Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزير دفاع کشورمان گفت: اگر آمريکايي ها تصور مي‌کنند مي‌توانند بر انتخابات ايران تأثير بگذارند، کاملا در توهم هستند، زيرا ملت ايران ملت هوشيار است و دشمنانش را مي شناسد.
العالم-ايران
 حسين دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در گفتگوي اختصاصي با تلويزيون روسيا اليوم اظهار داشت: من فکر مي کنم اگر ما حاکم کردن فضاي سياسي بر مفاهيم سياسي را کنار بگذاريم خيلي ساده مي‌توانيم به مفهوم مشترکي در خصوص تروريسم برسيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غرب در طول زمان کوشيده است که بگويد تروريست يعني کسي که مي‌کوشد در هر جاي دنيا به منافع و اهداف بين المللي غرب لطمه وارد کند، به نظر غربي‌ها اين يعني تروريسم. 
وي گفت: ما اين تعريف را قبول نداريم. ما مبارزه ملت‌ها و مبارزه افراد براي دستيابي به حق يک امر درست مي دانيم و آن را تروريسم نمي دانيم. براي ثال ملت فلسطين و گروه هاي فلسطيني که در برابر رژيم اسرائيل به مبارزه مي‌پردازند، ما آنها را نيروهاي مقاومت و مجاهد مي‌دانيم. اين‌ها کساني هستند که براي حق تاريخي اين ملت مبارزه مي‌کنند. آنها با يک غاصب و متجاوز مبارزه مي‌کنند.
تروريست ها از خارج از منطقه به عراق و سوريه آمده اند
وزير دفاع ادامه داد: امروز در برخي کشورهاي عربي به ويژه عراق، سوريه و يمن افرادي هستند که عليه نظام قانوني اين کشورها که بر آمده از خواسته و نظر مردم است، مي‌جنگند و ما آنها را حتماً تروريست مي‌دانيم و آنها را جز ملت شان هم تلقي نمي‌کنم زيرا اگر واقعاً اين ها متعلق به ملتي باشند، آنها نمي‌توانند عليه منافع ملت خود و مردم خود بجنگند، چون اين ملت ملت خودشان خواهد بود و اين سرمايه‌ها داشته‌هاي خود آن افراد است، بنابراين کساني که چنين فعاليت‌هايي دارند و عليه ملت شان مي‌جنگند حتماً تروريست هستند و بايد با آنها مقابله کرد. اما آن چيزي که در اين فضا خيلي مهم است اين است که کساني که در عراق و سوريه عليه نظام و ملت مي‌جنگند اصلاً اهل آن کشور نيستند و اصلاً از  اين منطقه نيستند بلکه از کشورها و مناطق ديگري به اين کشورها آمده اند.
دهقان تصريح کرد: متاسفانه اينها نام اسلام را يدک مي کشند، آن هم در حالي که هيچ ارتباطي ميان آن ها و اسلام وجود ندارد. هيچ رابطه‌اي ميان اسلام و تروريسم وجود ندارد. اسلام دين صلح و آرامش است، اسلام دين دوست داشتن انسان است. اسلام از افزايش رفاه انساني سخن مي گويد. اين دين نمي تواند مشوق تروريسم باشد و اين افراد هم هيچ ارتباطي با اسلام ندارند. از اين رو فهم وضعيت سوريه چندان دشوار نيست، تفکيک اين تروريست ها از ديگران کار دشواري نيست. ممکن است برخي افراد سلاح به دست گرفته باشند اما از اين سلاح عليه ملت استفاده نکرده اند. ما داعش و جبهه النصره را دو گروه تروريستي مي دانيم و معتقديم تمام جهان بايد به عراق و سوريه کمک کنند تا اين گروه هاي تروريستي را از بين ببرند.
ترويسم خوب و بد نداريم
وي گفت: امروز فعاليت اين گروه هاي تروريستي به سوريه و عراق محدود نمي شود. آن ها در روسيه دست به اعمال تروريستي زده اند و همچنين کشورهاي شرق آسيا و آسياي مرکزي نيز در معرض تهديد اين گروه ها قرار دارند. نابود کردن اين تروريست ها نيازمند اقدامي دسته جمعي است. تعريفي دوگانه از تروريسم وجود دارد. نمي توان تروريسم را به تروريسم خوب و بد تقسيم کرد. اين همان بکارگيري استانداردهاي دوگانه است که تروريسم را بر اساس منافع آمريکا تقسيم بندي مي کند نه به قصد مقابله با تروريسم. 
وزير دفاع کشورمان در پاسخ به اين سوال که در نشست امنيتي مسکو براي اولين بار هيئتي از ايران و هيئتي از اسرائيل در يکجا گرد آمدند، آيا اين مساله نشان دهنده آن است که ايران آماده است با برخي از کشورها که به لحاظ ايدئولوژي با آنها تفاوت دارد به تفاهم برسد؛ گفت: حاشا و کلا، ما به عنوان جمهوري اسلامي ايران هيچگاه اسرائيل را به رسميت نمي شناسيم. اسرائيل يک رژيم جعلي و اشغالگر است. اسرائيل رژيمي جنايتکار و متجاوز به حقوق فلسطيني ها است بنابراين ما هيچ نوع مناسبتي نمي توانيم با آنها داشته باشيم. هم اکنون اسرائيلي ها اينجا هستند و به اين نشست دعوت شدند و ما هيچ قصدي براي ديدار يا گفتگو با آنها نداريم. من در سخنراني  که در نشست امنيتي مسکو داشتم، محور سخنانم بر اين بود که يادآور شدم اسرائيل يک رژيم جعلي است.
دهقان درباره اختلاف ايران و عربستان و چشم انداز روابط اين دو کشور خاطرنشان کرد: ما بايد اين اصل را در ذهن مان داشته باشيم که اختلافي ميان تشيع و تسنن وجود ندارد، هر دو ما مسلمان هستيم و اعتقاد به يگانگي خدا و رسالت حضرت محمد صلي الله عليه و آله داريم و همه ما قرآن را قبول داريم. ما همه اين ها را قبول داريم، اما آنچه که هم اکنون اين مشکلات را پديد آورده است وهابي گري و سلفيت است. از آغاز اين جريان وهابيت در عربستان اين مشکلات در کشورهاي اسلامي ايجاد شده است که براي ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني بکوشند.
وي افزود: اين مساله از همان آغاز يک سياست انگليسي بوده است. انگليسي ها وهابيت را به وجود آوردند تا جهان اسلام را تکه کنند. شعار اصلي ما در ايران در مورد وحدت جهان اسلام است. ما با تمام توان براي تحقق اين امر مي کوشيم و تلاش مي کنيم هرگونه اختلاف ميان مذاهب اسلامي را کنار بزنيم. امروز عربستان يک راه اشتباه را در پيش گرفته است. آنها شيوه اي در پيش گرفته اند که اجازه دهيد آن را شيوه اي غير عربي بخوانم. آنها به تخريب روابط جمهوري اسلامي ايران روي آورده اند با اين تصور که ايران به دنبال تسلط بر برخي کشورها و حضور در اين کشورهاست و به مداخله در امور کشورها مي پردازد که اين تصورات صرفاً اوهام است و هيچ مدرکي براي صحت اين اوهام وجود ندارد. ما اساساً چنين چيزي در سياست خارجي خود نداريم.
وزير دفاع کشورمان تصريح کرد: آنچه براي ما مهم است اين است که ملت هاي مسلمان سربلند و قوي باشند و اين کشورهاي اسلامي و ملت هاي شان تحت تاثير استبداد قرار نگيرند و آن ها بر اساس اعتقادات شان زندگي کنند و در جهان حضور داشته باشند. از اين رو انقلاب ما يک پيام روشن در خصوص کمک به مظلومان به همراه داشت اما اين مساله به معناي سلاح به دست گرفتن و وارد شدن ميان اين ملت ها نبوده است. از همين جا مي گويم چنين چيزهايي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران وجود ندارد و اين پيام به معناي آن نيست که ايران مي خواهد با بکارگيري نيروي نظامي جايگاهي براي خود در ديگر کشورها به دست بگيرد. ما به حقوق و سرزمين هاي همسايگان مان تجاوز نمي کنيم.
عربستان، نماينده آمريکا و اسرائيل در منطقه است
دهقان ادامه داد: ما مداخله اي در امور داخلي کشورهاي همسايه مان نداريم. اما متاسفانه امروز عربستان به نماينده آمريکا و اسرائيل در منطقه تبديل شده است. آنها به مساله ايران و عربستان و فارس و عرب دامن مي زند، آنها اين مسائل مذهبي و قومي را مطرح مي کنند تا بر منطقه مسلط شوند. حضور آمريکا در منطقه ما با پول هاي آنها انجام مي شود. کشورهاي عربي و حتي عربستان بايد بدانند که امروز با پول آنها آمريکا وارد منطقه ما شده است و با پول آنها امنيت اسرائيل تامين مي شود. تنها اسرائيل است که به اين صحنه ها نگاه مي کند و خوشحال است. مسلمانان به جان هم افتاده اند و به جاي اينکه برخي جوانان در ساخت کشورشان مشارکت داشته باشند در اين نبردها شرکت مي کنند و در چارچوب تروريسم مي کشند و کشته مي شوند و زير ساخت ها را ويران مي کنند و اي بسا بازسازي اين ويرانه ها نيازمند سال ها زمان باشد.
وي با بيان اينکه چقدر پول و زمان لازم است تا بار ديگر يمن ساخته شود، اظهار داشت: چه کسي جز ملت ستمديده يمن بار اين هزينه ها را به دوش خواهد کشيد. معتقدم بهترين شيوه اي که عربستان مي تواند در اين برهه در پيش بگيرد اين است که يک لحظه فکر کند و ببيند اقداماتي که انجام مي دهد و پشتيباني تسليحاتي که از تروريست ها به عمل مي آورد و حمايتي که از آنها به عمل مي آورد و آموزشي که به آنها مي دهد و اعتقادات اشتباهي که به آنها مي دهد همه اين ها در آينده عليه خودش خواهد بود و اثر اين کارها به خودش باز خواهد گشت و برگشت اين کارها براي عربستاني سخت تر است زيرا روز مظلوم بر ظالم بسيار سخت تر خواهد بود از روز ظالم بر مظلوم و اين آينده اي است که در انتظار آنهاست.
وزير دفاع کشورمان درباره سفر وزير خارجه عربستان به مسکو و اتهام زني عادل الجبير به ايران و تلاش آمريکا براي تشکيل ناتو عربي براي مقابله با ايران گفت: ما فکر مي کنيم هر اقدامي که پاي غربي ها بويژه آمريکا و انگليس را به منطقه باز کند به سود ملت هاي اين منطقه نخواهد بود. آنها تحت شعار امنيت و تامين امنيت به منطقه مي آيند اما آنها عامل ناامني در منطقه هستند. تجربه گذشته اين را ثابت مي کند. آنها علاوه بر اين مساله براي تثبيت امنيت اسرائيل و تسلط بر ثروت ها و دارايي هاي مسلمانان منطقه مي کوشند و تلاش مي کنند دارايي هاي مسلمانان را به يغما ببرند.
انگليس منطقه را به انبار بزرگ تسليحاتي خود بدل کرده است
دهقان ادامه داد: تصور مي کنم آمريکايي ها، اسرائيلي ها و انگليسي ها خيرخواه ما و امت اسلامي نيستند. آنها امت اسلامي را در نظر نمي گيرند. از اين رو آنها براي حفظ امنيت امت اسلامي و ثبات منطقه در اين منطقه حضور نمي يابند بلکه آنها براي تامين امنيت و منافع خود در منطقه حضور پيدا مي کنند. آنها به اين منطقه مي آيند که وانمود کنند اين منطقه ناامن است و ضرورت حضور خودشان را در اين منطقه توجيه کنند. آنها مي گويند در صدد ايجاد امنيت هستند اما آنها مي کوشند که در منطقه ناامني ايجاد کنند تا در منطقه باقي بمانند و بازار بزرگ تسليحاتي براي خود ايجاد کنند و منطقه را به انبار بزرگ تسليحاتي تبديل کنند اما هيچ کس از اين تسليحات استفاده نمي کند مگر با اجازه آنها. آنها وقتي يک گروه را مسلح مي کنند، هر وقتي بخواهند آنها را به حرکت در مي آورند و وقتي هم بخواهند آنها را متوقف مي کنند از اين رو من فکر مي کنم ما امروز نيازمند عقلانيت هستيم.
وي تصريح کرد: عقلانيتي که خالي از جاهليت پيش از اسلام باشد. عقلانيتي که منافع مسلمانان را در نظر بگيرد، عقلانيتي که شعار خادم الحرمين بودن را به طور واقعي براي زوار بيت الله الحرام و مرقد پيامبر اسلام  اجرا کند. عقلانيتي که اين شعار را يک شعار ارزشمند قرار دهد نه اينکه آن را به ابزاري براي تشخيص مسلمان از غيرمسلمان تبديل کند و بگويد هرکس ما را قبول ندارد ضد اسلام و کافر است و رافضي است و بايد او را کشت و بيايند و حديث جعلي بسازند و بگويند هرکس سه شيعه را بکشد، بهشت بر او واجب است و به همين تروريست ها مي گويند که اگر شما چنين کاري کنيد بر سر سفره با پيامبر مي نشينيد.
وزير دفاع کشورمان با بيان اينکه اين اعتقادها، اعتقادهايي تخريبي است و هيچ ارتباطي با اسلام ندارد و به عقيده ما اين عقايد ريشه در مذهب سازي گذشته اسرائيلي ها دارد، افزود: اين فرقه ها درست شده است که امت اسلامي به عنوان يک امت بزرگ نتواند اسلام را در جايگاه حاکميتي قرار دهند و منادي وحدت و کرامت انساني و صلح و پيشرفت و توسعه باشد. آنها مي خواهند اسلام را به عنوان يک چهره ضد تمدن نشان بدهند و متاسفانه غرب توانسته است چنين کاري بکند و برخي از اين کشورها از جمله عربستان روزانه براي چنين کاري پول خرج مي کنند.
دهقان گفت: سعودي هم اکنون تروريست ها را آموزش مي دهد و آنها را به نقاط مختلف دنيا مي فرستد و از آنها پشتيباني مالي و تسليحاتي به عمل مي آورد و آنگاه ديگران را متهم مي کند. ما ضرب المثلي داريم که مي گويد يک دزد وقتي دزدي مي کند بلند فرياد مي زند آي دزد آي دزد تا مردم را به اشتباه بياندازد و در آن شلوغي يک نفر ديگر را به عنوان دزد معرفي مي کند تا خودش از صحنه خارج شود. عربستان هم درست همين کار را مي کند.
حمله موشکي امريکا به سوريه، دفاع از ترويست ها بود
مجري شبکه روسيا اليوم از دهقان پرسيد بامداد پنجشنبه اسرائيل به بهانه هدف قرار دادن تسليحاتي که ايران براي حزب الله فرستاده است اطراف فرودگاه بين المللي دمشق را هدف قرار داد، نظر شما درباره اين دستاويزهاي اسرائيلي چيست و اگر چنين حملات تکرار شود امکان دارد چه چيزي رخ دهد؟
وي در پاسخ خاطرنشان کرد: حمله اي که آمريکا به پايگاه هوايي الشعيرات سوريه داشت و حملات نظامي که گاهگاهي اسرائيلي ها در برخي مناطق سوريه انجام مي دهند، چيزي جز تشويق تروريست ها و توان بخشي به آنها نيست. دولت و ارتش سوريه وقتي به موفقيت هايي دست پيدا مي کنند و در برخي مناطق پيشروي مي کنند و به تروريست ها ضربه وارد مي کنند و در اين حالت که تروريست ها روحيه خود را از دست مي دهند، حملات آمريکايي ها و اسرائيلي ها عليه سوريه انجام مي شود تا با اين کارشان به تروريست ها بگويند ما از شما دفاع و حمايت مي کنيم، نگران نباشيد چنانچه نياز باشد ما به نفع شما وارد عمل خواهيم شد.
وزير دفاع کشورمان تصريح کرد: به اعتقاد من اين حملات چنين هدفي دارند. آنها با اين حملات به تروريست ها مي گويند نگران نباشيد شما حاميان خوبي داريد بجنگيد. البته هر دو آنها اشتباه مي کنند زيرا تروريسم و تروريست ها قادر به باقي ماندن نيستند و نمي تواند به تخريب گري ها خود ادامه دهند. طرف ديگر به طور آشکار مداخله مي کند تا دستاويزي براي کارهاي شان ايجاد کنند. مثلاً مي گويند که ارتش سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده است آنگاه فضايي عليه نظام سوريه ايجاد مي کنند و بعد مي گويند ما تنبيه شان کرديم اما دولت سوريه سلاح شيميايي ندارد و به اعتراف خود غربي ها و سازمان هاي بين المللي دولت سوريه سلاح هاي شيميايي خود را تحويل داده است.
دهقان ادامه داد: آنها خود اعلام کردند که ديگر در سوريه سلاح شيميايي نيست. اين عامل شيميايي که در خان شيخون استفاده شد از کجا آمده است. دولت سوريه در اين نبرد از سلاح شيميايي استفاده نکرده است. ما معتقديم که اين داعش است که سلاح شيميايي در اختيار دارد و به طور تصادفي يکي از پايگاه هاي داعش که انبار تسليحات شيميايي آنها بوده است، هدف قرار گرفته است. با توجه به اين مساله آيا بايد دولت سوريه تنبيه شود و متهم شود که سلاح شيميايي داشته است؟ آيا داعش در موصل سلاح شيميايي عليه مردم استفاده نکرد؟ چرا آنجا هيچ کس را مورد مجازات قرار ندادند، چرا در جنگ تحميلي که عراق عليه ما راه انداخت همين غربي ها نبودند که تسليحات شيميايي در اختيار عراق قرار دادند، آيا صدام از اين تسليحات شيميايي در حلبچه استفاده نکرد چرا صداي هيچ کس در نيامد، چرا هيچ کس مجازات نشد، اما حالا نظام بشار اسد مجازات مي شود. ما اعلام کرديم که براي تحقيق در حادثه خان شيخون کميته تحقيقي تشکيل شود چرا غربي ها با اين مساله مخالفت کردند.
وي گفت: اگر آنها خودشان در حادثه خان شيخون دست ندارند و اگر اين حادثه مساله اي از قبل برنامه ريزي شده نبود پس چرا با تشکيل کميته تحقيق مخالفت مي کنند، چرا اجازه نمي دهند کشورهاي مستقل در اين زمينه تحقيق کنند. اگر نظام بشار اسد از سلاح شيميايي استفاده کرده باشد ما مسلماً اين اقدام را محکوم مي کنيم. اساساً اسلام با بکارگيري سلاح هاي کشتار جمعي مخالف است. ما قرباني سلاح هاي شيميايي هستيم. ما در اين زمينه فتوا داريم که استفاده از چنين سلاح هايي حرام است. از اين رو طبيعي است که ما نمي توانيم از  بکارگيري اين سلاح ها دفاع کنيم. خب اسرائيل هم از تروريست ها در سوريه حمايت مي کند و بعد مدعي مي شود  تسليحاتي را که براي حزب الله مي رفت، هدف قرار داده ام.
اسراييل کاري به مجوز شوراي امنيت ندارد
وزير دفاع کشورمان با اشاره به اينکه شما که با تاريخ اسرائيل و منطقه آشنا هستيد مي دانيد که هيچ وقت نبوده است که اسرائيل براي کاري از کسي اجازه بگيرد يا به دنبال اين باشد که قطعنامه اي از شوراي امنيت سازمان ملل متحد صادر شود، اظهار داشت: اسرائيل بيشترين جنايت ها را رقم مي زند و کاري به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ندارد و حتي اگر شوراي امنيت قطعنامه اي عليه اسرائيل هم صادر کند اين رژيم اهميتي به اين قطعنامه نمي دهد و به کار خودش ادامه مي دهد. ماهيت اين رژيم صهيونيستي اين است و از اول نيز اين رژيم مبتني بر وحشي گري، جنگ و ويراني بوده است و تا کنون نيز بر همين مبنا کار خود ادامه مي دهد.
دهقان افزود: ما به اسرائيل مي گوييم از گذشته درس بگير. اسرائيل از جنگ در جنوب لبنان و آزادسازي اين مناطق تجربه دارد و ديگر اسرائيل، اسرائيل قبلي نيست. اسرائيل هم اکنون ديگر نمي تواند آنچه را در گذشته انجام مي داده است، انجام دهد. اسرائيل هم اکنون از بحران هويت رنج مي برد و به دنبال هويت خود مي گردد تا وجود خود را نشان دهد. به عقيده من اسرائيل با فروپاشي دروني، سياسي و ايدئولوژي روبروست و تلاش مي کنند که فضا را نگه دارند. اما مساله مهم اين است که حق هيچگاه پوشيده نخواهد ماند و نور بر تاريکي چيره خواهد شد و ملت ها بيدار خواهند شد و همين يک جريان وسيع و گسترده اي در منطقه ايجاد خواهد کرد.
وي در ادامه و در پاسخ به سئوالي درباره هزينه هاي نظامي ايران و تقسيم بودجه بين سپاه پاسداران و ارتش با توجه به جنگ در سوريه گفت: ورود ما به سوريه بر اساس درخواست دولت قانوني اين کشور بود. بدون اراده دولت سوريه ما هيچ کاري در اين کشور صورت نمي دهيم. ما به هيچ وجه دخالت نظامي در سوريه نداشته ايم و دخالت هيچ کسي را هم جز در حد کمک کردن و بر اساس دولت قانوني اين کشور نمي پذيريم. حتي در مورد سلاح هم سوريه سلاح خريداري مي کند و اين مسئله بر اساس قرارداد ما با سوريه روشن است. به همين علت همه اين مسائلي که مطرح مي شود جنگ رواني است که براي ترساندن ملت سوريه مطرح مي شود. گفته مي شود ايران به دنبال منافع خاصي در آنجاست و به همين علت به سوريه رفته است. آنها مي گويند صدها نفر (از ايراني ها) کشته و شهيد شده اند. اما همانطور که مي دانيد هر جنگي قربانيان خاص خود را دارد. حضور ما در سوريه جنبه استشاري و در بعضي موارد آموزشي دارد. جمهوري اسلامي ايران هيچ يگان نظامي ندارد که در خاک سوريه بجنگند. ما براي اين کار به آنجا نرفته ايم. 
سازمان هاي امنيتي امريکا تاکيد کردند ايران تعهدات خود را نقض نکرده است
وزير دفاع کشورمان درباره تأکيد وزارت امور خارجه آمريکا بر پايبندي ايران به توافقنامه هسته اي، همزمان با تهديدات کاخ سفيد ضد تهران و واکنش آن به عملي شدن تهديدات آمريکا تصريح کرد: آقاي ترامپ، جمهوريخواهان، لابي صهيونيستي و تندروها در آمريکا مخالف مذاکرات هسته اي بودند و تلاش کردند در اين مسير اخلال ايجاد کنند. پيش از همه اينها، تحريم ها ضد ملت ايران بر اساس گزارش هاي ساختگي در اسرائيل که با کمک منافقين تهيه شده بود، اعمال شد. ما فراموش نمي کنيم که سازمان هاي امنيتي آمريکا تأکيد کردند ايران تعهدات خود را نقض نکرده است. اين مسئله مربوط به سالهاي طولاني گذشته است.
دهقان ادامه داد: به اعتقاد من، اسرائيلي ها، بعضي کشورهاي منطقه و عده اي در آمريکا آمادگي نداشتند اين پرونده را ببندند. تصميمي براي اعمال تحريم هاي اقتصادي غيرانساني ضد ملت ما اتخاذ شده بود. به همين علت در آن زمان اجازه ندادند مذاکرات به نتيجه اي برسد. اکنون پس از آنکه مذاکرات به نتيجه رسيد، مي خواهند اطمينان پيدا کنند که بندهاي آن اجرا شود. اما آنها خودشان تعهداتشان را نقض و تلاش مي کنند ملت ايران را از استفاده از نتايج اين توافقنامه محروم کنند. به عبارت ديگر آنها از حضور نظام قوي در ايران در ابعاد مختلف چه علمي، چه اقتصاد، چه هنر و چه سياست حمايت نمي کنند. آنها نمي خواهند اين عوامل قدرت در نظام ما قدرتمند باشد. از همه امکانات و ابزارها براي تضعيف اين عوامل و تضعيف توانمندي هاي ما استفاده مي کنند.
وي با بيان اينکه چرا آقاي عادل الجبير به شهرهاي مختلف جهان سفر مي کند و حرف مي زند؟ زيرا مي خواهد طرفداري براي خود ضد ما درست کند، اظهار داشت: چه دشمني بين ما و عربستان وجود دارد؟ چه کاري ضد عربستان صورت داده ايم؟ ما به سعوديها مي گوييم آقاي خودشان باشند. شما پول و کشور خود را داريد، از ديگران چه مي خواهيد؟ ما نمي گوييم اتفاق خاصي رخ داده است. بنابراين جمهوريخواهان  ملاحظاتي دارند و امروز آقاي ترامپ از اسرائيل حمايت مي کند و روابط گسترده اي با اين رژيم دارد. اما او به کشورهاي منطقه هم مي گويد از آنها هم حمايت مي کند. حرف هاي قبلي ترامپ، شعارهاي انتخاباتي بود. اکنون هر چه به جلو حرکت مي کنيم، شاهد آن هستيم که مواضع او منطقي تر مي شود. آنها مي دانند که خدشه کردن به قطعنامه بين المللي امکان پذير نيست.
وزير دفاع کشورمان تصريح کرد: اما آنها مي توانند مشکلات اجرايي ايجاد کنند که به اين راحتي هم عملي نمي شود. موضع رسمي ما آن است که اگر آنها بخواهند توافقنامه هسته اي را نقض کنند، ما آن را آتش خواهيم زد. ما در مذاکرات شرکت کرديم و آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد در برنامه هسته اي ايران هرگز انحرافي ايجاد نشده است. آژانس يک نهاد رسمي بين المللي است. ايران اين پرونده را تمام شده مي داند. اما اگر بخواهند به تحريم ها بازگردند و بعضي مشکلات را ايجاد کنند، طبيعي است که ايران به تنهايي به اين توافقنامه پايبند نخواهد بود. البته تأکيد مي کنيم براي نقض اين توافقنامه تلاش نمي کنيم و قصد نداريم بهانه اي براي آنها ايجاد کنيم که بگويند ايران توافقنامه هسته اي را نقض کرده است. 
دهقان درباره گزارش هاي مربوط به ميانجي گري بين ايران و آمريکا و امکان موفقيت حسن روحاني -در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري ايران براي تفاهم با آمريکايي ها خاطر نشان کرد: ما هيچ کشور يا ميانجي را براي خود نمي پذيريم. ما در فضاي فعلي، حرفي براي گفتن با آمريکا نداريم. آمريکا در همه جا دخالت مي کند و نمي تواند طرفي در گفتگويي براي تقويت روابط باشد. ما معتقديم اگر آمريکا سياست هايش را تغيير دهد و به يک کشور عادي مانند ديگر کشورها تبديل شود در آن زمان مي توان از روابط با آمريکا سخن گفت. اما آمريکا به شکل فعلي، شريکي براي ما نمي تواند باشد. سخنان درباره تلاش روحاني براي برقراري روابط با واشنگتن هم داستان و شعاري بيش نيست. سياست خارجي ما قاطعانه، تثبيت شده و اصولي است. بدون شک آقاي روحاني به دنبال چنين روابطي نيست و به سياست نظام پايبند است.
آمريکا در توهم تاثيرگذاري بر انتخابات ايران است
وي در پاسخ به اين سئوال که آيا ممکن است سياست واشنگتن در تعامل با تهران بر اساس نتايج انتخابات آينده رياست جمهوري ايران و پيروزي اصلاح طلبان يا محافظه کاران تغيير کند؟ گفت: اينها الفاظ و واژگاني است که دنيا با آن بازي مي کند و هر کسي بر اساس تمايل خود از آنها استفاده مي کند. اما واقعيت هاي ميداني کاملا با آن متفاوت است. اول اينکه اگر آمريکايي ها تصور مي کنند مي توانند بر انتخابات ايران تأثير بگذارند، کاملا در توهم هستند. زيرا ملت ايران ملت هوشيار است و دشمنانش را مي شناسد و بر خلاف خواست دشمن عمل مي کند. آمريکايي ها و انگليسي ها و شبکه هاي مختلف رسانه اي آنها مي خواهند (مي گويند) از يک طرف در برابر طرف ديگر حمايت کنند.
وزير دفاع کشورمان ادامه داد: به آنها مي گوييم مسائل اينطور نيست و ملت ما بر اساس شرايط زماني خاص خود تصميم گيري مي کند. به همين علت در زمان شرکت در انتخابات به آمريکا يا انگليس نگاه نمي کنند. ملت ايران به طور کامل مي داند آنها گشايشي براي ملت ايران ندارند. ايراني ها براي تحقق عزت خود تلاش مي کنند. اين مسئله در بيش از سي سال گذشته ثابت شده است که ملت ايران در مسير روشني براي تحقق اهدافش حرکت مي کند. بدون شک به مسائل بر اساس شرايط خاصش نگاه مي کند و هدف اساسي را فراموش نمي کند. 
دهقان درباره ادامه نشست هاي آستانه در مورد آتش بس در سوريه و نقش ايران در حل بحران سوريه افزود: مذاکرات آستانه مذاکرات مثبتي است که هدف از آن قرار دادن دولت و مخالفان سوري در کنار يکديگر است. اين مذاکرات با حضور مخالفان و گروه هاي مسلح سوري ادامه پيدا خواهد کرد. مسئله مهم آن است که طرف هايي که در مذاکرات شرکت خواهند کرد، سوري و نه کشورهاي طرفدار تروريسم بين الملل هستند. همه کساني که به مذاکرات آستانه مي آيند و اعلام مي کنند تروريست نيستند، مي توانند در مذاکرات شرکت کنند. به اين صورت مي توان تروريست ها را از بقيه تشخيص دارد.
وي خاطرنشان کرد: تروريست ها عامل ويراني و قتل مردم هستند و کساني که در مذاکرات آستانه شرکت مي کنند، چنين رفتاري ندارند و خواسته ها و اعتراضاتي دارند. به همين علت مذاکرات آستانه بايد ادامه پيدا کند و موفقيت آميز باشد. در دستور کار مذاکرات آستانه بررسي ادامه آتش بس در سوريه است. اين مسئله بايد تضمين شود. امکان ارسال کمک هاي انساني هم اهميت دارد. راه ها هم بايد باز شود تا مردم بتوانند آزادانه تردد کنند. عمليات مسلحانه و نيز تجهيز به سلاح هم بايد متوقف شود تا پس از آن فضاي آرامي ايجاد شود که اجازه گفتگوهاي سياسي را بدهد. همه اينها براي آن است که حق تعيين سرنوشت به مردم داده شود. 
از تشکيل ائتلافي اسلامي در سطح جهان خوشحال مي شويم
وزير دفاع کشورمان درباره سخنان بعضي مقامات سابق ايران در مورد تسلط اين کشور بر چهار پايتخت عربي تصريح کرد: اينها اظهارنظرهاي شخصي است. موضع جمهوري اسلامي ايران روشن است. بعضي افراد نظرات خاص خود را بيان مي کنند و لزوما مطابق ديدگاه نظام نيست و لزوما درست هم نيست. رفتار ما قابل درک است. 
دهقان درباره سخنان اخير سفير ايران در بغداد در مورد بازنگري در ترسيم مرزهاي دو کشور گفت: نه ما هيچ بحث جديدي از طرف خود با عراق درباره اين مسئله نداريم. توافقنامه اي در سال 1975 درباره اختلافات مرزي بين دو کشور امضا شد. در دوره صدام، او جنگ را به اين دلايل آغاز کرد. اما اين توافقنامه بين المللي است و هيچ طرفي نمي تواند آن را نقض و لغو کند. صدام اين توافقنامه را پاره و سپس جنگ را آغاز کرد و هشت سال ادامه داشت.
وي تصريح کرد: پس از آن، عراق در مرحله اشغالگري آمريکا وارد شد. مهم نيست چه دولتي در عراق است، اين توافقنامه در زمان شاه (مخلوع) امضا شد و توافقنامه اي بين دو کشور و زير نظر سازمان ملل است و ما به آن احترام مي گذاريم و از دولت عراق مي خواهيم تا بندهاي آن را اجرا کند. آقاي مسجدي بر اين اساس، اين مسئله را مطرح کرده است تا پيگيري شود و باز کردن مسئله جديد و مناقشه جديد با عراق مطرح نيست. عراق کشور همسايه و دوست ماست و روابط جدي با اين کشور در سطوح مختلف داريم. اما اجراي اين توافقنامه به دو طرف و اراده آنها بستگي دارد. 
وزير دفاع کشورمان در پايان درباره امکان تشکيل ائتلافي بين ايران، عراق و سوريه پس از نابودي داعش خاطر نشان کرد: شعارهايي را درباره هلال شيعي و قمر سني مي سازند. هدف از اين اقدام، ايجاد مشکلات و معضلاتي در جوامع اسلامي است. اين مسئله به هيچ وجه مطرح نيست. ما از تشکيل يک ائتلاف اسلامي در سطح جهان خوشحال خواهيم شد. همه ما يک امت بزرگ هستيم و خواست ما هم همين است.
مهر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۸۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: گزارش سازمان ملل تاکید می‌کند که برای اجرای کامل طرح واکنش بشردوستانه سوریه در مجموع ۴.۰۷ میلیارد دلار نیاز است. این مبلغ جهت برآورده‌سازی نیاز‌های فوری ۱۰.۸ میلیون فرد آسیب‌پذیر از میان این ۱۶.۷ میلیون نفر، مورد نیاز است.

وی گفت: ارائه کمک‌های فوری بسیار مهم است، با این حال، این یک راه حل پایدار در دراز مدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی، ایجاد شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی و پیشبرد روند سیاسی متمرکز شود.
ایروانی تاکید کرد: متأسفانه ایالات متحده و متحدانش تصمیم گرفته‌اند چشمان خود را بر وضعیت انسانی ببندند و به برنامه سیاسی خود در سوریه ادامه دهند. آنها از تحریم‌ها به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به اهدافی استفاده می‌کنند که از طریق مجاری نظامی یا دیپلماتیک نتوانسته‌اند به آن دست یابند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: همچنین، آنها تلاش‌های مذبوحانه‌ای مانند سیاسی کردن کمک‌های بشردوستانه و ممانعت از بازگشت آوارگان انجام دادند. چنین اقدامات غیرقانونی تنها می‌تواند به طولانی‌تر شدن بحران و تشدید رنجی که مردم سوریه متحمل شده‌اند کمک کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: جمهوری اسلامی ایران خواستار لغو فوری تحریم‌های یکجانبه است. تداوم چنین اقدامات غیرانسانی حقوق اولیه بشری مردم سوریه را نقض می‌کند، کل جمعیت سوریه را مجازات می‌کند و وضعیت اسفبار آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه را تشدید می‌کند.

ایروانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از دولت سوریه به دلیل همکاری با سازمان ملل متحد و سایر نهاد‌های بین‌المللی، که تسهیلات ضروری برای امدادرسانی و کمک به مناطق آسیب‌دیده از بحران را فراهم می‌کند، قدردانی می‌کند. هر مکانیسم کمکی باید با هماهنگی نزدیک با دولت سوریه اجرا شود و نهایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را تضمین کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حملات تروریستی بزدلانه رژیم اسرائیل در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ما در دمشق را به شدت محکوم می‌کند.

ایروانی افزود: رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، به‌ویژه ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل متحد، قوانین بین‌المللی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شد. این نقض فاحش نیز نقض مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. ما همچنین اقدامات تجاوزکارانه رژیم تروریستی اسرائیل علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را که با مصونیت کامل و بدون هیچ واکنشی از سوی شورای امنیت ادامه دارد، به شدت محکوم می‌کنیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به حل این بحران از طریق راه حل سیاسی است. ایران به حمایت از یک فرآیند سیاسی که به‌صورت واقعی تحت رهبری و مالکیت سوریه و با تسهیل سازمان ملل، و همچنین کمک به مردم و دولت سوریه برای بازگرداندن وحدت و تمامیت ارضی کشورشان، قرار دارد ادامه خواهد داد.

ایروانی تاکید کرد: ما به حمایت خود از تلاش‌های آقای پدرسون، فرستاده ویژه، برای از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی مؤثر برای پیشبرد روند سیاسی ادامه می‌دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل اضافه کرد: احیای تمامیت ارضی سوریه مستلزم تلاش‌های بی‌وقفه برای مبارزه مداوم با تمامی گروه‌های تروریستی است. در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران به‌طور کامل از دولت سوریه در تلاش‌های ضد تروریسم حمایت و کمک می‌کند.

وی تاکید کرد: با این حال، ضروری است که حفاظت از غیرنظامیان در طول تلاش‌های ضد تروریسم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ایروانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر درخواست خود را برای خروج فوری تمامی نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه که بخش‌هایی از خاک این کشور را اشغال کرده‌اند، تکرار می‌کند. ادامه حضور غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در سوریه نه تنها حاکمیت و خاک سوریه را نقض می‌کند، بلکه منشأ اصلی بی‌ثباتی وناامنی در این کشور است و تنها فضا را برای گروه‌های تروریستی فراهم می‌کند تا موقعیت خود را مستحکم نموده و جنایات بیشتری مرتکب شوند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اضافه کرد: همراه با شرکای خود در فرایند آستانه، جمهوری اسلامی ایران متعهد به کار در جهت عادی‌سازی شرایط به صورت طولانی‌مدت و پایدار در داخل و اطراف سوریه است. همچنین بسیار مهم است که تمام تلاش ممکن را برای تسهیل بازگشت امن و شرافتمندانه آوارگان سوری به وطن خود و رفع نیاز‌های بشردوستانه آنها انجام دهیم.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: در پایان، تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح و امنیت به منطقه این است که شورای امنیت رژیم سرکش اسرائیل را مجبور کند تا فوراً جنگ و نسل‌کشی در غزه را متوقف نموده، آتش‌بس فوری و دائمی برقرار کند و به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده‌اش در منطقه پایان دهد.

دیگر خبرها

  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • (ویدیو) سندروم توهم بیقرار «بایدن»
  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه