Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-02@14:04:19 GMT

الزام قانون برای اشتغال‌زایی ۱.۲ میلیونی در سال

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۵۲۶۳

الزام قانون برای اشتغال‌زایی ۱.۲ میلیونی در سال

اقتصاد>تجاری - مالی - براساس قانون برنامه ششم توسعه، نرخ بیکاری تا سال ‌۱۴۰۰ باید به ۸.۶ درصد برسد.

اين در حالي است كه در سال گذشته بيش از يك‌ميليون و 90هزار نفر متقاضي جديد وارد بازار كار شده‌اند كه با فرض تداوم اين روند، تحقق نرخ بيكاري 8.6درصدي در سال‌1400جز با اشتغال‌زايي سالانه حدود يك ميليون و 200هزار شغل، امكان‌پذير نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق مصوبه كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم توسعه، نرخ بيكاري براي سال‌هاي ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ به‌گونه‌اي هدفگذاري شده است كه با احتساب نرخ بيكاري تخميني 12.6درصدي براي سال پايه (سال‌۹۵)، اين نرخ در سال 1400تك‌رقمي شود و به 8.6درصد برسد.

در اين شرايط، سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه براي تحقق اين هدف و كاهش مستمر نرخ بيكاري تا پايان برنامه ششم توسعه، سالانه چه تعداد شغل بايد ايجاد شود.

روند صعودي افزايش جمعيت فعال

مسئله مهمي كه در شرايط فعلي، بازار كار با آن روبه‌روست و گزارش‌هاي مركز آمار نيز آن را تأييد مي‌كند، افزايش ورودي نيروي كار به بازار است كه هم براساس آمار و هم طبق اظهارنظر مردان اقتصادي دولت يازدهم از حوالي پاييز‌93 بروز كرده و در سال‌هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت.

مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور مي‌گويد: در نيمه دوم دهه‌۸۰ كه متولدين پرشمار دهه۱۳۶۰ به سن كار ‌رسيدند، شغلي درخور اين شوك جمعيتي ايجاد نشده و اين موج جمعيتي به ناچار به جمعيت غيرفعال كشور پيوسته است؛ به‌طوري‌كه جمعيت غيرفعال كشور در فاصله سال‌هاي ۸۴ تا ۹۳، افزايش 7.2ميليوني را تجربه كرد اما از پاييز سال ۹۳ به‌دنبال اميد به بهبود وضعيت كلان اقتصادي كشور، روند ورود نيروي كار به بازار افزايش يافت و به حدود متوسط يك‌ميليون نفر در سال رسيد.

بررسي گزارش‌هاي مركز آمار ايران از وضعيت بازار كار نيز نشان مي‌دهد كه در سال‌94حدود 900هزار نفر به جمعيت فعال كشور اضافه شده و اين ميزان در يك روند صعودي، به يك ميليون و 90هزار و 273نفر در سال 95رسيده است. بنابراين گزارش با فرض توقف روند صعودي افزوده شدن به تعداد جمعيت فعال كشور، بازار كار سالانه بيش از يك‌ميليون و 90هزار متقاضي تازه‌وارد دارد و براي مهار نرخ بيكاري بايد سالانه در همين حدود، شغل جديد ايجاد شود.

اين در حالي است كه براساس هدفگذاري انجام شده در قانون ششم توسعه، نرخ بيكاري در پايان سال 96بايد از 12.6درصد در پايان سال 95به 12درصد در پايان سال‌96 كاهش يابد. البته نكته مثبتي كه براي سال اول اجراي برنامه وجود دارد اين است كه نرخ بيكاري سال 95 از نرخ تخميني سال پايه در قانون برنامه حدود 0.2درصد پايين‌تر است و دولت در سال پيش رو فقط بايد 0.4درصد از نرخ بيكاري بكاهد.

در اين شرايط چنانچه جمعيت فعال در سال‌96 با افزايش حدود يك ميليون و 90هزار نفري به حوالي 26ميليون و 882هزار نفر برسد، دولت آينده مي‌تواند با اشتغال‌زايي به اندازه ورودي بازار كار، هدفگذاري نرخ بيكاري 12درصدي در سال‌96 را محقق كند چراكه در اين حالت با وجود افزايش جمعيت فعال، تعداد بيكاران ثابت مي‌ماند و براساس فرمول (100 جمعيت فعال/ تعداد بيكاران= نرخ بيكاري) نرخ بيكاري به حوالي 12درصد خواهد رسيد.

نرخ بيكاري با اشتغال‌زايي4.8ميليوني به 8.6درصد مي‌رسد

ادامه روند اشتغال‌زايي به اندازه ورودي‌هاي جديد به بازار كار، باعث مي‌شود در طول سال‌هاي اجراي برنامه ششم توسعه و در چشم‌انداز 1400 كه جمعيت فعال كشور به حدود 31ميليون و 250هزار نفر مي‌رسد، رقم جمعيت بيكاران، همان رقم فعلي، يعني 3ميليون و 200هزار نفر باقي بماند اما نرخ بيكاري به 10.25درصد برسد.

اين در حالي است كه براي رسيدن نرخ بيكاري به 8.6درصد مدنظر برنامه ششم توسعه، تعداد بيكاران در سال 1400بايد حدود 515هزار نفر كاهش يافته و به 2ميليون و 685هزار نفر برسد كه با اين حساب، دولت بايد در طول برنامه ششم توسعه علاوه بر اشتغال‌زايي يك ميليون و 90هزار نفري در هر سال، سالانه بيش از 100هزار شغل نيز براي كاهش تعداد بيكاران ايجاد كند كه براين اساس مجموع اشتغال‌زايي در اين سال‌ها بايد به يك ميليون و 190تا يك ميليون و 200هزار نفر برسد.

ديروز علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران با اشاره به باز‌شدن پنجره جمعيتي و ورود همراه با تأخير نيروي كار به بازار، اظهار كرد: امروزه براي پاسخگويي به نياز جامعه بايد يك ميليون و 200هزار شغل ايجاد شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۵۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد

ایسنا/مازندران رئیس اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی نوشهر با اشاره به ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال در سامانه رصد گفت: این عدد ۱۳۹ درصد ثبت اشتغال را نشان می‌دهد همچنین ۱۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شد.

«آدینه عمویی»، ۱۲ اردیبهشت در نشست خبری با خبرنگاران عضو انجمن روزنامه‌نگاران غرب مازندران در چالوس با بیان اینکه شهرستان نوشهر در ارزیابی عملکرد اداره کل رتبه نخست را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد، افزود: درحوزه های مختلف روابط کار و بیمه سال قبل ۶۱۸ مورد دادخواست واصله در هیأت‌های رسیدگی تشخیص و حل اختلاف مطرح شد که از این تعداد ۳۰  درصد آرای سازشی صادر شد و از مجموع رای‌ها نیز پنج درصد در دیوان عدالت نقض و بازگشت داده شد.

وی از موارد مهم را بیمه بیکاری کارگران دانست و گفت: ۳۱۴ مورد مقرری بگیر بیمه بیکاری, ۲۳ نفر اشتغال مجدد در واحدهای کاری،۵۴ مورد کشف اشتغال پنهان،۴۷ مورد معرفی به مرکز فنی حرفه‌ای و ۱۷۰ نفر هم پایان مقرری بگیر بیمه بیکاری در شهرستان داشتیم.

وی به ۸۵۵ مورد بازرسی ادواری،موردی و حوادث ناشی از کار را در این شهرستان اشاره کرد و افزود: بازدید از کارگاه‌های پرخطر در سازمان و تهیه گزارش از اتباع خارجی منجر به شناسایی ۸۷ مورد و یک میلیارد و ۵۵۴ میلیون تومان جریمه شد.

رئیس اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی نوشهر به ثبت دوهزار و ۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال در سامانه رصد اشاره کرد و گفت: این عدد  ۱۳درصد ثبت اشتغال را نشان می‌دهد همچنین ۱۰۰ میلیارد تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شد.

عمویی با اشاره به افتتاح دو دفتر مشاوره شغلی و کاریابی جدید در این شهرستان, مجموع دفاتر کاریابی را چهار مورد عنوان کرد و ادامه داد: در این شهرستان سه دفتر کارفرمایی نیز فعال است.

وی نرخ بیکاری در این شهرستان هشت درصد اعلام کرد و متذکر شد: در سال گذشته پنج مورد تشکیل شرکت تعاونی داشتیم و مقدمات شرکت تعاونی توسعه عمران در دست اقدام است.

رئیس اداره کار، تعاون و تعاون اجتماعی خاطر نشان کرد: از مجموع ۶۰۰ شرکت تعاونی این شهرستان تنها ۱۸۶ شرکت تعاونی فعال است و مابقی راکد و نیمه راکد است.

عمویی بیان کرد: اولویت ما این است که شرکت تعاونی‌های توسعه روستایی خدمات ویژه ارائه دهند که سال گذشته یک مورد ثبت شده بود.

وی با بیان اینکه حداقل ۲۰نفر از افراد سرپرست خانواده می‌توانند عضو این شرکت تعاونی شوند، عنوان کرد: اگر شرکت تعاونی روستایی طرحی داشته باشد بصورت بلاعوض و تسهیلات چهار درصدی  پرداخت می‌شود.

این مسئول کمبود شدید نیرو را در این اداره یکی از مهم‌ترین مشکلات برشمرد و گفت: طبق چارت سازمانی ۱۳ نفر نیرو باید باشد اما با توجه به بازنشستگی و انتقال برخی همکاران، در حال حاضر تنها هفت نیرو داریم که کار ما را سخت کرده است.

عمویی نمونه این کمبود نیرو را در بازرسی‌ها اعلام کرد و یادآور شد: در این اداره باید سه نفر در بخش بازرسی باشند اما تنها یک نفر هست که کار را سخت کرده است.

وی در ادامه به طرح کالا برگ اشاره کرد و گفت: طرح سه ماهه فجرانه در ابتدا تنها در فروشگاه‌های بزرگ قابل دریافت بود اما بعد به ۱۰۰ فروشگاه افزایش یافت که ۲۲۰ هزار تومان به ازای خرید به صورت کالا به واجدین شرایط داده شد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به طرح جدید «یسنا» اشاره کرد و متذکر شد: این طرح مربوط به مادران فرزندان زیر ۲سال است که در دهک‌های یک تا سه تا ۶۰۰ هزار تومان می‌توانند پوشک و اغذیه دریافت کنند.

انتهای پیام

                                                                                   

دیگر خبرها

  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • محرومیت‌زدایی امیدبخش بسیج سازندگی در کردستان + فیلم
  • از دریافتی یک میلیونی تا مشکل اشتغال ملی‌پوش پارادوومیدانی خوزستانی
  • از دریافتی یک میلیونی تا مشکل اشتغالِ ملی‌پوش پارادو و میدانی خوزستانی
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • مینی پالایشگاه دهدشت اشتغال زایی مستقیم ۳٠٠ نفر را محقق می کند