Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@19:08:09 GMT

نبرد کليپها در انتخابات فرارو * حسين فتح اللهي

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۰۴۲۱

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- در حالي که اکنون حدود يک هفته از شروع تبليغات نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري گذشته و هنوز زمان تبليغات نامزدهاي انتخابات شوراها فرانرسيده است اما بازار تبليغات هر دو گروه در شبکه هاي اجتماعي اين روزها به شدت داغ است.

اگر روزانه به کانال و گروه هاي تلگرام، صفحات فيسبوک و اينستاگرام، گروههاي واتساپي و ديگر شبکه هاي مجازي موبايلي دعوت شديد که در آن از فردي به عنوان قهرمان، ناجي، دلاور و القاب اين چنيني ياد مي شود، شک نکنيد اين صفحات مجازي براي انتخابات راه اندازي شده است و فرد مورد نظر با هر تيپ، قيافه، سن و سالي که از وي تعريف مي شود، نامزد انتخابات شوراها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينگونه فعاليت هاي داوطلبان انتخابات با توجه به تعداد بالاي آنها براي نشستن بر 21 صندلي در شوراي اسلامي ابرشهرتهران، ديگر شهرها و کلانشهرها و اهميت کرسي رياست جمهوري کاملا مشخص است و با بازنشر آن توسط هواداران، شبکه هاي اجتماعي اين روزها به مهمترين ابزار تبليغات براي انتخابات 29 ارديبهشت تبديل شده است.
شبکه هاي اجتماعي امروزه از يکسو، برد، وسعت و سرعت بيشتري براي گردش اطلاعات دارند و از سوي ديگر، هزينه توليد و انتشار انواع فرآورده هاي تبليغي اعم از فيلم، عکس و متن در آنها نسبت به ساير شيوه هاي رسانه اي اعم از فيلمهاي تلويزيوني، آگهي هاي روزنامه اي و تبليغات محيطي بسيار پايين تر است. شايد به همين دليل است که بر خلاف انتخابات دوره هاي گذشته، اين روزها کمتر نشاني از تبليغات انبوه کاغذي روي ديوار کوچه ها و خيابانها و سطح شهر مي بينيم.
يکي از مهمترين روشهاي تبليغاتي در شبکه هاي اجتماعي، توليد و انتشار کليپ هاي تصويري است. از نظر کارشناسي، کليپ به قطعه اي مي گويند که داراي محتواي ديداري و شنيداري است و اين محتوا مي تواند شامل تصاوير ثابت يا متحرک، فيلم و صدا، انواع افکت ها، تيتراژها و موسيقي باشد.
از همين رو، اين روزها در شبکه هاي اجتماعي انواع کليپ هاي تبليغاتي نامزدهاي رياست جمهوري و يا داوطلبان انتخابات شوراها را مشاهده مي کنيم که در کنار عکس، متن و فيلمهاي جداگانه، شور و هيجاني خاص به انتخابات داده است.
بطور طبيعي، کليپهاي يادشده از نظر کيفيت با يکديگر بسيار متفاوت است و همواره، افراد حرفه اي و برندها تلاش مي کنند کارهاي تاثيرگذار و از نظر حرفه اي، داراي کيفيت را البته با هزينه هاي بالا توليد کنند. از همين رو، کيفيت کليپ ها بستگي تام به پشتوانه مالي نامزدهاي انتخاباتي دارد.
به همين دليل، در دوران تبليغات نبايستي از تلاش و دانش کارگردانان کليپ هاي تبليغاتي و انتخاباتي غافل بود. اين کليپ ها صحنه ها و داستانهاي متفاوتي را براي مخاطبان روايت مي کنند. ظرف چند دقيقه، نشان مي دهند که نامزد موردنظر چگونه از اينکه محروميت يک خانواده يا جامعه را ديده، متاثر و اندوهگين است و گاه، حتي براي اين وضعيت اشک مي ريزد، لحظه اي ديگر، او چنان رفتار مي کند که گويا از شيوه مديريت کشور و جامعه از سوي مسئولان خشمگين و عصباني است و چند ثانيه بعد، هنگام ارايه برنامه هايش براي حل مشکلات جامعه چنان در برابر دوربين به شوق و هيجان مي آيد که گويي قرار است معجزه اي خلق کند.
کليپها و فيلمهاي تبليغاتي نامزدها واقعا ديدني است! آنها ظرف چند دقيقه، همه حالات خود را نشان مي دهند. در قسمت هاي از فيلم خشم و عصبانيت را به نشانه قاطعيت ابراز مي کنند، در همان حال، مي کوشند لحني پدرانه و دوستانه و چهره اي مغموم و حتي معصوم به خود بگيرند، ژست مهرباني، خونگرمي، خوشرويي، بي تکلفي، حساسيت، دقت و صدالبته پيگيري خود را به مردم ارايه کنند و بعيد نبود اگر کودکان هم حق راي داشتند نامزدهاي انتخاباتي براي جلب آراي آنها، شکلک هم در مي آوردند!
قطعا اگر کارگردان فيلم و کليپ انتخاباتي، حرفه اي نباشد با کوچکترين اشتباه در هر صحنه اي که موجب بهره برداري رقبا شود، مي تواند کار کانديداي موردنظر را تمام کند و وي را از گردونه رقابت ها خارج سازد.
شايد بتوان اوج تاثيرگذاري فيلم هاي کوتاه را در کليپ هاي خوش ساخت يکي از نمايندگان جستجو کرد که موضوعات خاصي از عملکرد فرد موردنظر را طوري رسانه اي مي کند که مخالفين نمي توانند ناراحتي خود را پنهان کنند و در مواضع خود به آن خرده مي گيرند.
کليپهاي تبليغاتي در عين حال تلاش مي کنند تا مردم ناخودآگاه يک نکته را به فراموشي بسپارند و آن، آگاهي از برنامه هاي انتخاباتي نامزدها منطبق با تحليلهاي و بررسي هاي کارشناسي و دقيق است چون اگر چنين شود، معلوم خواهد شد که چه بسيار شعارهايي که امکان اجرا و عمل ندارد.
بي ترديد، انتخابات نماد آزادي بيان و رشد دانش و بينش سياسي يک جامعه است و همه نامزدها بايد اجازه دهند تا مردم با دقت، تيزبيني و نکته بيني، طرحها، برنامه ها و شعارهاي آنها را مورد بررسي کارشناسي قرار دهند و آنچه به مصلحت خويش و جامعه مي بينند، برگزينند.
برگزاري انتخاباتي پرشور با مشارکت حداکثري مردم و همراه با امنيت و نشاط هدفي بسيار والا و ارزشمند است اما کليپها و ديگر شيوه هاي تبليغاتي برخي نامزدها زماني مي تواند بخوبي به تحقق اين هدف کمک کند که آگاهي و شعور مردم را دست کم نگيرد و براي همگان احترام قائل شود.
** حسين فتح الهي / خبرنگار ايرنا
1724



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکار‌های جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهر‌های آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کود‌های مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از فردا در کرمانشاه
  • فردا تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در خراسان جنوبی آغاز می‌شود
  • مشارکت ۳۴ هزار آران و بیدگلی در مسابقه زندگی با آیه‌ها
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • آغاز تبلیغات انتخاباتی از فردا در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ۱۳ اردیبهشت آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس
  • ۱۰ کاندیدای مشترک در سه لیست انتخاباتی تهران /کدام نامزدها خط خوردند؟ +جدول