Web Analytics Made Easy - Statcounter

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در رسانه ملی،در حدود سه ساعت، پیرامون برنامه ها و مسائل جاری کشور با محوریت مسائل اجتماعی دیدگاه‌های خود را بیان کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، طرح و برنامه برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده نخستین سؤال مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که آقای میرسلیم در پاسخ گفت: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادهایی که این نیروی انسانی دارد در پیشرفت کشور مشارکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



طرح و برنامه برای مدیریت و ساماندهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده نخستین سؤال مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که آقای میرسلیم در پاسخ گفت: مهمترین سرمایه ای که در هر کشوری وجود دارد نیروی انسانی آن است که باید متناسب با ظرفیت های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعدادهایی که این نیروی انسانی دارد در پیشرفت کشور مشارکت کند.

وی ادامه داد: در کشور ما، استان های مختلف هر کدام از استعدادهای خود به طور ویژه برخوردار هستند و نیروی انسانی ما هم با این استعدادهای مختلف باید به شکوفایی برسد.


میرسلیم گفت: عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمین متأسفانه موجب شده است بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلانشهرها و حاشیه آنها روی آورند که به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است.

وی افزود: چاره ای که برای حاشیه نشینی در نظر گرفته ایم بازگشت به سیاست های آمایش سرزمین، توزیع صحیح جمعیت و به ویژه بکارگیری صحیح منابع آب در کشور است زیرا آب از کمبودهای اساسی است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به دلیل استفاده ناصحیح از منابع آب بسیاری از روستاه های ما با پدیده بیابانزایی مواجه شدند ناچار نتوانستند دوام بیاورند و به ناچار به شهرها روی آوردند یکی از دلایل بی توجهی به منابع آب استفاده از چاه های عمیق، غیرمجاز و از بین رفتن شبکه های قنات در کشور است که نزولات آسمانی خدادادی را به اندازه ای که قابلیت استفاده داشت در اختیار مردم قرار می داد و امکان بهره گیری از این منابع را فراهم می کرد.

میرسلیم افزود: این روستاییان که نتوانستند درست از امکانات آبی استفاده کنند ناگزیر به حاشیه شهرها پناه بردند و در آنجا با امکانات لازمی که برای زندگی صحیح انسانی ضروری است مواجه نشدند وارد شهرها شدند و تن به کارهایی دادند که شخصیت انسانی آنان محترم شمرده نشده است و مسائل مختلف را از نظر اجتماعی ایجاد کرده است نتوانستند از بهداشت و درمان درست و آموزش و پرورش صحیح برخوردار شوند بسا که در مواجهه با مشکلات با یأس و افسردگی به مواد مخدر پناه بردند و مشکلات اعتیاد را در جامعه پدیدار ساختند.

وی گفت: مشکل اصلی حاشیه نشینی به عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی برمی گردد ظرفیت های زیستی ما در نقاط مختلف کشور یکسان نیست امروز باید پاسخ دهیم به چه علت در استان سیستان و بلوچستان به ویژه اطراف زابل با مهاجرت گسترده مواجه شدیم بطوری که در آنجا جمعیت شهری و روستایی، مناطق را ترک کردند در حالی که آنها هستند که پشتیبان اصلی مرزهای ما و تقویت کننده نیروی انسانی ما باشند. معلوم نیست چه کسی و چگونه باید پاسخگوی این مشکلی که برای کشور بوجود آمده باشد.

اولین مناظره با حضور همه کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت چهار و نیم بعد از ظهر در استودیو شماره 11 معاونت سیما آغاز شد.

دیدگاههای هاشمی طبا و روحانی در باره حاشیه نشینی
دو نامزد ریاست جمهوری در خصوص حاشیه نشینی دیدگاههای خود را در این باره ابراز کردند.

آقای هاشمی طبا پس از سخنان آقای میرسلیم در خصوص موضوع حاشیه نشینی افزود: لازم می دانم نکته ای را مورد توجه قرار دهم تا این بحث مقدار زیادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بحث آمایش سرزمینی، روستاییان و بحث آب و یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان بر می گردد میراثی از گذشتگان است که به بشر عطا شده است و وقتی ما این بحث های مختلف را کنار هم قرار می دهیم و اولویت برای آنها قائل نباشیم این طور می شود که بعضی از مسائل که بیشتر به چشم می خورد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل مهمی که کمتر به چشم می خورد و در معرض دید کمتر است به آن توجه نشود.

هاشمی طبا افزود: واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال ازبین رفتن است که مثال های متعددی در این مورد است.

وی گفت: اولویت اولی که برای کشور ما باید قائل شد توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار دهیم نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

در ادامه آقای روحانی وارد بحث شد و گفت: حاشیه نشینی که یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها و حتی شاید بتوان گفت همه کشورها است لااقل من سراغ ندارم کشوری را امروز داشته باشیم که در آن حاشیه نشینی نباشد.

وی افزود: معمولا حاشیه نشینی دور شهرهای بزرگ و کلانشهرها است و ریشه آن به عنوان مختلف بر می گردد که یک عامل مهم آن مساله بیکاری و نداشتن درآمد کافی است.


آقای روحانی گفت: فردی که در شهری دور زندگی می کند و یا در روستایی زندگی می کند و منابع درآمدی اش کافی نیست و یا اینکه اصلا نمی تواند شغلی داشته باشد برای اشتغال خود ناچار به مهاجرت است و معمولا در شهرهای بزرگ و مرکز کشور شرایط اشتغال بهتر است از این رو به آنجا پناه می برد و برای اینکه شب بتواند استراحت کند و بخوابد جایی را در اطراف شهر پیدا می کند و بعد از آن هم به تدریج خانواده خود را می آورد و اگر دید زندگی اش خوب است دوستان و اقوام خودش را می آورد پس مساله مهم مساله بیکاری است چرا که اگر طرف می خواست در موطن خود زندگی کند شغل مناسب و درآمدی مناسب نداشت.

وی افزود: مساله دوم مساله عدم تعادل است

مجری مناظره در این لحظه با اعلام اینکه فرصت دو دقیقه ای آقای روحانی به اتمام رسیده بحث به کاندید دیگر سپرده شد.


یارانه ها راه حل حاشیه نشینی
محمدباقر قالیباف در اولین مناظره در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم در موضوع حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی نکته مهم و کلیدی است ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین عمدتا در حاشیه شهرها داریم که به علت فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران های اقتصادی به وجود آمده است.

وی افزود: یک راه حل برای حل مشکل حاشیه نشینی چاره اندیشی برای دراز مدت است اما هم زمان باید برای کوتاه مدت هم یک برنامه داشته باشیم، معمولا در دنیا این گونه است که دولت ها از حاشیه نشین ها حمایت می کنند من با آشنایی ای که با نظرات آقای میرسلیم دارم می دانم که ایشان هم با من هر نظر هستند.

قالیباف گفت: بخشی از این محرومین و کم درآمدها همین حاشیه نشین ها هستند، دولت هم در گذشته تدبیر کرده در حوزه یارانه ها به این افراد کمک کند و در هفت سال گذشته نیز کمک شده اما آنها گله می کنند که در طول این هفت سال با توجه به افزایش گرانی و تورم اتفاق افتاده ارزش آن 45 هزار و 500 تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است و چرا این رقم همپایه تورم کشور افزایش پیدا نمی کند؟

وی افزود: و یا گله دیگر حاشیه نشینان این است که چرا مبلغ یارانه ها بین همه اقشار به طور مساوی تقسیم می شود و البته این نگرانی را هم دارند که افزایش یارانه ها مجددا باعث افزایش قیمت ها نشود.

قالیباف خطاب به میرسلیم گفت: جناب عالی برای اقدام کوتاه مدت برای این محرومین چه اقداماتی را انجام می دهید و برای دراز مدت و حل ریشه ای حاشیه نشینی چه برنامه هایی دارید.

جهانگیری نیز در فرصت دو دقیقه ای خود در واکنش به سخنان سید مصطفی آقا میرسلیم گفت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که در اکثر شهرهای بزرگ کشور از تهران گرفته تا اصفهان، مشهد، زاهدان و چابهار و دیگر شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند.

وی با بیان اینکه باید به این مردم به طور جدی توجه شود افزود: نباید آنها را به عنوان افراد اضافی نگاه کرد آنها همه ایرانی هستند اما به دلایل مختلف به حاشیه شهرها پناه اورده اند و باید به مسائل آنها به طور جدی توجه شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه حاشیه نشین ها باید دیده شوند گفت: خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده برخورد بسیار علمی و برخورد دقیق کارشناسی سازماندهی شده است و یک شورایی به نام شورای باز آفرینی مناطق سکونتی مردم ایجاد کرده ایم اعم از بافت های فرسوده، بافت های میانی و حاشیه نشینی.

وی افزود: برای سلامت آنها برنامه ریزی دقیقی شده و است و تقریبا تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شده اند و برای آنها مراکز بهداشت و در مان مستقر شد و برای جوانان و فرزندان آنان که از تحصیل محروم مانده بودند تمام آنها شناسایی شده و در این دولت برای آنها برنامه های آموزشی دیده شد. حتی برای دانشجویان معلول آنها که با معلولیت روبرو بودند و از تحصیل باز مانده بودن شرایط فراهم شد.

لزوم دعوت از سرمایه گذاران برای حل مشکل حاشیه نشینی
امزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید در بحث حاشیه نشینی مورد توجه واقع شود.

سیدابراهیم رئیسی در اولین مناظره تلویزیونی و در واکنش به سخنان سیدمصطفی آقامیرسلیم در موضوع حاشیه نشینی افزود: آمار یازده میلیون مربوط به سال 92 است و درحال حاضر شاید تعداد حاشیه نشین ها را تا 16 میلیون نیز بتوان برآورد کرد.

وی اضافه کرد: آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی اولاً معلوم بشود و نکته دوم آنکه یک بحث علمی و تحقیقی می کنیم که دلایل حاشیه نشینی چیست.

رئیسی گفت: نکته مهم این است که ما با افرادی که در حاشیه شهرها سکونت دارند چه باید بکنیم؟ اولین گام در مورد آنها مسئله نوسازی و بهسازی نسبت به مسکن و خانه آنهاست که حتماً باید انجام شود، لذا نظام شهری باید مأموریت پیدا کرده و این موضوع را ساماندهی کند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حاشیه نشین ها عزیزانی هستند که بنابر مشکلاتی این زندگی را انتخاب کرده اند اظهار داشت: همانطور که اشاره شد حتماً مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، مشکلاتی جدی است.

رئیسی با بیان اینکه تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید انجام شود افزود: یکی از اقدامات مهم در حاشیه شهر مشهد انجام شد این بود که بسیاری از حاشیه نشین ها مطرح می کردند که نمی دانند آیا مالکیت خانه ای که در آن زندگی می کنند از آن خودشان است یا خیر، لذا تثبیت مالکیت و خدمات رسانی که باید نسبت به آنها انجام شود یکی از مسائل مهم در این موضوع است.

وی ادامه داد: باید سرمایه گذاران و صنایع دعوت شوند تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند تا مشکل حاشیه نشینی برطرف شود.

باید از بی عدالتی پرهیز کنیم
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی ایجاد شده است که دلیلی برای مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

سیدمصطفی آقامیرسلیم پس از پایان سخنان آقای رئیسی و در ادامه توضیحات خود افزود: ضمن تشکر از مطالب مطرح شده برای چاره جویی، بر اقدامات تکمیلی که باید صورت بگیرد تأکید می کنم.

وی ادامه داد: قطعاً دولت محترم با بودجه هایی که سالانه در اختیار داشته در طی چهار سال گذشته اقداماتی را برای رسیدگی به محرومان در مناطق حاشیه شهرها انجام داده است، اما کفایت نمی کند.میرسلیم با بیان اینکه ضرورت دارد به صورت جدی و قبل از اینکه با فجایع اجتماعی مواجه شویم این مشکل و معضل اجتماعی بپردازیم اظهار داشت: اولاً برای بازگشت کسانیکه امکان بازگشتشان به شهرهای کوچک میسر است، باید قطعاً آماده سازی لازم صورت بگیرد و این آماده سازی به مفهوم این است که ما قائل به اعمال مدیریت صحیح و منابع آبی کشور بشویم.

نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: 350 هزار چاه غیرمجاز یعنی از بین بردن منابع زیرزمینی آبی کشور و فرونشست زمین ها و متأسفانه ضایع کردن امکاناتی که می توانست به طور پایدار برای تولیدات کشاورزی کشور صرف شود.

آقامیرسلیم افزود: دوم اینکه امکانات اولیه رفاهی در روستاها باید فراهم شود که روستاییان احساس نکنند که برای تأمین نیازهای خود ناچار هستند که به شهرها مراجعه کنند که در این زمینه گام هایی برداشته است اما کافی نیست و ناقص است.


وی گفت: سوم اینکه ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم زیرا در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی ایجاد شده است که دلیلی برای مهاجرت روستاییان به شهرها شده است تا خود را از این جاذبه ها بهره مند کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایجاد مسکن های ارزان قیمت و مناسب برای افراد حاشیه نشین با هدف جلوگیری از مهاجرت به سمت شهرها و با در نظر گرفتن مسائل مناسب زیست محیطی باید اجرایی شود.

میرسلیم به ضرورت ایجاد زمینه اسکان حاشیه نشین ها اشاره کرد.

00:00
02:12
دانلود
وی با اشاره به اینکه حفظ شرافت افراد حاشیه نشین که به دلایل اجتماعی و اقتصادی در این وضعیت قرار دارند افزود: باید برای آموزش و پرورش مناسب اهتمام داشت زیرا امروز با جمعیتی معادل 10.2 میلیون نفر افراد کاملا بی سواد در کشور مواجه هستیم که این نسبت به 80 میلیون جمعیت ایران آمار نامناسبی است.

میرسلیم اقدامات بهداشتی را تاکنون برای این قشر از کشور ناکافی و سبب اشاعه بیماری های دانست و افزود: با تکمیل شدن امکانات بهداشتی باید به سلامت جسمی ، روحی، اجتماعی و اعتقادی این افراد کمک شود تا مانع از سوء استفاده افرادی که به دنبال به خطر انداختن امنیت کشور هستند شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری اسکان حاشیه نشین ها را سبب حرکت به سمت توجه بیشتر به محیط زیست کشور اعلام کرد و ادامه داد : می توان جمعیت را به سمتی از کشور هدایت کرد که امکان ایجاد اشتغال ، تولید و سرافرازی کشور فراهم باشد.

وی با اشاره به تاثیر مهاجرت در افزایش بیکاری در حاشیه شهرها افزود: این رویه سبب عدم تشکیل خانواده، ناپداری وضعیت جوانان و مسائل امنیتی در کشور شده است.

رسیدگی به فقرا از اولویت های برنامه من است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران است و قطعا فاصله طبقاتی زیبنده آن نیست ولی آنچه که

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۶۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی

رئیس جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گ ریاست جمهوری آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، پس از شرکت در آیین افتتاح ابرپروژه برق‌آبی «اومااویا» واقع در استان بادوله این کشور به‌عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی جمهوری اسلامی ایران که با همراهی رئیس جمهور سریلانکا انجام شد، در کاخ ریاست جمهوری این کشور به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور و خوش‌آمد گویی فرمانده گارد تشریفات، روسای جمهور اعضای هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

همچنین در حین این مراسم به احترام هیئت ایرانی ۲۱ گلوله توپ شلیک شد.

روسای جمهور پس از مراسم استقبال دیدار دوجانبه خواهند داشت و پس از آن به اتفاق یکدیگر نشست هیئت‌های عالی‌رتبه مشترک را برگزار خواهند کرد.

کد خبر 747617

دیگر خبرها

  • استقبال رسمی رئیس جمهور سریلانکا از آیت‌الله رئیسی
  • دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • کرملین: دست درازی آمریکا به دارایی های روسیه بی‌پاسخ نمی‌ماند
  • تماشای مناظره از شبکه تهران
  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • قرعه‌کشی تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس برگزار شد/ تماشای مناظره و برنامه‌های تبلیغاتی از شبکه تهران
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری