Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:50:52 GMT

لزوم وجود کتاب‌های درسی تلفیقی برای معلمان تشریح شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۸۴۱۳

لزوم وجود کتاب‌های درسی تلفیقی برای معلمان تشریح شود

محمدرضا نیک نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار کرد: گرچه تاکید می شود که فرایند اجرای محدود و پایلوت چنین برنامه ای در برابر اجرای شتاب زده، فراگیر و بی برنامه طرح های آموزشی در دولت های نهم و دهم قابل دفاع است، اما جا دارد که دست اندرکاران تلاش کنند طرح های تازه آموزشی و از آن میان کتاب های تلفیقی را برای فرهنگیان و خانواده ها بیشتر توضیح داده و ضرورت اجرای آن را توجیه کنند تا زمینه کامیابی بیشتر آن ها فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش چند روز قبل اعلام کرد کتاب های تلفیقی کاری است که در نظام آموزشی کشورهای دیگر مطرح شده و ما نیز قصد داریم این کار را بطور آزمایشی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام دهیم و دانش آموزان باید مطالبی را که در زمان تحصیل می آموزند با زندگی خود ارتباط دهند.
این کارشناس مسایل آموزشی بیان کرد: رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز بر این موضوع تاکید کرد که برخی از حجم بالای کتاب‌ها و تعدد کتاب های درسی در نظام آموزش و پرورش گله دارند و عنوان می کنند حجم کتاب‌ها در برابر کتاب‌های دیگر کشورها کم است، بنابراین می‌خواهیم به صورت آزمایشی دروس دوره‌های ابتدایی را با یکدیگر تلفیق کنیم به عبارتی دروسی همچون نمونه ریاضی و علوم در یک کتاب جای گذاری شود.
نیک نژاد یادآورشد: به جز این دو مورد، مطلب دیگری درباره کتاب های تلفیقی یافت نمی شود و اطلاعات چندانی از رویکرد تازه نهاد آموزش به کتاب های درسی در اختیار جامعه و بویژه فرهنگیان قرار نگرفته است.
کارشناس مسایل آموزش و پرورش تصریح کرد: فرهنگیان باید به عنوان مجریان برنامه های آموزشی و خانواده ها و لایه های درگیر با یادگیری و آموزش، در جریان دگرگونی های خرد و کلان آموزشی قرار گیرند.
نیک نژاد اضافه کرد: تهیه طرح های این چنینی بدون هماهنگ سازی با فرهنگ بومی و حتی همراه کردن لایه های درگیر با طرح ها و برنامه های تازه آموزشی، این نگرانی را به وجود می آورد که همانند دیگر بخشنامه ها صرفا چند روزی در تابلو اتاق آموزگاران دوام می آورد و سپس به آرامگاه همیشگی خویش یعنی بایگانی مدرسه می رسد و از یادها می رود.
وی بیان داشت: آموزش و پرورش نوین و البته نمونه های کامیاب آن در برخی کشورها به درستی دریافته اند که حل دشواری های آموزشی بدون یاری آموزگاران، خانواده ها و فرادستان اجرایی - پژوهشی امکان پذیر نیست.
کارشناس حوزه آموزش و پرورش اضافه کرد: لازم است آموزگاران برای اجرای برنامه های تازه در نظام آموزشی توجیه شوند، مساله ای که ده ها سال است در نهاد آموزش دیده نمی شود و سیاست های کلان آموزشی نیز در این زمینه دورنمای دلگرم کننده ای را نشان نمی دهد.
وی خاطرنشان کرد: هر چند هدف از تهیه کتاب های تلفیقی، شمار بالای کتاب های درسی و البته هماهنگ کردن درونمایه ها و آموزه های آنان با زندگی فراگیران است اما این سوال مطرح است که آیا راهکار برگزیده شده برای کاهش کتاب های درسی پاسخگوی فراوانی آسیب زای کتاب های آموزشی هست؟
این کارشناسی آموزشی خاطرنشان کرد:‌ این سوالات در اذهان فرهنگیان وجود دارد که در چه پژوهشی دست اندرکاران به این نتیجه رسیده اند که این راهکار پاسخ درخور را می گیرد؟ آیا در برگزیدن راهکار کتاب های تلفیقی به دیدگاه های آموزگاران به عنوان پیاده نظام آموزش و اجرا کنندگان طرح توجه شده، یا می شود؟ آیا در برابر دشواری فراوانی کتاب های درسی به راهکارهای دیگری نیز اندیشیده شده است؟
نیک نژاد افزود: دست اندرکاران تهیه طرح کتاب های درسی تلفیقی باید به این سوالات پاسخ دهند که در دبستان هایی که طرح به شکل پایلوت این طرح اجرا می شود آموزگاران چگونه برای آموزش کتاب های تلفیقی آماده شده و یا می شوند؟ و این آمادگی با توجه به گرفتاری های پرشمار نهاد آموزشی با چه راهکاری به شکل کشوری اجرا خواهد؟
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار دهنده: جواد دهقانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است

به گزارش خبرنگار مهر، رضامراد صحرایی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت دکتر سنگری در جمع مردم دزفول در حسینیه ثارالله دزفول با اشاره به اینکه تکریم مقام معلم هدف اصلی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: معلم در اسلام جایگاهی ویژه دارد، جایگاه رفیع معلم به این دلیل است نیکی‌ها را به انسان می‌آموزد.

وی با طرح این سوال که معلم چه می‌کند که خدا و ملائکه بر او درود و صلوات می‌فرستند، افزود: معلم نور می بخشد و معلم کسی است که با جهل می جنگد.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلم علمدار مبارزه با جهل و میدان دار روشنایی است، عنوان کرد: در بیان رهبر معظم انقلاب، معلم سازنده زیرساخت کشور است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم کسی است که گوهر وجود کودکان کشور را می‌سازد، گفت: نقش آفرینی دکتر سنگری در ادبیات مقاومت و عاشورا، نقش آفرینی بی بدیلی است و دزفول در بطن خودش معلمانی بزرگ همچون محمد رضا سنگری پرورانده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهل دانش، شور و شعور عاشورایی را از او آموختند، عنوان کرد:

سنگری در ادبیات پایداری نقش آفرین است و معلمان ادبیات پایداری را از سنگری آموختند.

وزیر آموزش و پرورش با عنوان اینکه سنگری، هم عالم است و هم معلم ادامه داد: ویژگی ممتاز سنگری کسب جایگاه رفیع معلمی است چرا که عالم و معلم همزمان در او جمع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا سنگری متولد اول آبان ۱۳۳۳ در دزفول است. پس از ریاست وی بر گروه برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، ادبیات اسلامی وارد کتب درسی شد. او نویسنده، پژوهشگر و شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و شعر و ادبیات آئینی و عاشورایی است و آثار وی جزو منابع این موضوعات به‌شمار می‌رود.

وی فعال در نقد، داوری، سخنرانی و بررسی آثار ادبی به‌خصوص ادبیات عاشورایی و دفاع مقدس است.

رشته تحصیلی وی در دانشگاه زبان و ادبیات فارسی بوده که در این رشته با مدرک دکتری از دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۳ فارغ‌التحصیل شده‌است. سنگری مؤلف چندین مقاله و کتاب است که در این میان کتب درسی سطوح مختلف ابتدایی و دبیرستان و همچنین دو منبع درسی دانشگاهی وجود دارد.

کد خبر 6095377

دیگر خبرها

  • تربیت صحیح و اسلامی فرزندان ایران، دغدغه اصلی معلمان دلسوز
  • همه آحاد جامعه به نوعی مخاطب دستگاه تعلیم و تربیت و وامدار معلمان هستند
  • سبک بازی‌محور؛ افقی نو در حوزه آموزش دانش‌آموزان
  • نقش آفرینی «محمد رضا سنگری» در ادبیات پایداری بی بدیل است
  • وزیر آموزش و پرورش وارد خوزستان شد
  • ضرورت طرح مسئله برای دانش آموزان در موضوع آب
  • کمبود فضای آموزشی رنج معلمان روستاها/علم هدیه معلم به انسان‌ها
  • جایگاه معلم در سند تحول بنیادین کجاست؟
  • تقویت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم
  • ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های آموزشی بوشهر اختصاص می‌یابد