Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@21:24:48 GMT

هشدار درباره مصرف لبنیات سنتی

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۰۳۶۷۸

رئیس جامعه دامپزشکان کشور از رشد ۲۰ درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در کشور خبر و درباره مصرف لبنیات سنتی هشدار داد.
به گزارش خبرنگار مهر، پیام محبی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دامپزشکی برگزار شد، با بیان اینکه آمار ابتلا به تب مالت در کشور حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: دلیل این امر مصرف غلط لبنیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه مصرف سرانه لبنیات در کشور پایین است، گفت: ما در دهه ۸۰ روی مصرف محصولات پاستوریزه بسیار کار کرده بودیم، اما یک خبر غلط باعث شد جامعه شیرگریز کشور شیرگریزتر شود و مصرف لبنیات به شدت افت پیدا کند.
رئیس جامعه دامپزشکان کشور افزود: در عین حال ما شاهد بودیم مصرف لبنیات سنتی در کشور افزایش پیدا کرد که همین مسئله باعث افزایش شیوع تب مالت شده است.
وی با تاکید بر اینکه هیچ روغن پالمی در شیر وجود ندارد، ادامه داد: محصولاتی که روغن پالم در آنها وجود داشته بستنی و ماست پرچرب بوده که آن هم با مجوز وزارت بهداشت انجام می شده است.
محبی با بیان اینکه کارخانه های لبنیاتی شیرهای باکیفیت، فاقد آنتی بیوتیک و دارای بار میکروبی پایین را از دامداران خریداری می کنند، افزود: شیرهای برگشتی از کارخانجات وارد واحدهای لبنیات سنتی می شود و مردم آنها را خریداری می کنند که همین مسئله باعث ایجاد مشکل در جامعه می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز جهانی دامپزشکی اظهار داشت: شعار امسال «مقاومت ضد میکروبی از اقدام تا عمل» است.
محبی با بیان اینکه ما در کشورمان مصرف آنتی بیوتیک بالایی داریم، افزود: این مسئله می تواند آینده خطرناکی را برای ما رقم بزند و ما هر چه بتوانیم مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهیم به نفع خودمان و به نفع جهان است.
رئیس جامعه دامپزشکان کشور با اشاره به مقاوم شدن بیماری ها به آنتی بیوتیک ها اضافه کرد: به عنوان مثال بیماری سل تقریبا در جهان ریشه کن شده بود، اما در حال حاضر سلی ایجاد شده که تقریبا به تمام آنتی بیوتیک ها مقاوم است و اگر کسی به این بیماری مبتلا شود، هیچ چاره ای برای او وجود ندارد، بنابراین ما باید در زمینه کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها اقدامات جدی انجام دهیم.
محبی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم فرهنگسازی در زمینه رعایت برخی مسائل بهداشتی دامپزشکی تاکید کرد و گفت: زمانی که شهروندان اقدام به کشتار گوسفندی می کنند که کبد آن دچار مشکل است و کیست دارد، کبد حیوان را جلوی سگ یا گربه می اندازند تا خورده شود، در حالی که این عضو باید به شکلی بهداشتی معدوم گردد.
وی توضیح داد: جگر کیست دار گوسفند اگر توسط انسان خورده شود مشکلی برای او ایجاد نمی کند، اما خوردن آن توسط حیوانات دیگر باعث تکثیر بیماری می شود؛ در حالیکه متاسفانه این فرهنگسازی در جامعه ما انجام نمی شود.
برچسب ها: تب مالت ، لبنیات سنتی

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۳۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن

در ایران، گیاهی خودرو و بسیار مفید وجود دارد که هم اکنون در فصل رویش آن هستیم. این گیاه نه تنها در آشپزی کاربرد دارد بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود.

«شنگ»، گیاهی خودرو و مفید از خانواده کاسنیان، از اردیبهشت تا تیر در مناطق کوهستانی ایلام ایران می‌روید. با فرا رسیدن بهار و پایان سرما، این گیاه خوراکی و دارویی سر از خاک بر می‌آورد.

به گزارش فرطب، شنگ که با نام‌های دیگری همچون آلاله شنگ، ریش بز خالدار، اشلنگ، یمنیه، قندرون، سنسفیل، تسلسفیل، اسپلنج، اسفلنج و یملیک شناخته می‌شود، به دلیل خواص بی‌شمارش، محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این مقاله، به تفصیل به بررسی خواص و کاربردهای این گیاه پرداخته‌ایم.

خواص دارویی گیاه شنگ در طب سنتی

گیاه شنگ که در طب سنتی استفاده‌های فراوانی دارد، در درمان زخم‌های گوارشی و مشکلات ریوی مفید است. به دلیل داشتن خواص قابض، در درمان خونریزی‌های رحمی و دستگاه تنفسی و همچنین برخی انواع اسهال کاربرد دارد. پودر گل و ریشه شنگ برای تسریع در التیام زخم‌های چرکی و سوختگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ریشه آن برای سم‌زدایی بدن به کار می‌رود.

مصرف شنگ: خواص و کاربردهای آشپزی و درمانی

شنگ را می‌توان به شکل جوشانده استفاده کرد یا از برگ‌های آن برای ساخت ضماد به منظور درمان زخم‌ها بهره برد. ریشه این گیاه که خواص اصلی آن را داراست، به صورت دم‌کرده مصرف می‌شود، گرچه طعم تلخ آن ممکن است کمی ناخوشایند باشد. پزشکان طب سنتی، ریشه و برگ‌های خشک شده‌ی شنگ را پودر کرده و برای استفاده‌های خارجی با دیگر ترکیبات گیاهی مخلوط می‌کنند.

غذاهای محلی ایران با استفاده از شنگ

آش شنگ به عنوان یک غذای سنتی ایرانی با سبزی کوهی شنگ تهیه می‌شود که شامل موادی چون نخود، لوبیا چیتی، عدس، نمک، فلفل، کشک، پیاز داغ، نعنا داغ و سیر است و طعمی عالی دارد. شنگ همچنین به عنوان چاشنی در سالادها و سایر غذاها استفاده می‌شود. شنگ‌پلو، که با تفت دادن شنگ خردشده با پیاز و گوشت قیمه و ادویه تهیه می‌شود، پس از آبکشی با برنج مخلوط و دم کشیده می‌شود، نمونه‌ای دیگر از غذای محلی پرطرفدار است.

جمع بندی

گیاه شنگ، با خواص دارویی و غذایی فراوان، یکی از گیاهان خودروی محبوب در طب سنتی ایران است. این گیاه در درمان زخم‌ها، مشکلات گوارشی و ریوی به کار می‌رود و همچنین به عنوان یک ماده غذایی مغذی در آشپزی سنتی ایران، به خصوص در تهیه آش و شنگ‌پلو، استفاده می‌شود. افزایش آگاهی نسبت به فواید این گیاه می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برای رفع یبوست این میوه را مصرف کنید
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • تزریق این دارو فقط در بیمارستان انجام شود
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • هشدار؛ این قارچ‌ها را نخورید
  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • خانمی در کلاله درپی تزریق آنتی بیوتیک، کارش به مراقبت‌های ویژه کشید
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار