Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش شانا، وزارت نفت در دولت یازدهم به منظور ساماندهی پروژه‎های نیمه‎تمام و با توجه به ضرورت برداشت سریع‎تر از میدان‎های مشترک، نسبت به اولویت‎بندی طرح‎ها و پروژه‎ها اقدام کرد و در این مسیر، توسعه میدان گازی پارس جنوبی و میدان‎های مشترک غرب کارون را به‎طور ویژه در دستور کار توسعه قرار داد.

این راهبرد همان‎گونه که در پارس جنوبی جواب داد و بهره‎برداری از 11 فاز این میدان گازی را در کارنامه دولت یازدهم ثبت کرد، در غرب کارون هم منتهی به نتایج قابل قبولی شد؛ به‎طوری‎که هم‎اکنون از میدان‎های آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران و یاران شمالی (میدان‎های مشترک غرب کارون) در مجموع روزانه حدود 300 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود و کمی آنطرف‎تر، شمارش معکوس برای برداشت نفت از میدان یاران جنوبی هم آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و طرح توسعه میدان یاران شمالی، آبان‎ماه پارسال به طور رسمی با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد و هم اکنون روزانه از این میادین به ترتیب حدود 75، 115 و 30 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود. میدان آزادگان جنوبی نیز که طی سال‎های متمادی و در بهترین حالت، تولیدی بیش از 50 هزار بشکه در روز را تجربه نکرده بود، فروردین‎ماه امسال تولید 80 هزار بشکه نفت را پشت سر گذاشت و ظرفیت تولید میدان‌های مشترک غرب کارون را به مرز 300 هزار بشکه در روز رساند.

این در حالی‌ است که بر اساس اعلام برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، بیش از ٥٠ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، حدود ٢٣ درصد پیشرفت فاز نخست طرح توسعه میدان یادآوران و بیش از ٩٠ درصد پیشرفت طرح توسعه میدان یاران شمالی در دولت یازدهم حاصل شده است.

تولید میدان آزادگان جنوبی نیز اگرچه هم اکنون از مرز 80 هزار بشکه در روز گذشته است، اما روند توسعه آن با جدیت ادامه دارد و برآوردها حاکی است تولید این میدان تا کمتر از 2 ماه دیگر، به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید. میدان یاران جنوبی نیز خود را برای آغاز تولید نفت در آینده‎ای نزدیک آماده کرده است.

به این افتخارات می‎توان آغاز تولید نفت در میدان مشترک آذر در استان ایلام را نیز اضافه کرد؛ میدانی که هم‎اکنون روزانه از آن 15 هزار بشکه نفت برداشت می‎شود و با افزایش این میزان تولید تا 30 هزار بشکه در روز طی یکماه آینده امیدوار است.

ایران حالا در برداشت نفت از میدان‌های مشترک با عراق، حرف‎های زیادی برای گفتن دارد.

منبع: شانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۵۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار

 رئیس انجمن هسته‌ای ایران در آغاز به کار نخستین کنفرانس بین المللی فناوری علوم وفنون هسته‌ای ۲۰۲۴ در اصفهان، فناوری هسته‌ای را یکی از فناوری‌های کاملا اثبات شده در پاسخ دقیق به برخی از چالش‌ها دانست و گفت: رویداد‌های بین المللی و نشست‌های علمی در حوزه فناوری هسته‌ای دستیابی به اهداف توسعه پایدار وپاسخ و راه حل چالش‌های پیش رو در امنیت انرژی وتامین انرژی وتامین غذا که مستقیم با حیات انسان در ارتباط است را می‌تواند تسهیل کند.


جواد کریمی ثابت افزود: برگزاری این نشست‌ها بستری مناسب برای یافتن راه حل‌هایی برای این موضوع است.


او گفت: در این راستا، ایران ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است ومسئولان جمهوری اسلامی ایران با تمرکز بر تعهدات خود در حوزه فناوری هسته‌ای وبرنامه‌های تولید این میزان برق هسته‌ای را با جدیت دنبال می‌کنند.


رئیس انجمن هسته‌ای ایران افزود: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور فعالیت خود را آغاز کرده است و فناوری هسته‌ای در کشور ایران به بلوغ رسیده و این بلوغ را در ارائه مقالات وسخنرانی‌ها و نمایشگاه‌ها قابل مشاهده است.


سی‌اُمین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ با حضور ۵۰ دانشمند هسته‌ای از پنج قاره جهان در اصفهان تا دو روز دیگر ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • احتمال تداوم کاهش تولید نفت خام اوپک‌پلاس
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی
  • افزایش ۴ میلیارد مترمکعبی تولید گاز پارس جنوبی با کاهش دوره تعمیرات اساسی 
  • همکاری اوپک با عراق و قزاقستان برای جبران مازاد نفت
  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟