Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نخستين مناظره شش نامزد دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با موضوع اجتماعي بعد از ظهر روز جمعه هشتم ارديبهشت‌ماه ميان مصطفي ميرسليم، اسحاق جهانگيري، محمدباقر قاليباف، مصطفي هاشمي‌طبا، حسن روحاني و ابراهيم رئيسي در حال برگزاري است.

به گزارش ايسنا اين مناظره سه ساعته که در آن کانديداها درباره برنامه‌ها و ديدگاه‌هاي خود در حوزه مسائل اجتماعي به بحث پرداختند به صورت زنده از شبکه يک سيما و راديو ايران در حال پخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفتني است مناظره کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري با موضوع سياسي در تاريخ پانزدهم ارديبهشت‌ و با موضوع اقتصادي در تاريخ 22 ارديبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.
چه برنامه‌اي براي کنترل حاشيه نشيني داريد؟

ميرسليم :به طرح آمايش سرزمين و توزيع متناسب ثروت بازگرديم
از ميان شش کانديداي دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري؛سيد مصطفي ميرسليم به قيد قرعه اولين کانديدايي بود که پشت تريبون قرار گرفت تا به اين سوال که چه برنامه‌اي براي کنترل حاشيه نشيني داريد پاسخ دهد.
به گزارش ايسنا ، سيد مصطفي ميرسليم در پاسخ به اولين سوال مناظره اجتماعي مبني بر«طرح وبرنامه چهار ساله براي مديريت و ساماندهي حاشيه نشيني و جلوگيري از گسترش آن» اظهار کرد: مهمترين سرمايه هر کشوري نيروي انساني آن است. اين نيرو بايد متناسب با ظرفيت هاي زيستي تقسيم بندي شود و براساس آن نيروهاي انساني در امور مختلف کشور مشارکت کنند.
وي ادامه داد: در کشور ما هر استاني متناسب با شرايط زيستي خود استعدادهايي دارد. که اگر به آن توجه شود مي تواند به شکوفايي برسد. عدم توجه به اين موضوع باعث شده که نيروهاي انساني از روستاها به شهرها و از شهرها به کلان شهرها روي بياورند همين امر مشکلات متعدد فرهنگي اجتماعي اقتصادي و امنيتي را ايجاد مي کند.
اين کانديداي رياست جمهوري افزود: چاره اين است که دوباره به طرح آمايش سرزمين و توزيع متناسب ثروت و همچنين به کارگيري صحيح منابع آبي بازگرديم. عدم استفاده صحيح از منابع آبي باعث شده تا بسياري از روستايي هاي ما به دليل بي آبي روي به حاشيه نشيني بياورند.
وي افزود: اين روستايي ها به حاشيه شهرها پناه مي برند و چون در آنجا هم نمي توانند زندگي کنند به کلان شهرها مي روند و چون با شرايط آنجا هم کنار نمي آيند با ايجاد مشکلات و عدم استفاده از بهداشت و درمان و آموزش با ياس و نااميدي به مواد مخدر پناه مي برند.
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه مشکل اصلي حاشيه نشيني به عدم توجه به سياست هاي آمايش سرزميني باز مي گردد اظهار کرد: امروز بايد پاسخ دهيم به چه علت در استان سيستان و بلوچستان و به ويژه در اطراف شهر زابل با پديده مهاجرت گسترده مواجهيم. به شکلي که شهرها و روستاها در حال خالي شدن هستند و اين در حالي است که آنان بايد تربيت کننده نيروي انتظامي ما در مرزها و نگهبان مرزهايمان باشند.
مصطفي مير سليم 4 دقيقه وقت داشت که به تشريح برنامه‌هاي خود در حوزه کنترل حاشيه نشيني بپردازد، در پايان سخنان ميرسليم پنج کانديداي حاضر هر کدام در 2 دقيقه به تحليل نقطه نظرات ميرسليم درحوزه حاشيه نشيني پرداختند.
مصطفي هاشمي طبا پس از سخنان ميرسليم در زمينه آمايش سرزميني اظهار کرد: بايد مشکل آمايش سرزميني ، مسائل روستاييان و کمبود آب و ديگر مسائل زيست محيطي را که در حقيقت ميراثي از گذشتگان است با اولويت بندي پيگيري کنيم که اگر چنين نباشد به اين منجر مي‌شود که مسائل گذشته کمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
وي افزود: واقعا سرزمين ما دچار بحران شديد زيست محيطي است و بايد متوجه باشيم که اگر قرار باشد فقط به مسائل زيست محيطي توجه کنيم مشکلات ديگري را در نظر نگرفته ايم. پس بايد بر اساس اولويت ها عمل کنيم.
حسن روحاني نيز در خصوص صحبتهاي مطرح شده توسط مير سليم، گفت: حاشيه نشيني يکي از معضلات مهم اجتماعي امروز نه تنها در ايران، بلکه در اکثر کشورها يا حتي همه کشورهاست.
وي ادامه داد: در حال حاضر کشوري را پيدا نمي کنيم که مسئله حاشيه نشينين درآن نباشد و معمولا دور کلان شهرها حاشيه نشيني وجود دارد که ريشه آن به عوامل مختلفي همچون مسئله بيکاري و عدم درآمد کافي برمي‌گردد.
اين نامزد انتخاباتي خاطر نشان کرد: فردي که در يک شهر دور يا روستا زندگي مي کند و منابع درآمدي کافي ندارد، نهايتا مجبور است براي اشتغال مهاجرت کند و معمولا در شهرهاي بزرگ شرايط اشتغال بهتر است که در پي آن فرد براي خواب و استراحت جايي را در حاشيه شهر پيدا مي‌کند و پس از آن خانواده و دوستان خود را نيز به آن منطقه مي آورد، بنابراين بيکاري موضوعي است که باعث مي شود فرد به دليل نداشتن شغل مناسب در موطن خود، به شهرهاي بزرگ مهاجرت کند.
محمد باقر قاليباف نيز در خصوص اظهارات ميرسليم در رابطه با مسئله حاشيه نشيني گفت : امروز حدود يازده ميليون نفر حاشيه نشين در حاشيه شهرها وجود دارد که اين به دليل فرصت هاي نابرابر اقتصادي و بحران‌هاي اقتصادي به وجود مي آيد که در کوتاه مدت و بلند مدت بايد برنامه اي براي اين مسئله داشته باشيم.
وي گفت:‌ دولت بايد براي اين مسئله برنامه اي داشته باشد . دولت در گذشته با پرداخت يارانه به اين اقشارکمک کرده است، اما گلايه اي که اينها دارند اين است که يارانه هم‌پاي افزايش تورم افزايش نمي‌يابد و بعد اينکه چرا يارانه بين اقشار به صورت مساوي تقسيم مي‌شود؟ از سويي مردم مي خواهند پرداخت يارانه موجب تورم نشود. از آقاي ميرسليم مي‌خواهم بپرسم که برنامه کوتاه مدت و دراز مدت شما براي حل اين مسئله چيست؟
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در خصوص اظهارات ميرسليم در ارتباط با مسائل حاشيه نشيني خاطر نشان کرد: حاشيه نشيني يکي از مهمترين آسيب هايي است که در تمام کشور ما وجود دارد، بايد به اين افراد توجه کرد. حاشيه نشين ها ايراني هستند و بايد به معضلاتشان رسيدگي شود، مسائلشان بايد ديده شود.
وي ادامه داد: خوشبختانه در دولت يازدهم به اين مسئله توجه و برخوردهاي خوبي براي ساماندهي اين موضوع انجام شد.
جهانگيري تصريح کرد: شوراي بازآفريني مناطق مسکوني موضوع حاشيه نشين ها را هم در بر گرفت. همچنين برنامه هايي براي سلامت آنها در نظر گرفته شد و مراکز بهداشت اطراف محل زندگيشان برپا شد. از سوي ديگر همه آنها بيمه شدند.
وي افزود: جوانان آنها از تحصيل بازمانده بودند، دولت با برنامه هايي شرايط آنها را در نظر گرفت و حتي گروهي ازآنها که معلوليت داشتند را در اين برنامه ها مورد توجه قرار داد.
ابراهيم رئيسي نيز درواکنش به ديدگاه ميرسليم درباره حاشيه نشيني اظهار کرد: در مورد حاشيه نشيني مسئله آمار اهميت دارد. آمار يازده ميليون حاشيه نشين مربوط به سال 92 است شايد امروز به شانزده ميليون نفر رسيده باشد. پس بايد آمار دقيق در اين زمينه مشخص شود.
وي افزود: ما بحث علمي مي‌کنيم که دلايل حاشيه نشيني چيست ؟ ممکن است مسائلي مثل کم آّبادي روستاها از علت هاي آن باشد. اما پرسش ديگر اين است که با عزيزان حاشيه نشين بايد چه کنيم؟ به نظر من اولين گام در اين مسئله نوسازي و بهسازي مسکن آن‌ها است و نظام شهري بايد ماموريت پيدا کند که با سامان دهي مسکن آن ها بپردازد که طبعا با مشکلي مواجه شده اند که زندگي حاشيه نشيني را انتخاب نموده اند .
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: بايد به موضوع آموزش ، بهداشت و تثبيت مالکيت آن نيز توجه شود همانطور که ما در حاشيه شهر خراسان با اين مشکل مواجه بوديم و حاشيه نشينان مي گفتند ما نمي دانيم مسکني که درآن مي نشينيم براي خودمان است يا نه. که اقدام اول ما براي حاشيه نشينان خراسان رضوي همان بود. پس هر چه امکانات در آن مناطق وجود ندارد بايد از طريق دعوت سرمايه گذاران و صنايع به آن مناطق انجام شود تا آن مناطق سامان پيدا کند.
به گزارش ايسنا، مصطفي مير سليم در جمع بندي نقطه نظرات خود در مورد حاشيه نشيني، گفت: در رابطه با اين مسئله اقدامات تکميلي بايد صورت بگيرد؛ چراکه دولت در طول 4 سال گذشته با وجود بودجه‌هاي هنگفت براي رسيدگي به اين موضوع اقدامات کافي انجام نداده است.
وي به راه‌حل هايي براي معضل حاشيه نشيني اشاره کرد و افزود: رسيدگي به افزايش سطح کشاورزي و تامين امکانات اوليه رفاهي از جمله اين راه حل‌هاست. درعين حال ما شاهد بي عدالتي در بسياري از شهرها هستيم و در برخي شهرها جاذبه هاي کاذب ايجاد شده که باعث مهاجرت از روستا به شهرها است.
ميرسليم با تاکيد بر اينکه افرادي که در حاشيه شهرها زندگي مي کنند انسان هاي شريفي هستند، خاطر نشان کرد: از لحاظ تامين امکانات آموزش و پرورش بايد براي اين افراد اهتمام بورزيم اما متاسفانه 10.2 ميليون جمعيت در کشور کاملا بي سواد هستند و بايد براي اموزش و پرورش آنها اقدام جدي شود.
اين نامزد انتخابات ي همچنين گفت: از لحاظ بهداشت و درمان نيز مشکلات فراواني براي اين افراد و جود دارد و بايد سلامت جسمي، رواني و اجتماعي از همه مهمتر سلامت اعتقادي آنها فراهم شود.
ميرسليم با بيان اينکه تشويق به مهاجرت نبايد صورت گيرد تصريح کرد: با تامين امکانات براي کساني که در حاشيه شهرها زندگي مي کنند مي توانيم به وضعيت جوانان و بيکاري اين افراد رسيدگي کنيم .
مرورگر شما از ويدئو پشتيباني نمي‌کند.
فايل آن‌را از اينجا دانلود کنيد: video/webm

چه برنامه و راهکاري براي رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتي داريد؟

رييسي: فاصله طبقاتي زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران نيست
از ميان شش کانديداي دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري، سيد ابراهيم رييسي به قيد قرعه دومين کانديدايي بود که پشت تريبون قرار گرفت تا به اين سوال که چه برنامه و راهکاري براي رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتي داريد؟ پاسخ دهد.
به گزارش ايسنا، سيد ابراهيم رييسي در پاسخ به پرسش مذکور اظهار کرد: عدالت اجتماعي يکي از اهداف مهم جمهوري اسلامي ايران است و فاصله طبقاتي به هيچ عنوان زيبنده نيست. آنچه نگران کننده است اين است که ضريب جيني نشان مي‌دهد در سالهاي هدفمندي يارانه ها اين فاصله طبق مرکز آمار کمتر شده است اما در سال‌هاي اخير بيشتر شده است يعني از 36 درصد به 43 درصد رسيده و افزايش داشته است.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه اين فاصله طبقاتي بايد مورد توجه مسئولان قرار بگيرد، ادامه داد: امروز توجه به طبقات پايين اولويت ماست و راهکار برون رفت ما از مشکلات ايجاب مي کند که افزايش يارانه‌ها را براي طبقات پايين دو يا سه برابر در نظر داشته باشيم و همچنين به توانمند سازي تحت پوشش سازمانهاي حمايتي حتما توجه داشته باشيم و برنامه‌اي داشته باشيم که حداقل يک ميليون نفر از پوشش اين سازمان‌ها توانمند شده و خارج شوند.
رئيسي ادامه داد: ما حتما بايد تسهيلاتي قائل شويم که درآمد طبقات پايين افزايش يابد و اختلاف طبقاتي کاهش يابد و همچنين نسبت به حوزه ماليات هم بايد برنامه داشته باشيم و نسبت به ماليات گرفتن از حشقوق بگيراني با درآمد زير 3 ميليون تومان تجديد نظر کنيم و در عين حال از افرادي که فرار مالياتي دارند و مشهور به يقه سفيدها هستند نيز جلوگيري کنيم چراکه زيبنده نظام ما نيست که از اقشار مختلف ماليات گرفته شوند اما عده‌اي قانون را دور بزند.
وي افزود: اگر گام‌هايي در جهت کاهش فاصله طبقاتي انجام شود زيبنده نظام ماست و قطعا اين اقدامات بايد در خصوص توانمند سازي اقشار ضعيف و فقير جامعه و ايجاد اشتغال براي بيکاران باشد که اگر اين اقدامات را انجام ندهيم شاهد برخي آسيب‌هاي اجتماعي خواهيم بود.
رييسي 4 دقيقه وقت داشت که به تشريح برنامه‌هاي خود در حوزه رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتي بپردازد. در پايان سخنان او پنج کانديداي حاضر هر کدام در 2 دقيقه به تحليل نقطه نظرات رييسي در اين حوزه پرداختند.
ميرسليم در فرصت ارائه نقد و نظرش در ارتباط با صحبت‌هاي رئيسي با طرح چند سوال اظهار کرد: سوال من اين است که آيا اقداماتي که در طول برنامه پنجم توسعه انجام گرفته است، در جهت کاهش مشکلات اجتماعي بوده و به جاي مطلوبي رسيده است يا خير؟
وي ادامه داد: چگونگي روند تبعيض در جامعه را چطور مي بينيد؟ چکار مي‌شود کرد که با چاره جويي تبعيض برداشته شود و بر عدالت اجتماعي بي افزاييم؟
ميرسليم خاطر نشان کرد: شما فکر مي‌کنيد که نوع سبک زندگي ما در حال حاضر به شکل مطلوبي است که بتواند برآورنده نياز ما به عدالت اجتماعي باشد؟ اگر نه، چگونه مي‌شود اين سبک زندگي را در همين جهت تغيير داد؟
حسن روحاني با اشاره به مسئله عدالت اجتماعي، گفت: اين مسئله و کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهميت فراواني دارد و امروز بايد تلاش کنيم تعادلي بين شرق و غرب کشور به وجود آيد.
وي ادامه داد: غرب کشور شرايط بهتري دارد اما شرق کشور به علت کم آبي دچار وضعيت نامناسب تري است که اين موضوع قابل توجه و مربوط به امنيت کشور است که دولت يازدهم در اين راستا توجه ويژه اي به شرق کشور داشته و براي اولين بار گاز به زاهدان رسيد و بندر چابهار نيز توسعه زيادي پيدا کرده است.
اين نامزد انتخاباتي با تاکيد بر رسيدگي اقشار متضعف کشور، تصريح کرد: گفته شده که يارانه اقشار کم درآمد بايد افزايش پيدا کند که لازم است در اين راستا بگويم مستمري اعضاي کميته امداد نسبت به ابتداي دولت يازدهم سه برابر افزايش پيدا کرده. در عين حال براي همه خانواده هايي که دو معلول داشتند خانه ساخته شده و ساخت خانه براي دارندگان يک معلول در خانواده نيز در حال انجام است.
روحاني تاکيد کرد که رانت‌ها بايد از بين رفته و با فساد اجتماعي مبارزه شود.
محمدباقر قاليباف در فرصت نقد و نظرش در ارتباط با صحبت هاي رئيسي اظهار کرد: همانطور که اشاره شد عدالت اجتماعي از اهداف مهم و اصلي نظام و انقلاب ما بوده است. همه ما شاهديم که بحران مشکلات اقتصادي وجود دارد و با اين بحران ها نمي شود عدالت اجتماعي تحقق يابد.
وي ادامه داد: وقتي روز اول در تهران شروع به کار کرديم يکي از اهدافمان کم کردن فاصله شمال به جنوب بوده است زيرا هدف انقلاب هم همين بوده است. با برنامه هايي اين اتفاق افتاد.
قاليباف با بيان اينکه همه مي دانند نابرابري ها چه بحران هايي ايجاد مي کند گفت: واقعيت اين است که امروز شکاف طبقاتي در جامعه بيشتر شده، فرصت هاي اجتماعي نابرابر است و بهره اي که برخي مي برند عده ي خيلي زيادي از مردم از آن محرومند.
وي از رئيسي پرسيد: در حاليکه برنامه پنجم تمام شده و در آستانه برنامه ششم توسعه هستيم به نظر شما چقدر برنامه پنجم توانسته است در اين حوزه موفق باشد؟
جهانگيري نيز با بيان اينکه عدالت اجتماعي يکي از موضوعات مهم انقلاب است، اظهار کرد: عدالت اجتماعي در حوزه هاي مختلفي معنا پيدا مي‌کند. عدالت آموزشي يعني در هر فضايي در سراسر کشور بتوانند از آموزش بهره ببرند. عدالت سياسي يعني اينکه همه بدون برخورد با مشکلي بتوانند در سياست حضور داشته باشند. عدالت قضايي يعني اينکه همه بتوانند در دستگاه قضايي مشکلاتشان را برطرف کنند.
وي ادامه داد: عدالت منطقه اي و جغرافيايي نيز يکي از مهمترين موضوعات عدالت است. همه مردم حاشيه نشين و مرزنشين بايد احساس کنند که عدالت بر آنها حاکم است.
جهانگيري ادامه داد: عدالت توزيعي مبحث ديگري است به اين شکل که برخي از افراد از طريق تماس با برخي مسئولين به سرمايه هاي بزرگي دسترسي پيدا مي‌کنند. اينکه فردي موفق مي‌شود هشت ميليارد دلار از اموال ملت ايران را به جيب بزند در نهايت موجب نااميدي مردم مي‌شود.
وي در خصوص اظهارات رئيسي در خصوص افزايش ضريب جيني گفت: در ارتباط با يارانه‌ها و اين چيزي که در مورد ضريب جيني گفته مي‌شود و مي گويند قدرت خريد برخي دهک ها در سالهاي گذشته کاهش يافته است و اينکه مي گويند ما به سه دهک افزايش بودجه خواهيم داد، اين در نهايت موجب ضعيف شدن اين دهک ها در آينده خواهد شد.
رئيسي در پاسخ به اظهارات ساير کانديداها درباره موضوعاتي که وي در زمينه عدالت اجتماعي مطرح کرد گفت: آنچه ما شاهدش هستيم اين است که برنامه پنجم اجرا شده اما جوانان تحصيل کرده ما بيکار هستند و واحدهاي توليدي و کارخانه هايي نيز تعطيل شده است. ما شاهد مشکلات اقتصادي هستيم که بر کسي پوشيده نيست و زندگي محرومان در برخي از روستاهاي کشور که خودم به آن‌ها سرکشي کرده‌ام با 45 هزار تومان يارانه و مقداري کمک از بهزيستي و کميته امداد مي گذرد. آيا با اين ميزان در آمد مي توان زندگي کرد؟
وي افزود: حتما بايد اين شرايط تغيير کند و تا ما در وضعيت افراد تغييري ايجاد نکنيم فاصله طبقاتي همچنان زياد خواهد بود. ما همچنين بايد نسبت به رانت‌ها که به قول وزير رفاه 50 درصد از مردم نيز از آن استفاده نکرده اند و 50 درصد ديگر وام گرفته اند اما از آن ميان تنها پنج درصد وام هاي کلان گرفته اند هم رسيدگي بکنيم.
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با تاکيد بر اينکه چرا بايد عده اي پول هاي کلان در دستشان باشد و کارگاه هاي توليدي در کشور مشکل نقدينگي داشته باشند؟ اظهار کرد: آنچه در کشور اتفاق افتاده عبارت از فاصله طبقاتي بيشتر است و من فکر نمي کنم هيچ کدام از کانديداهاي انتخاباتي و مردم منکر اين حقيقت باشند اما سوال اين است که چه کنيم تا اين ميزان از فاصله طبقاتي کاهش پيدا کند.
رئيسي ادامه داد: براي پاسخ به اين پرسش دو راه کار وجود دارد. عده‌اي مي‌گويند ما به سرمايه گذاران و افراد خاصي امکانات بدهيم و فقرا را هم به حساب نياوريم تا محرومان از قبل سرمايه داران به نان و نوايي برسند اما ديدگاه ديگر نيز مي‌گويد از سرمايه گذاري‌ها حمايت کنيم و در عين حال فقرا را هم در نظر داشته باشيم و حق آن‌ها را به آنان پرداخت کنيم. بنابراين برنامه ريزي‌هاي ما بايد به شکلي باشد که فاصله طبقاتي کمتر و کمتر شود و اين اتفاق بايد در عمل و در ميدان بيفتد تا جلوي بسياري از رانت خواري‌ها را بگيرد.
توليت آستان قدس رضوي همچنين با تاکيد بر اينکه برنامه ريزي دولت بايد به سمتي برود که فاصله طبقاتي را از وضعيت فعلي خارج کند، اظهار کرد: اين فاصله طبقاتي هيچ سنخيتي با نظام ما ندارد و دولت بايد با دادن تسهيلات به محرومان کارها را پيگيري کند و نيز به اين نکته توجه داشته باشد که ما حق مردم را به آن‌ها مي دهيم نه چيز ديگري.
چه برنامه‌اي براي حل مشکل مسکن خصوصا براي زوج‌هاي جوان داريد؟

هاشمي طبا : دولت خيلي کارهاي زيادي انجام داده است
از ميان شش کانديداي دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري مصطفي هاشمي طبا به قيد قرعه سومين کانديدايي بود که پشت تريبون قرار گرفت تا به اين سوال که مشکل مسکن ناشي از چه مولفه‌هايي است و چه برنامه‌اي براي حل مشکل مسکن خصوصا براي زوج‌هاي جوان داريد پاسخ دهد.
به گزارش ايسنا ، مصطفي هاشمي طبا در پاسخ به سومين سوال مناظره اجتماعي مبني بر اين که مشکل مسکن ناشي از چه مولفه‌هايي است و چه برنامه‌اي براي حل مشکل مسکن خصوصا براي زوج‌هاي جوان داريد، اظهار کرد: حرکت در کشور بايد براي حل علت هايي باشد که باعث بروز مشکلات براي اقشار مختلف جامعه است و همه حرف هايي که زده شده تاکنون اين بوده که دولت آن کار را بکند و يا اين کار را نکند، در حاليکه دولت کارهاي زيادي انجام داده است.
وي ادامه داد: بدون اينکه نتوانيم درآمد ملي را افزايش دهيم امکان حل اين مشکلات وجود ندارد و طبيعتا حل مشکل مسکن نيز از طريق پرداخت وام صورت مي گيرد که در بخشي از شهرک هاي اطراف تهران يا شهرهاي ديگر اين مسکن ها به اين منظور ساخته شده است .
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري خاطر نشان کرد: موضوع اين است که از مسکن مهمتر مسئله کار و اشتغال است.
هاشمي طبا يادآور شد: افراد و به خصوص جوانان با اشتغال مي توانند ساير مسائل و مشکلات را نيز حل کنند و با حجم وامي که در بانکها مصوب شده حداقل در اطراف شهرهاي بزرگ امکان خريداري خانه وجود دارد و اين خانه ها با قيمت حدودا متري 1.5 ميليون تومان وجود دارد و به نظر من اگر مسئله بيکاري حل شود و تحصيلکردگان به کار مبادرت داشته باشند مسئله مسکن نيز قابل حل است، چراکه به هرحال حجم هرچيز در کشور محدود است.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري 4 دقيقه وقت داشت که به تشريح برنامه‌هاي خود در حوزه حل مشکل مسکن بپردازد، در پايان سخنان هاشمي طبا پنج کانديداي حاضر هر کدام در 2 دقيقه به تحليل نقطه نظرات هاشمي طبا پرداختند.
حسن روحاني در فرصت بيان نقطه نظراتش در ارتباط با اظهارات هاشمي طبا با اشاره به وضعيت مسئله مسکن در کشور اظهار کرد: برنامه هاي مختلفي در دولت هاي گذشته براي مسکن انجام شده است ، دولت گذشته نيز سرمايه گذاري اي به عنوان مسکن مهر در اين بخش انجام داده بود.
وي ادامه داد: با تمام مشکلاتي که اين طرح داشت ،دولت يازدهم خود را موظف ديد تا اين طرح را تکميل کند و به زودي اين طرح به اتمام مي‌رسد.
حسن روحاني خاطر نشان کرد: ما بايد به مردم کمک کنيم تا خودشان مسکن خودشان را انتخاب کنند و يا براي تهيه و خريد مسکن مورد نيازشان اقدام کنند . از همين رو وام لازم در اختيار مسکن اولي‌ها قرار مي گيرد.
وي همچنين گفت:‌ مسئله بعدي اين است که در زمينه مسکن بايد به بافت هاي فرسوده هم توجه کنيم. درزماني که بافت هاي مسکوني به خانه هاي نو براي چندين خانوار تبديل مي‌شود اين طرح مي‌تواند تحول خوبي ايجاد کند.
روحاني همچنين گفت:‌برنامه هاي خوبي براي جوان ها به ويژه زوج‌هاي جوان در نظر گرفته شده است، مي دانيد در حال حاضر دو وام ده ميليوني به زوج ها براي تهيه اسباب زندگي ارائه مي‌شود.
محمد باقر قاليباف نيز در خصوص بحث مسکن اظهار کرد: در حوزه مسائل اجتماعي برمي گرديم به اين قضيه که تنها چهار درصد افراد در جامعه ما از همه چيز برخوردارند که در مسکن نيز همين صادق است. ما بيش از سه ميليون مسکن در کشور داريم که خالي است. اينها متعلق به چه کساني است؟ اينها متعلق به همان 4 درصد است که يک ويلا در شمال و يک ويلا در شمال شهر و ... دارند.
وي افزود:‌ برنامه اي بوده است که دولت بافت هاي فرسوده را احيا کند. الان هشت سال از اين قضيه مي گذرد، اما پيشرفت آن تنها هشت درصد است و در شهر تهران نيز شهرداري اقدام به احياي بافت‌هاي فرسوده در حد توان خود کرده است.
وي ادامه داد: ما امروز همچنين نبايد بگذاريم که دوباره وام‌هاي کلان به افراد خاص داده شود. وام‌هاي کلان که در اين مدت پرداخت شده است، بايد مشخص شود که به چه کساني پرداخت شده است. آن هم در حالي که بسياري از زوجين هنوز به دنبال گرفتن وام ازداوج خود هستند.
اسحاق جهانگيري در واکنش به اظهارات هاشمي طبا گفت: يکي از مهمترين نيازهاي جامعه ما و اقتصاد کشور ما موضوع مسکن است، اما با صدور پروانه هاي بي حساب و کتاب در شهرها امروزبا بيش از 250 هزار ميليارد ارزش خانه هاي مسکوني خالي در شهرها مواجه هستيم که ما با بررسي هايي که در اين زمينه انجام داديم ايجاد مسکن اجتماعي را جز اولويت‌هايمان قرار داديم که نيازمند پوشش سازمانهاي حمايتي اجتماعي است.
وي افزود: همچنين مسکن روستايي را هم درنظر گرفتيم که سالانه بايد 200 هزار مسکن روستايي بهسازي شود که طي اين مدت آن مسکن هايي که موفق شده‌اند بهسازي کنند در سوانحي مانند سيل وزلزله خوشبختانه کمتر دچار آسيب شده اند.
کانديدي انتخابات رياست جمهوري بابيان اينکه علاوه بر بانک مسکن براي دادن وام به متقاضيان مسکن به ساير بانکها نيز اين اجازه داده شده است گفت: ما علاوه بر بانک مسکن به بقيه بانکها هم اجازه داديم که به موضوع وام مسکن ورود پيداکنند و همچنين با تشکيل گروه هاي توسعه گري که ايجاد کرده ايم به دنبال بهسازي و بازيابي بافتهاي فرسوده نيز هستيم.
ابراهيم رئيسي با بيان اينکه در ضرورت توانمند سازي مردم براي ايجاد مسکن شکي نيست، اظهار کرد: نکته اول اين است که زوج هاي جوان مسکن مي خواهند. آن‌ها الان مي خواهند ازدواج کنند. حتما بايد در شرايط فعلي مشکل مسکن شان را حل کنيم.
وي ادامه داد: يازده ميليون جوان آماده ازدواج داريم نمي شود دولت آن‌ها را ناديده بگيرد و در اين زمينه کمکاري کند. با تمام مشکلاتي که وجود داشت بالاخره مسکن مهر ا يجاد شده و تا حالا 6 درصد آن پيش رفته است بايد زودتر آن را تکميل و به دست مردم داد.
رئيسي همچنين گفت:‌ بحث ها در مورد بافت فرسوده هم درست است اما اولويت در نظر گرفتن زوج هاي جوان است با ايجاد يک ميليون مسکن در هر سال باز هم در ايجاد مسکن عقب هستيم.
به گزارش ايسنا، مصطفي ميرسليم با اشاره به موضوع مسکن به خصوص مسکن براي جوانان کشور گفت: سرمايه گذاراني هستند که پول خود را براي مسکن هاي تجملي صرف مي‌کنند که اين موضوع بايد حل شود و اين سرمايه گذاري ها در جاي مناسبي انجام گيرد.
وي با طرح اين پرسش که شما مسکن ارزان را چگونه مي بينيد؟ ادامه داد: چرا به قيمت زمين اشاره مي کنيد در حاليکه به جاي قائل بودن به زمين گران دولت بايد زمين را به صورت رايگان به خصوص به جوانان ارائه کند.
مصطفي هاشمي طبا در جمعبندي نقطه نظرات خود در حوزه مسکن اظهارکرد: در همه دغدغه‌هاي کشور و در همه حوزه ها فلش به سمت دولت مي رود، بايد پذيرفت دولت از يک محدوده‌اي بيشتر نمي تواند فراتر برود، نه اين دولت، بلکه دولت‌هاي قبل نيز در گسترش شبکه آب ،‌برق ، گاز و سوخت رساني فعاليت خوبي داشته اند.
وي افزود: اما همه ما با دستاويز قرار دادن کلماتي خود را جزو اپوزيسيون نظام قرار داده‌ايم .بايد بپذيريم مسئله اول حفظ کشور است. ما علي رغم اينکه شهداي زيادي داده‌ايم اما مرزهاي کشور را حفظ کرده‌ايم. در حالي که ما در داخل کشور مشکلات زيادي داريم که متاسفانه باعث خواهد شد در ده سال آينده ده ميليون حاشيه نشين داشته باشيم.
مشکل ازدواج جوانان را ناشي از چه علتي مي‌دانيد و برنامه شما براي قشر جوان چيست؟

حسن روحاني: اولين مشکل عدم وجود اشتغال است
از ميان شش کانديداي دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري، سيد ابراهيم رييسي به قيد قرعه چهارمين کانديدايي بود که پشت تريبون قرار گرفت تا به اين سوال که مشکل ازدواج جوانان را ناشي از چه عللي مي‌دانيد و چه راهکاري براي حل آن در نظر داريد پاسخ دهد.
به گزارش ايسنا، حسن روحاني در پاسخ به اين سوال که «مشکل ازدواج جوانان را ناشي از چه علتي مي‌دانيد و برنامه شما براي قشر جوان چيست؟» اظهار کرد: امروز مشکلاتي در زمينه ازدواج جوانان وجود دارد . اولين مشکل عدم وجود اشتغال است. به طورکلي براي حل اين مشکل و مشکلات شببيه به آن بايد در جامعه اميد به آينده ايجاد شود.
وي ادامه داد: اولين اقدامي که در جامعه بايد ايجاد شود تا مشکلات اجتماعي ما حل شود من جمله مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان، ايجاد اميد نسبت به آينده است.
روحاني با بيان اينکه تا زماني که جامعه نسبت به آينده‌اش نگران باشد و هر مشکلي اين آينده را تحت الشعاع قرار دهد مسلما فضاي خوبي براي جوانان به وجود نمي‌آيد گفت:‌ تا زماني که جامعه نسبت به آينده خود نگران باشد و هر روز يک تهديد و حصر جديدي را شاهد باشيم نشاطي باقي نمي ماند و وقتي هر روز يک محدوديت غير از آنچه که قانون گفته براي جوانان به وجود بيايد مسلما در آينده زندگي آن‌ها تاثير مي گذارد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد اميدواري جامعه را حفظ کنيم، اظهار کرد: ما در طول ده سال 83 تا سال 93 شاهد جمعيت شش ميليون و 600 هزار نفري بوديم که آماده ورود به بازار کار بوده اند اما از ميان آنان تنها 600 هزار نفر شغل پ

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۴۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!

این روز‌ها وارد هر پلتفرمی می‌شوید، امکان ندارد با ویدئوها، استوری‌ها و پست‌هایی درباره "ویژگی‌های ماه تولد افراد" مواجه نشوید. در این میان موجی هم در این خصوص راه افتاده که متولدین این ماه‌ها سَمی و به درد نخورند و به درد دوستی و رابطه و ازدواج نمی‌خورند و متولدین این ماه‌ها عالی و مهربان و اصطلاحا "همه چیز تمام" هستند. گاهی تعداد بازدید از این گونه پست‌ها میلیونی می‌شود و کامنت‌ها و نظرات افراد نیز نشان می‌دهد که به این موضوع علاقه و حتی عمیقا باور دارند.

بعضی از افراد برای انجام هر کاری به طالع‌بینی‌ها مراجعه می‌کنند تا نظر آنها را بدانند. برای انخاب دوست، وارد شدن به رابطه، ازدواج و .... بعضی‌ها تا حدی به تاثیرات ماه تولد بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی اعتقاد دارند که برای بارداری خود طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که فرزندشان در فلان ماه سال متولد نشود یا حتما در فلان ماه سال به دنیا بیاید.

اما آیا تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد مبنای علمی دارد یا خرافه‌ای بیش نیست؟ چرا بسیاری از افراد تحصیلکرده نیز مجذوب این موضوع هستند و آن را مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم خود قرار می‌دهند؟ اگر این موضوع خرافه است، چرا کتاب‌های زیادی به زبان‌های مختلف درباره آن نوشته شده است؛ کتاب‌هایی بسیار پرفروش که طرفداران و هواخواهان زیادی دارند.

ماه تولد و شخصیت‌شناسی با هم ارتباط دارند؟

 در این رابطه با دکتر مریم حجازی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان می‌گوید: هنوز سند، پشتوانه علمی و شواهدی برای تاثیر ماه تولد بر شخصیت افراد وجود ندارد. از این اعتقادات زیاد رایج است؛ مثل این که گفته می‌شود چیدمان خانه ازجمله عناصر خاص یا رنگ‌های خاص روی اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، تاثیر دارد. این گونه موضوعات یک سری طرفدار پر و پا قرص دارد که برایش هزینه زیادی هم می‌کنند. در حالی که ما در روانشناسی دنبال مستنداتی هستیم که بتوان آن را آزمایش کرد و پس از آزمایش بتوان با عنوان متغیر، تاثیرش را دید.

دکتر حجازی می‌گوید: خیلی‌ها در حالی بر تاثیر ماه تولد بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی افراد اصرار دارند که افراد در خانواده‌های مختلف تربیت می‌شوند و رشد می‌کنند؛ تربیت‌ها، امکانات رفاهی و سطح و وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر خانواده با خانواده دیگر فرق می‌کند. اگر ما بتوانیم همه این متغیر‌ها را حذف کنیم و همه در شرایط یکسان تحت تاثیر ماه تولد، ویژگی‌های یکسانی را از خود بروز بدهند، آن وقت می‌توانیم بگوییم فرد تحت تاثیر این متغیر (متغیر تاثیر ماه تولد) هست.

وجود خصوصیات مشترک در افراد متولد یک ماه!

این روانپزشک موضوع را بازتر می‌کند و توضیح می‌دهد: انسان مجموعه‌ای از رفتار‌ها است و یک سری از رفتار‌ها ممکن است در افراد مشترک باشد. مثلا شما می‌توانید در ۵ فرد متولد ماه تیر یا مرداد یا هر ماه دیگری، خصوصیات مشترکی پیدا کنید. چرا؟ چون شما دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید و بالاخره آنها را پیدا می‌کنید.

دکتر حجازی می‌گوید: به نظرم چیزی را که خارج از اراده ما باشد، نباید جدی بگیریم و به آن بها دهیم. تمرکز روی ماه تولد خود و دیگران چه تاثیری دارد جز این که از ما سلب مسئولیت می‌کند یا باعث می‌شود دیگران را قضاوت بد کنیم، یا موجب شود که تصور خیلی از افراد را درباره متولدین یک سری از ماه‌ها خراب کنیم؟

چرا طالع‌بینی برای مردم جذابیت دارد؟

اما چرا افراد زیادی به موضوع طالع‌بینی و تاثیرات ماه تولد علاقه زیادی نشان می‌دهند و حتی با این محک، دیگران را مورد قضاوت قرار می‌دهند، آنها را برای دوستی انتخاب، یا آنها را از دایره دوستان خود حذف می‌کنند؟

دکتر حجازی در این خصوص می‌گوید: ما اگر بخواهیم در یک جمعیت نمونه‌گیری انجام دهیم، در یک جامعه معمولی و نرمال حدود ۵۰ درصد افراد - در معیار‌های مختلف - در سطح متوسط قرار می‌گیرند. از این ۵۰ درصد، بیش از ۲۰ درصد افراد، متوسطِ رو به بالا و بیش از ۲۰ درصد متوسط رو به پایین هستند. درواقع فقط افراد متوسط جامعه هستند که دنبال موضوعاتی می‌روند که جذابیت عمومی یا حالت سرگرمی دارد. وگرنه تعدادشان خیلی هم زیاد نیست.

دروغ و برچسب زنی به متولدین برخی ماه‌ها

این روانپزشک ادامه می‌دهد: نکته مهم بعدی این است که در جامعه ما هیجان و احساس خیلی پررنگ‌تر از تفکر شده است. یعنی مبنای تصمیم‌گیری و عمل خیلی‌ها احساس است. همین و بس؛ و نتیجه این می‌شود که فرد به جای یادگیری مهارت‌های رابطه یا مهارت‌های قبل از ازدواج، برای شناخت شریک عاطفی خود از کتاب‌های طالع‌بینی کمک می‌گیرد و بر اساس آن تصمیم می‌گیرد که با او در رابطه بماند یا نه؟ با او ازدواج بکند یا نه؟ وقتی هم با او به جایی نمی‌رسد یا به اختلاف می‌خورد، ماه تولد او را به سخره می‌گیرد و به طرف مقابل خود برچسب می‌زند و رابطه را با او تمام می‌کند.

دکتر حجازی تاکید دارد که برای داشتن رابطه درست و سالم یا ازدواج موفق، ابتدا باید خودمان مورد مناسب باشیم، معیار‌های ما نباید سطحی و موقت باشد، معیار‌ها باید اصیل و ماندگار باشند. مثلا خیلی‌ها به جای این که ببینند در بحران‌های مالی بعد از ازدواج و اختلافات زناشویی تاب‌آوری دارند یا نه، روی معیار‌های سطحی و دم دستی تمرکز می‌کنند. مثلا می‌رود سرچ می‌کند ببیند آیا طالع فرد متولد آبان و بهمن به هم می‌خورد یا نه. یعنی واقعا ملاک انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان همین اندازه سطحی است؛ و خب طبیعی است که بعد از چند ماه اختلافات زیادی با هم پیدا کنند. بعد از کات کردن رابطه هم به بقیه هم می‌گویند با متولدین فلان ماه وارد رابطه نشوید، چون آنها سمی هستند!

به سلامت روان خود اهمیت دهیم

ممکن است ماه تولد در ویژگی‌های افراد تاثیر داشته باشد و ما نمی‌گوییم میزانش صفر است، اما بسیار کمرنگ است و، چون از اراده و کنترل انسان خارج است، منطقی نیست که آن را در زندگی تبدیل به ملاک و الگو کنیم. این را دکتر حجازی می‌گوید و تاکید می‌کند: درضمن اگر من به عنوان انسان، خودم را موجودی آزاد بدانم، منصفانه نیست که سعادتم را تحت تاثیر چیزی بدانم که خارج از انتخاب من است.

این روانپزشک می‌گوید: یک سری افراد می‌گویند "پس با این اوصاف، مواردی مثل افسردگی پاییزی و زمستانی و سندروم پیش از قاعدگی هم از کنترل ما خارج است. "، اما من می‌گویم اتفاقا شاید بروز آنها در کنترل ما نباشد، اما حل و اصلاح و کنترل آنها در دستان خودمان است. مثلا علائم سندروم پیش از قاعدگی (pms) را می‌توان با تغذیه مناسب و انجام برخی تکنیک‌ها مدیریت کرد.

دکتر حجازی می‌گوید: ما انسان هستیم و باید بدانیم و بپذیریم که محدودیت‌های زیادی داریم. مثلا فقط ۲۴ ساعت زمان داریم و در این ۲۴ ساعت به استراحت هم نیاز داریم. یا مثلا نمی‌توانیم بار ۱۰۰ کیلویی را بلند کنیم. اما یک چیز‌هایی در حیطه کنترل ما است و نمی‌توانیم از خودمان سلب مسئولیت کنیم و هر طور دل‌مان خواست با بقیه رفتار کنیم. ماه تولد در اختیار ما نیست، اما بقیه‌اش که در کنترل ما است. درست است که من به وسطه ماه تولدم یک خلق و خویی دارم. مثلا شدت عصبانیتم بالا است، اما من نمی‌توانم مسئولیت‌پذیر نباشم و بگویم خب این تاثیر ماه تولد من است.

این روانپزشک می‌گوید: گروه‌هایی هستند که تاثیر ماه تولد را تایید می‌کنند، نظریه‌هایی هم وجود دارد، کتاب‌های زیادی هم درباره‌اش نوشته شده، اما این طور نیست که فرد بی‌اختیار باشد. اگر خود را بی‌اختیار بدانیم، برای تامین و ارتقای سلامت روان خود هم اقدامی انجام نمی‌دهیم.

منبع: همشهری آنلاین

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل شدن هستند
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری کاهش یافت | پیرترین پدر و مادرها در اولین فرزندآوری کدام استان زندگی می‌کنند؟