Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@23:13:51 GMT

گزارش اولين مناظره کانديداهاي رياست‌جمهوري

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۵۷۴۴

خبرگزاري آريا - گروه سياسي: نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري به تشريح ديدگاه‌هاي خود در حوزه مسائل اجتماعي پرداختند.
به گزارش ايلنا، سيد مصطفي آقا ميرسليم به عنوان اولين نامزد در پشت تريبون قرار گرفت در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه برنامه چهارساله شما براي مديريت مساله حاشيه نشيني و جلوگيري از رشد اين قضيه چيست گفت: مهمترين سرمايه هر کشور نيروي انساني است بر مبناي استعدادهاي نيروهاي انساني بايد مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بي‌توجهي به آمايش سرزميني موجب مهاجرت روستاييان به شهرها شده است
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: در کشور ما استان‌هاي مختلف از استعدادهاي مختلفي برخوردار هستند نيروي انساني ما بايد به شکوفايي برسد بي توجهي به برنامه آمايش سرزمين باعث شده که افراد از روستاها به شهر و از شهرها و حاشيه کلانشهر و حتي از داخل کلانشهرها مهاجرت کنند. اين مساله موجب شده مشکلات امنيتي اقتصادي به وجود آيد و ما چاره‌اي جز بازگشت به سياست‌هاي آمايش سرزميني به ويژه به کارگيري درست از منابع آب نداريم.
او ادامه داد: به دليل استفاده نادرست از منابع آبي، روستانشينان مجبور به کوچ به شهر شدند يکي از دلايل اين بود که نتوانستند از نزولات آسماني به خوبي استفاده کنند و با مشکل آب مواجه شدند و مجبور به مهاجرت به شهرها و حاشيه شهرها شدند و باعث شدند به کارهايي دست بزنند که بر خلاف شخصيت آنها بوده و مشکلات زيادي مانند اعتياد مشکلات آموزش درمان دامنگير آنها شد. مشکل اصلي حاشيه نشيني مربوط به بي‌توجهي به برنامه آمايش سرزميني است امروز بايد پاسخ بدهيم که چرا در سيستان وب لوچستان و اطراف زابل مهاجرت گسترده‌اي اتفاق افتاده و مردم مناطق روستايي را ترک کردند آنها هستند که بايد پشتيبان مرزها باشند.
هاشمي‌طبا: اولويت اول کشور توجه به زيستگاه و حفظ ايران است
در ادامه، مصطفي هاشمي‌طبا با اشاره به نقطه نظرات ميرسليم گفت:‌ بحث آمايش سرزميني و روستاييان و آب و مسائل زيست محيطي که مستقيما به زيست‌گاه انسان برمي گردد ميراثي از خداوند و گذشتکان است که به بشر عطا شده است.
او با تاکيد بر اينکه بايد به اين زيستگاه ‌مان توجه کنيم ادامه داد: اگر براي آن اولويت قائل نباشيم موجب مي‌شود بعضي از مسائل که کم اهميت هستند بيشتر به چشم بيايد و مسائل مهم ديگر کمتر به آنها عنايت شود. سرزمين ما ايران دچار بحران شديد زيست محيطي است و زيستگاه انسان در اين مجموعه در حال از بين رفتن است.
اين کانديداي رياست جمهوري با بيان اينکه مثال‌هاي متعددي در اين باره وجود دارد اظهارکرد: اولويت اول کشور توجه به زيستگاه و حفظ ايران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون اولويت بندي موردتوجه قرا ردهيم اين نظر آقاي مير سليم مورد عنايت قرار نخواهد گرفت.
روحاني: بيکاري و عدم درآمده کافي مهمترين دليل حاشيه‌نشيني است
حجت‌الاسلام حسن روحاني نيز در اين رابطه گفت:‌ خوشحالم که مهندس ميرسليم به موضوع حاشيه‌نشيني که از مهمترين مسائل نه تنها ايران بلکه همه کشورها است، توجه کردند.
او با بيان اينکه معمولا کشوري را پيدا نمي‌کنيد که حاشيه‌نشيني درآن وجود نداشته باشد، اظهار داشت: معمولا حاشيه‌ نشيتي در کنار کلانشهرها است. يک عامل مهم آن بيکاري است و عدم درآمد کافي.
رييس دولت يازدهم ادامه داد: فردي که در شهري دور يا در روستايي قرار دارد، منابع درآمدي‌اش کافي نيست و نمي‌تواند شغلي داشته باشد، ناچار به مهاجرت مي‌شود و به خاطر اينکه اشتغال در شهرهاي بزرگ بيشتر وجود دارد، معمولا به شهرهاي بزرگ و کلانشهرها پناه مي‌برند و براي استراحت در شهرها يک گوشه‌اي را پيدا مي‌کند و اگر شرايط خوب است دوستان و اقوام خود را به آنجا مي‌برند. پس مسئله اصلي بيکاري است
روحاني مسئله دوم در حاشينه‌نشيني را عدم تعادل دانست.
قاليباف: مردم نگران افزايش يارانه‌ها هستند
محمدباقر قاليباف ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري در باره توضيحات ميرسليم براي مديريت حاشيه‌نشيني و برنامه‌هاي خود براي مديريت آن گفت: حاشيه نشيني نکته‌اي مهم و کليدي است. ما امروز حدود 11 ميليون نفر حاشيه نشين در کنار شهرها داريم، که بر اساس فرصت‌هاي نابرابر اجتماعي و بحران‌هاي اقتصادي به وجود مي‌آيد، بايد براي آن ها در دراز مدت و کوتاه مدت راه چاره اي در نظر گرفت.
او با بيان اينکه معمولا دولت‌ها از اين قشر حمايت مي‌شود ، تا حدودي با نظرات آقاي مير سليم موافق هستم، ادامه داد: براي حل مشکلات اين قشر بخشي در گذشته توسط دولت تدبير شد. در حوزه پرداخت يارانه اما آنها گله‌مندي دارند اين 45 هزار تومان در طي 7 سال ارزشش به کمتر از 15 هزار رسيده چرا همراه با تورم افزايش داده نمي‌شود، چرا مساوي تقيسم مي‌شود و همه يکسان دريافت مي‌کنند.
قاليباف افزود: مردم نگران هستند که افزايش يارانه‌ها باعث گراني هم در کشور نشود. سوالم از آقاي مير سليم اين است که بدانم اقدامات کوتاه مدت و دزار مدت شما براي محرومين چيست؟
جهانگيري: دولت يازدهم با بحث حاشيه نشيني برخورد علمي انجام داد
اسحاق جهانگيري در نخستين مناظره انتخاباتي خود با بيان اينکه حاشيه‌نشين يکي از مهمترين آسيب هاي اجتماعي کشورمان است گفت: اکثر شهرهاي مهم کشورمان از جمله تهران مشهد اصفهان چابهار زاهدان با مشکل حاشيه نشيني مواجه هستند.
او افزود: مساله مهم در ارتباط با حاشيه نشيني اين است که بايد به اين افراد توجه کرد و نبايد آنها را افراد اضافه ديد چرا که اين افراد به هر دليلي به حاشيه شهرها پناه آورده‌اند و بايد ديده شوند.
جهانگيري با بيان اينکه خوشبختانه در دولت يازدهم با بحث حاشيه نشيني برخورد علمي صورت گرفت گفت: توانستيم با برخورد علمي اين موضوع را ساماندهي کنيم و شوراي بازآفريني شهري تشيکل شد که در آن به بافت‌هاي مياني فرسوده و حاشيه نشين توجه شد .
او گفت: اين افراد در دولت يازدهم بيمه شدند و مراکز بهداشت و درمان در اين مناطق مستقر شد همچنين فرزندان حاشينه نشين‌ها که قبل از اين از تحصيل محروم بودند فرصت ادامه تحصيل پيدا کردند.
رييسي: بايد براي حاشينه نشيني، تثبيت مالکيت صورت گيرد
حجت‌الاسلام سيد ابراهيم رييسي در نقد اظهارات سيد مصطفي ميرسليم، ضمن تشکر از صبحت هاي او گفت: مساله اول آماري است که شما مطرح کرديد. آمارسي که شما گفتيد مربوط به سال 92 است. در حال حاضر آمار حاشيه نشيني تا 16 ميليون مي‌رسد. نکته دوم اين است که يک دلايل حاشينه نشيني چيست و براي رفع معضل حاشينه نشيني چه بايد انجام دهيم؟ اولين گام در مورد اين ها، مساله نوسازي و بهسازي نسبت به مسکن است که حتما بايد صورت گيرد.
او افزود: نظام شهري بايد ماموريت گيرد و نسبت به حاشينه نشيني اقدامات لازم را انجام دهد. اين ها عزيزان ما هستند و مجبور شده اند که اين زندگي را انتخاب کرده اند. مساله اموزش، بهداشت و مشکلاتي است که حاشيه نشين ها با آن مواجهند. به صورت جدي بايد براي حاشينه نشيني، تثبيت مالکيت صورت گيرد. در حاشيه مشهد بسياري از حاشيه نشيني ها با اين سوال مواجهند که اين خانه براي ما هست يا نه؟ لذا تثبيت مالکيت مهم است. بايد صنايع دعوت شوند و حاشيه شهر يک سامان جدي پيدا کند.
هاشمي طباء: با اشتغال زوجين مي‌توان مشکل مسکن جوانان را حل کرد
سيدمصطفي هاشمي‌طباء در برنامه مناظره در پاسخ به اين سوال که مشکل مسکن ناشي از چه مولفه‌هايي است و چه طرحي براي حل مشکل مسکن بويژه زوج‌هاي جوان داريد اظهار کرد: اصولا اگر بخواهيم هميشه معلول‌ها را مورد توجه قرا ردهيم راه به جايي نمي‌بريم. علت‌هايي باعث بروز مشکلات شده و بايد به صورت برطرف کردن علت‌ها باشيم. اين در زمينه‌هاي مختلف بايد مورد توجه قرار گيرد.
او ادامه داد: در پرسش‌هايي که در اين جا مطرح شده نوعا حرکت به سمتي بود که دولت اين کار را بکند و نکند در حالي که معتقدم دولت خدمات بسيار زيادي ارائه مي‌کند و امکان بزرگتر شدن دولت بدون اينکه اقتصاد جامعه ما توانمند شود و بدون اينکه بتوانيم در اين مورد درآمد ملي را افزايش دهيم نداريم.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري خاطر نشان کرد: مشکل مسکن در حال حاضر براي زوج هاي جوان از طريق پرداخت‌هاي وام برطرف شده است و در شهرک‌هاي اطراف تهران و ديگر شهرها مسکن‌هاي کوچکي براي اين منظور ساخته شده است.
هاشمي‌طبا تصريح کرد: به نظر من مهمترين مسئله موضوع کار است و بدون توجه به ابعاد مختلف براي ايجاد صنعت خدمات و کشاورزي امکان پذير نيست. اگر زوجي کار کند و درآمد داشته باشد آينده خود را مي‌توانند تامين و تضمين کنند. امروزه با حجم وامي که ازطريق بانک‌ها مصوبه شده حداقل در اطراف شهرهاي بزرگ مسکن با توجه به اندکي که رکود دارد امکان خريداري دارد. مسکن در حد متري 1.3 ميليون تومان مسکن‌هاي 60 تا 70 متري است اگر مسئله بيکاري حل شود و زوج‌هاي تحصيلکرده ما به کار اشتغال داشته باشند و مبادرت به کار کنند و مسئله کار حل شود مسکن قابل حل است .
او تاکيد کرد: حجم هر چيزي در هر کشوري در هر حال محدود است و نمي‌توانيم سرمايه گذاري خيلي زيادي در صنعت براي توليد کنيم چون توليد بايد فروحته شود. توليد در زماني که محصول با کيفيت قابل صدور دهد امکان فروش دارد.
رئيس دولت تدبير و اميد تاکيد کرد: با وجود همه مشکلات، دولت يازدهم خود را متعهد ديد تا پروژه مسکن مهر را تکميل کند و تا پايان کار همين دولت مسکن مهر تکميل مي‌شود، به غير از 100 هزار و خرده مسکني که ساخته شده ولي خريدار و داوطلبي ندارد.
روحاني: مسکن مهر خريدار و داوطلبي ندارد
حجت‌الاسلام حسن روحاني در پاسخ به اظهارات سيدمصطفي هاشمي‌طبا در خصوص حل مشکل مسکن گفت: برنامه‌هاي مختلفي در دولت‌هاي قبل براي حل مشکل مسکن اجرا شده است. در دولت قبل برنامه‌ريزي‌هايي براي ساخت مسکن مهر شد.
او ادامه داد: با وجود همه مشکلات، اين دولت خود را متعهد ديد تا اين پروژه را تکميل کند و تا پايان کار همين دولت مسکن مهر تکميل مي‌شود، به غير از 100 هزار و خرده مسکني که ساخته شده ولي خريدار و داوطلبي ندارد.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه بايد به مردم کمک کرد تا خود مردم محل مسکوني‌شان را انتخاب کنند، تصريح کرد: ما بايد به مردم براي خريد و ساخت اين خانه‌ها کمک‌ کنيم. در اين دولت تلاش شده است تا براي خانه اولي‌ها وام 80 ميليوني بدهند و اين کمک خوبي در اين راستا است.
روحاني با بيان اينکه در زمينه مسکن بايد به بافت‌هاي فرسوده توجه کرد، خاطرنشان کرد: به‌جاي ساخت مسکن مهر بايد بافت‌هاي فرسوده به خانه‌هاي نو تبديل مي‌شد که اگر اين کار انجام شود، آن مسئله تحول مثبتي است.
او افزود: امروز برنامه خوبي براي جوانان وجود دارد. همچنين براي هرکدام از زوجين 10 ميليون وام براي شروع زندگي آنها داده مي‌شود.
رييسي: دولت براي اجاره مسکن زوج‌هاي جوان تسهيلات قائل شود
حجت‌الاسلام رييسي نيز در نقد سخنان هاشمي طبا گفت: اساس براي توانمندسازي مردم اين است که تا آنها خودشان بتوانند، مسکن تهيه يا آن را نوسازي کنند. اما دو نکته داريم؛ نخست زوج هاي جواني هستند که خانه ندارند و اين زوج جوان چه بايد بکنند؟ حتما بايد کمک شود و بايد تسهيلات براي اجاره مسکن قايل باشيم. از طرفي مي‌گوييم که بايد ازدواج صورت گيرد و 11 ميليون جوان آماده ازدواج داريم، نمي‌شود که از آن طرف دولت گامي برندارد.
او ضمن تشکر از اقدامات دولت براي ايجاد مسکن و وام‌هاي ارائه شده به زوجين، گفت: بالاخره مسکن مهر ايجاد شد و سالانه 6 درصد مسکن مهر پيش رفته است و بايد زودتر تحويل متقاضيان شود. بايد بافت فرسوده نوسازي شود و مردم فاقد مسکن و مشکل زوجين بايد حل شود. با ايجاد 1 ميليون مسکن در سال، در کشور همچنان عقب هستيم
قاليباف: بايد با 4 درصد مردم برخورد کرد
محمدباقر قاليباف در باره اين که مشکل مسکن ناشي از چه مولفه‌هايي است و چه طرحي براي حل مشکل بويژه زوج‌هاي جوان دارد اظهار داشت: من فکر مي‌کنم در حوزه اجتماعي 4 درصد هستند که از امکانات برخوردار هستند و بيش از 96 درصد ديگر فاقد اين امکانات هستند. او تاکيد کرد: عده‌اي با رانت که آقاي جهانگيري گفت داراي مسکن شدند ، در حال حاضر بيش از 3 ميليون مسکن خالي در کشور وجود دارد.
اين نامزد انتخابات ادامه داد: بايد تحقيق کرد که اين 3 ميليون مسکن متعلق به کيست؟ چرا خالي است؟ در کجا قرار دارد؟
او خاطر نشان کرد: 4 درصدي که در جامعه وجود دارد از رانت ها نيز برخودار هستند. يک ويلا در شمال دارد ، يک ويلا در شمال شهر با ثروت‌هاي باد آورده دارد و 96 درصد باقي مانده در محروميت قرار دارند.
قاليباف در ادامه با بيان اين که قرار بود 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده احيا شود عنوان کرد: مقرر شد بافت‌هاي فرسود احيا شود و اين براي کشور 10 درصد بود که در طول 5 و 6 سال گذشته بر طبق آمار به 7 درصد رسيده است .
او درباه بافت فرسوده در تهران نيز گفت: در کلان شهري مانند تهران اين عدد 34 درصد بود که ما درشهرداري اقدام کرديم اما متاسفانه دولت در اين باره کمک آن‌چناني نکرده است.
شهردار تهران تاکيد کرد: با اين 4درصد بايد برخورد کرد که ديگر تکرار نشود، سال گذشته به چند هزار نفر 530 ميليارد وام داده شده است و چند ده ميليون ديگر از وام ازدواجي که گفتيد بازمانده اند.
قاليباف در خاتمه گفت: اين بايد در سيستم مديريت شود تا شاهد چنين رانت هاي نباشيم.
جهانگيري: دلالي شدن مسکن و صدور پروانه‌هاي بي‌حساب موجب افزايش واحد‌هاي مسکوني خالي شده است
اسحاق جهانگيري با بيان اينکه مسکن نياز مهم خانوارها و يک عامل مهم در اقتصاد کشور است گفت: به دليل دلالي شدن مسکن و صدور پروانه‌هاي ساخت بي‌حساب و کتاب امروز با واحدهاي مسکوني خالي قابل توجهي در کشورمان مواجه هستيم .
او با بيان اينکه در حال حاضر ارزش واحدهاي خالي در ايران به 250 مليارد دلار مي‌رسد گفت: بخشي از اقتصاد ايران در اين بخش از بازار مسکن راکد مانده است.
جهانگيري اظهار داشت: طبق برسي هاي دقيقي که انجام داديم چند اولويت براي بخش مسکن طراحي کرديم. اولويت اول اجراي طرح مسکن اجتماعي براي گروه هاي کم دآرمد از جمله مشمولين کميته امداد، معلولين و زنان بي سرپرست است که سالانه صدهزار واحد مسکوني براي اين افراد تامين مي‌شوند.
او ادامه داد: منابع اين طرح از منابع بانکي تامين مي‌شوند و دولت يارانه سود آن را مي‌پردازد.
جهانگيري ادامه داد: از اولويت ديگر استحکام مسکن روستايي است که سالانه 200 هزار مسکن روستايي مقاوم سازي مي شوند و شواهد نشان داده است که خانه هاي روستايي که مقاوم سازي شده‌اند در برابر زلزله و سيل آسيب کمتري ديده‌اند.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه در دولت يازدهم تسهيلات مسکن براي زوج هاي جوان به 160 ميليون تومان افزايش پيدا کرد، گفت: صندوق پس انداز يکم با هدف کمک به صاحب خانه شدن خانه اولي ها تشکيل شد که خانه اولي مي‌توانند در اين صندوق سپرده گذاري انجام دهند و وام دريافت کنند.
جهانگيري گفت: علاوه بر اينکه سال گذشته سرمايه بانک مسکن 5 هزار ميليارد تومان افزايش پيدا کرد ساير بانک‌ها هم وارد حوزه تسهيلات به مسکن شدند.
او با بيان اينکه مسکن حمايتي مسکن روستايي مسکن اجتماعي و نوسازي بافت فرسوده از اولويت هاي بخش مسکن است، ادامه داد: البته در بافت فرسوده شاهد آن بوديم آن بخشي که شهرداري مسئول آن بود واحدهاي تجاري احيا شدند معتقدم گروه‌هاي توسعه گر که ايجاد شده مي‌توانند بافت فرسوده را احيا کنند.
ميرسليم: بخش اعظمي از سرمايه‌گذاري صرف ساخت مسکن تجملي مي‌شود
ميرسليم بعد از توضيحات هاشمي طبا در مورد وضعيت مسکن از ايشان پرسيد به نظر بنده شما پاسخ سوال را دقيق نگفتيد ما در مورد مسکن بحث مي‌کنيم مي‌دانيم بخش اعظمي از سرمايه‌گذاري صرف ساخت مسکن تجملي مي‌شود که بخش عمده‌اي از آن هم خالي است چگونه مي‌خواهيد اين سرمايه‌گذاري را معطوف بخش ساخت ساختمان‌هاي ارزان‌قيمت براي زوجين جوان کنيد تا بعد بتوانند مسکن مناسب‌تري تهيه کنند.
او در سوال ديگري پرسيد چرا به قيمت زمين در ساخت مسکن اشاره نمي‌کنيد و آيا اينکه دولت براي ساخت مسکن بايد زمين بدهد شما آيا چاره تمام مشکلات جوانان را مسکن مي‌دانيد اينکه از اول جوانان را درگير وام کنيم درست است چرا به مسکن اجاره‌اي يا اجاره به شرط تمليک اشاره مي‌کنيد و آيا شما چه تجربه‌اي در قضيه مسکن ارزان قيمت در کشورهاي ديگر داريد تا بتواند به کمک آن مشکل را حل کند.
ميرسليم:دولت‌هاي جمهوري اسلامي خدمات بزرگي ارائه داده‌اند
مصطفي هاشمي‌طباء در جمع بندي اين بخش با بيان اينکه فراموش نکنيم اين دغدغه براي ساير بخش‌ها نيز وجود دارد، اظهار کرد: اين دغدغه براي خورد و خوراک و حاشيه نشين‌ ها و همه کشور بيان مي‌شود و همه اين فلش‌ها کماکان به سمت دولت مي‌رود. گفتن اين که دولت اين کند يا آن کند ساده است اما ضمن اينکه دولت نمي‌تواند از يک محدوده ‌اي فراتر برود بايد گفت که دولت‌هاي جمهوري اسلامي خدمات بزرگي ارائه داده‌اند از حمله سوخت‌رساني، امنيت و ... است که در کشور وجود دارد.
او با بيان اينکه همه ما عضو نظام هستيم اما گاهي اوقات جز اپوزيسيون مي‌شويم و انتقاداتي را وارد مي کنيم،‌گفت: در اقتصاد کشورها مسئله مسکن امر درجه يک نيست در اقتصاد کشور حفظ امنيت داخل و خارج کشور مهم است کشور ما عليرغم شهادت‌هاي زياد در مرزها توانسته امنيت را در آن‌جا حفظ کند.
او با بيان اينکه اما داخل کشور از اين امر غافل شديم،‌گفت:ما در داخل دچار مشکلات اساسي شديم که حاشيه‌نشيني و .. رابه همراه داشت و تا ده سال آينده 10 ميليون نفر حاشيه نشين خواهيم داشت. توانمند شدن انسان‌ها با عايده‌مند کردن آن‌ها امکان پذير نيست و با آن متفاوت است ما با کار و ارزش افزوده مي‌توانيم اين مشکل را برطرف کنيم.
هاشمي‌طباء خاطرنشان کرد: اشکال ما اين است که همه چيز را با هم مي‌خواهيم. برخورداري از زندگي خوب، باغ و استخر و ... را با هم مي‌خواهيم. معتقدم مالکيت‌ها بايد محترم باشد پروانه‌هاي خانه هزار متري و ... صادر مي‌کنيم که همه اين‌ها با هم سازگار نيست اولويت‌هاي ما بايد مشخص باشد. حفظ ايران و آباد کردن ايران و ايجاد شغل براي مردم که بيکار نباشند اولويت است و اگر اين‌ها را تامين کنيم مردم مي‌دانند چگونه مسکن را تامين کنند.
او افزود: ضمن اين که قانون بانکداري اسلامي سوار کردن مقررات عقود اسلامي بر بانک که يک مسئله جديد و عحيب است اما وقتي بانکداري ما با پيچيدگي ‌هايي صورت مي گيرد، مي‌تواند مورد سوء‌استفاده ديگران قرار گيرد و بانک‌ها را به موسسات سرمايه‌گذاري تبديل کرده، طبيعتا در اين شرايط بانک نمي‌تواند خدمات مناسب ارائه کند. اينکه رفع مشکلات معلولان بايد انجام شود با کمک دولت موافقم اما بايد تحمل داشته باشيم نبايد بگوييم يک عده رانت‌خوارند هستند بايد مسئله مالکيت و مسئله حقوقي و شرعي را در نظر بگيريم اما بدانيم که مبارزه با اين‌حرفها مبارزه با معلول است و بايد علت‌هار ا برطرف کنيم .
روحاني: اگر جامعه هر روز شاهد تهديد و حصر باشد، نشاطي باقي نمي‌ماند
حسن روحاني در اولين مناظره زنده تلويزيوني در نخستين مناظره دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوالي در رابطه با مشکل جوانان و برنامه او براي افزايش نرخ ازدواج موفق گفت: مسئله ازدواج يکي از نيازهاي طبيعي همه انسان‌ها و به ويژه جوانان است که امروز مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد.
او با بيان اينکه اولين مشکلي که براي حل مسئله ازدواج وجود دارد، اشتغال و فضاي جامعه براي اميد به آينده است، اظهار داشت: اولين اقدامي که براي مسائل اجتماعي چه ازدواج و چه ساير مسائل بايد انجام شود، ايجاد فضاي اميد به آينده است. زماني که جامعه نسبت به آينده خود ترديد داشته باشد و هر روز تهديدي جامعه را تحت فشار قرار دهد و آينده روشن نباشد و هر روز تهديد و حصري براي کشور خود شاهد باشد، نشاطي براي جامعه باقي نمي‌ماند
رئيس دولت يازدهم با بيان اينکه اگر هر روز يک محدوديتي به غير از مسائل قانون، مسائل سليقه‌اي را ايجاد کنيم، تصريح کرد: وقتي اين محدوديت‌ها ايجاد شود، در زندگي، نشاط و ازدواج مردم را دچار مشکل مي‌کنيم. بايد جامعه به آينده اميدوار باشد و شغل لازم را براي جوانان ايجاد کنيم. در طول سال‌هاي 83 تا 93، يک جمعيت شش ميليون و 600 هزار نفر آماده ورود به بازار بودند و از اين تعداد، فقط 600 هزار نفر شغل پيدا کردند.
روحاني فزود: در آن سال‌ها وضعيت درآمد ارزي خوب بود اما همه متولدان دهه 60 رها شدند و ديديم جامعه با چه مشکلاتي مواجه شدند. امروز اميد به آينده در جامعه افزايش يافته و مردم و جوانان ما به آينده خود اميدوار هستد.
او با بيان اينکه شرايط کسب و کار امروز بهبود يافته است، تصريح کرد: اساس اشتغال کسب و کار از رتبه 152 به 120 رسيده است. اعتماد به سرمايه‌گذاري افزايش يافته است. تا اعتماد نباشد شغال و به دنبال آن ازدواجي هم نخواهد بود.
رئيس دولت يازدهم افزود: در جامعه امروز مردم به فضاي مجازي دست پيدا کردند. اگر دولت يازدهم نبود همه اين راه‌ها مسدود شده بود و دوستان هم نمي‌توانستند براي تبليغات از آن استفاده کنند. پس اشتغال و اميد مسئله مهمي براي ساماندهي است.
قاليباف: به مردم قول 4 ميليون شغل داديد/ روحاني: دروغ محض است
قاليباف در پاسخ به اظهارات روحاني گفت: تشکر مي کنم همانطور که اشاره کرديد مشکل جدي ازدواج براي جوانان اشتغال است، جناب عالي در آغاز دوره به مردم قول 4 ميليون شغل داديد در ابتداي مذاکرات ، به هر حال حتما براي جامعه و زندگي اميد و نشاط و حقوق شهروندي لازمه است.
در ادامه روحاني خطاب به قاليباف گفت: ببخشيد آقاي قاليباف يک سايت گمنامي حرفي مي‌زند بعد يک سايت معروفي نقل و روزنامه نقل؛ شما مي‌خواهي از آن روزنامه نقل کني؟ من هيچ‌وقت قول 4 ميليون شغل ندادم و اين دروغ محض است.
او در ادامه افزود: اما آيا امروز در جامعه ما واقعا نشاط و اميد وجود دارد، امروز افسردگي در جامعه بنا بر آمار رسمي دولت چقدر شده است؟
قاليباف نيز در پاسخ به روحاني گفت: شما که از آزادي گفتيد حداقل اجازه بدهيد نظرم را بدهم. در اين دو دقيقه اتفاقي نمي‌افتد، حتما اميد مهم است؛ حتما نشاط مهم است. حتما حقوق شهروندي مهم است. شبکه‌هاي اينترنتي مهم است.
او در ادامه افزود: ولي واقعا امروز در واقع افسردگي چقدر شده؟ بنا بر آمار خود دولت، امروز شرايط غيرقابل قبول شده در اين موضوع. اين از کجا مي آيد؟ نشاط از کجا مي‌آيد. زندگي خوش. شما مي گوييد اين زندگي خوش هست. واقعا مردم عزيز شما امروز حستان اين است که کسب و کار رونق پيدا کرده؟
شهردار تهران عنوان کرد: واقعا در ذهن‌تان اين است که آمار بيکاري بيشتر شده يا کمتر شده است؟ ظاهرا آقاي روحاني اجازه صحبت به من نمي‌دهند و در صحبت مي آيند.
او در ادامه اظهار داشت : اگر اين‌ها را حل کرديم اميد داريم و نشاط داريم. اشکال اساسي ما سرمايه هم نيست مي شود آورد، هم در داخل و هم در خارج سرمايه داريم ، همين نگاه مديريتي و عدم تحمل است که اجازه حرف زدن به ديگران هم نمي دهد.
جهانگيري:‌ آقاي قاليباف کساني که به سفارت‌خانه‌ها حمله کردند در ستاد کدام کانديدا فعاليت دارند
اسحاق جهانگيري با بيان اينکه معتقد هستم يکي از مهمترين نيازهاي جوانان ما مسکن و ازدواج جوانان است گفت:‌ دولت بايد بستر تمام اين مسائل را در کشور فراهم آورد.
و.ي افزود: جوانان بايد پذيرفته شوند و احترام جوانان بايد حفظ شود چه دختر ايراني و چه پسر ايراني بايد احترامشان حفظ شود و نبايد به بهانه‌هاي واهي به احترام آنها خدشه وارد شود.
جهانگيري با بيان اينکه اشتغال مهتمرين موضوع در بحث ازدواج جوانان است، گفت: وام سه ميليوني در دولت يازدهم براي جوانان به 10 ميليون تومان افزايش يافت. در سال 92 مجموع وام‌هاي پرداخت شده 296 ميليارد تومان بود که اين رقم امروز به 9 هزار و 800 مليارد تومان افزايش يافته است يعني سي برابر شده است.
او با تاکيد بر اينکه گردشگري مي‌تواند مهمترين زمينه براي ايجاد شغل براي جوانان باشد، گفت: بايد ببينيم چه کسي به سفارت عربستان حمله کرد اين در حالي بود که ايران پذيراي 700 هزار شيعه بود و در شهر مشهد از ورود اين 700 هزار گردشگر شغل‌هاي زيادي ايجاد شده بود. آيا حمله به سفارت عربستان کار دولت بود.
جهانگيري تاکيد کرد: آقاي قاليباف ما نمي‌توانيم به سفارت‌خانه‌ها حمله کنيم و بايد ببينيم امروز کساني که به سفارت‌خانه ها حمله مي‌کنند در ستاد کدام کانديدا فعاليت دارند و در ستاد تبليعاتي کدام کانديدا امروز فعال هستند.
رييسي: پيشنهادمان وام 20 ميليون توماني براي ازدواج است
رييسي در نقد سخنان روحاني گفت: نشاط و شادماني را که فرموديد، قبول دارم. اما وقتي جواني دختر مورد نظرش را مي‌پسندد، بايد کاري انجام شود که سريع تسهيلات بگيرند و براي آن ها سرپناه ايجاد کنيم. حتما با 700 هزار ازدواج در سال مي‌تواند به 1 ميليون ازدواج برسيم. اما وقتي 500 هزار نفر در نوبت اخذ وام باشند، قطعا نمي‌شود. کسي بدون وثيقه يا با وثيقه از افراد بدحساب بانکي به راحتي تسهيلات بگيرد جوان هم بايد بتواند همين رقمي که هست را سريع بگيرد؛ ما پيشنهادمان وام 20 ميليون توماني براي ازدواج است. بايد يک ميليون مسکن در کنار يک ميليون شغل و يک ميليون ازدواج بايد به وجود بيايد تا نشاط به جامعه تزريق شود.
وي افزود: به نظر من سه جيز ارتباط دارد؛ ازدواج مسکن و شغل. بايد يک ميليون مسکن در کنار يک ميليون شغل و يک ميليون ازدواج بايد به وجود بيايد تا نشاط به جامعه تزريق شود. اگر مي خواهيم جوانان ما نشاط داشته باشند بايد فکر کنند که ازدواجشان راحت صورت ميگيرد.
ميرسليم: امروز بايد به نهادهاي مشاوره توجه بيشتري کرد
ميرسليم بعد از توضيحات حسن روحاني در مورد سوال مطرح شده گفت: شما موضوع

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۵۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری و پرداخت مبلغی به خانوارها جعلی است.

به گزارش ایسنا، خبری با عنوان فعال شدن دهک ریاست جمهوری در فضای مجازی دقایقی است که به نقل از این خبرگزاری منتشر و لینکی هم برای ورود شهروندان معرفی شده است، اما این خبر واقعیت نداشته و جعلی است و ایسنا نیز چنین خبری را منتشر نکرده است.

مردم از باز کردن این لینک خودداری کنند.

این برای چند بار است که سودجویان و کلاهبرداران با سوء استفاده از نام و اعتبار خبرگزاری دانشجویان ایران ـ ایسنا ـ به‌دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایسنا: تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری
  • ۹۶ درصد از مصوبات سفر ریاست جمهوری به ایلام اجرایی شد
  • بایدن: قصد دارم با ترامپ مناظره کنم
  • نشست خبری معاونت علمی ریاست جمهوری
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید