Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفتگو با ابوالفضل عرب مسوول کار گروه هیمالیانوردی هیات کوهنوردی استان تهران درباره کم وکیف برگزاری اردوهای هیمالیانوردی.
- شما کوهنوردی را از کجا آغاز کردید
من کوهنوردی را از شرکت صنایع هواپیمایی ایران شروع کردم و در حین کوه رفتن در کلاس ها و دوره های مرتبط با کوهنوردی شرکت کردم تا از لحاظ دانش وعلم کوهنوردی بتوانم به اندوخته هایم بیافزایم،در سال 90 با شرکت در اردوهای هیمالیانوردی با هیئت کوهنوردی تهران آشنا شدم که با حضور در دو دوره از اردوهای هیمالیانوردی استان توانستم با قرارگیری در تیم منتخب هیمالیانوردی استان تهران در سال 91 به کشور پاکستان برای صعود قله مومهیل سار به ارتفاع 7343 متر که اولین تلاش کوهنوردان ایرانی برای صعود این قله بود اعزام شوم و همچنین در سال 94 نیز به همراه تیم منتخب هیمالیانوردی استان موفق به صعود قله 7546 متری موستاق آتا در کشور چین شدم و از نیمه دوم سال 95 به عنوان مسئول کارگروه هیمالیانوردی وصعودهای بلند هیئت کوهنوردی استان تهران مشغول به فعالیت هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



- مطلع شدیم امسال نیز این اردوها در حال برگزاری است کمی در مورد اردوهای امسال توضیح بفرمایید.
در مرحله اول باید خدمتتان عرض کنم که بنده به شخصه معتقد هستم که برگزاری این اردوها و اعزام تیم ها میبایست در باشگاه های کوهنوردی استان انجام شود و هیئت کوهنوردی استان نقش حمایتی داشته باشد ولی با توجه به شرایط موجود در باشگاه های کوهنوردی ما در استان و اینکه اعزام تیم ها به برنامه های برون مرزی هزینه های مالی زیادی را شامل می شود و مهمترین اصل در اعزام تیم ها مسئله مالی است، متاسفانه باشگاه های کوهنوردی به دلیل عدم درآمد زایی و نداشتن بودجه و پشتیبانی مالی کافی قادر به انجام اینگونه فعالیت ها نیستند و با توجه به این موضوع هیئت کوهنوردی استان تهران می تواند نقش محوریتی در این زمینه داشته باشد و با حضور خود باشگاه ها و پتانسیل خوبی که هم از لحاظ داشتن کوهنوردان مستعد و با انگیزه و هم از لحاظ داشتن مربیان و هیمالیانوردان با تجربه وجود دارد می تواند در جهت رشد و ارتقاء اینگونه فعالیت ها گام بردارد.
در ابتدای پذیرفتن مسئولیت کارگروه،جلسه های هم اندیشی و مشاوره ای با پیشکسوتان،هیمالیانوردان باتجربه وهمچنین مسئولین باشگاه های استان داشتیم تا بتوانیم از نقطه نظرات و پیشنهادات آنها در خصوص کارگروه هیمالیانوردی و برنامه های پیش رو آگاه شویم،با توجه به مسئولیت بنده و شناختی که به واسطه حضور در این اردوها در سال های قبل داشتم با نقاط قوت و ضعف اردوهای هیمالیانوردی آشنا بودم و مشاوره هایی که از کوهنوردان باسابقه در این عرصه گرفته بودیم برآن شدیم تا تمرکز خود را بر روی مهمترین اصل در فعالیت های برون مرزی یعنی آموزش داشته باشیم و در نهایت جهت آموزش کوهنوردان اردوهایی را تحت عنوان " کارگاه ها و اردوهای آموزشی و استعدادیابی هیمالیانوردی" طراحی و برنامه ریزی کردیم.
در اواسط پائیز 95 فراخوان این اردوها را جهت ثبت نام کوهنوردان به باشگاه های استان ابلاغ کردیم که در مجموع حدود 90 نفر آقا و خانم ثبت نام کردند که به جز چند نفر بقیه کارآموزان سابقه هیچگونه برنامه برون مرزی نداشتند و این موضوع برای ما خیلی مطلوب بود چون می توانستیم با آموزش های لازم نسل جدیدی از کوهنوردانی که تمایل دارند در فعالیت های هیمالیانوردی و برون مرزی گام بردارند را به جامعه کوهنوردی استان و کشور معرفی کنیم و یکی از اهداف و چشم اندازهای ما و انتظاری که از این کوهنوردان داریم این است که تجربیات و آموزش های کسب شده خود
ازاین کارگاه ها و اردوها را به باشگاه ها و دیگر همنوردان خود منتقل نمایند و در کارهای تشکیلاتی و اجرای برنامه های باشگاهی خود حضور پررنگ تری داشته باشند. پس از ثبت نام تا انتهای سال کارگاه ها و اردوهای تئوری و عملی طبق برنامه ریزی قبلی برگزار گردید، از مهمترین تغییرات بوجود آمده در اردوهای سال 95 نسبت به اردوهای سال قبل می توان به عنوان آن اشاره نمود.
اردوهای سال های قبل تحت عنوان اردوهای آموزشی و انتخابی برگزار می شد، در سال 95 هدف اصلی ما آموزش کارآموزان هیمالیانوردی بود و به خاطر همین موضوع با حذف عنوان انتخابی خواستیم با ایجاد شرایط آموزشی مساعد و دور از هرگونه فضای رقابتی و استرس زای انتخابی تمرکز بیشتری بر روی آموزش داشته باشیم و مهمترین فاکتور وعامل سنجش در مجاز بودن کارآموزان در حضور در کارگاه ها و اردوهای برگزار شده در طول سال مسئله حضور و غیاب و نظم و انضباط بود.
به نظر بنده پایه و اساس فعالیت های برون مرزی،هیمالیانوردی و صعودهای بلند آموزش می باشد، دیگر تمایز بوجود آمده در برگزاری اردوهای سال 95 نداشتن محدودیت سنی برای ثبت نام بود چون در سال های قبل این اردوها در رده سنی امید برگزار می گردید و ما با قرار ندادن محدودیت سنی در ثبت نام کارآموزان خواستیم فضایی برای کوهنوردانی که تا کنون فرصت حضور در اینگونه اردوها را به واسطه محدودیت هایی که طی سال های گذشته وجود داشت را فراهم کنیم تا بتوانند آموزش های مورد نیاز را کسب نمایند.
در مسیر طراحی و برنامه ریزی اردوها و با توجه به فضای کوهنوردی در دنیای امروزی و عصر تکنولوژی ما نیازمند این بودیم تا در کارگاه ها و اردوهای آموزشی و استعدادیابی هیمالیانوردی به مسائلی که تا کنون به آن توجه نشده بود و دارای اهمیت بود بیشتر توجه کنیم که به طور مختصر می توان به چند مورد از آنها اشاره نمود.
به طور مثال می توان به برگزاری کارگاه آموزشی مستندسازی در هیمالیانوردی و صعودهای بلند با هدف آشنایی کارآموزان هیمالیانوردی با هنر وتکنیک های عکاسی،فیلمبرداری و مستند سازی در برنامه های برون مرزی و ارتفاعات بلند و کارگاه آشنایی با اصول جذب اسپانسر و منابع مالی در برنامه های برون مرزی با هدف آشنایی کارآموزان با روش ها و راهکارهای جذب اسپانسرینگ و پروپوزال نویسی طرح صعود برای ارائه به اسپانسر و همچنین کارگاه آموزشی اصول سرپرستی در هیمالیانوردی و صعودهای بلند با هدف آشنایی کارآموزان با مدیریت و رهبری و نقش آن در صعودهای بلند اشاره نمود.
کارگاه ها و اردوهای استعدادیابی و آموزشی هیمالیانوردی استان تهران به صورت تئوری و عملی در طول سال برگزار گردید و در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت و سعی بر آن شد تا در برگزاری آنها از مدرسین و مربیانی استفاده شود که علاوه بر تسلط بر فرآیند آموزش، خود نیز دارای تجربه فعالیت های هیمالیانوردی و برون مرزی باشند تا بتوانند با شناخت و دانش و درک کافی از فضای موجود در هیمالیانوردی به آموزش کارآموزان بپردازند.
- امروزه توجه به محیط زیست فراگیر شده است، کارگروه چه فعالیت هایی در این امر در برگزاری اردوها داشته است، به طوری که دغدغه حفظ محیط زیست به کارآموزان آموزش داده شده باشد؟
سوالی خوبی کردید. امروزه در سراسر جهان،کره زمین و محیط زیست مظلوم و مورد بی مهری واقع شده است و با توجه به این موضوع ما خواستیم قدمی در این زمینه حتی کوچک بر داریم و شعار "کاغذ کمتر،درخت بیشتر،آسمان آبی تر" را تعریف و سرلوحه کار خود در طول برگزاری اردوها قرار دادیم شعاری که فقط جنبه حرف نداشته باشد و عملیاتی باشد از همین رو با استفاده از تکنولوژی امروزی و فضای مجازی از ابتدای کار فراخوان، ثبت نام و دیگر امور اجرایی کارگروه را تا به امروز به صورت اتوماسیون و بدون استفاده از کاغذ انجام دادیم تا بتوانیم استفاده از کاغذ را به حداقل ممکن برسانیم و دیگر کاری که در این زمینه در طول اردوها انجام شد کاشت چندین نهال درخت در روز درختکاری توسط کارآموزان هیمالیانوردی بود.
کوهنوردی از ورزش هایی است که ورزشکار و کوهنورد با طبیعت مستقیما در تماس است و کوهنوردان این دغدغه ها رو به خوبی لمس می کنند و می توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند و از همین کوهنوردان که شهروندان شهرها و روستاها نیز هستند این فرهنگ می تواند به کل جامعه اشاعه پیدا کند و وظیفه هر شهروندی است که حامی و اشاعه دهنده فرهنگ حفاظت از محیط زیست باشد. ما باید در فعالیت ها و مصارف روزانه طوری رفتار کنیم که کمترین آسیب را به درختان، جنگل و محیط زیست وارد کنیم تا بتوانیم امانت دار خوبی برای محیط زیست که متعلق به آیندگان است باشیم.

- در خصوص مشکلات و موانع بر سر راه هیمالیا نوردی در کشور ایران توضیحاتی بفرمایید.

یکی از اساسی ترین و مهم ترین دغدغه های هیمالیا نوردی و صعود های برون مرزی بحث منابع مالی است البته قبل از آن نباید از مسئله آموزش غافل شویم. کوهنوردانی که در این حوزه فعالیت می کنند اکثرا بخش زیادی از هزینه ها را از بودجه شخصی خود تامین می کنند، ورزش کوهنوردی ورزشی است که رقابت در آن معنایی ندارد و جای آن را رفاقت و همدلی گرفته است و این ورزش برد تبلیغاتی خوبی ندارد و در مقایسه با ورزش هایی نظیر فوتبال، والیبال ،کشتی و... این ورزش جایگاه مناسبی در رسانه ها ندارد. باید جایگاه و اهمیت این ورزش بالاتر رود و اگر فضای تبلیغاتی و حمایت های بیشتری در اختیار کوهنوردان قرار گیرد، منابع مالی و اسپانسر ها بهتر استقبال می کنند و بیشتر کمک خواهند کرد.

حرف آخر اینکه کارگروه هیمالیانوردی استان در نیمه دوم سال 95 در مجموع 15 کارگاه و اردوی آموزشی برگزار نمود که در همین جا مراتب تقدیر و تشکر را ازهمکارانم در کارگروه هیمالیانوردی از جمله آقای افکاری و مدرسین و مربیانی که برگزاری این کارگاه ها و اردوها تا کنون حاصل تلاش دلسوزانه این عزیزان بوده است را دارم در ادامه تشکر می کنم از آقای رمضانی ریاست هیئت و کارگروه های هیئت کوهنوردی و مجموعه فدراسیون کوهنوردی وهمچنین ازمجموعه هیئت ها و باشگاه های کوهنوردی استان و کارآموزان هیمالیانوردی که همراه ما بودند. امیدوارم در ادامه اردوها از ابتدای سال 1396، طوری گام برداریم تا بتوانیم به اهداف و چشم اندازهایی که ترسیم کرده بودیم برسیم و نقش مهم و اثربخشی در این بخش برای جامعه کوهنوردی داشته باشیم.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است

مسئولان نخستین جشنواره ملی سرود فجر به تشریح اهداف و مراحل مختلف جشنواره پرداختند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، ظهر امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و حسین صیامی مدیر اجرایی جشنواره ملی سرود، در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا توضیحاتی درباره مرحله پایانی جشنواره و آنچه تا کنون انجام شده، ارائه کنند.گروه‌های سرود در مرحله تنظیم آثار هستند.

در ابتدای این نشست حامد جلیلی در تشریح مراحل انجام شده در جشنواره ملی سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر از مهرماه سال 1402 آغاز و فراخوان منتشر شد. حدود 800 گروه ثبت نام کردند که از این میان 81 گروه وارد مرحله داوری و در نهایت سی گروه به مرحله پایانی رسیدند.

جلیلی ادامه داد: مناطقی که در آنها داوری انجام شد؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران بودند. پس از پایان مرحله دومِ جشنواره مرحله منتورینگ یا راهبری‌ آغاز شد. قرار است گروه‌های راه یافته به مرحله نهایی با ارکستر زنده به اجرا و رقابت بپردازند. هم اکنون گروه‌ها در مرحله تنظیم آثار برای حضور در مرحله نهایی هستند.

جلیلی تأکید کرد: مرحله پایانیِ جشنواره 10، 11 و 12 تیر و مراسم اختتامیه 14 تیر سال جاری(1403) برگزار می‌شود.

حمایت از گروه‌های کُر و آکاپلا برای تقویت سرود

در ادامه این نشست خبری، امیرحسین سمیعی رئیس جشنواره سرود فجر گفت: تقویت سرود هدف اصلی ماست. برای تقویتِ فنیِ گروه‌های سرود به شیوه آکادمیک به سمت حمایت از گروه‌های کر و آکاپلا می‌رویم. تلاش ما این است که در حوزه آموزش و اجرا شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها باشیم.

سمیعی درباره استعدادهای شهرستان‌های مختلف در حوزه سرود تاکید کرد: ما سفرهای استانی را از هفته گذشته آغاز کرده‌ایم و مدیر دفتر سرود هم در این سفرها همراه ما بود که یکی از اهداف‌مان کشف استعدادهای سرودی است. می‌خواهیم شرایط را برای ارائه آثار گروه‌های سرودِ سراسر کشور در قاب رسانه و اجراها فراهم کنیم.

او ادامه داد: در سفر شیراز و بوشهر با بزگوارانی از این گروه‌های حرفه‌ای نشست داشتیم. در برخی استان‌ها مربیان تکنیکی و ورزیده‌ای داریم. مثل شیراز که گروه‌های کُر حرفه‌ای تشکیل داده‌اند. مسیری جاری در شناسایی گروه‌های سرود داریم. در حال حاضر ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسیم اما ارتقاع سطح کیفی شاید بارقه‌هایش را یک سال بعد ببینیم.

مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مقوله سرود، مقوله هم‌افزایی این ظرفیت‌های مردمی لست. سرودها معمولا از جوشش‌های مردمی سرچشمه گرفته‌اند.

هدف جشنواره ارتقای کیفی سرود است

سمیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های موازیِ ارگان‌های مختلف در حوزه سرود گفت: مبنای سرود تحت نظر نهادهایی انجام می‌شود که اشتراک‌های نظارتی دارند. محورهای سرود معمولاً مشخص است. بحث ما در کیفیت ارتقای موسیقی و شعریِ سرود است. برخی از سرودها خودجوش است که بحث دیگری دارد. سنجش این سرودها در جشنواره‌های ما انجام می‌شود. اگر کمیت بیشتر شود، وزارت ارشاد ورود می‌کند.

او تاکید کرد: وقتی صحبت از آکادمیک‌تر شدن گروه‌های سرود می‌کنیم بخش مهمی از آن در همکاری با دانشگاه است. برای مربیان سرود و استعدادهای سرود کلاس‌های آموزش در مراحل و سطوح مختلف برگزار کنیم. دانشگاه می‌تواند استعدادها را به ما معرفی کند تا در ترتیب و آموزش گروه‌ها چه کلاس‌های درسی می‌تواند در نظر گرفته شود. مربیان پرورشی را برای ارتقای سرود آموزش می‌دهیم.

در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی درباره تفاهم با آموزش و پرورش برای ارتقای سرود در مدارس گفت: تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم که براساس آن آموزش مربیان پرورشی برعهده دفتر سرود باشد و این اتفاق امسال رخ می‌دهد.

رویکرد جدید آموزش‌وپرورش در حوزه سرود و تئاتر دانش‌آموزان

جلیلی افزود: سرود بحثی جهادی است. گروه‌های سرود هزینه‌هایشان آنقدر زیاد نیست. بیشتر اجراها شکل جهادی دارند. هدف اصلی ما حمایت از گروه‌هایی است که ظرفیت دارند ولی امکانات لازم را ندارند.

مدیر دفتر سرود گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 6 هزار گروه سرود در ظرفیت‌شان دارند. ما برای فراخوان از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم و بسیاری از گروه‌های شرکت کننده در جشنواره از طریق همین کانون مساجد بودند. جشنواره سرود مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت.

در بخش دیگری از این نشست امیرحسین سمیعی گفت: باور دارم که سرود اتفاقی مؤثر است. می‌تواند در قالب‌های محتوایی مختلف ایفای نقش کند.

او ادامه داد: جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک می‌کنیم چرا که خلاء آن را احساس می‌کنیم. در دوره‌ای بهترین گروه‌های سرود را در آموزش و پرورش می‌دیدیم. اما اکنون اینگونه نیست. ما دنبال علت این ماجرا هستیم. به همین علت است که به سمت آکادمیک کردن سرود می‌رویم. توجه و تاکید ما به گروه‌های کر است. این اتفاق در سال‌های گذشته نیافتاده است. بسیاری از آثار ارزشمند سرود را گروه‌های کر خوانده‌اند.

سمیعی تأکید کرد: ما به راهبری مجهز برای اجماع ظرفیت‌های سرود در سراسر کشور نیاز داریم. ما تلاش می‌کنیم تا با مرجع قرار دادن جشنواره تلاش کنیم تا همه این گروه‌ها و مراجع را حمایت کنیم و آنها را از نظر کیفی بالا ببریم.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • آموزش راویان دفاع مقدس در استان مرکزی
  • راه اندازی معاونت پرورشی در مدارس غیرانتفاعی مرکزی
  • اعزام ۶۰۰ نفر به اردوهای راهیان نور غرب کشور
  • شکایت رئیس دیوان از رای هییت تخصصی درباره کالای ورود ممنوع
  • مدارس در اختیار گروه‌های مردمی قرار می‌گیرند
  • 3مصدوم درپی برخورد پراید باتریلر درگناباد
  • هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است
  • نشست خبری مسوول سازمان بسیج سازندگی البرز
  • صعود خادمیاران رضوی ریگان به قله کوه شاه
  • به عراق صادرات داریم اما بخاطر مسائل بانکی نمی توانیم پولش را بگیریم!