Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@18:29:01 GMT

شهد شيرين كارآفريني با پرورش زنبور عسل در كردستان

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۸۸۸۴۶

شهد شيرين كارآفريني با پرورش زنبور عسل در كردستان

كارآفرين عرصه اقتصاد مقاومتي با اشاره به اينكه از بسيج سازندگي مبلغ 180 ميليون ريال وام دريافت كرده ام، گفت: با وام دريافتي توانسته ام تعداد كندو هاي خود را از 5 كندو به 100 كندو برسانم و زمينه اشتغال 14 نفر را به صورت مستقيم و غير مستقيم فراهم كنم.
به گزارش تابناک اقتصادی، پرورش زنبورعسل با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در استان کردستان به عنوان شغل محسوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

كيفيت عسل طبيعي استان کردستان در جهان زبانزد است، اين مساله ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه كشورمان است. در گذشته اي نه چندان دور و پيش از آغاز موج ويرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظيمي از روستائيان در كنار كار كشاورزي به پرورش زنبور عسل مي پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ايران شرايط مناسبي ندارد.
هرچند در نقاطی از استان کردستان وجود ريزگردها باعث كاهش توليد و مرگ زنبورها مي شود، در ساير نقاط هم با از بين رفتن فرهگ كار و گسترش ميل به مشاغل دولتي و پشت ميز نشيني، تمايل كمتري به پرورش زنبور مشاهده مي شود. اين در حالي است كه پرورش زنبور در صورت رعايت اصول علمي، پيشه اي بسيار سود آور است. هرچند چرخه پرورش زنبور در ايران در سطح كلان از فقدان صنايع تبديلي و بسته بندي نيز به شدت رنج مي برد و به همين دليل بازارهاي خود را در جهان هر روز از دست مي دهد.
امروز با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور، تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی است...
مرد و زن نمی شناسد، وقتی پشتکار باشد و تکیه بر توان داخلی، آن وقت است که می توان اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا رساند، نمونه آن هم یکی از کارآفرینان شهرستان دیواندره است که فعل خواستن را صرف کرده و با اعتقاد به اصل «ما می توانیم» این روزها یک زنبوردار نمونه در استان کردستان است. می گوید به دنبال اشتغال زایی است، حرف هایش قابل تامل است، شاید تلنگری برای مسئولان که به ایجاد اشتغال با اقتصاد مقاومتی اعتقادی ندارند و دست روی دست گذاشته اند تا آمار بیکاری بالا و بالاتر برود، در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
سيد كاظم عباسي متولد 1360 صادره و ساكن روستاي كاني چايي از توابع شهرستان ديواندره مي باشم,داراي مدرك ليسانس در رشته پرورش و نگهداري زنبور عسل و مشغول به حرفه زنبورداري مي باشم.

بفرمایید که چطور شد که به فکر زنبورداری افتادید؟
در زمان تحصيل در مقطع دبيرستان انگيزه ايجاد شغل را داشتم و با توجه به حس كنجكاوي و مراجعه به يك زنبورستان در سطح شهرستان باعث ايجاد جرقه در ذهن و موجب به فكر رفتن جهت اشتغال به حرفه زنبورداري شدم. بعد از مشورت با خانواده علي الرغم مخالف با اصرار موفق به خريد پنج كلني زنبور عسل شده و آغاز به كار نمودم.

چه موانع و مشکلاتی در سد راه این شغل وجود دارد؟
موانع و مشكلات براي هر كار و شغلي هست اين حرفه هم از اين امر مستثني نيست كمبود نقدينگي جهت توسعه طرح مهمترين مشكل كار بنده بوده ازجمله مشكلات ديگر مي توان به محل اسكان زنبورستان بوده كه كشاورزان و باغداران به دليل عدم اطلاعات كافي از فوايد زنبورعسل در زمان اسكان و مستقر شدن مشكلاتي را به وجود مي آورد و مانع كار مي شوند و...

میزان درآمد شما از پرورش زنبور عسل چطور است؟
با توجه به تحصيل و تخصص در حرفه خودم تا حد امكان بصورت علمي و بهداشتي مشغول بكار هستم. فروش محصولات توليدي در بازار به صورت فردي اقدام مي كنم در اين امر نيز با توجه به عدم تمايز عسل هاي طبيعي با ساير عسل هاي تقلبي در بازار در زمان فروش مشكلاتي ايجاد مي شود. ميزان درآمد بستگي به تعداد كلني ها ي موجود در زنبورستان را دارد به ازاي هر كلني مي توان گفت مبلغ دويست تا سيصد هزار تومان درآمد ناخالص عسل در نظر گرفت.

آیا اداره و یا سازمانی در کارآفرینی شما نقشی داشته اند؟
در سال 95 جهت گسترش و توسعه حرفه ام متقاضي دريافت تسهيلات از بسيج سازندگي شدم و با درخواست اينجانب موافقت شد و بالاخره توانستم مبلغ صدو هشتاد ميليون ريال تسهيلات با سود 16% دريافت كردم و در زمينه شغلم سرمايه گذاري كردم و در اين شرايط سخت و عدم پرداخت تسهيلات از طريق ساير ارگانها بسيج سازندگي توانسته با پرداخت تسهيلات گوشه اي از مشكلات بيكاران را حل نمايد.

میزان برداشت عسل از هر کلنی چقدر است؟
الان داراي صد کلني زنبور عسل هستم و ميزان برداشت بستگي به يک شرايط خاص دارد درسالهاي گذشته ميانگين برداشت عسل به ازاي هرکلني بالاي ده کيلوگرم بود ولي متاسفانه در سه سال اخير زير پنج کيلوگرم به ازاي هرکلني است. محصول خود را در بازار به صورت فردي به فروش ميرسانم.

دلیل کاهش تولیدات شما به چه صورت بوده است؟
نوسانات دما در طول فصول سال ، وجود ريزگردها در استان، افزايش امراض و آفات زنبور عسل استفاده بي رويه از سموم حشره کش و تخريب مراتع از دلایل این کاهش بوده است.

اهداف شما برای توسعه ی پروزش زنبور عسل در آینده چیست؟
اگر شرايط مساعد باشد در سال آينده در بحث توليد ديگر محصولات جانبي زنبورعسل از جمله برداشت ژل رويال - بره موم و گرده و پرورش ملکه می خواهم اهدافم را برنامه ریزی کنم .

سخن آخر شما...؟
شکست در کار تلخ نیست بلکه تجربه ای است در این مسیر پر فراز لذا هیچ وقت برای شروع کاری ترس نداشته باشید چون حتی اگر چندین بار هم شکست بخورید اما باور و ایمان قلبی به خداوند و تلاش و همت در وجود انسان باشد مطمناً روزی به پیروزی دست خواهد یافت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی
برچسب ها: تابناک اقتصادی ، کارآفرینی ، پرورش زنبور عسل ، كردستان ، اقتصاد مقاومتي ، زنبورداری ، ايجاد شغل ، عسل ، مشكلات بيكاران

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۸۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد

فرزاد سردارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از هشتم تا ۱۴ اردیبهشت ماه سال جاری، ۵۹۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی و غیر صنفی در سطح بازار استان صورت گرفت که منجر به تشکیل ۶۳ پرونده به ارزش ریالی ۷.۳ میلیارد شد.

وی از انجام ۵۹۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی طی یک هفته گذشته در سطح بازار استان خبر داد و گفت: ۷۱ مورد تخلف در بازرسی‌های صورت گرفته در سطح بازار کشف شده است.

سردارزاده افزود: در همین راستا برای این تعداد تخلف کشف شده، ۶۳ مورد پرونده برای متخلفین به ارزش ریالی ۷ میلیارد و ۳۵۴ میلیون تشکیل شده است.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: در مدت یاد شده ۶۹ مورد گزارش مردمی ثبت شده که تخلفات احراز و ۹ پرونده برای این واحدها تشکیل شده است.

سردارزاده ادامه داد: نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی می‌تواند انواع تخلفات مانند گرانفروشی، کم فروشی و غیره را کنترل و رفاه و آرامش را برای شهروندان در سطح بازار فراهم کند.

وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، اعم از کم فروشی، گرانفروشی، عدم درج قیمت و غیره واحدهای متخلف صنفی را با شماره تلفن ۱۲۴ معرفی کرده و یا با مراجعه به ادارات تابعه در شهرستان‌ها و در مرکز استان به اداره کل صنعت، معدن و تجارت موارد تخلف را گزارش کنند.

کد خبر 6098237

دیگر خبرها

  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • ۶۳ پرونده برای واحدهای متخلف در کردستان تشکیل شد
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • ماجرای عجیب بار الکتریکی گل ها و زنبور عسل (فیلم)
  • زنبور سرخ یا همان زنبور گاوی خودمان! (عکس)
  • مریوان رکورددار بارش باران در کردستان