ریش فتحعلیشاه زیر پای میرزا!
تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۸۷۶۴۳
روحانیت شیعه از اول بر اساس بی نیازی از قدرتهای حاکمه بوده است، همیشه سلاطین مجبور بودند آستان آنها را ببوسند و بر آن پیشانی بسایند و آنها بی اعتنایی کنند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، به مناسبت نزدیک شدن سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری که به فرموده امام خمینی (ره) در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت ، به مدت 10 روز به بیان نوشتهها و خاطراتی از این شهید بزرگوار خواهیم پرداخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چرا روحانیت شیعه توانسته در طول تاریخ منشأ حرکت ها و انقلاب های بزرگ بشود ولی روحانیتهای دیگر نتوانسته است؟ این، دو ریشه دارد: یکی این که فرهنگ این روحانیت فرهنگ شیعی است. خود فرهنگ شیعی یک فرهنگ زنده حرکت زا و انقلاب خیز است، فرهنگی است که از روش علی، از افکار و اندیشه علی و از نهج البلاغه علی تغذیه میشود، دیگران که چنین چیزی ندارند. فرهنگی است که در تاریخ خودش عاشورا دارد، دیگران که عاشورا ندارند. فرهنگی است که صحیفه سجادیه دارد، دیگران صحیفه سجادیه ندارند.فرهنگی است که دوره امامت 250 ساله و دوره عصمت 273 ساله دارد، دیگران چنین دوره ای ندارند.
دوم این که روحانیت شیعه که به دست ائمه شیعه پایه گذاری شده است، از اول، اساسش بر تضاد با قدرت های حاکمه بوده است. حامد الگار در کتاب نقش روحانیت پیشرو در نهضت مشروطیت میگوید: «اساس روحانیت بر انکار حقانیت پادشاهان است.» روحانیت شیعه همیشه از نظر معنوی متکی به خدا بوده و از نظر روابط اجتماعی متکی به مردم، هیچ وقت جزو دولت نبوده است.
روحانیت شیعه از اول بر اساس بی نیازی از قدرت های حاکمه بوده است، همیشه سلاطین مجبور بودند آستان آن ها را ببوسند و بر آن پیشانی بسایند و آن ها بی اعتنایی کنند. فتحعلیشاه مجبور بود از میرزای قمی کسب حیثیت کند، میرزا احتیاج به او نداشت. میرفت قم، در رکاب میرزا حرکت میکرد. میرزا که از درس مثلا میخواست به منزل برود میرفت رکاب الاغ میرزا را میگرفت. یک دفعه هم در حالی که میرزا سوار الاغ میشد پای میرزا روی ریشش (ریش بلندی داشت که تا پایینتر از نافش بود) قرار گرفت، ریش فتحعلیشاه رفت زیر ران میرزا، میرزا هم فهمید قضیه چیست، چند قدم همینجور رفت در حالی که ریش فتحعلیشاه در زیر ران میرزا بود و دنبال الاغ میرزا میرفت. میرزا میخواست بی اعتنایی کند که اینها کسی نیستند؛ در صورتی که اگر برای یک آدم کشاورز دهاتی چنین وضعی پیش می آمد ،هرگز میرزا این کار را نمیکرد.
روحانیت شیعه از اساس یک روحانیت مستقل بوده، مستقل از قدرت های حاکمه؛ هم مستقل از زورداران بوده، هم مستقل از پولداران، هر دو.
انتهای پیام/
R1452/P36447/S4,36,37/CT1منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعطای جایزه شیخ مفید به ۱۰۰ استاد شاگردپرور
با حضور معاون علمی رییس جمهور جایزه شیخ مفید به ۱۰۰ استاد برتر شاگردپروری اعطا شد.
به گزارش ایسنا، اعطای جایزه شیخ مفید اقدام جدید معاونت علمی است که قرار است به اساتید برتر شاگردپرور که بیشترین زمان خود را صرف رسیدگی به امور دانشجویی از جمله در حوزههای آموزشی، هدایت شغلی، رفع مشکلات آنها میکنند.
این جایزه شامل یک بسته حمایتی یک میلیارد تومانی است که از سال جاری به ۱۰۰ استاد برتر در حوزه شاگردپروری اعطا شد و قرار است این جایزه به صورت سالانه به استادان منتخب شاگرد پرور اعطا شود.
این جایزه به نام شیخ مفید است؛ محمد بن محمد نعمان ملقب به شیخ مفید و معروف به ابن المعلم، فقیه و متکلم و از علمای برجستهٔ شیعه سده چهار هجری قمری بود که مکتب کلامی شیعه را توسعه داد.
وی در روز یازدهم ذی القعده سال ۳۳۶ یا ۳۳۸ قمری در قریه "سویقه ابن بصری" از توابع "عکبری" در ۱۰ فرسنگی شمال بغداد، نزدیک شهر(دجیل) در یک خانواده اصیل و عمیق در مذهب تشیع به دنیا آمد و از آنجا که پدر او شخصی پارسا و مذهبی بود و به تعلیم و تربیت اشتغال داشت، شیخ مفید تحصیل را از سن کودکی آغاز کرد و از محضر بیش از ۷۰ نفر از بزرگان بهره علمی برد.
در مراسم اعطا جایزه شیخ مفید دکتر محسن شاهمرادی مدیر کل دفتر الگوسازی و تکریم نخبگان با گرامیداشت روز معلم و استاد، برگزاری این مراسم را نقطه عطفی در بزرگداشت مقام معلم و استاد دانست و اظهار کرد: در نظام آموزشی حلقه مفقودهای وجود داشت که با اجرای این طرح و به برکت نام شیخ مفید اقدام به شناسایی استادانی میشود که به امر شاگرد پروری پرداختهاند.
شاهمرادی، با تاکید بر اینکه ما باید به هویت اصلی خود بازگردیم، یادآور شد: اجرای این طرح حتما برکاتی برای کشور خواهد داشت و جایزه شیخ مفید جایزهای است که برگزیدگان از انتخاب خود خبر ندارند و به انتخاب نخبگان برگزیده میشوند.
انتهای پیام