Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@14:42:37 GMT

رکود معاملات مسکن در‌ ماه نخست سال

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۵۳۵۵

رکود معاملات مسکن در‌ ماه نخست سال

اقتصاد>مسکن - بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال۱۳۹۶ را منتشر کرد.

طبق اين گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در فروردين‌ماه امسال به 5 هزار و 384دستگاه رسيد كه نسبت به‌ماه مشابه پارسال 8.5درصد كاهش داشته است. همچنين تعداد معاملات در اين‌ماه نسبت به فروردين سال گذشته كاهش 56درصدي را نشان مي‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين آمار نشان‌دهنده تداوم ركود در‌ماه ابتدايي سال96 است.

براساس اين گزارش، متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده در فروردين‌ماه امسال در بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران، 4ميليون و 370هزار تومان بود كه نسبت به اسفند95 كاهش 4.3درصدي را نشان مي‌دهد. با وجود اين قيمت يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله شده در فروردين96 نسبت به ‌ماه مشابه پارسال 3.6درصد رشد را ثبت كرد.

جزئيات معاملات مسكن

طبق اين گزارش، واحدهاي تا 5 سال ساخت بيشترين سهم از واحدهاي معامله شده را به ميزان 45.7درصد از آن خود كردند. بيشترين قراردادهاي مبايعه‌نامه در تهران به منطقه 5 تهران با سهم 16.5درصدي از كل معاملات مربوط شد. مناطق 4 و 2 در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند.

بيشترين رشد متوسط قيمت در اين‌ماه نسبت به‌ماه مشابه پارسال به منطقه22 (با 15.7درصد) و بيشترين كاهش متوسط قيمت به منطقه يك (با 13.8درصد) تعلق گرفت. بيشترين متوسط قيمت يك مترمربع زيربناي مسكوني معامله شده در ميان مناطق 22گانه شهر تهران رقم 8 ميليون و 120هزار تومان به منطقه3 و كمترين آن با يك ميليون و 970هزار تومان به منطقه18 تعلق داشت. اين ارقام در مقايسه با‌ ماه مشابه پارسال به‌ترتيب 8.3درصد افزايش و 3.2درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

بيشترين سهم از معاملات انجام شده به واحدهاي مسكوني با زيربناي 60 تا 70مترمربع (معادل 15.2درصد) اختصاص يافت.

تحولات بازار اجاره

بانك مركزي اعلام كرد: فروردين‌ماه امسال شاخص كرايه مسكن اجاري در شهر تهران و كل مناطق شهري نسبت به‌ماه مشابه پارسال به‌ترتيب 11.1 و 9.2درصد رشد كرد. ماهيت قراردادهاي اجاره مسكن كه به‌طور عموم يكساله تنظيم مي‌شوند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره‌بهاي مسكن از سياست‌هاي كنترل و مهار تورم، سبب تغيير متناسب اجاره‌بها با تحولات نرخ تورم در كشور شده است.

سهم هزينه مسكن (اجاره‌بهاي مسكن اعم از شخصي و غيرشخصي) در محاسبات شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي 28.4درصد است. اين گزارش كه برگرفته از آمارهاي خام سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور است، هر‌ماه توسط اداره بررسي‌ها و سياست‌هاي اقتصادي بانك مركزي تهيه و منتشر مي‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۵۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نزولی قیمت طلا و سکه

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب،  قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (۸ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به معاملات پنج‌شنبه (۶ اردیبهشت) ۴۲ میلیون و ۱۵۰ هزار با افت ۵۰۴ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رسید.

همچنین سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به قیمت پایانی آخرین روز معاملاتی هفته گذشته ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با کاهش ۴۸۵ هزار تومانی، ۳۸ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان معامله شد.

براساس این گزارش، امروز نیم سکه نسبت به قیمت پایانی معاملات (۶ اردیبهشت) ۲۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان با کاهش ۱۴۰ هزار تومانی ۲۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان و ربع سکه با افت ۱۶۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۸۴۰ تومان به فروش رفت.

قیمت سکه گرمی ۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان دادوستد شد که نسبت به نرخ آخرین معامله ۸۰ هزار تومان کاهش را ثبت کرد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۹۳ هزار تومان فروخته شد که نسبت به قیمت پایانی پنج‌شنبه ۱۰۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی امروز ۲ هزار و ۳۳۸ دلار رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد
  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • کاهش ۲۰ هزار و ۱۴۴ واحدی شاخص کل بورس
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • تداوم نزولی قیمت طلا و سکه
  • ۱۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام خارج شد
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • اسلامشهر بیشترین نذورات برای عتبات عالیات در استان تهران را دارد