Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@03:53:23 GMT

صندلي گران قيمت شوراي شهر قزوين

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۹۹۹۹۱

خبرگزاري آريا - در خصوص هزينه‌هاي تبليغاتي که يکي از مهم‌ترين پرسش‌هاي بي‌پاسخ مردم و رسانه‎هاست، شفاف‌سازي لازم صورت نمي‌گيرد اما آنچه به طور حتم وجود دارد، اسراف در هزينه کردن‌هاي سرسام‌آور براي نيل به اين مقصود است.

به گزارش ايسنا، در 29 ارديبهشت‌ماه 96 برگي ديگر از تاريخ پر فراز و نشيب انقلاب اسلامي به‌واسطه يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا رقم خواهد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از 30 اسفند 95 ثبت‌نام نامزدهاي انتخاباتي شوراهاي اسلامي شهر و روستا به مدت يک هفته آغاز شد و پنج هزار و 518 نفر با مراجعه به فرمانداري‌ها و بخشداري‌هاي استان قزوين براي شرکت در اين انتخابات و عضويت در شوراهاي اسلامي شهر و روستا متقاضي شدند که تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در 706 حوزه شهري و روستايي واجد برگزاري انتخابات در سطح استان نسبت به دوره چهارم به ترتيب 28 و 16.8 درصد رشد داشته است.

يکي از مهم‌ترين موضوعات مورد توجه در کنار بازار حرف و حديث‌هاي داغ انتخاباتي و تکاپوهاي نامزدهاي انتخابات براي جذب آراي مردمي، موضوع حاشيه‌اي هزينه‌هاي هنگفت تبليغاتي و منابع تامين آنهاست که در اين گزارش به اين موضوع پرداخته خواهد شد.

متأسفانه در خصوص هزينه‌هاي تبليغاتي که شايد يکي از مهم‌ترين پرسش‌هاي بي‌پاسخ مردم و رسانه‎ها هم باشد، شفاف‌سازي لازم صورت نمي‌گيرد، اما آنچه همواره در طول تبليغات به چشم مي‌خورد، اسراف در هزينه کردن‌هاي سرسام‌آور براي نيل به اين مقصود است.
از 5 تا 500 ميليون هزينه تبليغات نامزدهاي انتخاباتي!
در تماس با شماري از کانون‌هاي تبليغاتي جوياي نوع خدمات و هزينه‌هاي آن شديم که اکتشافات موجود نشان مي‌دهد مهندسي تبليغات انتخاباتي براي تبليغات ميداني و سخت‌افزاري در کنار مباحث مشاوره‌اي هر کدام هزينه‌هاي هنگفتي را مي‌طلبد تا يک فرد بتواند در سطح شهر شناخته و يا مطرح شود.

يکي از مسئولان کانون تبليغاتي در قزوين اعلام کرد: تبليغات اشخاص در ادوار مختلف متغير بوده و هر کدام هزينه‌هاي متفاوتي را براي تبليغات و حضور در شوراهاي شهر و روستا داشته‌اند که مي‌توان گفت بين 5 تا 500 ميليون تومان و يا حتي بيشتر از اين ارقام در طول انتخابات شوراهاي شهر و روستاي قزوين هزينه‌ شده است.

يکي ديگر از مديران موسسه تبليغاتي در قزوين با اعلام اين‌که در سال 1392 هزينه هر رأي يکي از منتخبين انتخابات شوراي اسلامي شهر قزوين در اين موسسه به طور تقريبي 7000 تومان ارزيابي شد، گفت: برآورد هزينه بسته به انگيزه فرد متقاضي متغير است اما اگر شخصي قصد شناخته شدن داشته باشد به طور متوسط به حداقل هزينه‌اي معادل 30 ميليون تومان نياز دارد.

وي ادامه مي دهد: براي مثال پخش حداقل 50 هزار پوستر تبليغاتي به‌عنوان يکي از بديهي‌ترين و کمترين کارهاي تبليغاتي، به هزينه‌اي معادل حداقل 5 ميليون تومان نياز دارد. حال حساب کنيد هزينه چاپ تراکت، پوستر، تقويم‌هاي جيبي و روميزي، بنرهاي تبليغاتي، نصب پوستر و پخش تراکت، ويژه نامه‌ها، مجلات و سي‌دي برحسب تيراژ همچنين نوع کاغذ و چاپ قيمت‌ها چه هزينه‌اي را در بر خواهد داشت.

اين مدير تبليغاتي با اشاره به هزينه حمل و نقل، تهيه غذا، خريد هديه، اياب و ذهاب، اجاره سالن براي سخنراني و ساير هزينه‌هاي جاري، به هزينه مشاوران تبليغاتي، اجاره ستادهاي انتخاباتي و تامين مخارج روزانه آن اشاره کرد و گفت: متاسفانه برخي از آب گل آلود ماهي مي‌گيرند و سفارش‌هاي گرفته شده از تازه‌واردهاي انتخاباتي را به سبب ناآگاهي آنها گاه تا بيش از دو برابر هم حساب مي‌کنند.

از سوي ديگر در اختيار داشتن مکاني براي ستاد به عنوان يکي از حداقل‌هاي الزامي کانديداها نيز دستخوش قيمت‌ها قرار مي‌گيرد و مشاورين املاک هزينه اجاره مکان براي ستادهاي تبليغاتي را با وجود توافقي بودن بسيار بالا عنوان مي‌کنند.

با يک حساب سرانگشتي مي‌توان گفت بسته به مکان مورد نظر، ستادهاي انتخاباتي قيمت‌هاي متغيري دارد که بي‌شک اين رقم و هزينه‌هاي اجاره مکان براي همايش و سخنراني نيز سرسام‌آور است.
هزينه‌هاي هنگفت انتخاباتي براي اهدافي غير از خدمت‌رساني به مردم است
يکي از کانديداهاي جوان پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر و روستا در قزوين، که خود را با 27 سال سن کانديداي نسل جوان مي‌داند، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: طي چند سال با دنبال کردن اخبار و اطلاعات لازم و پي‌گيري مشکلات مردم به اين نتيجه رسيده‌ام که مي‌توانم در شوراي شهر عضوي اثرگذار باشم.

وي افزود: سيستم شوراي شهر به‌واسطه وجود برخي افراد غيرمتخصص و غيرمتعهد نيازمند پالايش است و بايد افراد متخصص‌تر و متعهدتر به خاطر مردم و براي مردم وارد آن شوند.

اين نامزد انتخاباتي نياز شوراي شهر قزوين را در پرداختن به اولويت‌هايي چون استفاده از ظرفيت IT و استفاده از اينترنت اشياء براي حل مشکلاتي چون ترافيک، جذب گردشگر و غيره، استفاده از ظرفيت جوانان و ‌بانوان و گروه‌هاي مردم نهاد، ايجاد فضاهايي براي گسترش فرهنگ ايراني - اسلامي دانست.

وي با بيان اين‌که مسند شوراي شهر براي خدمت به مردم و جامعه است و هزينه‌هاي هنگفت صورت گرفته که گاه تا نيم ميليارد هم مي‌رسد براي اهدافي غير از خدمت‌رساني است، گفت: اين افراد شوراي شهر را سکويي براي پرش خود به سمت اهدافي غير از خدمت‌رساني به مردم مي‌بينند.

اين بانوي قزويني با اعلام اين‌که در مدت بعد از نام‌نويسي در انتخابات، تماس‌هاي بسياري از سوي کانون‌هاي تبليغاتي با وعده تضمين صددرصدي براي انتخاب وي از سوي مردم براي ورود در شوراي شهر صورت گرفته است، تصريح کرد: ترجيح من استفاده از خدمات کم‌هزينه تبليغاتي چون فضاي مجازي است چرا که مردم آگاه هستند و فريب ظواهر و تبليغات پر زرق و برق را نخواهند خورد و در انتخاب خود به شاخص‌هاي فرد اصلح با توجه به کارنامه وي در عرصه‌هاي مختلف توجه دارند.
ناديده گرفتن شاخص‌هاي فرد اصلح، به زندگي مردم لطمه وارد مي‌کند
«حامد کبودوند» از اعضاي سابق شوراي اسلامي شهر قزوين، نيز با بيان اين‌که در زمان حضور خود در تبليغات سومين دوره شوراي شهر نهايت 2 ميليون تومان هزينه کرده بود، به خبرنگار ايسنا گفت: آن زمان(آذرماه 1385) برخي تا 100 ميليون تومان هزينه نموده بودند که رقم بالايي بود.

وي افزود: اين تعداد آمار ثبت‌نام که براي اين انتخابات پيش‌رو صورت گرفته قابل درک نيست، چون شوراي شهر فرصتي براي خدمت‌رساني است نه کسب قدرت و سوءاستفاده از جايگاه آن.

کبودوند با بيان اين‌که طبق قانون براي اعضاي شوراي شهر برحسب تعداد جلسات حضور حق‌الجلسه داده مي‌شود، گفت: به تعداد جلسات حضور در شوراي شهر به عضو شورا حق‌الجلسه معادل يک بيستم حقوق شهردار با حداکثر سقفي براي آن در نظر گرفته مي‌شود که در حال حاضر در حدود سه ميليون تومان است.

اين فعال فرهنگي ادامه داد: مبلغ حق‌الجلسه در مقابل هزينه‌هاي کلان صورت گرفته مبلغ چنداني نيست که بتوان گفت فرد به سبب دريافتي حق‌الجلسه براي عضويت در شورا ترغيب و وارد آن شود.

رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات استان قزوين تصميمات اعضاي شوراي شهر در زندگي شهري مردم را جدي اثرگذار دانست و تصريح کرد: ناديده گرفتن نوع انتخاب و ملاک‌هاي لازم براي انتخاب افراد براي ورود به شوراي اسلامي شهر و روستا به زندگي مردم لطمه وارد مي‌کند و به واسطه همين امر بايد نسبت به اين موضوع دقت ويژه‌اي داشت.

وي مهم‌ترين شاخصه انتخاب نمايندگان شوراي شهر را چنين دانست: 3 شاخص کليدي «انقلابي گري»، «تخصص در حوزه مديريت شهري» و «باور به خرد جمعي و روحيه شورايي» بايد در هنگام انتخاب افراد مورد توجه واجدين رأي دادن باشد زيرا کسي که اين سه شاخص را داشته باشد مي‌توان وي را براي عضويت در شوراي شهر مناسب ارزيابي کرد و مردم هم خيالشان از اين که تصميمات اعضاي شوراي شهر موجب بهتر شدن روند توسعه شهر است، راحت خواهد بود.
بايد قوانيني براي نظارت مالي انتخابات وضع شود
«محمدرضا خانلري» عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) قزوين، نيز با اشاره به برگزاري انتخابات در سال پيش رو گفت: در قوانين ناظر بر انتخابات يک مشکل وجود دارد و آن ضعيف بودن نظارت مالي بر آن است.

اين استاد دانشگاه افزود: گاه ديده مي‌شود کساني که پول بيشتري براي انتخابات هزينه مي‌کنند جداي از بدنه جامعه رأي‌ها را به سمت خود هدايت مي‌کنند که بايد اين نقطه ضعف توسط قوانين حل شود.

دبير کانون دانشگاهيان ايران اسلامي با اشاره به ضرورت نظارت جدي بر بحث مالي نامزدهاي حاضر در انتخابات افزود: بايد در فرآيند انتخابات سقفي در قانون براي هزينه‌هاي صورت گرفته توسط کانديداها تعيين شود و نظارتي همه جانبه بر نحوه هزينه کردن آنها صورت بگيرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) گفت: بايد در کنار وضع قوانين، نسبت به فرهنگ‌سازي در ميان اقشار مختلف مردم هم همت لازم را داشت تا عموم مردم به رشد کافي در اين راستا رسيده و خرج کردن و هزينه نمودن نامزدهاي انتخاباتي رأي آنها را تحت‌تأثير قرار ندهد و انتخابي شايسته داشته باشند.
از فناوري‌هاي تبليغات نوين و کم‌هزينه استفاده شود
هزينه‌هاي هنگفت تبليغاتي اين ترديد را ايجاد مي‌کند که برخي از افراد ثبت‌نام‌کننده در انتخابات که اهدافي غير از خدمت‌گذاري دارند از مدت‌ها قبل اقدام به تبليغات زيرپوستي براي جذب رأي اقشار مختلف مردمي کرده و تلاش دارند در راستاي اهدافي با اولويت مادي‌گرايانه چون ايجاد شغل و درآمد، شهرت و اسم و رسم دار شدن در شهر، راه‌اندازي بنگاه درآمدي با سوء‌استفاده از موقعيت خاص عضويت در شوراي شهر و کسب ثروت‌هاي بادآورده و هنگفت بر کرسي‌هاي وسوسه‌برانگيز شوراي شهر تکيه زنند.اما در اين بين کساني که داعيه خدمت به جامعه را در جهت توسعه شهر و حل مشکلات موجود دارند نيز نبايد فراموش شوند.

تشکيل تيمي متفکر، پرانگيزه با اهدف خدمت‌گذاري با طرح ها و برنامه‌هاي نوين نياز امروز شهر است که تحقق آن همت شهروندان را مي طلبد لذا نبايد در هنگام انتخاب طوري رفتار نمود که در نهايت به واسطه تصميمات غلط، جايگاه اين نهاد مردمي پايين آمده‌ و موجب عدم اطمينان به آن شوند.

بايد عملکرد و کارنامه نامزدهاي انتخاباتي زير ذره‌بين همشهريان برود تا پارلمان شهري با حساسيت بيشتر آحاد ملت نسبت به گذشته، پذيراي افرادي متعهد، متخصص و مسئوليت‌پذير باشد.

از سوي ديگر در راستاي کاهش هزينه‌هاي هنگفت تبليغاتي به کانديداهاي محترم توصيه مي‌شود در عصر ارتباطات و فناوري‌هاي نوين و در جامعه جوان امروز، به‌صورت جدي از رويکردهاي سنتي ناکارآمد و اقلام تبليغي کاغذي کاسته و با حذف سرمايه‌سالاري از عرصه تبليغات انتخاباتي و بهره‌گيري از فناوري‌هاي روز دنيا، به سمت تبليغات نوين و کم‌هزينه رفته تا شعار جلوگيري از اسراف در هزينه‌هاي تبليغاتي در کنار توجه عملي به محيط زيست رنگ‌وبويي از واقعيت بر خود بگيرد و انتخابات آتي به انتخاباتي سبز براي ايراني جوان بدل شود.

گزارش از «رقيه ملاحسني» خبرنگار ايسنا منطقه قزوين

انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۹۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا

دکتر هادی ابراهیمی مدیر کل صدا و سیمای مازندران با بیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما مقرر شد مناظره‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌های راه یافته به دور دوم انتخابات، همانند دور نخست در رسانه استانی پخش شود، گفت: ضبط مناظره‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی ۴ نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ پایان یافت و پخش این برنامه‌ها از فردا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود.

او افزود: ۳ مناظره انتخاباتی ۶۰ دقیقه‌ای با موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و بومی محلی با شرکت این نامزد‌ها در صداوسیمای مازندران ضبط شده است که پخش آن از فردا آغاز می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه هر مناظره تلویزیونی یک بار پخش و یک بار نیز بازپخش می‌شود، ادامه داد: نخستین مناظره انتخاباتی ساعت ۲۱:۳۰ پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه از سیمای مازندران پخش می‌شود.

مدیر کل صدا و سیمای مازندران گفت: مناظره‌های دوم و سوم انتخاباتی نیز به ترتیب در ساعت ۲۱:۳۰ روز‌های یک شنبه ۱۶ اردیبهشت و سه شنبه ۱۸ اردیبهشت پخش خواهد شد.

هادی ابراهیمی افزود: صدا و سیمای مازندران از هر کدام از ۴ نامزد راه یافته به دور دوم در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ یک ویدیوی ۲۰ دقیقه‌ای نیز ضبط کرده است که پخش این فیلم‌های تبلیغاتی از سیمای مازندران نیز از فردا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه فیلم‌های تبلیغاتی هر نامزد انتخاباتی نیز روزانه یک بار پخش می‌شود، ادامه داد: با توجه به زمان یک هفته‌ای تبلیغات که در قانون انتخابات به آن اشاره شده است فیلم تبلیغاتی هر نامزد در مجموع ۷ بار در طول یک هفته پخش می‌شود.

مدیر کل صدا و سیمای مازندران پخش فیلم‌های تبلیغاتی و مناظره‌های انتخاباتی میان نامزد‌ها از جذاب‌ترین برنامه‌های رسانه استانی در طول انتخابات‌های گذشته دانست و گفت: رسانه ملی تلاش کرده است با تولید و پخش مناظره‌های انتخاباتی و فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌های مجلس فضای جامعه را به سمت مشارکت پرشور سوق دهد.

هادی ابراهیمی گفت: تولید و پخش مناظره‌ها و فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در دور دوم انتخابات به صورت رایگان انجام شده و هیچ هزینه‌ای دریافت نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات از شبکه سهند
  • رفتار تبلیغاتی کاندیدهای انتخابات مجلس رصد می‌شود
  • آغاز فعالیت تبلیغاتی نامزد‌های دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه از امروز
  • آغاز پخش مناظرات تلویزیونی دور دوم انتخابات مشهد و کلات
  • دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست
  • مناظره های انتخاباتی مجلس در مازندران از فردا پخش می شود
  • چهار محصول ایران خودرو گران شد
  • جدول پخش برنامه های صدای آبادان
  • آغاز پخش مناظره نامزد‌های انتخابات دور دوم مجلس از فردا
  • عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند