جهانی این اثر در یونسکو کمک کنند.

وی افزود: کارشناسان شورای فنی سازمان میراث فرهنگی برای ساخت المان مجموعه تاریخی بایزید وسواس و نگاه دقیقی دارند و علت معطل شدن این المان نیز به همین دلیل بوده و هنوز جمع بندی نهایی صورت نگرفته است اما به محض آماده شدن طرح نهایی در حداقل زمان مراحل اجرایی و نصب آن انجام خواهد شد.

تپه شیخ عماد الدین شاهرود نشان از سکونت ۹هزارساله اقوام ایرانیدارد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه قدیمی ترین تپه های شاهرود شامل خوریان و بلوار می شود، ابراز داشت: در تپه سنگ چخماق دوره های هفت الی ۹هزار سال قبل از میلاد با توجه به حفاری های انجام شدهوجود دارد و مربوط به دوره ای است که انسان هنوز فلز را کشف نکرده و با استفاده از استخوان های شکار برای خود ابزار می ساخت ولی تپه شیخعماد الدین در مجاورت شاهرود نشان از سکونت اقوام ایرانی در این هزاره حکایت دارد که ابزار زندگی آنها موجود است.

حسنی،قلعه جهانسوز میرزایمغان، خانه بهشتیو آرامگاه امیر اعظم و آب انبار بابا ابوالقاسم را از دیگر بناهای در صف ثبت آثار ملی ذکر کرد و گفت:درشورایاستان توانستیم موافقت ثبت این آثاررا اخذ کنیم و مستندات لازم به تهران ارسال شدهکه درحال پیگیری هستیم تا این مجموعه ها در آثار ملی ایران نیز ثبت شوند.

وی همچنین در پاسخ به دیگر پرسخ خبرنگار مهرمبنی بر حضورگردشگران خارجی در شاهرود، ابراز داشت: هیچ آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد و تنها به صورت ثبت شده در ورود به ایران این آمار درج می شود و این نیازمند شبکه منسجمی است تا بتواندآمار مورد نظر را جمع آوری کند ولیدر حوزه گردشگر داخلی باید گفت ۱۰۲هزار نفر در نوروز گذشته اسکان داشتیمکه به نسبت نوروز سال جاریبا ۱۲۷ هزار نفر اسکان ۲۵ درصد رشدرا شاهد بودیمو درباره بازدیدها نیز باید گفت از ۴۰هزار نفر در سال گذشته به ۱۵۱ هزار نفر در سال جاریرسیدیم که ۷۵درصد رشد داشته ایم.

مقبره بایزید بسطامی باید در شورای فنی میراث فرهنگی کشورتصویب شود

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مقبرهبایزد بسطامیابراز داشت: در اسفند سال ۹۴ که رئیسسازمان جهانگردی از این مجموعه بازدید کرد،سازه فلزی موجود را در شان و منزلت مقام بایزید ندانستولی نکته مهم اینجا است که این بنا در شرف ثبت جهانی قرار دارد و به علت ضوابط ثبت جهانی هر المان یا سازه ایرا باید هماهنگ با شرایط اعلام شده از طرف یونسکو در محل آرامگاه نصب کنیم تا مجموعه را از این روند خارج نکند و مقرر شد تا این موضوعدر شورای فنی سازمان با استفاده از مصالح همخوان با مجموعه به تصویب برسد.

حسنی در ادامه تصریح کرد: تولیت مجموعه تاریخی بایزید بسطام در دست اوقاف و هیئت امنای آنقرار دارد و میراث فرهنگی تنها در مرمت و مدیریت عرفان شرق نقش دارد و سایر موارد نظیر نگهبانی بر عهده میراث فرهنگی قرار ندارد و باید گفت مجموعه موزه عرفان شرق طرح مشارکتی با اوقاف بود که میراث فرهنگی فضا را تجهیز و ابزاری را به مجموعه اضافه کرد.

وی در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگاران مبنی بر احداث اداره مستقل میراث فرهنگی در شهر بسطام، ابراز داشت: درحال پیگیری هستیم و درخواست آن به استان داده شده است لذا امیدواریم مدیر پایگاه فرهنگی در شهر بسطام فعالیت خود را به زودی آغاز کند واین یکی از الزامات میراث فرهنگی محسوب می شود تا بتواند با هیئت امنا به صورت مدام در ارتباط باشد.

۱۶۰۰ صنعتگر در شاهرود فعالیتدارند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه یک هزار و ۶۰۰ صنعتگرشهرستان دربیش از ۴۰ رشته فعالیت می کنند، ابراز داشت: سفال، سرامیک، چرم دوزی، نمد مالی، دست بافته های سنتی، جاجیم بافی، گلیچ بافی، سوزن دوزی از جمله هنرهایی محسوب می شود که در شهرستان دارای اساتید به نام و دارای سبک خاص هستندکه باید گفت ۱۰ اثر آنمهر اصالت یونسکو را دریافت کرده اند.

حسنی در ادامه تصریح کرد: ۲۰۰ نفر ازصنعتگران صنایع دستیبرای استفاده از مزایای بیمه به تامین اجتماعی معرفی شده اند.

وی با یادآوری اینکهصنعتگران شاهرودی به نمایشگاه های دوره ای سایر استان ها اعزام می شوند تا تولیدات خود را به فروش برسانند، گفت:استان های دیگر متقاضیارسال صنعتگران شهرستاناز رشته های مختلفصنایع دستی هستند.

۹۰۰ زنکلاته خیجی دست بافت های سنتی تولید می کنند

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه ۹۰۰زن درکلاته خیج دست بافت های سنتی تولید می کنند، ابراز داشت: کار بانوان این شهربسیار منحصر به فرد است و این حجم بالای تولید قطعا بازارهای دائمی را می طلبد تا بتوانآنها را به فروش رساندکه در این راستا پیگیر ایجاد نمایشگاه دائم درورودی و خروجی شهر هستیم تا با استفاده از اعتبارات استانی و ملیبتوانیم این مهم را تحقق بخشیم.

حسنی همچنین با بیان اینکهبرای پرداخت تسهیلات فنی و اعتباری به کارگاه های تولیدی بالغ بر ۲۰۰میلیون تومان به صنعتگران شاهرود پرداخت شد، تصریح کرد:همچنین در بخش مشاغل خانگی نیز ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات ارائه شد که باید گفت ۲۰نفر برای تجهیز کارگاه کمک بلاعوض دریافت کردند.

وی همچنین با بیاناینکه در روستای ابرسیج شاهرود شاهد فعالیتبیشتر صنعتگران در حوزه نمد مالی هستیم، افزود:دستگاه حلاجی و ریسندگی لازمخریداری و تحویل تعاونیاین روستا شد تابتوانیمتحولی خوب در دست بافتهای روستا ایجاد و آنها را از حالت سنتی به شکل استفاده برای لباس و مانتو مبدل کنیم و باید گفت بازاریابی برای فروش صنایع دستی از جمله وظایف میراث فرهنگی محسوب می شود که در این راستا ۱۵۰میلیون تومان توانستیم برای جوامع بومی فروش انجام دهیم.

هتل بسطام خرداد سالجاری به بهره برداری می رسد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه در شهرستان هشت منطقه نمونه، هشت روستای نمونه و یک شهر نمونه گردشگری وجود دارد، ابراز داشت: با داشتن قابلیت هایی که در منطقهوجود دارد میراث فرهنگی وظیفه دارد که زیر ساخت های لازم برای جذب سرمایه گذار را فراهم کند.

حسنی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه جنگل های قطری، خوش ییلاق، اولنگ همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است لذا در بحث گردشگری منطقه قطری زمینی بالغ بر ۲۰۰هکتار در کنار محور مواصلاتی شاهرود-آزادشهر آماده است و سرمایه گذار هم حضور دارد تا درطرحی که در کارگروه استان تایید می شود کار خود را آغاز کند.

وی همچنین افزود: در حوزه گردشگری از مصوبات سفر ریاست جمهوری چهار میلیارد تومان وام به مجموعه هتل در حال ساخت بسطام تعلق گرفت که قرار بود نوروز امسال افتتاح شود ولی بنا به دلایلی در خرداد ۹۶ به بهره برداری خواهد رسید.

۵۰۰میلیون تومان برای توسعه گردشگری مجن و بیارجمند کمک شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با بیان اینکه کلاس های مختلف برای راهنمایان تور و صاحبان اقامتگاه های بومگردی برگزار شده است، ابراز داشت: ۸۰راهنمای تور، ۳۰ بلد محلی و ۴۰نفر از صاحبان اقامتگاه های بومگردی طی سال جاری تحت آموزش های میراث فرهنگیقرار گرفته اند.

حسنی همچنین با بیان اینکه ۲۰۰میلیون تومان در کمپ امام جواد(ع)بیارجمند هزینه و به شهرداری این شهر تحویل داده شد، تصریح کرد: زیر ساخت های آبشار تنگه داستان و کمپ مجن با ۳۰۰میلیون تومان اعتبار آمادهشد که در حال حاضر طرح توسعه این مجموعه طبیعی بر عهده شهرداری مجن قرار دارد.

وی با اشاره به اینکهدر مجموع ۴۰ واحد اقامتگاهیبومگردی در استان سمنان وجود دارد، گفت:از این تعداد ۱۵ اقامتگاه درشاهرود فعالیت می کنند و تعدادی نیز در دست اقدام است که باید گفت در ایام نوروز بیشترین استقبال مسافران در حوزه بومگردی بود واین نشان می دهد استقبال عموم از این مناطق بیشتر و در نتیجه بار اقتصادی مطلوبی را برای روستاهای هدف گردشگری به دنبال داشته است.

مخالف احداث جاده در جنگل ابر هستیم

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود بابیان اینکه احداث جاده در جنگل ابر منجربه نابودی طبیعت بکر منطقه خواهد شد، ابراز داشت: به طور متوسط در ایام تابستان یک هزار و ۵۰۰نفر ازجنگل ابر بازدید می کنند که یکی از دلایل رغبت به دیدار از این منطقه بکر عدم وجود سازه های دست ساخته انسان است که باید در راستای حفظ آن تلاش کرد و معتقدیم با احداث جاده در دل این منطقه زیر ساخت های گردشگری آن از بین خواهد رفت و این جنگل مسیری است که باید همراه بلدهای محلی به صورت پیاده طی شود نه اینکه بخواهیم با خودرودر دل آن تردد کنیم چرا که این امر از بین رفتن گونه های نادر طبیعی منطقه را در پی خواهد داشت.

حسنی در ادامه تصریح کرد: در ورود به مناطق گردشگری مانند توران و جنگل ابر باید در حد ظرفیت منطقه اقدام کرد وبازدیدهای هزاران نفری تنها اثر تخریبی را به دنبال خواهد داشت لذا معتقد هستیم باید مدیریت ورود به این مناطق بکررا داشته باشیم تا سرمایه های خود را از دست ندهیم.

وی افزود: دهیاری ابر با جذب چند نیرو در ورودی جنگل اقدام به اخذعوارضمی کند که در ارتباط با آن باید گفت این مبلغ صرف نظافت و تامین آب چشمه های بهداشتی و نظافت و تامین امنیت جنگل می شودکه با توجه به روستای هدف گردشگری ابر این امر می تواند به دهیاری برای صرف و هزینه در روستا کمک کند.

شهر مجن در طرح تفصیلی گردشگری دیده شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شاهرود با اشاره بهاظهارات اخیر نماینده این شهرستان با طرح این موضوع که اقامتگاه های بومگردی با تجهیز خانه های قدیمی در خود شهرستان می تواند به اقتصاد شهر کمک کند، گفت: موافق اجرای این طرح درخانه های استیجاری نیستیم و باید در شهرستان از ظرفیت هتل ها و مهمانسرها استقبال شود چرا که در شهر با وجود تاسیسات گردشگری میراث فرهنگی از آنها حمایت خواهد کرد.

حسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر، مبنی بر وضعیت توسعه توریسم حیات وحش در شاهرود نیزتصریح کرد: پنجمین جشنواره سفر به توران طی هفته جاری و هشتمین جشنواره زاغ بور در پاییز با این نیت تدارک دیده شده تا به ظرفیت حیات وحش غنی و قوی منطقه توجه بیشتری شود تا کارشناسان داخلی و خارجی پرنده شناس و خزنده شناس را به سوی خود فرا خواند و با توجه به روستای هدف گردشگری قلعه بالای بیارجمنداین طرح می تواند بار اقتصادیمطلوبی را برای ساکنان حاشیه کویر و پارک ملی توران فراهم کند.

وی همچنین در پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار مهر مبنی بر طرح تفصیلی گردشگری شاهرود، افزود: طرح مطالعاتی گردشگری در استان سمنان که توسط معاون استانداری مطرح شد شامل سمنان-مهدیشهر- شهمیرزاد و دیگری شاهرود-بسطام-خرقان-جنگل ابر بود کهشهر مجن نیز به این مجموعه اضافه و مقرر شد با شرح خدمات آن عقد قرار داد با مشاور اعتبارات آن نیز به زودی مشخص شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۵۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است

فرماندار شهرستان نایین گفت: گردشگری اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت و یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان نایین است.

محمد کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در نائین با بیان اینکه با وجود ۱۲۰۰ اثر تاریخی باید پیشرفت نائین را در گردشگری دنبال کنیم، اظهار کرد: با جدیت پیگیر توسعه گردشگری و تکمیل زیرساخت‌های آن در شهرستان نائین هستیم زیرا موضوع گردشگری با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان، به‌عنوان اولین رکن و اولویت اول سند توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما در مجموعه اداری شهرستان نائین حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و صنایع دستی و تسهیل امور در جهت رفع مشکلات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی است.

فرماندار شهرستان نائین عنوان کرد: بر همین مبنا جلسات کمیته تخصصی میراث فرهنگی با فواصل زمانی معین برگزار و در این جلسات به صورت مصداقی با حضور مدیران مربوطه و بعضاً شخص سرمایه‌گذار موضوعات و درخواست‌های این حوزه مورد بررسی و تصمیماتی در این راستا اتخاذ می‌شود که امیدواریم بتوانیم به‌عنوان خدمتگزار مردم، زمینه ایجاد سرمایه‌گذاری و به تبع آن ایجاد اشتغال و توسعه شهرستان را در مبحث مهم گردشگری پیگیری کنیم.

کریمی با اشاره به برگزاری منظم جلسات این کمیته تخصصی گفت: بسیاری از مشکلات و مسائل این حوزه که بعضاً چندین سال متوقف بود با ارائه راهکار و تعامل بین دستگاهی و همکاری مدیران شهرستان مرتفع شد و شاهد اقدامات خوبی در حوزه مرمت آثار تاریخی، تسریع در صدور مجوزها و ایجاد واحدهای بوم‌گردی و گردشگری و پیگیری ثبت آثار ملموس و میراث ناملموس فرهنگی بودیم که با مجموع این اقدامات، حوزه گردشگری و میراث فرهنگی را به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی توسعه شهرستان تقویت کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی بافت تاریخی نائین خصوصاً محوطه پیرامونی نارین قلعه، بررسی مسائل و مشکلات مجموعه‌های بوم‌گردی و گردشگری در شهرستان، بررسی نحوه معرفی جاذبه‌های گردشگری در ورودی‌های شهر نائین و جذب مسافران عبوری، احیای مغازه‌های بازار تاریخی نائین از مسائل و مشکلات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در نائین است که نیاز به بررسی دارد.

فرماندار شهرستان نائین با اشاره به بیش از هزار اثر تاریخی که حدود ۱۰۰ اثر از آن ثبت ملی شده است، گفت: وجود بیش از ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی در شهر نائین موجب شده است تا این شهرستان جز ۹ شهرستانی در کشور باشد که برای بافت تاریخی آن مشاور ویژه تعیین شده است؛ مطالعات بافت تاریخی در حال انجام است و حوزه احیای بافت تاریخی نائین باید با رعایت ضوابط و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط عمل کند.

کد خبر 749098

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر