Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - از ميان شش کانديداي دور دوازدهم انتخابات رياست جمهوري،اسحاق جهانگيري به قيد قرعه پنجمين کانديدايي بود که پشت تريبون قرار گرفت تا به اين سوال که برنامه شما براي کاهش بروکراسي و افرايش کارامدي دستگاه‌هاي اجرايي چيست پاسخ دهد.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در پنجمين سوال مطرح شده در مناظره تلوزيوني کانديداها به اين سوال که برنامه شما براي کاهش بروکراسي و افرايش کارامدي دستگاه‌هاي اجرايي چيست، پاسخ داد و گفت: متاسفم که بايد بگويم ما پايش‌هايي را در سطح ملي و استاني انجام داده‌ايم که در آن بيشترين عدم رضايت‌مندي مردم به ترتيب از شهرداري و دستگاه قضايي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار کرد: اساس سرمايه اجتماعي مشارکت مردم است و پيش‌نياز هر توسعه‌اي سرمايه اجتماعي است که اگر کاهش پيدا کند منجر به مساله و آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود، بنابراين آنچه اهميت دارد اين است که نگاه دولت نسبت به مسائل اجتماعي چگونه باشد.
وي افزود: در اين دولت نگاه، فهم و رويکرد دولت نسبت به مسائل اجتماعي از حالت امنيتي، خشن و قضايي به نگاه علمي و اخلاقي تغيير پيدا کرد. ما نبايد با فريب و دروغ با مردم سخن بگوييم و بايد بدانيم که باطل سحر و دروغ شفافيت است.
جهانگيري با اشاره به موضوع عدم رضايتمندي ارباب‌رجوع از وضعيت کارآمدي دستگاه‌هاي اجرايي اظهار کرد: يکي از کارهاي مهمي که ما انجام داده‌ايم پايش‌هاي مهمي بوده که در سطح ملي و استاني انجام شده و متاسفانه بايد بگويم که در اين پايش‌ها بيشترين عدم رضايت‌مندي مردم به ترتيب از شهرداري و دستگاه‌هاي قضايي است.
اين کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري اظهار کرد: شفافيت بايد خيلي جدي وجود داشته باشد و مردم به حقوق خود آگاهي داشته باشند و يکي از اقدامات در زمينه آي‌تي و آي‌سي‌تي که در حال اجرا است اين است که سامانه‌هاي الکترونيکي شکل داده شوند که مهمترين هدف از استقرار دولت الکترونيک اين است که رضايت‌مندي ارباب‌رجوع تامين شده و در خدمات‌رساني‌ها تسهيل داده شود تا نظارت نيز بر تمامي دستگاه‌ها وجود داشته باشد و ديگر مجوزهاي غيرضروري در هيچ دستگاهي داده نشود.
جهانگيري 4 دقيقه وقت داشت که به تشريح برنامه‌هاي خود در حوزه حل مشکل بروکراسي در دستگاه‌هاي اجرايي بپردازد، در پايان سخنان جهانگيري پنج کانديداي حاضر هر کدام در 2 دقيقه به تحليل نقطه نظرات جهانگيري پرداختند.
در ادامه ابراهيم رييسي با بيان اينکه نظام اداري با حقوق مردم سرو کار دارد، اظهار کرد: به عنوان کسي که ده سال در سازمان بازرسي کل کشور مديريت داشتم، يادم است که در آن زمان تمام آسيب هاي اداري کشور را به استحضار مديران و کارشناسان ارشد کشور رسانديم.هنوز هم مي بينيم که همان آسيب‌ها در کشور وجود دارد و از آن رنج مي بريم.
وي با اشاره به دولت الکترونيک ادامه داد: پانزده درصد از کار دولت الکترونيک پيش رفته است اگر آمار من اشتباه است خواهش مي‌کنم که آقاي جهانگيري آن را تصحيح کند. اگر دولت الکترونيک کامل شود به روند شفاف سازي در کشور کمک مي‌کند.
رئيسي همچنين گفت:‌ سيستم اداري کشور ما جز با شفافيت و نقدپذيري درست نمي شود. اگر مناقصه ها و مزايده ها شفاف شود و اطلاعات اداري در اختيار مردم و اصحاب رسانه قرار گيرد بيشترين کمک را به شفاف سازي مي‌کند.
حسن روحاني در خصوص اظهارات جهانگيري گفت: يکي از مسائل بسيار مهم مسئله واگذار کردن امور غيرحاکميتي به مردم است. ما بايد در اداره کشور به مردم اعتماد کنيم و بخش خصوصي ما در اين حوزه فعال شود و سرمايه اجتماعي بين مردم و دولت برقرار شود و دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد داشته باشند.
وي ادامه داد: متاسفانه برخي از رسانه‌ها باعث تضعيف اين سرمايه اجتماعي در جامعه شده اند. يکي از کارهايي که برخي از اين رسانه‌ها انجام مي‌دهند ايجاد فاصله بين مردم و نظام است که باعث از بين بردن اعتماد و سرمايه اجتماعي نظام مي‌شود.
وي گفت:‌مسئله ديگر شفاف شدن اطلاعات در شبکه ملي اطلاعات است که در اين دولت به وجود آمده است که تا به حال دو مرحله آن افتتاح شده و شروع به کار کرده و وزارت خانه و دستگاه هاي خصوصي مي‌توانند به اين سيستم دسترسي داشته باشند و هر وزارت خانه نيز موظف است اطلاعات و برنامه هاي خود را در اين سيستم قرار دهد.
در ادامه محمد باقر قاليباف در واکنش به سخنان اسحاق جهانگيري درباره موضوع کاهش بوروکراسي کشور و افزايش کارآمدي دستگاه‌هاي اجرايي اظهار کرد: شما در حرف‌هايتان به بداخلاقي اشاره کرديد. اي کاش خودتان اين موضوع را رعايت مي‌کرديد. اين موضوع پديده‌اي واقعا عجيب است که شما به عنوان معاون اول دولت نامزد انتخابات شده‌ايد که البته حق شهروندي شماست اما مي‌گوييد با آقاي روحاني رقيب هستيد. در هر حال مردم خودشان قضاوت مي‌کنند که چنين است يا نه. اما اگر هم آمده‌ايد گزارش دهيد صادقانه بگوييد که براي ارائه گزارش آمده‌ايد يا حداقل گزارشتان را درست ارائه دهيد.
وي افزود: صدور پروانه ساخت در جنوب، شمال ، شرق و غرب تهران مجاني است، در همان منطقه 12 که زمينش متعلق به وزارت مسکن است و شما آنجا را ساخته‌ايد ، بريد ببينيد که داريد چه چيزي مي‌سازيد.
قاليباف خطاب به جهانگيري اظهار کرد: من متاسفم که شما به عنوان يک مدير سياسي دستاويز مسائل سياسي شده‌ايد. اگر از اين بحث مي‌شود که بياييم و اختيار مديريت شهري را به مردم بدهيم اين موضوع خوبي است ما چند سال است که شوراياري‌ها را ايجاد کرده‌ايم اما دولت دو ماه پيش به ما گفت که اجازه نداريد هيچ موضوعي را به شوراياري‌ها بسپاريد. اين چه مردمي‌کردني است؟ آنچه که مردم به آن اعتراض دارند و يا شما مي‌گوييد که سرمايه‌هايي وجود ندارد تا کار انجام شود بايد گفت که چطور شما از وام‌هايي که به 4 درصد از افراد خاص داده شده است دفاع مي‌کنيد اما مردم خوب مي‌دانند که وقتي مي‌خواهند وام بگيرند چقدر با مشکلات فراوان در اين راه مواجه مي‌شوند.
در ادامه اين مناظره تلوزيوني اسحاق جهانگيري در پاسخ به اظهارات قاليباف تاکيد کرد: در زمينه مسائل اجتماعي مجددا تاکيد مي‌کنم که بابرخوردهاي گازانبري مشکل فرهنگ و آسيب هاي اجتماعي حل نمي شود. بدتر از آن اين که با کتک زدن دستفروشان و و تشکيل گروه ضربت براي جمع‌آوري دستفروشان نمي‌شود معضل آنان را حل کرد. متاسفانه يک فرهنگي به شهرستان ها القاء مي‌شود که گروه ضربت وظيفه اش اين است که به دست فروش ها سيلي بزند. من آن روزي که آن سيلي را ديديم انگار به صورت خودم سيلي زده اند. بايد با مسائل اجتماعي و نيازهاي مردم برخوردهاي علمي شود.
وي در ادامه در ارتباط با چرايي کانديداتوري اش در انتخابات رياست جمهوري گفت:‌ آقاي قاليباف گفتند چرا کانديدا شدنم، تعجب ام از اين است که چه جايگاهي براي خود غائليد که چنين صحبتي مي‌کنيد؟ حتما سابقه کاري من از شما بيشتر است . بنده از دهستان آغاز کردم ، استاندار بودم ، وزير بودم و معاون اول هستم. حالا تصميم گرفتم کانديداي رياست جمهوري باشم و تصميم گرفتم خودم را در معرض تصميم قرار دهم.
قاليباف در اين ميان گفت که «از اينجا ناراحت هستيم که کسي که خانواده شهيد و مدير است» که پيش از اتمام جمله اش جهانگيري اظهار کرد: من به جاي خودش اگر لازم شد مي گويم که من چقدر ارزشي هستم و ديگراني که ادعاي ارزشي بودن مي‌کنند چه کرده اند.
وي ادامه داد: در دور انتخابات هشتم که بعدش آقاي خاتمي انتخاب شدند هم وزير دفاع اش کانديدا بود ، هم معاونش کانديدا شد. فکر نمي کنم اين کار غيرطبيعي باشد. شما يک جريان اصلاح طلب را از همه حقوق اش محروم کرده ايد ، حالا مي گوييد در مناظره‌ها کانديدا نداشته باشد.
جهانگيري گفت:‌ من به عنوان کانديداي جريان اصلاح طلب آمده ام تا از تمام فرصت ها استفاده کنم. مي خواهم بگويم دولت يازدهم در چه شرايطي تشکيل شد. تمام کساني که مسئول ايجاد آن شرايط بودند امروز با شخص ديگري به صحنه مي آيند. دولت نهم و دهم چه کرد با سرمايه هاي انساني کشور؟ وقتي دولت را تحويل گرفتيم شرايط سياسي کشور بسيار بد بود. آن جريان با آقاي هاشمي رفسنجاني چه کرد؟‌با آقاي ناطق نوري چه کرد؟‌
وي ادامه داد: همه جريان هاي سياسي را خانه نشين کردند. همه را رو در روي هم قرار دادند . فضاي اقتصادي را بهم ريختند. هفتصد ميليارد درآمد کشور را گرفتند ، خرج کردند و حالا ببينيد چه چيزي براي کشور به جاي گذاشتند. ميزان شغل سال 1384 22 ميليون و 600 هزار بود . در سال 91 ميزان شاغلين 22 ميليون و 600 هزار نفر بود. همان رئيس‌جمهور سابق مثل برخي از دوستان مي آمد و مي گفت من دو ساله بيکاري را ريشه کن مي‌کنم انگار حرف مرد يکي است. دوباره مي آمد و مي گفت دو سال ديگر بيکاري را ريشه کن مي‌کنم.
جهانگيري همچنين گفت:‌ريشه کن کردن بيکاري راهکار دارد برنامه مي خواهد. ما در اين دولت نه ميليون به ظرفيت پتروشيمي اضافه کرديم.شغل مگرهمين جوري ايجاد مي‌شود؟‌ايجاد شغل روش دارد. توجه به سياست هاي کلي نظام و اقتصاد مقاومتي از روش هاي ايجاد اشتغال است. در اين چارچوب ما بايد صجبت کنيم. نظام اداري بايد شفافيت داشته باشد. ما بايد دولت الکترونيک ايجاد کنيم.
وي تصريح کرد: شريف ترين انسان ها همانطور که آقاي ميرسليم گفتند کارمندان دولت، کارمندان آموزش و پرورش و کارمندان وزارت بهداشت هستند. در دورترين ومحروم ترين نقاط کشور به مردم سرويس مي‌دهند.حتما ايراداتي وجود دارد که بايد برطرف شود. نکته اين است که هم من ، هم رئيس‌جمهور و هم وزرا اگر مشکلي در کشور ايجاد شود حتي اگر خودمان مسئولش نباشيم عذرخواهي مي‌کنيم.
معاون اول رياست‌جمهوري دولت يازدهم گفت: در تهران علي‌رغم اينکه با مشکلات عديده‌اي در زمينه زيست‌محيطي مواجه بوده‌ايم کارهاي بسياري انجام داده‌ايم همچنين در زمينه مساله درياچه اروميه کار بسيار مهمي انجام گرفت. همچنين در زمينه استاندارد خودروها و بنزين حاصل از پتروشيمي‌ها که به دليل بالا بودن بنزن به طور کامل از چرخه سوخت کشور حذف شد.
وي افزود: براي خودروها همچنين کيفيت استاندارد بسيار بالايي وضع شد. در زمينه ريزگردها نيز که 70 درصد آن منشأ خارجي دارد که در مرز عراق، عربستان و اردن است که ما در گفت‌وگوهاي بين‌المللي پيگير حل اين مساله هستيم. در بحث کارون، هورالعظيم در اين چهار سال فکر مي‌کنم کارهاي مهمي شده است.
جهانگيري خطاب به قاليباف گفت: آقاي قاليباف چطور بعد از 12 سال نتوانسته است مساله تفکيک زباله‌هاي شهري را حل کند. ايشان فقط شهردار سازه است که مي‌بينيد در منطقه 22 تهران چقدر برج‌هاي عظيمي در دوره ايشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته يا پل صدر که با پول آن بسياري از مسائل زيست‌محيطي تهران مي‌توانست از طريق تعويض ناوگان اتوبوس شهري تهران حل شود.
وي با انتقاد از صحبت‌هاي قاليباف در اين مناظره گفت: شما شهردار تهران هستيد نه بيشتر از آن که حتي در حوزه ارگان‌هاي زيرنظر شهرداري نيز موفق عمل نکرده‌ايد اما يک‌جوري حرف مي‌زنيد که انگار مسوول کل عالميد. ما در دانشگاه‌هاي معتبر داخلي درس خوانده‌ايم. ما که در صنعتي شريف و علوم تحقيقات درس خوانده‌ايم آيا ما مديريت 60 سال پيش را داريم؟ آقاي قاليباف با روحيه نظامي نمي‌شود کلانشهري مثل تهران را اداره کرد ، بلکه بايد رويکرد علمي داشته باشيم.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۴۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: باید به ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه پرداخته شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در مراسم تجلیل از پیشکسوتان ورزش باستانی استان یزد با بیان اینکه از کودکی با ورزش باستانی آشنا بودم، اظهار کرد: در آن زمان زورخانه‌ها جایگاه ویژه‌ای داشت و علما، بازاریان متدین و افراد معتقد در این فضا حضور می یافتند و فضا به قدری معنوی و روحانی بود که مردم خود را مکلف به احترام به این مکان می‌دانستند.

وی با اشاره به اینکه سر در ورودی زورخانه ها و سر در حجره طلاب کوتاه گرفته می‌شد تا کسی که می‌خواست وارد شود، متواضعانه وارد شود، افزود: این معماری نشانگر این است که انسان در مرکز علم و ورزش باید اخلاق‌مدار و دارای تواضع و خشوع باشد.

آیت‌الله ناصری ادامه داد: تواضع در برابر خداود متعال، ادب، گذشت، جوانمردی و … از جمله خصلت‌هایی بود که در ورزش زورخانه‌ای وجود داشت و جای خرسندی است که این روحیات هنوز هم در زورخانه‌ها مورد توجه است.

نماینده ولی فقیه در استان یزد تاکید کرد: دل سپردن به ائمه اطهار (ع)، معنویتی است که در زورخانه‌ها به شکل پررنگی وجود دارد و این روحیه قابل تقدیر، هر روز در ورزش زورخانه‌ای در حال تقویت است.

وی ادامه داد: گذشت و جوانمردی که در اثر ورزش باستانی در انسان به وجود می‌آید، ایستادگی در مقابل فساد را افزایش می‌دهد و افرادی غیرتمند در این ورزش تربیت می‌شوند.

آیت‌الله ناصری عنوان کرد: فرهنگ دینی، غیرت، جوانمردی و ایثار ورزشکاران باستانی مثال زدنی و قابل تقدیر است و داستان‌ها و حکایات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این افراد در مبارزات انقلاب نیز از پیشتازان مبارزات بودند، تصریح کرد: ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی‌رود و خدمتگزاری به مردم نیز شاخصه اصلی آن‌هاست.

آیت الله ناصری تاکید کرد: اگر این روحیات به محله های ما بیاید و مجدداً در برخی محلات احیا شود، شاهد اتفاقات خوبی در محلات و در میان مردم خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان یزد خطاب به ورزشکاران عنوان کرد: روحیات و درس‌های خود را به نسل جوان انتقال دهید و در نظر داشته باشید که هر کدام از شما می‌تواند معلمی برای یک نوجوان باشد و روحیه غیرت، دین مداری و … را در نوجوانان تقویت کنید.

در این مراسم از پیشکسوتان و ورزشکاران موفق در زمینه ورزش باستانی تجلیل شد.

کد خبر 749179

دیگر خبرها

  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد
  • ایجاد استان تهران شرقی و غربی به منظور اداره بهتر انجام می شود
  • نماز خواندن مرد غزه‌ ای زیر آوار ساختمان
  • خدمتگزاری به مردم سرلوحه اقدامات بانک توسعه تعاون است
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • پایتخت تقسیم می شود؟