Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@11:40:21 GMT

احتمال وجود وایتکس در لبنیات سنتی

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۱۱۸۳۰

احتمال وجود وایتکس در لبنیات سنتی

به گزارش ایسکانیوز، احتمال وجود وایتکس در لبنیات سنتی«پیام محبی» در همایش روز جهانی دامپزشکی2017 که در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: مردم نمی دانند با مصرف لبنیات سنتی در حقیقت محصولات حاوی آنتی بیوتیک، فلزات سنگین، افلاتوکسین و عوامل بیماریزای تب مالت و سل را به بدن خود وارد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی متولی کنترل و نظارت بر بهداشت فراورده های خام دامی است.

به گفته وی، دولت نیز باید در سازمان پدافندغیرعامل برای جلوگیری از این مشکلات به کاهش واحدهای لبنیات سنتی از طریق سازمان دامپزشکی دست بزند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد هیچ نوع روغن پالم در شیر وجود نداشته و ندارد و گفت: در گذشته فقط برای تولید ماست‌های پرچرب و بستنی از پالم استفاده می شد و استفاده از این روغن برای عرضه شیر پاستوریزه در بازار مصرف توجیه اقتصادی ندارد.

محبی افزود: برای استفاده از روغن پالم در شیر باید ابتدا چربی آن را جدا و به جای آن از پالم استفاده کرد که این حرکت هزینه های زیادی دربردارد.

وی سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وجود روغن پالم در شیر خام صنایع را غیرمنطقی دانست و افزود: نتیجه این صحبت ها باعث شد مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بهداشتی در کشور کم شود و مردم به سمت مصرف لبنیات سنتی بروند.

به گفته وی، براساس آمارهای وزارت بهداشت سرانه مصرف شیر به کمتر از 40 کیلوگرم رسیده، در حالی که میانگین سرانه مصرف جهانی شیر 160 کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته بالای ٣٠٠ کیلوگرم است.

محبی این روند مصرف را برای کشور ما نگران کننده دانست و افزود: این امر می تواند پوکی استخوان ٩٠ درصدی را برای خانوارها به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها سهم بسیار بالایی دارد که این امر ممکن است خطرها و مشکلاتی را برای سلامت مردم ایجاد کند.

** شهرداری جایگاه کمی برای ذبح بهداشتی دام دارد

وی درباره رعایت بهداشت در ذبح شرعی دام در محیط های شهری گفت: فرهنگ قربانی کردن دام در کشور ما وجود دارد و امری بسیار پسندیده است، زیرا باعث می شود افراد بخشی از دارایی خود را به نیازمندان بدهند اما باید توجه کرد به موضوع قربانی کردن در محیط های بهداشتی کمتر توجه شده است.

رئیس جامعه دامپزشکان کشور افزود: شهرداری تهران به موضوع ذبح بهداشتی دام در محیط های شهری توجه لازم را نداشته است، به طوری که اکنون بخش زیادی از مردم برای نذورات خود دام را در معابر شهری ذبح می کنند که ناشی از کم بودن تعداد مراکز عرضه و ذبح بهداشتی دام است.

محبی گفت: بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو از طریق رعایت نکردن ضوابط بهداشتی دام در محیط های شهری منتقل می شود و با یک دام ممکن است افراد زیادی آلوده شوند.

** ویروس آنفلوانزای پرندگان بی اجازه وارد می شود

رییس جامعه دامپزشکان کشور اظهارداشت : ویروس برای ورود به کشور روادید و پاسپورت نمی گیرد! ما نمی‌توانیم جلو ورود پرندگان مهاجر را که مانند بمب افکن آلودگی میکروبی خود را به دیگر کشورها می آورند، بگیریم.

به گفته وی، این موضوع باید مدیریت شود تا خسارت کمتری در مواردی مانند آنفولانزای پرندگان به بخش کشاورزی کشور وارد شود.

وی تاکید کرد باید در تجویز دارو دقت بیشتری شود و گفت: در مواردی دیده شده است پزشکان و دامپزشکان کشور داروهای مورد نظر مراجعه کنندگان و تولیدکنندگان را تجویز می کنند.

**قوانین حمایتی برای حیوانات خانگی

این مسئول تصریح کرد: برای حفظ حقوق شهری حیوانات و کاهش انتقال بیماری ها باید قوانین حمایتی داشته باشیم.

به گفته وی، اکنون در حقوق و نگهداری حیوانات مشکل داریم و سازمان دامپزشکی، شهرداری ها شورای شهر، محیط زیست و مردم در این امر ذینفع هستند.

وی گفت: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نگران کننده تر از بیماری های مشترک انسان به انسان نیست.

**قطع وابستگی مالی مسولان فنی هنوز اجرا نشده است

رییس جامعه دامپزشکان ایران با اشاره به اینکه سازمان نظام دامپزشکی ایران استقلال لازم را برای صدور پروانه دامپزشکان ندارد، گفت: براساس ماده ١٩ قانون باید در بحث نظارت های دامپزشکی قطع وابستگی مالی مسئولان فنی در کارخانجات و واحدهای تولیدی اجرایی می شد که تاکنون عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: ٩ سال قبل انتخابات رییس سازمان نظام دامپزشکی انجام شد؛ در حالی که باید هر چهار سال تکرار شود اما روند آن پارسال توسط دیوان عدالت به دلیل نقص آیین نامه ای و اعتراض برخی افراد متوقف شد.

وی یادآوری کرد بیش از 75 تا 100 درصد انتخابات نظام دامپزشکی توسط دولتی ها صورت می گیرد، سه نفر توسط شورای مرکزی انتخاب و به وزیر جهاد کشاورزی معرفی می شوند که وی طبق صلاحدید یک نفر را انتخاب می کند که این یعنی وزیر حق وتو دارد.

وی معتقد است: سازمان نظام دامپزشکی باید یک سازمان مستقل باشد نه اینکه دولت برای آن تعیین تکلیف کند.

جامعه دامپزشکان ایران با 75 سال قدمت دارای پنج هزار عضو است.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوی آرام در اکثر نقاط کشور/ ورود سامانه بارشی جدید از فردا

به گزارش خبرنگار مهر، طبق پیش بینی کلی بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) در برخی مناطق شمال غرب، غرب ارتفاعات البرز مرکزی، شرقی و شرق سیستان و بلوچستان افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهد بود.

دوشنبه (۱۷ اردیبهشت) با ورود سامانه بارشی به کشور در بیشتر مناطق واقع در نیمه غربی کشور رگبار و رعد و برق وزش باد شدید و در برخی نقاط بارش تگرگ پیش بینی می‌شود؛ البته بیشینه این بارش در کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی، جنوب اردبیل، زنجان و گیلان خواهد بود.

سه شنبه (۱۸ اردیبهشت) در برخی مناطق واقع در نیمه شمالی کشور و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه (۱۹ اردیبهشت) در استان‌های ساحلی دریای خزر مناطقی از شمال غرب، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز؛ پنج شنبه (۲۰ اردیبهشت) در شمال شرق، شرق سواحل دریای خزر و برخی نقاط شمال غرب کشور بارش رخ می‌دهد.

براساس این گزارش، امروز و فردا در شمال غرب، جنوب شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب غرب در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می‌شود.

امروز شرق دریای عمان و غرب دریای خزر دوشنبه شرق دریای عمان و غرب خلیج فارس مواج است.

هشدار زرد هواشناسی در پی تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع شنبه: ۱۴۰۳/۰۲/۱۵

زمان پایان سه شنبه: ۱۴۰۳/۰۲/۱۸

نوع مخاطره: رگبار باران رعد و برق وزش باد شدید موقت گردوخاک با احتمال تگرگ در نقاط مستعد

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۵: نیمه غربی فارس، بوشهر، غرب هرمزگان و خراسان جنوبی

یک شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گلستان، شمال سمنان و شمال ایلام.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷: گیلان، مازندران، قزوین، تهران، البرز، همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، خوزستان کهگیلویه و بویراحمد چهار محال و بختیاری، بوشهر، شمال غرب فارس، ارتفاعات استان‌های سمنان، گلستان و غرب اصفهان.

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، قزوین، تهران، البرز، سمنان، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، شمال غرب فارس، شرق اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر احتمال جاری شدن روان آب احتمال تگرگ وزش باد نسبتاً شدید لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها احتمال خسارت به سازه‌های موقت احتمال خسارت به نهال درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع اطمینان از استحکام سازه‌های موقت لایروبی کانال‌ها و آب روها با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش.

هشدار زرد هواشناسی؛ افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

زمان شروع ظهر یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶:

زمان پایان سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸:

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱٫۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بویژه در ساعات بعد از ظهر و شب.

همچنین براساس این هشدار، افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بالاتر افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱٫۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر روزهای دوشنبه و سه شنبه.

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۶: مناطق دور از ساحل استان خوزستان و مناطق ساحلی استان هرمزگان در خلیج فارس و تنگه هرمز.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۷:

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر، تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان در دریای عمان.

اثر مخاطره: احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک قایق‌های صیادی و نیمه سنگین اختلال در فعالیت‌های دریایی فراساحلی بویژه سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

کد خبر 6096740 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • تندی غذا را چگونه بگیریم ؟ | رفع تندی غذا با چند راه ساده ؛ از رفع تندی غذا با نوشابه تا سیب زمینی و لبنیات
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور
  • ۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو/مردم توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است
  • جوی آرام در اکثر نقاط کشور
  • سامانه بارشی جدید در راه کشور
  • جوی آرام در اکثر نقاط کشور/ ورود سامانه بارشی جدید از فردا