Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شايد شما هم از آن دسته کاربراني باشيد که همواره با اين پرسش که آيا اپليکيشن هاي حذف شده از روي تلفن همراه يا تبلت تان توانايي رد يابي شما را همچنان بعد از پاک شدن دارند يا نه مواجه باشيد. در اين مطلب قصد داريم تا به توضيخ و پاسخ به اين پرسش بپردازيم.
به گزارش خبرگزاري آريا، بر اساس آخرين مطالعات و بررسي هاي انجام شده مسلما اپليکيشن هاي حذف شده از روي دستگاه کاربر به هيچ عنوان قادر به رد يابي و نفوذ به اطلاعات شخصي کاربران نيستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته اي که در اين جا وجود دارد اين است که برخي از توسعه دهندگان به خصوص توسعه دهندگان اپليکيشن هاي سيستم عامل iOS مي توانند به نحوي قابليت تگ گذاري يا همان برچسب دهي کاربر از طريق اپليکيشن طراحي شده را ايجاد کنند و با استفاده از اين قابليت در واقع يک شناسه خاص به دستگاه مجهز به سيستم عامل iOS اختصاص داده مي شود توسعه دهنده اپليکيشن مي تواند از اين شناسه براي گرفتن اطلاعات در خصوص اينکه براي مثال کاربر آخرين بار از چه مکاني به شبکه واي فاي ز طريق دستگاه خود متصل شده است، استفاده نمايد. بر اساس گفته هاي جوزف جروم رييس مشاور بخش امنيت داده ها، اين اطلاعات مي تواند به شرکت ها کمک کند تا متوجه شوند دستگاه مجهز به سيستم عامل iOS متعلق به يک چه کسي بوده است.
هفته گذشته بحث هاي زيادي در خصوص وجود چنين قابليت هايي در اپليکيشن Uber در ميان متخصصان و کاربران اين اپليکيشن به راه افتاده بود. در واقع اپليکيشن Uber براي آن دسته از کاربراني که از اين اپليکيشن با استفاده از دستگاه هاي مجهز به سيستم عامل iOS استفاده مي کرده اند، يک شناسه خاص و يکتايي ايجاد مي کرده است که اين شناسه حتي زماني که کاربر اين اپليکيشن را از روي دستگاه خود حذف مي کرده نيز فعال بوده است. به همين دليل تيم کوک مدير عامل شرکت اپل در ملاقات خود با کالانيک به طور تلويحي Uber را به حذف از ليست اپليکيشن هاي در دسترس اپ استور تهديد کرده بود.
امروز Uber اعلام کرد که به هيچ عنوان شناسه اختصاص داده شده به کاربران از طريق اين اپليکيشن بعد از حذف اپليکيشن از روي دستگاه فعال نخواهد بود اما همچنان تخصيص اين شناسه در صورت نصب و استفاده کاربر از اين اپليکيشن ادامه دارد. Uber بر اين باور است که اين شناسه براي جلوگيري از سرقت دستگاه ها و همچنين استفاده از دستگاه هاي سرقت شده کاربرد دارد. در واقع اين شرکت تخصيص شناسه يکتا به کاربران iOS اي Uber را جز مزاياي اين اپليکيشن براي حفظ امنيت دستگاه هاي کاربران مي داند.
بر اساس گفته هاي يکي از وب لاگ نويسان به نام جان گراب در سال 2012 اپل برخي از ابزار هاي تعبيه شده در دستگاه هاي اپل مانند UDIDI و همچنين آدرس Mac را به دليل سو استفاده هاي توسعه دهندگان اپليکيشن هاي تحت سيستم عامل iOS غير فعال کرده بود.
Uber در توضيحات خود همچنين به اين نکته اشاره کرده بود که چون اپل محدوديت هايي براي دسترسي به قابليت Fingerprinting اعمال مي کند بنابراين استفاده از شناسه واحد براي شناسايي کاربران و جلوگيري از سو استفاده از دستگاه ها مجهز به سيستم عامل iOS تنها روش ممکن است.
اما به گفته اسکات ورنيک، يکي از اعضاي بخش امنيت داده شرکت فاکس رتشيلد در فيلادلفيا، تنها راهي که کاربران مي توانند براي رها شدن از دست رديابي اپليکيشن ها انجام دهند اين است که در صورتي که در اپليکيشن حساب کاربري ساخته اند و يا به نحوي براي استفاده از آن اپليکيشن ثبت نام کرده اند، حساب کاربري و يا ثبت نام خود را لغو نمايند. در غير اين صورت به احتمال بسيار زياد اپليکيشن هايي که قابليت رديابي دارند به خصوص آن دسته از اپليکيشن هايي که شناسه واحدي به کاربران اختصاص مي دهند، حتي در صورت حذف اپليکيشن نيز قادر به رد يابي کاربران از روي شناسه تخصيص داده شده هستند.
از نظر شرکت هاي مانند اپل که در واقع طراح و ارائه دهنده سيستم عامل هستند، در صورتي که توسعه دهنده اپليکيشن قابليتي در آن ايجاد کند که حتي بعد از حذف اپليکيشن مذکور باز هم کاربر قابل رد يابي باشد، نقض قوانين امنيتي صورت گرفته و در اين صورت توسعه دهنده اپليکيشن مجرم شناخته مي شود.
از طرفي در صورتي که اين قابليت هاي غير قانوني در اپليکيشن ها توسط کاربران يا کارشناسان شناسايي شود و توسعه دهنده اقدامي در جهت رفع ان نکند، مسلما کاربر از استفاده از آن اپليکيشن صرف نظر مي کند. اين امر در واقع ضرر بزرگي براي طراحان و سازندگان اپليکيشن به دنبال خواهد داشت زيرا نصب نکردن اپليکيشن بر روي دستگاه از گوشي تلفن همراه هوشمند گرفته تا تبلت و غيره ضرري براي کاربر ندارد بلکه اين موضوع بيشترين آسيب را براي اولاً اعتبار و ثانياً تعداد کاربران اپليکيشن به دنبال خواهد داشت.


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۸۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام کاربران را شگفت‌زده کرد

ایتنا - اینستاگرام در آخرین بروزرسانی خود، چندین ویژگی جدید و جالب را به بخش استوری‌های خود اضافه کرده است.
از جمله این قابلیت‌های تازه می‌توان به "Reveal"، "Frames"، "Add Your Music" و "Cutouts" اشاره کرد.

ویژگی Reveal یکی از جذاب‌ترین بخش‌های جدید اینستاگرام است. با استفاده از این قابلیت، محتوای استوری در ابتدا به صورت تار و محو نمایش داده می‌شود و تنها راهی که کاربران دیگر می‌توانند آن را ببینند، ارسال یک پیام خصوصی برای فردی است که استوری را منتشر کرده است.

آدام موسری، مدیر اینستاگرام، می‌گوید که پیام‌های خصوصی بخش مهمی از این پلتفرم هستند و همراه با استوری‌ها، بیشترین رشد اینستاگرام را رقم زده‌اند. بنابراین انتظار می‌رود ویژگی Reveal نیز به افزایش تعامل و رشد بیشتر اینستاگرام کمک کند.

قابلیت Frames نیز عکس‌های پولاروید خاکستری‌رنگی را بر روی تصاویر استوری‌ها نمایش می‌دهد که با تکان دادن گوشی، قابل مشاهده خواهند بود.

 

ویژگی Add Your Music به کاربران اجازه می‌دهد با دستورات ویژه، آهنگ‌های مورد علاقه خود را در استوری‌ها به اشتراک بگذارند.

آخرین ویژگی اضافه شده نیز Cutouts نام دارد که امکان ایجاد استیکرهای سفارشی از تصاویر و ویدیوهای گالری گوشی را فراهم می‌آورد. این استیکرها را می‌توان در استوری‌ها و ریلزها قرار داد یا با دیگران به اشتراک گذاشت.

مدیران اینستاگرام امیدوارند این تغییرات، تجربه کاربری جذاب‌تر و تعاملی‌تری را برای کاربران فراهم آورد. کارشناسان معتقدند این نوآوری‌ها می‌تواند به رشد و محبوبیت بیشتر این پلتفرم کمک کند.

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مردم با همت مدیران امکان پذیر است
  • معرفی 10 اپلیکیشن محبوب ایرانی که باید روی گوشی‌ آیفون نصب کنید
  • اشتراک سازمانی ایمینو؛ هدیه نوآورانه به خانواده کارکنان
  • وضعیت رجیستر شدن آیفون 14 پرو مکس
  • چهار معیار مهم سلامتی در ساعت‌های هوشمند
  • تردد در گردنه ژالانه سروآباد بدون زنجیرچرخ امکان‌پذیر نیست
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام کاربران را شگفت‌زده کرد
  • چهار معیار سلامتی مهم در ساعت‌های هوشمند