Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی میرسلیم نامزد دوازهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین متاسفانه موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه‌ها روی بیاورند. اولین مناظره 6 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع (اجتماعی ) شروع شد و کاندیداها در این خصوص به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طی قرعه کشی که صورت گرفت میرسلیم به عنوان نفر اول مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت که در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای میرسلیم، بفرمایید طرح و برنامه 4 ساله شما برای مدیریت حاشیه‌نشینی و جلوگیری از این پدیده چیست؟

مصطفی میرسلیم، با بیان اینکه مهمترین سرمایه که در هر کشروی وجود دارد، نیروی انسانی آن است؛گفت: این نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت‌های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادی که نیروی انسانی دارد، مشارکت کند در پیشرفت کشور.

وی ادامه داد: در کشور ما استان‌ها هر کدام از استعدادی برخوردار هستند و نیروی انسانی ما نیز با این استعدادها باید به شکوفایی برسند. عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین متاسفانه موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه‌ها روی بیاورند.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود: این مسئله که پدیدار شده است به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی امنیتی و اقتصادی منجر شده است. ما چاره‌ای که برای حاشیه‌نشینی در نظر گرفته‌ایم بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمین توزیع صحیح جمعیت بویژه بکاریگری صحیح منابع آب در کشور است. چون آب است که منبع اساسی است و به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع آب بسیاری از روستاهای ما متاسفانه مواجه با حالت بیابان زدایی شده‌اند و روستاییان به شهرها روی آورده‌اند.

میرسلیم با اشاره به این که روستائیان بخاطر اینکه نتوانسته‌اند درست از امکانات آبی استفاده کنند ناگریز به حاشیه شهرها پناه آورده‌اند، تصریح کرد: روستاییان به دلیل اینکه با امکانات لازمی که برای زندگی صحیح انسانی مواجه نشده‌اند و به شهرها آمده ‌اند و تن به کارهایی داده‌اند که شخصیت انسانی آنها محترم شمرده نشده اند نتوانسته‌اند از بهداشت و درمان درست، آموزش و پرورش صحیح برخور دار شوند.

انتقادات هاشمی طبا نسبت به سخنان میرسلیم

همچنین هاشمی طبا در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: تشکر می‌کنم از صحبت‌های آقای میرسلیم اما لازم می‌دانم نکته‌ای را مورد توجه قرار بدهم تا این بحث مقدار زیادی بیشتر مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

وی افزود: بحث آمایش سرزمینی بحث روستائیان و بحث آب یا بحث‌های دیگر زیست محیطی که مستقیما بر می‌گردد به زیستگاه انسان در حقیقت یک میراثی از گذشتگان، میراثی از خداوند است که به بشر عطا شده است. وقتی ما بحث‌های مختلفی در کنار هم قرار می‌دهیم و اولویت برای آنها قائل نشویم موجب می‌شود بعضی از مسائل که در چشم می‌خورد و مسائلی که کمتر به چشم می‌خورد به آن عنایت نشود.

وی گفت: بنده می‌خواهم عرض کنم که واقعا سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال از بین رفتن است؛ مثال‌های متعددی در این مورد هست می‌خواهم عرض کنم که اولویت اولی که برای کشور ما باید ما قائل بشویم توجه به زیستگاه ما حفظ ایران است و اگر ما قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار بدهیم این نظر جناب آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.


حسن روحانی در پاسخ به سخنان میرسلیم

حسن روحانی خطاب به میرسلیم درباره حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها یا حتی شاید بشود گفت همه کشورها. کشوری را سراغ ندارم که در آن حاشیه نشینی نباشد. معمولا حایه نشینی دور شهرهای بزرگ است و ریشه مسئله به عوامل مختلف است که یک عامل مهم آن بیکاری و عدم درآمد کافی است.

وی افزود: فردی که در یک شهر دور زندگی می کند و درآمد کافی ندارد و یا این که اصلا نمی تواند شغل داشته باشد برای اشتغال خود ناچار است اشتغال ایجاد کند معمولا در شهرهای بزرگ شرایط اشتغال بهتر است. برای این که بتواند استراحت کند جایی را اطراف شهر پیدا می کند و با خانواده در آنجا زندگی می کند. مسئله مهم بیکاری است.

پاسخ محمدباقر قالیباف به سخنان میرسلیم

محمدباقر قالیباف خطاب به میرسلیم درباره موضوع حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی به دلیل فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران های اقتصادی به وجود می آید. یک روش این است که در دراز مدت چاره اندیشی کنیم. اما باید در کوتاه مدت هم چاره اندیشی کنیم. در همه کشورها دولت از آنها حمایت می کنند. بخشی از محرومین و کم درآمدها حاشیه نشین هستند و دولت با یارانه کمک کرده است. اما آنها گله مند هستند که ارزش یارانه 45 هزار تومانی به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است. و آنها گله می کنند چرا یارانه بین همه اقشار مساوی تقسیم می شود.

انتقاد جهانگیری به سخنان میرسلیم

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه حاشیه‌نشینی یک از مهمترین آسیب‌ها است،گفت: در کشور از تهران گرفته تا اصفهان، زاهدان و مشهد و شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند مسئله‌ای که در این خصوص وجود دارد باید به این مردم به صورت جدی توجه کرد نباید به آنها به عنوان افراد غیر ایرانی نگاه کرد.

به گزارش نامه نیوز، وی ادامه داد: باید به آنها توجه شود خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده با برخورد بسیار علمی و دقیق و کارشناسی ما سازماندهی کرده‌ایم یک شورایی درست کردیم به نام شورای بازآ فرینی مناطق سکونتی مردم بافتهای میانه‌ای و حاشیه‌نشینی برای سلامت آنها برنامه‌ریزی دقیقی شد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه همه روستاییان در این دولت بیمه شدند، خاطرنشان کرد: مسئله بهداشت آنها. جوانان آنها که به سن تحصیل می‌رسند از تحصیل محرم می‌شدند در این دولت برای آنها برنامه‌ریزی شده است. کسانی که به سن تحصیل رسیده بودند و با محدودیت روبرو بودند.

در پایان نیز رئیسی به سخنان میرسلیم واکنش نشان داد

رئیسی در این رابطه گفت: در مورد حاشیه‌نشینی مسئله اول آمار است؛ آمار 11 میلیون مربوط به سال 92 است؛ الان آمار شاید تا 16 میلیون نفر بشود گفت آمار دقیق، باید نسبت به حاشیه‌نشینی معلوم شود. نکته دیگر یک بحث علمی و تحقیقی می‌کنیم که حاشیه‌نشینی دلایل آن چیست مثل اینکه روستاها کم آبی اینها علل است.

وی افزود: سخن ما این است که با عزیزانی که در حاشیه شهرها هستندن چه کنیم؟ اولین گام مسئله نوسازی و به‌سازی نسبت به مسکن و خانه آنهاست که حتما باید صورت گیرد نظام شهری باید ماموریت بگیرد و ساماندهی بکنند.

وی گفت: اینها عزیزمان ما هستند که با مشکلاتی مواجه هستند که این زندگی را انتخاب کرده‌اند حتما مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که اینها با آن مواجه هستند به صورت جدی تثبیت مالکیت‌زا مسائل مهمی است که باید صورت بگیرد. ما در حاشیه شهر مشهد از اقدامات اولیه که کردیم بسیاری از حاشیه‌ها می‌گفتند که این خانه مال خودمان هستند یا نه بسیاری این مشکلات را دارن


توضیحات پایانی میرسلیم

وی گفت: من برای چاره‌جویی تاکید می‌کنم بر اقدامات تکمیلی که باید صورت بگیرد. قطعا دولت محترم با بودجه‌های هنگفتی که سالانه در اختیار داشته در طول 4 اسل گذشته اقداماتی را انجام داده است برای رسیدگی به محرومان در مناطق حاشیه‌ای شهرها اما کفایت نمی‌کند و ضرورت دارد به طور جدی قبل از اینکه ما مواجه با فاجعه‌های اجتماعی بشویم به مهار کردن این مشکل بپردازیم.

به گفته میرسلیم اولا برای بازگشت آنهایی که امکان بازگشت‌شان به روستاها و شهرهای کوچک میسر است باید آماده‌سازی صورت بگیرد. این آماده‌سازی به مهفوم آن است که ما قائل به اعمال مدیریت صحیح بر مدیریت ابی کشور بشویم. 350 هزار چاه غیر مجاز یعنی از بین بردن منابع آبی کشور و فرونشست زمین‌ و متاسفانه ضایع کردن امکاناتی که می‌توانست به طور پایدار برای تولیدات کشاورزی کشور باشد.

وی افزود: دوم اینکه امکانات اولیه رفاهی در روستا باید فراهم شود که روستائیان احساس نکنند برای تامین نیازمندی‌های خود ناچارند به شهرهای بیاند. در این زمینه کارهایی انجام شده اما کافی نیست و ناقص است.

میرسلیم گفت: ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم در شهرهای ما جاذبه‌های کاذبی ایجاد شده‌اند تا موجب شده روستائیان مهاجرت کنند به شهرها و این راهی شده است برای مهاجرت به شهرها.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حاشیه مناطق شهری هستند باید دقت کرد که انسان‌های شریفی هستند که به دلایل خاص اجتماعی به حاشیه شهرها پناه آورده‌اند باید از لحاظ آموزش و پرورش بسیار بسیار اهتمام بورزیم که کوچکترین نقصی در آموزش آنها ایجاد نشود. امروز مواجه هشتیم با 10.2 جمعیت کاملا بیسواد در کشور که برازنده جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی تصریح کرد: اینها نشان می‌دهد که ما برای آموزش و پرورش باید اقدامات جدی انجام بدهیم از نظر بهداشت اقدامات کافی نیست. همچنین امکانات اسکان باید برای آنها به شکل مناسب فراهم شود اسکان اولیه که در آنجا وسایل اولیه برای زیست سالم و مناسب فراهم شود هم اینکه طبقه‌ای را به تشویق به مهاجرت به سمت شهرها انجام نشود.

مجموعه این اقدامات باعث می‌شود که بتوانیم از امکانات محیط زیستی استفاده کنیم و برویم.

از امکانات خدادادی باید بهتر استفاده شود برای تولید اشتغال الان در کشورمان مواجه هستیم با مهاجرت‌هایی که موجب شده که بیکاری در برخی از نقاط شهری رشد کند و این باعث گرفتاری‌های ثانوی می‌شود از جمله عدم تشکیل خانواده، ناپایداری وضعیت جوانان و مشکلات امنیتی به دنبال آن.


منبع: نامه نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namehnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نامه نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) واکنش یک روحانی به نقش یک زن در مسلمان شدن مورایس

ژوزه مورایس سرمربی تیم سپاهان اصفهان در دومین فصل حضورش در این باشگاه به دین اسلام و مذهب شیعه مشرف شد. مورایس این موضوع را امشب بعد از برد تیمش در جام حذفی مقابل تیم استقلال ملاثانی اعلام کرد. این موضوع حتی با واکنش اقشار مختلف جامعه هم همراه شده است.

دیگر خبرها

  • (عکس) واکنش یک روحانی به نقش یک زن در مسلمان شدن مورایس
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • انتقاد شدید میرسلیم از سفر رئیسی به پاکستان
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت
  • عصبانیت میرسلیم از دولت /اعطای دکتری افتخاری دانشگاه فرعی به دست معاون دانشگاه به رئیسی چه افتخاری دارد؟