Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق هسته‌ای با ایران را دستاوردی بزرگ برای نظارت آژانس قلمداد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود که برای نشست موسوم به «اتم برای صلح و پیشرفت جهانی در قرن بیست و یکم» در آکادمی دیپلماتیک در لیما ارائه می کند، برجام را دستاوردی بزرگ برای راستی آزمایی و نظارت آژانس توصیف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمانو در بخشی از این سخنرانی که متن آن در پایگاه اینترنتی آژانس قرار گرفته است گفت: دو سال پیش، آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی مهم را در رسیدن به توافقی مهم درباره برنامه اتمی ایران بازی کرد که به برنامه جامع اقدام مشترک معروف شد. آژانس در حال حاضر اجرای تعهدات هسته ای ایران را براساس این توافق زیر نظر دارد و راستی آزمایی می کند.

آمانو افزود: برجام دستاوردی بزرگ در راستی آزمایی هسته ای به شمار می آید. اکنون ایران تحت شدیدترین برنامه (رژیم) راستی آزمایی هسته ای قرار دارد. دسترسی بازرسان ما به سایت ها بیشتر شده است و اطلاعات بیشتری درباره برنامه اتمی ایران داریم. این برنامه اکنون در مقایسه با زمانی که این توافق به اجرا گذاشته شد، محدودتر (کوچکتر) شده است. ایران پیشتر پروتکل الحاقی و پادمان های توافقی آژانس را اجرا می کرد. این ابزار عمده راستی آزمایی به ما دسترسی بیشتری به اماکن و اطلاعات (برنامه اتمی ایران) را می دهد.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وی گفت: آژانس همچنان اجرای پادمان های خود در ایران را با دیدگاه توانایی برای ترسیم آنچه ما «نتیجه گیری جامع تر» می خوانیم، ادامه می دهد. این کار احتمالا سالهای زیادی به طول بکشد. با این حال ما تا کنون درس های ارزشمندی از این فرایند آموخته ایم. اول اینکه می توان حتی موضوعات دشوار و چالشی را در صورتی که همه طرف ها متعهد به گفتگو باشند؛ البته نه گفتگو برای گفتگو بلکه گفتگو با هدف رسیدن به هدف؛ حل و فصل کرد. دوم اینکه آژانس توانست با پای بندی به وظیفه فنی خود و وارد نشدن به مسائل سیاسی، نقش بسیار مهمی ایفا و اطمینان همه طرف ها را جلب کند.

انتهای پیام/

R36447/P36447/S8,95,97,1128/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۱۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به تاسیسات هسته‌ای ایران بازگشتند.

اولیانوف در پستی در تلگرام نوشت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی که به دلیل تنش در منطقه به طور موقت از تاسیسات هسته‌ای ایران خارج شده بودند، برای انجام وظایف خود به ایران بازگشته اند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر اعلام کرده بود که بازرسی‌ها در روز سه‌شنبه پس از تعطیلی موقت سایت‌های هسته‌ای ایران در روز یکشنبه ادامه خواهد یافت.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین با تاکید بر اینکه مدرکی درباره ساخت سلاح هسته‌ای در ایران وجود ندارد، گفت که تنش‌های اخیر نیز خللی بر روند فعالیت‌های نظارتی این سازمان از برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل ایران

دیگر خبرها

  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • اولیانوف: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران
  • نگرانی گروسی از احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران
  • گروسی : بازرسان ما در ایران روز گذشته مطلع شدند تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم بنا به دلایل امنیتی تعطیل است / این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند
  • گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
  • گروسی: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم
  • موشک چاله کن و بی‌بی‌سی فارسی؛ ماجرای یک راستی‌آزمایی