Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-01@23:44:35 GMT

مسائل سیاسی و حزبی، شوراها را به انحلال می‌کشاند

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۰۷۸۴۴

مسائل سیاسی و حزبی، شوراها را به انحلال می‌کشاند

سرویس جامعه پایگاه خبری تحلیلیبی‌باک؛ بخش مهمترین عناوین اجتماعی:


رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: در مدیریت شهری باید به دور از مسائل سیاسی و حزبی تصمیم‌گیری شود و در غیر این صورت شوراها به انحلال کشیده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار بی‌باک، مهدی چمران در مراسم گرامیداشت نهم اردیبهشت ماه روز ملی شوراها که در برج میلاد برگزار شد، با اشاره به فعالیت شوراها در طی سال‌های اخیر اظهار کرد: در این مدت علیرغم تمامی سختی‌ها و مشکلاتی که برای شوراها وجود داشته است، اقدامات خوبی در سطح شهرها و روستاها صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پس از فعالیت نخستین دوره شوراها، شرایط برای فعالیت شورای عالی استان‌ها فراهم نشد و این مجموعه با وقفه‌ای فعالیت خود را نسبت به سایر نهادهای نظام آغاز کرد؛ به طوری که این عقب‌ماندگی و عدم توجه به قوانین شوراها هنوز ادامه دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: در اصل ششم و هفتم قانون اساسی، موارد ارزشمندی در خصوص شوراها یاد شده است و آنچه که امروزه در فعالیت شوراها وجود دارد، با آنچه که در قانون اساسی به آن ذکر شده است، متفاوت است.

چمران تصریح کرد: آنچه که در مجلس شورای اسلامی برای فعالیت شوراها شکل گرفته است، به این گونه است که شوراها را برای شهرداری‌ها پیش‌بینی کرده‌اند؛ به طوری که در سال‌های اخیر ما به این موضوع انتقاد داشته‌ایم، اما هنوز راهکار مناسبی برای آن اندیشیده نشده است.

وی گفت: در دنیای کنونی آنچه را که مردم و یا نمایندگان آنها سپرده‌اند، قطعاً بهتر اجرا شده است و درواقع مردم در رفع معضلات بهتر عمل کرده‌اند و بر همین اساس دنیای غرب روی این موضوع پافشاری بسیاری کرده و امروزه مسائل شهری و محلی را به مردم سپرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: علیرغم همه تلاش‌هایی که از سوی شوراها شده است، انتظار می‌رود که سایر بخش‌ها و نهادها از جمله دولت‌ها و نمایندگان مجلس تعامل بهتری را با شوراها در بحث قوانین و تصویب لوایح و طرح‌ها داشته باشند.

چمران با بیان اینکه شوراها بار بزرگی از دوش دولت و به ویژه وزارت کشور برداشته است، گفت: باید از این ظرفیت به نحو مطلوب‌تر استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری اظهار امیدواری کرد؛ این لایحه هر چه زودتر به تصویب برسد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها از لحاظ درآمدی مشکلات فراوانی را دارند، گفت: این موضوع حتی در شهرهای کوچک هم وجود دارد؛ به طوری که شهرداری‌ها برای پیگیری پروژه‌های خود، به پیمانکاران بدهکار هستند.

چمران ادامه داد: امروزه با توجه به فعالیت شوراها، این مجموعه به یکی از ارکان اداره امور کشور تبدیل شده‌اند به طوری که برای شهر تهران که ۲۱ عضو دارد، حدود سه هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: تعدادی از جوانان تحصیلکرده ما اصرار فراوانی دارند که به شورای شهر ورود کنند و بتوانند خدمات قابل توجهی را به مردم ارائه کنند که این جای تقدیر و خوشحالی دارد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریت شهری نیازمند افراد متخصص و کارآمد است، تصریح کرد: کسانی که در شوراها حضور پیدا می‌کنند، باید از مسائل سیاسی و حزبی به دور باشند، چرا که اگر شوراها با مسائل سیاسی آمیخته شوند، به انحلال کشیده می‌شوند که مصداق آن نیز می‌توان به دوره نخست شورای شهر تهران اشاره کرد.

چمران خاطرنشان کرد: کار شوراها کاری تخصصی است و وابستگی سیاسی، به آن لطمه خواهد زد و باید بر اساس تخصص‌های لازم در مدیریت شهری، افراد را انتخاب کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه مدیریت یکپارچه شهری گفت: امیدواریم این لایحه هر چه زودتر از مجموعه دولت به مجلس ارسال شود و در آینده شرایط بهتری در شهرها ایجاد شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در طی دوره فعلی حداقل ۱۵ مورد طرح به مجلس توسط شورای عالی استان‌ها ارسال شده است که از جمله آنها می‌توان به درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اشاره کرد ضمن اینکه طرح‌هایی نیز در حال آماده‌سازی و ارسال به مجلس است.

چمران با انتقاد از کاهش منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها افزود: متأسفانه در تهران حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان توسط دولت از بودجه سالانه شهرداری تهران کاسته شد و ما نتوانستیم در این زمینه اقدام مؤثری را انجام دهیم.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۷۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای تاکید کرد: نسبت به هرگونه تنش‌زایی از سوی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اقدامات مشکوک جاری برای سد راه یمن و تضعیف نقش کارآمد و اثرگذار آنکه از وظیفه دینی و انسانیِ دفاع از ملت فلسطین سرچشمه می‌گیرد، ناکام خواهد ماند.

شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد: پیامدهای هرگونه تنش‌زایی، محدود به مرزهای یمن نخواهد بود و مانع از مواضع شرافتمندانه ملت یمن، پایداری آن‌ها و دلاوری‌های نیروهای مسلح آن در تمامی سطوح نخواهد شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر موضع ثابت خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین در رویارویی با حمله وحشیانه صهیونیست‌ها به غزه که به شکلی همه‌جانبه و زشت از سوی آمریکا و غرب حمایت می‌شود، اعلام می‌کنیم.

شورای عالی سیاسی یمن تصریح کرد: ما بر اهمیت مراقبت از یکپارچگی و صلابت جبهه داخلی یمن در رویارویی با دسیسه‌های آمریکا و انگلیس تاکید می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما بار دیگر موضع ثابت خود را در قبال امنیت و ثبات منطقه، دریای سرخ، دریای عرب، باب المندب و اقیانوس هند اعلام می‌داریم. هیچ‌کدام از اقداماتی که نیروهای مسلح انجام می‌دهند خلاف قوانین بین‌المللی و بشری نیست.

علاوه بر این «مهدی المشاط» رییس شورای عالی سیاسی یمن نیز در خصوص روند صلح میان این کشور و عربستان سعودی اعلام کرد: طرف سعودی باید از گام کاهش تنش به گام لازمه صلح قدم بردارد. عربستان باید در خصوص روند گفت‌وگوها با یمن، منافع ملی خود را بر منافع ملی آمریکا مقدم کند.

کد خبر 6093511

دیگر خبرها

  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • ایجاد درآمد پایدار اولویت اساسی شهرداری‌ها باشد+فیلم
  • «الحوثی»: سلاح‌هایی در اختیار داریم که آمریکا تصورش را هم نمی‌کند
  • هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • بودجه و امکانات شوراها گرفتار مشکلات قانونی است
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • شوراها نماد مردم سالاری دینی در تصمیم‌گیری‌ها هستند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند