بصیرت افزایی مهمترین ماموریت عقیدتی سیاسی سپاه
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۰۹۲۸۴
بهگزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجتالاسلام ماشاالله عبدی مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه اراک در نشست خبری اعلام برنامههای هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج با اشاره به سالروز شهادت مجاهد انقلابی و استاد شهید مرتضی مطهری گفت: سالروز شهادت استاد مطهری به نام هفته معلم در جامعه و تحت عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج نامگذاری شده است که در این راستا برنامههای متعددی از سوی سپاه ناحیه مقاومت اراک تدارک دیده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص قوام سپاه گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات خود به این مسئله اشاره داشتهاند که قوام سپاه و روحیه انقلابی به ایمان جوانان پرشور و مومن بستگی دارد و حفظ این اصل الزامی است و باید با مسائل اعتقادی، فکری، روشنگری و عمق تفکر همراه باشد.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: وظیفه مجموعه عقیدتی سیاسی سپاه در تربیت جوانانی متعهد و انقلابی بسیار سنگین است و این هفته فرصت خوبی برای شناخت این استاد مطهری این مجاهد بزرگ است که با شناخت فکر و اندیشه وی در راه اعتلای اسلام قدم برداریم.
حجتالاسلام عبدی با اشاره به اینکه از 12 تا 18 اردیبهشت به عنوان هفته عقیدتی و سیاسی سپاه نامگذاری شده است، گفت: روز 12 اردیبهشت به عنوان روز "شهید مطهری، حرکت مؤمنانه و ولایی و اقتدار دینی و ملی" نامگذاری شده است و به دلیل تقارن این ایام با انتخابات در نظر داریم برنامههای این هفته را حول محور مباحث اعتقادی و روشنفکری برگزار کنیم.
وی افزود: چهارشنبه مورخ 13 اردیبهشت ماه دومین روز از هفته عقیدتی سیاسی با عنوان "شهید مطهری، اشتغال و اقتدار دینی و ملی" نام گرفته و سومین روز از هفته عقیدتی سیاسی با عنوان "شهید مطهری، گفتمان انقلابی و اقتدار دینی و ملی"، چهارمین روز با عنوان "شهید مطهری، مشارکت عمومی و اقتدار دینی و ملی" و پنجمین روز هم با عنوان "شهید مطهری، معلم، مسئولیت و هدایت انقلاب"، روز ششم "شهید مطهری، تولید داخلی و اقتدار دینی و ملی" و آخرین روز از این هفته با عنوان "شهید مطهری، مدیریت انقلابی، فعال و پرتحرک و اقتدار دینی و ملی" نامگذاری شده است.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه اراک تصریح کرد: دیدار با نماینده ولیفقیه در استان مرکزی، برگزاری همایشی با حضور تمام فرماندهان ، اعضای شورا و هادیان عقیدتی سیاسی با سخنرانی آیتالله تلخابی نماینده قزوین در مجلس خبرگان رهبری، تجلیل از معلمان و مربیان عقیدتی سیاسی، برگزاری نشستهای عقیدتی، بصیرتی، برگزاری هیئت منتظران موعود در راستای تقویت باورهای دینی جوانان، نواخته شدن زنگ «سپاس»، برگزاری نمایشگاه کتاب آثار شهید مطهری، برگزاری مسابقات ورزشی و فرهنگی، اردوهای فرهنگی و کوهنوردی، برگزاری محفل انس با قرآن، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقه نرمافزاری «طاغوت اعظم» با محوریت استکبارستیزی و تجلیل از فعالان عقیدتی سیاسی از جمله برنامههای تدارک دیده شده در هفته عقیدتی سیاسی است.
حجتالاسلام عبدی با تاکید بر اینکه جهتگیری فعالیتهای عقیدتی سیاسی در سپاه، تفکرات و اندیشههای ناب شهید مطهری(ره) است، گفت: باتوجه به اینکه در شرایط کنونی دشمن در جبهه نرم از تمامی امکانات و ابزارها علیه نظام اسلامی بهره گرفته است، تمامی برنامههای هفته عقیدتی برگرفته از آثار شهید مطهری و با محوریت بیانات بزرگانی اعم از رهبر معظم انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) تنطیم و تدوین شدهاند.
وی افزود: امروزه با توجه به گستردگی جنگ نرم دشمن وظیفه داریم برای مقابله با این هجمه، نیروهای بسیجی را تقویت کرده و سطح باورهای دینی و اعتقادی جامعه را ارتقاء دهیم.
مسئول نمایندگی ولیفقیه در سپاه ناحیه اراک در پایان با اشاره به برگزاری نشستهای روشنگری و سیاسی در پایگاهها و حوزههای مقاومت بسیج خاطرنشان کرد: ترغیب نوجوانان برای حضور در پایگاههای بسیج با هدف دفاع از قرآن، دین و ولایتمداری انجام میشود و از این فرصت دو راهبرد مقام معظم رهبری از جمله حضور پای صندوق رأی و عمل به قانون را با توجه به در پیش رو بودن انتخابات در دستور کار قرار دادهایم.
انتهای پیام/
منبع: بسیج نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۰۹۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد شهید مطهری به نسبیت اخلاقی علامه طباطبایی / از نظر مطهری دیدگاه علامه سر از نسبیت در میآورد و حد یقفی نخواهد داشت
گروه اندیشه: به مناسبت ایام شهادت استاد مرتضی مطهری نشستی با عنوان «رهاورد فلسفه در اخلاق؛ با نگاهی به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری» در دانشگاه مفید قم برگزار شد و مجتبی مطهری فرزند آیتالله شهید مطهری و ابوالقاسم فنایی، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید، از جمله سخنرانان این مراسم بودند.غفلت از کتاب فلسفه اخلاق
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از جماران، محمدحسین مطهری در این نشست با اشاره به اینکه این برنامه درباره دستاوردهای فلسفه برای اخلاق است، گفت: «رابطه فلسفه و اخلاق دقیقاً به قدمت خود فلسفه است و جزء مباحثی نیست که در دورههای متأخر درباره آن گفتوگو شود. درباره پروژهی فلسفه اخلاق شهید مطهری زیاد گفته و نوشته شده است. به نظر میآید شاید از وجهی باعث قدردانی است و از جهتی باعث تأسف است که بیشتر تحقیقات، ناظر به زاویه خاص بحث شهید مطهری در قسمت جاودانگی اخلاقِ «درسهای نقدی بر مارکسیسم» است که به بخشی از نظریه علامه طباطبایی اشکال کردهاند. لذا همه یا اکثر توجهات به آن بخش معطوف شده است و کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مطهری که بحث ۱۳ جلسه ایشان در دهه ۵۰ و نزدیک به اواخر حیات شریفشان است، کمتر مورد پرداخت و جستار قرار گرفته است.» محمدحسین مطهری
استاد مطهری: "خوبی را بدی کردن کار ما ایرانیان است
با بتن آرمه کردن ارزشهای اخلاقی، احساس کردند که با علامه همراهی نکنند
ادیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «معمولاً در کتب اخلاق اسلامی میگویند اخلاق جمع خُلق است و خُلق هم یک ملکه نفسانی در انسان است. پس اخلاق عبارت است از علم و دانشی که ملکات نفسانی خوب و بد را در انسان معرفی میکند و به انسان یاد میدهد که چگونه ملکات خوب را در خودمان راسخ کنیم و از ملکات بد پرهیز کنیم. یعنی اخلاق فضیلتگرایانه به نحو بنیادین و پیشفرض در تعریف اخلاق اشراب میشود و از ابتدا اخلاق، فضیلتگرایانه تعریف میشود. اما به نظر میآید امروز وقتی از اخلاق میگوییم، درباره مجموعه گزارههای هنجاری حرف میزنیم که ویژگیهایی دارند و اسمشان را اخلاق گذاشتیم و آنان را از دیگر گزارههای هنجاری متمایز کردیم.»
او تأکید کرد: «من فکر میکنم که تفاوت عمده مرحوم علامه طباطبایی با نراقیین و قبلیها و بعدیها این است که ایشان سراغ این نرفته که از اول اخلاق فضیلتگرایانه را مبنا قرار دهد و بر اساس آن همه چیز را تعریف کند و مستقیم سراغ گزارههای هنجاری آمده است. گزارههای اخلاقی گاهی در قالب «"خوب" و گاهی در قالب "باید" بیان میشود. مرحوم علامه قالب باید را که جمله انشایی است و ظاهر و باطن آن انشایی هم است و صریح در انشا است، اصل گرفته و خوب را بر باید استوار میکند و بر اساس باید، معنا میکند. این برعکس بعضی متفکران دیگر است که خوب را مبنا گرفتند و از آن باید را استخراج کردند.» عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم گفت: «شهید مطهری تصریح میفرمایند که دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی به نسبیت میانجامد و اخلاقیون و متدینین را نگران میکند، برای علاج این نسبیت به نظر ایشان آمده که بنیادهای مستحکم و آهنینی برای اخلاق درست کند تا از گزند تغییرات در امان باشد. علامه اخلاق را در زمرۀ اعتباریات قرار دادند؛ به صراحت هم قرار دادند و همه جای آثار ایشان از رسالة الولایه تا تفسیر المیزان همین است. بعضی از بزرگواران میگفتند که علامه در المیزان دیدگاه دیگری دارند و گویی یک گوشه تصادفاً از دستش دررفته است، در حالی که اساساً اینگونه نیست. علامه در تمام آثار خود بسیار محکم و استوار این مبنا را قبول دارد، پشت آن ایستاده و به لوازمش هم ملتزم است. در المیزان هم دیدگاه ایشان همین است که باید به تفصیل در جای خود بحث شود.» حجتالاسلام و المسلمین مسعود ادیب او افزود: «مرحوم محقق اصفهانی و علامه طباطبایی، نه با عناوین دستهبندی شده و منظم بلکه در لابهلای آثارشان نشان دادند که در اخلاق هنجاری، غایتگرا هستند. مرحوم محقق اصفهانی تصریح میکند که غایت ایشان نظم اجتماعی است، مرحوم علامه تلویحاً این را میگوید ولی غایات دیگری هم در آثار دیگر خود مطرح میکند. پس مجموعاً از نظر حضرات، اخلاق عبارت است از قواعدی که انسانها وضع میکنند نه لزوماً به وضع تعیینی بلکه به وضع تعیُّنی، مثل زبان برای بهبود بخشیدن به رفتارهای خودشان و برای نیل به نتیجهای در ساحت زندگی اجتماعی. حال، این ساحت زندگی اجتماعی را میشود خیلی گستردهتر دید، حتی مقاصد دینی را داخل آن تعریف کرد و گفت که احکام دینی عبارت است از اعتباریاتی که شارع مقدس برای نیل انسان به غایات و اهدافی که دین برای او تعیین کرده، وضع کرده است.» ادیب ادامه داد: «مشکل نسبیت را هم مرحوم علامه خوب توضیح دادند و هم شهید مطهری در این بخش به خوبی بیان کردند که اگر گفتیم اخلاق از اعتبار انسانی برمیخیزد، اعتباریات بیاساس، بیقاعده و دلبخواهی نیست بلکه اعتباریاتی است که هم منشأ آن طبیعت انسان و جامعه انسانی است و هم مقصد آن امور واقعی است. درست است که این گزارهها اعبتاری هستند، اما هم ریشه در واقعیت دارند و هم آثار واقعی به بار میآورند. آثار واقعی آنها مقاصدی است که تعقیب میکنیم و ریشه آنها فطرت انسان، ساختار جسمی انسان، ساختار اجتماعی انسان و همه اینها میتواند باشد. همه آنچه به ساختار انسانی برمیگردد در معرض دگرگونی و تغییر نیست.» او تأکید کرد: «ما اساساً کاری به اخلاق، دین و بحث فلسفی نداریم، اگر تاریخ بشر را مطالعه کنیم میبینیم که انسان در امور بنیادین و اساسی، قرنهای متوالی تغییر نکرده است. انسان حب ذات دارد تغییر نکرده است، انسان شهوت دارد تغییر نکرده است، انسان غضب دارد تغییر نکرده است، انسان میل به زندگی اجتماعی دارد تغییر نکرده است و ... که فهرست نیمهبلندی از اینها میشود تهیه کرد. پس مقاصد و مبانی عرصههایی از زندگی انسان عوض نشده است. البته عرصههایی هم در معرض تغییر قرار گرفته است. بنابراین چنین نیست که بر اساس دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی، همهی اخلاق یک دفعه معروض نسبیت شود بلکه آنچه به عرصههای بنیادین تغییر نکرده یا حتی تغییرناپذیر است.»
مرحوم کمپانی استاد علامه طباطبایی معتقد بود حسن و قبح بنا و قرارداد عقلاست
بر اساس این گزارش دکتر ابوالقاسم فنایی نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: «در فرهنگ ما چیزی به نام "فلسفه اخلاق" به عنوان یک دانش یا شاخه در فلسفه نداشتیم. چیزی که داریم علم اخلاق است که بعضی از اندیشمندان مسلمان در این زمینه تألیفاتی دارند و رویکرد اصلی آن ها، اخلاق فضیلتمدار است. اما در علوم دیگر از جمله در کلام و منطق، بحثهایی داریم که امروزه تحت عنوان "فلسفه اخلاق" طبقهبندی میشوند. از جمله یکی از مهمترین بحثهایی که در کلام، در ذیل بحث افعال الهی مطرح میشود این است که حسن و قبح، عقلی است یا شرعی؟ متکلمان در پاسخ به این سؤال به دو گروه معتزلی و اشعری تقسیم میشوند. عموم متفکران شیعه تا این اواخر به صراحت خودشان را طرفدار نظریه معتزله میدانستند که معتزله قائل بودند به اینکه حسن و قبح، عقلی است.»
اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ ۲۱۶۲۱۶ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904415