Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان با اشاره به مطرح کردن طرحی جدید برای خانه کردن مردم توسط برخی از نامزدها می گویند: بخش مسکن در حال حاضر نیاز شدید به اصلاح سیاست گذاری دارد و هر گونه طرح بدون پشتوانه ضمانت اجرایی، آسیب های جدی به این بخش مهم وارد می کند. آفتاب‌‌نیوز : وعده های تبلیغاتی برخی از نامزدهای ریاست جمهوری در روزهای اخیر نگرانی هایی در فضای کارشناسی کشور در برخورد با مسائل حساس اقتصادی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش چند برابری یارانه ها، وعده افزایش میلیونی شغل و طرح های جدید برای خانه دار کردن مردم از شیوه های تبلیغات برخی از نامزدها در روزهای اخیر بوده است که اگرچه شاید باعث تهییج افکار عمومی و برجستگی آنها در دوره ای کوتاه شود اما اصل مطرح کردن این موضوع نشان دهنده بی خبری از تئوری های اقتصادی و شرایط کلی اقتصاد کشور است که در واقع منافع ملی را نیز به خطر می اندازد.
کارشناسان با اشاره به مطرح کردن طرحی جدید برای خانه کردن مردم توسط برخی از نامزدها می گویند: بخش مسکن در حال حاضر نیاز شدید به اصلاح سیاست گذاری دارد و هر گونه طرح بدون پشتوانه ضمانت اجرایی، آسیب های جدی به این بخش مهم وارد می کند.
به گفته کارشناسان نهادگرای اقتصاد ارائه طرح های موقت و غیر قابل اجرایی در واقع نوعی دوربرگردان کشور از مسیر توسعه است؛ موضوعی که به گفته آنها در مسکن مهر شاهد بودیم. این طرح به عنوان بزرگترین پروژه انبوه سازی در کشور اگرچه در نگاه کلی مورد تایید کارشناسان است اما شیوه غلط و غیرکارشناسی اجرای آن موجب آسیب های جدی نه فقط در بخش مسکن بلکه به کل اقتصاد کشور در سال های گذشته شده است.
ساخت خانه هایی بدون فراهم کردن زیر ساخت در بیابان، بی توجهی به نیاز متقاضیان، مدیریت ناهمگون در اجرا و از همه مهمتر هزینه های سنگین تامین منابع مالی که بر دوش بانک ها قرار گرفت از مهمترین دلایل نا موفق بودن طرحی است که به گفته کارشناسان با اهداف پوپولیستی اجرایی شده بود و در ادامه بار سنگین تکمیل آن به دولت جدید به ارث رسید.
کارشناسان با بیان اینکه طرح های بدون پشتوانه اجرایی برای خانه دار کردن مردم موجب آسیب های شدید به بخش مسکن می شود می گویند: بنابراین رییس جمهور جدید باید این مساله را مورد نظر قرار دهد؛ چرا که بی توجهی به این مساله در واقع نوعی بازی باخت- باخت برای مردم و رییس جمهور منتخب است.
گره مسکن با طرح غیرکارشناسی کورتر می شود
هادی بهادری، نایب رئیس کمیسیون مجلس در این باره با بیان اینکه در 12 سال گذشته بخش مسکن در کشور ما تکیده شده و هرکسی که از راه رسیده طرحی جدید ارائه کرده است به پول نیوز می گوید: این مساله باعث شده گره مسکن کورتر شود.
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای باز کردن گره کور مسکن می گوید: بخش مسکن از سال 84 تا 92 با افزایش شدیدی رو به رو شد و این مساله موجب کاهش توان متقاضیان شد. از سویی دیگر با افزایش قیمت مسکن و افزایش درامدهای نفتی نقدینگی های زیادی به جای رفتن در مسیر تولید و اشتغال روانه بازار مسکن شد و این مساله موجب ساخت و ساز بی رویه در سال های 90 تا 92 شد.
تلاش دولت برای آواربرداری از طرح های مخرب گذشته
نایب رئیس کمیسیون مجلس در ادامه با بیان اینکه طرح مسکن مهر نیز مزید بر علت برای مشکلات بخش مسکن شد می گوید: تمامی این مشکلات میراثی سنگین برای دولت یازدهم بود و دولت تلاش کرد تا بخش مسکن را با همه مشکلات ساماندهی کند.
ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن و افزایش قدرت خرید از اقدامات دولت یازدهم است که بهادری به آن اشاره می کند و می گوید: دولت یازدهم توان خود را گذاشت تا با ارائه تسهیلات مختلف این بخش از بازار را تحریک کند و توانست در این زمینه موفق عمل کند.
این نماینده مجلس با انتقاد از سیاست های غیر کارشناسی در بخش مسکن می گوید: دولت ها سیاستی را در 12 سال اخیر اتخاذ کردند مبنی بر اینکه باید کاری کنیم دولت به بخش مسکن ورود پیدا کند و با طرز فکر اینکه 97درصد از مسکن در دست بخش خصوصی است و باید دولتی شود مسکن مهر شکل گرفت. وی با بیان اینکه در دولت قبل ساخت این پروژه به 50 درصد هم نرسید و و این آوار روی دولت یازدهم افتاد و به نوعی میراث دار شد و نتوانست این پروژه را متوقف کند می گوید: از طرفی هم مشکلاتی از جمله کاهش قیمت نفت و درآمدهای دولتی باعث شد تا تامین منابع مالی برای تمام شدن این پروژه با مشکلاتی همراه شود. وی با بیان اینکه 1000میلیارد برای خدمات زیربنایی تصویب شده می گوید: حدود 40میلیون تسهیلات برای مسکن مهر تصویب شد.
لزوم پرهیز از وعده های غیر قابل اجرایی
وی با بیان اینکه بخش مسکن نیازمند اصلاح سیاست گذاری در کشور است می گوید: وعده های غیر قابل اجرایی باعث می شود تا از مسیر رشد و توسعه کشور دور شویم. به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس در 12 سال گذشته مسکن در کشور ما تکیده شده و هرکسی که از راه رسیده طرحی را ارائه کرده است که باعث شده گره مسکن کورتر شود. به گفته بهادری سیاست گذای های عجولانه در بخش مسکن نمی تواند گره از این بازار باز کند. وی با بیان اینکه روند مسکن در سال های 80 خوب پیش می رفت می گوید: با اجرای طرح مسکن مهر و انبوه سازی بدون پشتوانه و سیاستگذاری های اشتباه، بازار مسکن به هم ریخت. ضمن اینکه به گفته وی طرح مسکن مهر دور هم جمع کردن اقشار ضعیف جامعه است که کار غلطی است .
وی در ادامه به تغییرات در قانون پیش فروش ساختمان اشاره کرد و می گوید: جوانها به مسکن احتیاج دارند این در حالی است که توان خرید آن را ندارند. بهادری با بیان اینکه در حال حاضر تقاضا هست و مسکن خالی هم وجود داد می گوید: با این وجود به دلیل بازار آشفته مسکن این مشکلات حل نشده و هنوز رکود وجود دارد.
بهادری در ادامه به پول نیوز می گوید با اشاره به اینکه باید برای گروه های مختلف جامعه نسخه های مختلفی داشته باشیم می گوید: در حال حاضر طبقات مرفه جامعه را فراموش کرده ایم و اینها می توانند در بخش مسکن سرمایه گذاری کنند.
نایب رئیس کمیسیون مجلس می گوید: باید برنامه ریزی متناسب با طبقات اجتماعی داشته باشیم و زمینه مسکن دار شدن طبقات ضعیف را ایحاد کنیم. وی با بیان اینکه این کار آسانی نیست می گوید: باید یک مجموعه کامل برای جوامع مختلف تامین کرد و بر اساس سیاست ها جلو رفت. مثلا برای اقشار مرفه جامعه که بهای بیشتری می دهند شهرک هایی ایجاد شود و کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند اقدام کنند تا بتوان مسکن را از رکود خارج کرد.
در این شرایط به گفته کارشناسان باید تلاش شود تا مشکلات ریشه ای اقتصاد در برنامه اصلی نامزدها قرار گیرد. در حال حاضر بیکاری و بدهی های دولتی از مشکلات اساسی کشور به حساب می آیند و در این شرایط هر گونه وعده در خصوص طرح هایی که پشتوانه مالی ندارند می تواند اثرات مخربی را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای کشور به همراه داشته باشد.پول نیوز

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی

در حالی که ما طی سال گذشته میلادی برای فروش نفت و گاز خود با تحریم مواجه بودیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارشش از سلسله گزارش های چشم انداز اقتصادی جهان که هر سه ماه یکبار منتشر می کند، از رشد ۵.۴ درصدی اقتصاد کشورمان خبر داد. ما در حالی این رشد اقتصادی را رقم زدیم که بسیاری از کشورهای دنیا سال خوبی را پشت سر نگذاشتند و رشد اقتصادی بالایی نداشتند. در این سال، اقتصادهای منطقه خاورمیانه به طور متوسط رشد ۲ درصدی داشتند و عربستان با رشد منفی ۱.۱ درصدی مواجه شد.

دولت سیزدهم برای تولید و فروش نفت و گاز کشور به سیاست های خاصی روی آورد. استفاده از تمام ظرفیت ها برای فروش منابع، افزایش تعاملات با کشورهای خریدار و استفاده از توان دانش بنیانی کشور از جمله سیاست هایی بود که به اجرا گذاشته شد. به زعم کارشناسان، این سیاست ها بود که در نهایت نتیجه داد و زمینه ساز رشد اقتصادی کشور شد.  به زعم بسیاری، رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشورمان بر اثر سیاست گذاری های صحیح و اتکا به خود به دست آمد.

نظرات ایمان زنگنه، عضو انجمن اقتصاددانان ایران و استاد دانشگاه را در ادامه در خصوص فروش نفت و گاز کشورمان در شرایط تحریمی در ادامه می خوانید. زنگنه در خصوص رشد اقتصادی 5.4 درصدی کشور طی سال گذشته میلادی که صندوق بین المللی پول در آخرین گزارشش به آن اشاره داشت، تصریح کرد: بخش نفت همواره یکی از حوزه های پیشران در اقتصاد کشور ما بوده است. به تبع این بخش رشد اقتصادی را شاهد هستیم. تولید ثروت از حوزه نفت باعث شده است که بخش های دیگر نیز رشد را تجربه کنند.

وی ادامه داد: این که در شرایط تحریم توانسته ایم میزان فروش نفت و گاز خود را به دوران غیرتحریمی نزدیک کنیم، اهمیت بالایی دارد. دیپلماسی فعالی که دولت به اجرا گذاشت، در موفقیت ما برای فروش نفت موثر بود. این دیپلماسی در نهایت طرف مقابل را به این نتیجه رساند که تا حدی از سخت گیری هایش در تحریم ها بکاهد. تمام این مسائل، به افزایش فروش نفت و گاز کشور منجر شد.

این عضو انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که فروش نفت و دسترسی به منابع مالی آن دو موضوع متفاوت هستند. ما در بخش فروش نفت موفقیت داشته ایم و توانسته ایم به طرق مختلف در شرایط تحریم نفت خود را به فروش برسانیم.

زنگنه در خصوص سیاست گذاری های دولت سیزدهم مبنی بر فروش نفت به مینی ریفاینری ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی خاطرنشان کرد: من این طور همکاری ها را مثبت ارزیابی می کنم. واقعیت این است که ما در گذشته تجربه موفقی در زمینه فروش نفت از طریق دستگاه ها و افراد نداشتیم. حالا با اعمال روش هایی مانند سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی موفقیت بیشتری در فروش نفت کسب کرده ایم.

این استاد اقتصاد در دانشگاه خاطرنشان کرد: اقداماتی که در زمینه فروش نفت و گاز انجام داده ایم و موفقیت هایی که کسب کرده ایم، شرط لازم برای رشد اقتصادی کشور هستند. باید در بخش های دیگر نیز به همین ترتیب با دیپلماسی موفق به توسعه و رشد اقتصادی بریم. عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی به نحوی بازارسازی برای فروش نفت ماست و باعث می شود به عنوان شریک تجاری برای کشور هدف مطرح شویم که این موضوع رشد اقتصادی و همچنین توسعه تجارت نفت خام را به همراه داشته است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • بن‌گویر با دنده‌های شکسته مرخص شد
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تبدیل شدن به شریک تجاری جدید نفتی با عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی
  • خودروی وزیر تندرو اسرائیلی چپ کرد / عبور از چراغ قرمز
  • فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز
  • (ویدئو) واژگون شدن خودروی «بن گویر» و زخمی شدن وی
  • خودروی وزیر افراطی اسرائیل از چراغ قرمز عبور کرد و واژگون شد/بن گویر روانه بیمارستان شد
  • ببینید | تصاویری از دزدی تلفن همراه در پشت چراغ قرمز در کمتر از 30 ثانیه!