Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@22:10:37 GMT

کدام بيماري‌‌ها ناتواني جنسي مي‌آورند؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۸۷۷۱۰

خبرگزاري آريا -
کدام بيماري‌‌ها ناتواني جنسي مي‌آورند؟
اختلال در نعوظ عمدتاً بيماري عروقي است، ازاين روي هر مرضي که سبب اختلال در عروق بدن شود، مي تواند منجر به اختلال نعوظ شديد در مردان شود. درادامه مهم‌ترين بيماري‌هايي که مردان را مستعد ابتلا به اختلال در نعوظ مي کنند، به اختصار توضيح خواهيم داد.

ديـابـت
مرض قند يا ديابت يکي از شايعترين عوامل ايجاد کننده اختلال نعوظ در مردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديابت با اثرات سوء روي عروق، اعصاب و بافت آلت تناسلي سبب اختلال در نعوظ مي‌گردد. ديابت با اثرات سوئي که روي عروق دارد، عروق قلب را نيز تحت تأثير قرار مي‌دهد و سبب نارسائي عروق قلب مي‌شود.
براي 10 درصد مرداني که به علت اختلال در نعوظ به پزشک مراجعه مي‌کنند، در بررسي‌ها مشخص مي‌شود که از قبل مبتلا به ديابت بوده اند ولي نمي دانسته‌اند. 28 درصد مردان 59-20 ساله که مبتلا به ديابت نوع يک هستند، مبتلا به ناتواني جنسي خواهند بود. هر سال که از ابتلاي به بيماري ديابت مي‌گذرد، 4.5 درصد احتمال ابتلا به ناتواني جنسي افزايش مي‌يابد. براي مثال در مردي که سابقه 10 ساله ابتلا به ديابت دارد، خطر بروز ناتواني جنسي 45 درصد است.

افزايش چربـي خون
امروزه مشخص شده است که ناتواني جنسي مي‌تواند به دليل چربي خون بالا در فرد باشد. در مرداني که مبتلا به ناتواني جنسي هستند، ميزان بيماري‌هاي عروقي قلب بيشتر از مردان طبيعي است. افزايش چربي خون سبب مسدود شدن عروق و کاهش ميزان جريان خون عضو مربوطه مي شود.

افزايـش فشـارخـون
در مرداني که مبتلا به پر فشاري خون هستند، ميزان ناتواني جنسي بيشتر از افراد طبيعي است. بعضي از داروهايي که براي فشارخون مصرف مي‌شوند، خودشان مي توانند سبب اختلال جنسي شوند، ولي خود فشارخون هم به‌صورت مستقل مرد را مستعد ابتلاي به اختلال نعوظ مي‌کند. ميزان شيوع ناتواني جنسي کامل در مردان مبتلا به پرفشاري خون که بعضي از انواع داروهاي ضد فشارخون را مصرف مي‌کنند، 3 برابر مردان با فشارخون طبيعي است.
برخي از داروهاي ضد فشارخون برعملکرد جنسي اثرات سوءدارند ، ولي افراد مبتلا به فشارخون که دارو مصرف مي‌کنند، به هيچ وجه نبايد دارو را سرخود قطع كنند، بلکه بايد اين داروها را با مشورت پزشک معالج در صورت امکان با داروهاي ديگري جايگزين نمايند زيرا اولويت، فشارخون طبيعي است.

سکته مغزي
سکته مغزي سومين علت مرگ است و 5.5 ميليون نفر در دنيا به آن مبتلا هستند. هر قدر اميد به زندگي بالاتر مي‌رود، ميزان بروز سکته مغزي نيز افزايش مي يابد. پس از سکته مغزي، عملکرد جنسي، فعاليت جنسي و ميزان رضايت از روابط زناشويي، دستخوش تغييرات عمده مي‌شود. علت اختلال جنسي پس از سکته مغزي مجموعه‌اي از عوامل جسمي و رواني است.

معمولاً افرادي که دچار سکته مغزي مي‌شوند، برخي علل زمينه اي، مانند فشارخون، ديابت و بيماري قلبي- عروقي دارند و ممکن است قبل از سکته مغزي، داروهاي متعددي نيز مصرف كنند. وجود بيماري‌هاي زمينه اي منجر به سکته مغزي و استفاده از برخي از داروها، از عوامل مستعد کننده بروز اختلال جنسي هستند، بنابراين درصد مهمي از افراد مبتلا به سکته مغزي، از قبل داراي درجاتي از اختلالات جنسي خواهند بود، که عوارض ناشي از سکته مغزي، مزيد بر علت شده و مشکلات عملکرد جنسي بيمار را بيشتر و شديدتر مي‌كند.

ضايعات سيستم عصبي
هر نوع بيماري‌اي که سبب اختلال در سيستم عصبي بدن گردد، مي تواند منجر به بروز اختلال در عملکرد جنسي شود. سردسته اين بيماري‌ها، ضايعات نخاعي و مغزي (مثلاً قطع نخاع به‌علت تصادف)، بيماري ام‌اس و بيماري پارکينسون هستند. بيماري ام‌اس متأسفانه بيشتر افراد را در سنين جواني مبتلا مي‌کند. خانم‌ها دو برابر بيشتر از آقايان مبتلا مي شوند، ولي شدت بيماري در مردان بيشتر است. حدود 70 درصد بيماران مبتلا به ام‌اس به نوعي از اختلال جنسي نيز مبتلا خواهند شد.

حدود 50 درصد مردان مبتلا به ام‌اس از اختلال در نعوظ رنج مي برند. بيشترين علت اختلال در نعوظ، آسيب به سيستم عصبي بدن است، ولي عوامل روحي رواني و محدوديت حرکتي نيز در اين بيماران، نقش مهمي را بازي مي کنند. بيماري پارکينسون نيز با تخريب پيشرونده سيستم عصبي همراه است. يک درصد مردم در طول زندگي مبتلا به پارکينسون مي شوند. اختلالات جنسي در اين بيماران بسيار شايع است. حدود 60 درصد اين بيماران مبتلا به اختلال در نعوظ مي شوند. تقريباً ميزان شيوع اختلال در نعوظ در بيماران مبتلا به پارکينسون، دو برابر مردان طبيعي هم سنشان است.

بيماري هورمونـي
از بيماري‌هاي هورموني، هم کم‌ کاري تيروئيد و هم پرکاري تيروئيد، مي‌توانند سبب ايجاد اختلالات جنسي شوند. مهمترين علت هورموني اختلال جنسي، کم کاري غدد جنسي (بيضه‌‌ها) مي‌باشد. علل هورموني را هم مي‌توان به راحتي تشخيص داد و هم مي توان به راحتي درمان نمود. يکي از علل مهم کم کاري غدد جنسي، استفاده از داروهاي هورموني براي بدن سازي توسط جوانان مي باشد.

کم کاري غدد جنسي ناشي از سوء مصرف داروهاي هورموني گاهاً چنان شديد است که ديگر غير قابل برگشت مي شود. لازم به ذکر است که هر عاملي‌که سبب کم کاري غدد جنسي گردد، علاوه بر ايجاد اختلال جنسي، مي تواند منجر به كاهش قدرت باروري مردان گردد. افرادي که براي بدن‌سازي از مواد هورموني استفاده مي‌کنند، بايد اين نکته را به خاطر بسپارند که هرقدر عضلات آنها به‌طور کاذب با اين داروها باد مي‌کنند، به همان اندازه نيز بيضه‌‌هاي آنها تحليل مي روند.
من جوانان بسيار زيادي را ديده‌‌ام که دور بازوي آنها شايد بيش از دور ران يک فرد عادي باشد، ولي بيضه‌‌هاي آنها کاملاً تحليل و از بين رفته و اندازه کمتر از يک سنجد دارند. اينگونه افراد قدرت باروري خود را که همان بچه‌دار شدن است را تقريباً صد در صد از دست مي‌دهند.

چاقي
چاقي ميزان بروز اختلال نعوظ را تقريباً دو برابر مي کند. چاقي به عنوان يک عامل مستقل در ايجاد اختلال نعوظ شناخته شده است. روش دقيق محاسبه وزن ايده آل محاسبه «شاخص وزن بدن» مي باشد، که بدين صورت محاسبه مي شود: وزن بر حسب کيلوگرم تقسيم بر مجذور قد بر حسب متر. مثلاٌ شاخص وزن بدن يک فرد با وزن70 کيلوگرم و قد 1.8 متر، برابر 21.6 خواهد بود. اگر شاخص وزن بدن مساوي يا کمتر از 25 باشد، طبيعي محسوب مي شود.

شاخص وزن بدن ما بين 30-26 نشان دهنده اضافه وزن است، و شاخص وزن بدن بيش از 30 چاقي محسوب مي‌شود که مرضي است. يک سوم از مردان چاق مبتلا به اختلال نعوظ، فقط با کاهش وزن خود به وزن ايده آل، عملکرد جنسي طبيعي خواهند داشت و در دو سوم بقيه، درمان آسانتر خواهد بود.

فهرست بيماري‌هايي که فرد را مستعد ابتلاي به اختلال جنسي مي‌نمايند، بسيار طولاني است. در سطور فوق، فقط به بيماري‌هايي‌که ما بين عامه مردم تقريباً شناخته شده اند، اشاره گرديد. تغييرات در نحوه زندگي مثل فعاليت بدني، ترک سيگار، اصلاح رژيم غذائي، کنترل مناسب فشارخون، داشتن وزن ايده آل، استفاده از داروهايي که کمتر اثر سوء بر روي عملکرد جنسي دارند، در کاهش بروز يا بهبود اختلالات جنسي اين افراد بسيار کمک کننده است. سيگار کشيدن خطر بروز اختلال نعوظ در مردان را 50 درصد زياد مي‌کند.

کشيدن سيگار بدترين نوع اختلال در نعوظ (نشت وريدي) را ايجاد مي‌کند. مطلب حائز اهميتي که مي‌بايست در اين قسمت ذکر شود، داروهايي است که در درمان اختلالات نعوظ در مردان به‌کار مي‌روند. بعضي از اين داروها علي‌رغم عوارض جانبي بالقوه خطرناک، در بسياري از داروخانه‌‌ها بدون نسخه در اختيار مردم قرار مي‌گيرند. بدتر از همه داروهائي هستند که در شبکه‌‌هاي ماهواره اي تبليغ مي‌شوند، علاوه بر اينکه ترکيب اکثر آنها مشخص نيست، به راحتي با يک تلفن در اختيار مصرف‌کننده قرار داده مي‌شوند.

اين داروها حتي در افراد طبيعي مي‌توانند بسيار پر عارضه باشند، و در افرادي که مبتلا به فشارخون، بيماري‌هاي قلبي عروقي و يا سکته مغزي هستند، عوارض بسيار بيشتر و خطرناکتر هستند. بنابراين تأکيد مي شود، از اين نوع داروها به هيچ وجه بدون مشورت پزشک استفاده نشود. هر فرد بيماري داروي مخصوص به خود را لازم دارد، و نمي توان يک نسخه را به تمام بيماران پيچيد.

خلاصه اينكه...
1- صرف ابتلاي به هريک از بيماري‌هاي مذکور، دليل حتمي وقوع اختلال جنسي در آينده نيست. داشتن هريک از بيماري‌هاي فوق فقط خطر ابتلا به اختلال جنسي در آينده را نسبت به جمعيت طبيعي زياد مي‌کند که بسته به نوع بيماري، درصد آن خيلي کم يا خيلي زياد خواهد بود.

2- هر فردي که داراي يکي از بيماري‌هاي فوق مي‌باشد و نيز مبتلا به اختلال جنسي است، دليل بر اين نيست که علت اختلال جنسي وي، بيماري کنوني اوست. علت اصلي، پس از بررسي‌هاي دقيق مشخص مي‌شود.
3- در افرادي که مبتلا به يک بيماري مساعد کننده بروز اختلال جنسي هستند، با اتخاذ تدابيري مي‌توان تا حدودي از ايجاد آن جلوگيري و يا حداقل زمان بروز آن را به تأخير انداخت و نيز از شدت آن کاست.
منبع : salamat.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۷۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!

اختلال بیماران اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که در هر سنی قابل‌تشخیص است، اما به طور معمول در سال‌های اولیه رشد کودکان ظهور می‌کند.

به گزارش ایسنا، این اختلال در بیماران اوتیستیک باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به‌طور اجتماعی می‌شود.

کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل هستند.

۴۷۷ فرد دچار اختلال اوتیسم زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان

ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان اینکه اختلال اوتیسم به‌عنوان یکی از گروه‌های هدف است، اظهار کرد: طیف اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی است که مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی، وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود در فرد را به همراه دارد، واکنش‌های غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روال‌هایی خاص در زندگی نیز از نشانه‌های دیگر شایع این اختلال هستند.

وی، با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و آگاه‌سازی اوتیسم در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی است، افزود: وجود حرکات یا اصوات تکراری و کلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به‌صورت کلامی و چه غیرکلامی و مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی از خصوصیات قابل‌توجه این اختلال است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان حدود ۱۳ مرکز شناسایی، غربالگری و توان‌بخشی همچنین اقامت موقت اختلالات طیف اوتیسم در مجموع با ظرفیت ۵۵۰ نفر فعال است. همچنین حدود  ۴۷۷ فرد دچار اختلال اوتیسم زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.

شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

پژمان پورشبانان، معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توان‌بخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند. یک مرکز شبانه‌روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه‌روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.

پژمان پورشبانان معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان اظهار کرد: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توان‌بخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند. یک مرکز شبانه‌روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه‌روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسرها چهار برابر بیشتر از دخترها رخ می‌دهد، افزود: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره‌به‌چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه‌نفره به‌صورت گفتاردرمانی و کاردرمانی باهدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.

وی گفت: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.

پورشبانیان با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، بیان کرد: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکردهای اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود که اگر به تعداد ساعات لازم انجام شود، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کافی است و این کودکان نیازی به شیوه‌های دیگر ندارند.

ماهیانه ۱۵ میلیون هزینه خانواده‌های بیماران اوتیسم است

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آمار مبتلایان به اوتیسم به لحاظ بروز و شیوع، یک نفر در ۱۰۰ نفر از موالیدی است که رخ می‌دهد، اظهار کرد: در پی افزایش تورم و کوچک‌شدن سبد معیشت خانواده‌ها، متأسفانه شاهد وضعیت سختی در میان خانواده‌های اوتیسم هستیم.

وی افزود: اکنون هزینه‌های توان‌بخشی همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی یا ABA و یا روش‌های درمان‌های مکمل که درمان اصلی برای هر کودک تازه تشخیص تا سن اصلی ۷ تا ۸ سالگی ماهانه ۱۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. بر اساس تحقیقات هزینه‌های خانواده اوتیسم حداقل بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ادامه داد: هر فرد و کودک مبتلا به اوتیسم چالش‌های بسیار زیادی دارد. بسیاری از مهدکودک‌ها هیچ شناختی نسبت به کودکان اوتیسم ندارند.

به گفته وی، ماهیانه ۱۷ میلیون تومان برای نگهداری یک فرد بزرگسال اوتیسم از طرف مراکز هزینه می‌شود، درصورتی‌که یارانه‌ای که بهزیستی به این مراکز پرداخت می‌کند بین ۴.۵ تا ۵ میلیون در ماه است و مابه‌التفاوت این هزینه را مراکز و خانواده‌ها نمی‌توانند پرداخت کنند.

در سال‌های اخیر به‌طور میانگین از هر ۶۰ کودک، یک کودک مبتلا به طیف اوتیسم است که آمار چشمگیری است؛ اما بااین‌وجود این اختلال به طور کامل شناخته شده نیست، ولی طبق تحقیقات عوامل ژنتیک، سن بالای والدین هنگام بارداری، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و عوامل محیطی و مصرف بعضی داروها و مواد شیمیایی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به اختلال اوتیسم است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی و مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد، اما روش‌های زیادی برای کاهش علائم و افزایش توانایی‌های فرد مبتلا وجود دارد. به نظر می‌رسد تشخیص زودهنگام بیماری و شروع روش‌های درمانی تأثیرات مثبت بیشتری بر بهبود سریع‌تر وضعیت فرد داشته باشد.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • خانم مبتلا به «سندرم لی» برای نخستین بار در کشور جراحی شد
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)
  • جزییات تازه از اسم بیماری که ترانه علیدوستی به آن مبتلا شده است
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • کم‌خطر اما پردردسر!