Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون کاهش ۱۵۰ میلیون دلاری صادرات ایران به آفریقا، افزایش قیمت نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک، طلا در حال ثبت بدترین عملکرد در 7 هفته اخیر، تاثیر انتخابات بر بازار طلا و ارز و سبقت ایران از ۱۷۱ کشور جهان در رشد واردات را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




کاهش ۱۵۰ میلیون دلاری صادرات ایران به آفریقا
مدیر کل دفتر بازرگانی کشورهای عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش حجم صادرات ایران به قاره آفریقا در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ خبر داد. فرزاد پیلتن در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۴ حدود ۸۵۰ میلیون دلار کالا و خدمات به کشورهای آفریقایی صادر شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ صادرات ایران به قاره آفریقا به رقمی معادل ۷۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۴ با کاهش حدود ۱۵۰ میلیون دلاری همراه بود. وی در مورد کاهش صادرات ایران به قاره آفریقا خاطر نشان کرد: دلیل اصلی کاهش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی، کاهش شدید صادرات به مصر است که این مساله در دست بررسی است و باید ببینید که این کشور محصولات مورد نیاز خود را که تا پیش از این از سوی ایران تامین می‌شد از کشور دیگری وارد می‌کند یا این‌که ما محصولات خودمان را به کشورهای دیگری غیر از مصر می‌فرستیم.
فضای کسب و کار ۳ سال بدون تغییر
مرکز پژوهش های مجلس گزارش «سهولت انجام کسب و کار» بانک جهانی که برای سال ۲۰۱۷ منتشر شده را اعلام کرد. در جدیدترین گزارش سهولت انجام کسب و کار رتبه ایران سه رتبه تنزل یافته به طوری که از ۱۱۷ به ۱۲۰ در بین ۱۹۰ کشور دنیا رسید که بر این اساس در واقع وضعیت واقعی کسب و کار ایران طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۷ تفاوت محسوسی با سال ۲۰۱۶ نداشته است. بر اساس این گزارش در نهایت می توان نتیجه گرفت از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ جایگاه ایران ۳۲ رتبه بهبود یافته که به دلیل اصلاح اطلاعات توسط بانک جهانی بوده است. علاوه بر این ۳۲ رتبه بهبود، رتبه واقعی ایران به دلایلی طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سه رتبه بهتر و درسال ۲۰۱۷ نیز سه رتبه تنزل داشته است. براساس نتایج مرکز پژوهش های مجلس می توان ادعا کرد وضعیت نماگرهای ایران درگزارش کسب و کار بانک جهانی طی سه سال منتهی به سال ۲۰۱۷ به طور واقعی تفاوت چندانی نکرده و کسب و کار درایران سهل تر نشده است. البته گزارش های پایش محیط کسب و کار که توسط تشکل های اقتصادی سراسر کشور به طور رسمی از سال ۸۹ به بعد اعلام می شود نیز نتایج گزارش بانک جهانی را تایید می کنند. وضعیت ایران در گزارش های انجام کسب و کار طی سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و همچنین داده های بازنگری شده براساس گزارش ۲۰۱۷ بانک جهانی در جدول زیر قابل مشاهده است. به نقل از مهر.
.slide_vertical_padding{ padding:30px 0 10px; }

افزایش قیمت نفت با امیدواری به تمدید قرارداد اوپک
روز جمعه با افزایش امید ها برای تمدید قرارداد کاهش تولید میان تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک، قیمت نفت افزایش یافت، اما همچنان ادامه ی تردید هایی که در توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا وجود دارد، موجب شده است تا این افزایش قیمت نتواند جبرانی برای کاهش این هفته باشد. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۴۲ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۸۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۴۰ دلار صورت گرفت.
طلا در حال ثبت بدترین عملکرد در 7 هفته اخیر است
قیمت هر اونس طلا روز جمعه به 1264 دلار رسیده است که نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشته است. قیمت طلا در هفته جاری تاکنون بیش از 1.6 درصد کاهش داشته که این میزان کاهش از هفته منتهی به 10 مارس بی سابقه بوده است. البته قیمت طلا در ماه آوریل تاکنون با رشد 1.2 درصدی روبرو شده است. این گزارش افزود: شاخص ارزش دلار آمریکا نیز در بازارهای بین المللی با رشد 0.2 درصدی روبرو شده و به 99.23 واحد رسیده است. به نقل از سایت طلا، شاخص سهام در بازارهای آسیایی نیز امروز جمعه با افزایش همراه شده است. نشست بانک مرکزی اروپا نیز روز گذشته برگزار شد و مقام های این بانک تصمیم گرفتند تا سیاست های پولی و نرخ بهره را تغییر ندهند. این مساله موجب شد تا ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با کاهش روبرو شود.
انتخابات چه تاثیری بر بازار طلا و ارز دارد؟
رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره بازار داخلی طلا و سکه گفت: در بازار داخلی در حالی که روند قیمت ها در سه هفته قبل به همین دلایل رو به افزایش بود و قیمت سکه تا یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان هم افزایش یافته بود اما به تدریج قیمت ها رو به کاهش رفت و به کمتر از یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان هم رسید اما در چند روز اخیر قیمت ارز تا حدودی افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت باعث شد روند نزولی قیمت طلا و سکه متوقف شود. کشتی آرای در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: با این وجود قیمت های هفته گذشته نسبت به قیمت های سه هفته قبل افزایش نیافته است و می توان گفت قیمت ها در هفته ای که گذشت در شرایط ثبات قرار داشت و نوسان زیادی پیدا نکرد. وی با اشاره به دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار طلا و سکه در هفته گذشته گفت: از سوی دیگر به دلیل مصادف شدن با ایام رجب و شعبان مقداری تقاضا در بازار افزایش یافته است و مناسبت های مذهبی در ۱۵ روز آینده می تواند تقاضای بیشتری را در بازار ایجاد کند و بعد از آن که ماه رمضان فرا می رسد قیمت ها به سمت کاهش خواهد رفت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر همچنین درباره تاثیر ایام انتخابات ریاست جمهوری بر بازار طلا و سکه تصریح کرد: به هیچ عنوان انتخابات به طور مستقیم در بازار تاثیری ندارد اما به طورغیرمستقیم می تواند روی قیمت ارز تاثیر گذاشته باشد و وقتی قیمت ارز تحت تاثیر قرار بگیرد به طور غیر مستقیم بر قیمت طلا و سکه اثر خواهد گذاشت.
سبقت ایران از ۱۷۱ کشور جهان در رشد واردات
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول نشان می دهد واردات ایران در سال 2016 برابر با 1395 رشد قابل توجه 22 درصدی داشته است و این کشور از نظر میزان رشد واردات در میان 175 کشور جهان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و در کنار کشورهای کوچک آفریقایی همچون گینه استوایی و اتیوپی قرار گرفته است. گینه استوایی با رشد 38.6 درصدی واردات در سال 2016 رتبه نخست جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است. بورکینافاسو با رشد 25.3 درصدی و گرجستان با رشد 22.6 درصدی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند. پس از ایران که در رتبه چهارم جای گرفته است کشور آفریقایی اتیوپی قرار دارد. رشد واردات این کشور در سال 2016 برابر با 21.8 درصد بوده است. بر اساس این گزارش 29 کشور با رشد منفی واردات در سال 2016 مواجه شده اند. ونزوئلا با رشد منفی 41 درصدی واردات، در انتهای رده بندی جهانی قرار گرفته است. به گزارش تسنیم، میزان رشد واردات برخی کشورهای دیگر در این سال عبارت است از: فیلیپین 19.9 درصد، مراکش 13.2 درصد، مصر 11 درصد، پاکستان 8.7 درصد، اوکراین 7 درصد، قطر 6.8 درصد، امارات 6.2 درصد، بلژیک 12 درصد، چین 4.8 درصد، ترکیه 4.4 درصد، آلمان 3.7 درصد، انگلیس 2.8 درصد و آمریکا 1.1 درصد. میزان رشد واردات ایران در 4 ساله دولت یازدهم به ترتیب منفی 7.2 درصد، 14.4 درصد، منفی 8.3 درصد و 22 درصد بوده است. این ارقام برای 4 ساله دولت دهم به ترتیب 4.8 درصد، منفی 0.7 درصد، منفی 8.7 درصد و منفی 13.5 درصد بوده است.
خرید و فروش خودرو همچنان در رکود است
بازار خودرو ایران هفته گذشته را نیز با رکود پشت‌سر گذاشت تا مشخص شود مشتریان همچنان میل چندانی به خرید و فروش ندارند و فعلا قرار بر بازگشت رونق به نمایشگاه‌های خودرو کشور نیست. از ابتدای امسال و به رسم هر سال، خرید و فروش خودرو (چه داخلی‌ها و چه خارجی‌ها) به رکودی سنگین فرو رفت و آن طور که فعالان بازار می‌گویند، فعلا خبری از رونق در بازار نیست.جدا از اینکه رکود فصلی در هفته‌ها و حتی ماه‌های ابتدایی سال طبیعی بوده و مورد عجیبی به‌شمار نمی‌رود، امسال در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به نوبه خود بر رکود بازار اثر گذاشته است. البته بدون شک اثر انتخابات دلیل اصلی این رکود سنگین نبوده و ریشه آن در رسم هر سال بازار (کاهش خرید و فروش در هفته‌ها و ماه‌های ابتدایی سال) نهفته است. مساله دیگر اینجاست که حدود یک ماه دیگر ماه رمضان نیز آغاز خواهد شد و این موضوع نیز اثر رکودی خود را بر بازار خواهد گذاشت. به گزارش دنیای اقتصاد، با این حساب، انتظار نمی‌رود بازار خودرو تا اوایل تابستان که مشتریان معمولا در آن مقطع روی خوش به بازار نشان می‌دهند، از رکود خارج شده و رنگ رونق را به خود ببیند. اما شرایط رکودی بازار در حالی است که گفته می‌شود خودروسازان داخلی هنوز درخواستی مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت ارائه نداده‌اند، هرچند با اعمال مجوزهای قبلی، عملا قیمت محصولات خود را در سال جدید بالا بردند.با توجه به رکود بازار، شاید خودروسازان به این زودی‌ها درخواست افزایش قیمت به شورای رقابت ندهند، چه آنکه بالا رفتن قیمت‌ها می‌تواند بر فروش‌شان اثر منفی بگذارد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۵۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، افزایش مستمر قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد را تورم می‌گویند که وجود تورم بالا، بی‌ثبات و ماندگار در هر اقتصادی مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند، از جمله آن می‌توان به کاهش قدرت خرید و رفاه خانوارها، کاهش ارزش پول ملی، افزایش نااطمینانی به آینده و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد. تورم در ایران دلایل مختلفی دارد از نوسانات ارزی تا نقدینگی اما یکی از عوامل کمتر مورد توجه مسئله انتظارات تورمی است.
 
 انتظارات تورمی یعنی پیش‌بینی از میزان تورم در آینده که منجر به تصمیم گیری در حوزه های مثل قیمت گذاری، ‌ خرید و فروش و ... می‌شود. انتظارات تورمی تحت تاثیر اخبار و رویدادها تغییر می کند، خوش بینی به آینده میتواند منجر به کاهش تورم شود و بدبینی نسبت به آینده بر آتش انتظارات تورمی می‌دمد. بنابراین برای هر سیاست گذاری شناخت این انتظارات تورمی و عوامل موثر بر آن اهمیت دارد.
 
عوامل موثر بر قیمت ارز از نظر مردم

در این راستا اخیرا مرکز افکار سنجی سرمایه گزارشی از نتایج نظرسنجی از مردم در زمینه انتظارات تورمی منتشر کرده است. این مرکز نظرسنجی با جامعه نمونه ۱۰۵۹ نفر از شهروندان سراسر کشور در فروردین ۱۴۰۳ انجام داده است. طبق این گزارش ۲۳/۸ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که جنگ با اسرائیل بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت ارز در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۱ درصد عنوان کردند که انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بر افزایش قیمت ارز اثرگذار است. همچنین ۱۹/۲ درصد درگیری سیاسی قوا را موثر دانسته، ۱۸/۴ درصد گفته‌اند افزایش قیمت بنزین و سوخت، ۱۶/۱ درصد حذف ارز ترجیحی و ۱/۵ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت ارز موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر قیمت مسکن

در بخش دیگری از این گزارش به پاسخ و نتیجه پرسش دیگری از مردم مبنی بر اینکه کدام یک از عوامل بیشترین تأثیر را بر افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ می‌گذارند، پرداخته شده است.
 
طبق بررسی‌های انجام شده ۲۱/۳ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که افزایش قیمت بنزین و سوخت بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۱۹/۹ درصد عنوان کردند که حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت مسکن اثرگذار است، ۱۹/۴ درصد درگیری سیاسی قوا را موثر دانسته، ۱۸/۵ درصد گفته‌اند جنگ با اسرائیل، ۱۷/۹ درصد انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و ۳ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت مسکن موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر افزایش طلا و سکه

۲۴/۱ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که جنگ با اسرائیل بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت طلا و سکه در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۱/۵ درصد عنوان کردند که انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا بر افزایش قیمت طلا و سکه اثرگذار است. همچنین آنها ۱۸/۶ درصد حذف ارز ترجیحی را موثر دانسته و ۱۷/۲ درصد گفته‌اند افزایش قیمت بنزین و سوخت، ۱۶/۶ درصد درگیری سیاسی قوا و ۲ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت طلا و سکه موثر ندانسته‌اند.

عوامل موثر بر قیمت خودرو

علاوه موارد گفته شده موضوع خودرو و پیش بینی از عواملی که می‌تواند در سال جاری بر افزایش قیمت آن تأثیر بیشتری داشته باشد هم در این گزارش اشاره شده است که طبق نظرسنجی انجام شده ۲۲/۱ درصد از شهروندان با بیشترین میزان معتقدند که افزایش قیمت بنزین و سوخت بیشترین تاثیر را بر افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ خواهد داشت، ۲۰/۸ درصد عنوان کردند که حذف ارز ترجیحی بر افزایش قیمت خودرو اثرگذار است، ۱۸/۴ درصد انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را موثر دانسته، ۱۸/۳ درصد گفته‌اند جنگ با اسرائیل، ۱۷/۸ درصد درگیری سیاسی قوا و ۲/۶ درصد هیچ کدام از این موارد را در افزایش قیمت خودرو موثر ندانسته‌اند.

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت +جدول
  • قیمت خودرو امروز ۸ اردیبهشت + جدول
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • ۶۳.۵ درصد افزایش قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفند در یک سال