Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@03:13:46 GMT

صادرات محصولات باغی کشور به دو میلیارد دلار رسید

تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۱۱۴۰۴۹

صادرات محصولات باغی کشور به دو میلیارد دلار رسید

قزوین- معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات باغی کشور بالغ بر دو میلیارد دلار است که با ارتقاء بهره وری و توسعه کشت گلخانه ای این میزان تا دو برابر قابل افزایش است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی طهماسبی درسفر به قزوین برای شرکت در گردهمایی معاونان باغبانی سازمانهای جهاد کشاورزی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار مهر به سوالاتی در خصوص وضعیت تولید محصولات باغی، توسعه مکانیزاسیون در باغات، صادرات محصول و اولویت برنامه های امسال پاسخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

# مهمترین هدف از برگزاری این گردهمایی در قزوین چیست؟

ابتدا می خواستیم مدیران باغبانی کشور با شهر قزوین و بخشی از سرزمین ما که تنوع اقلیمی دارد و یکی ازمناطق پربار و زرخیز کشاورزی است آشنا شوند و در کنار آن برنامه های سال ۹۶ را مورد بررسی کارشناسی قراردهیم و ببینیم عملکردمان در گذشته چه بوده و در زمینه اراضی شیب دار، گیاهان دارویی و گلخانه ها چه کرده ایم و برنامه های آینده را تبیین کنیم.

# توسعه کشت در اراضی شیب دار تا چه میزان اهمیت دارد؟

توسعه باغات در اراضی شیب دار یکی از طرح هایی است که در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا می شود و توسعه باغات و گونه های مثمر در اراضی شیب دار در اولویت قرار دارد.

در کشور ایران به دلیل شکنندگی اقلیمی و فرسایش زیاد خاک در گذشته اراضی شخم زده شده باعث شده توان بیولوژیک خاک کم شود لذا برای بازگرداندن توان خاک و احیا و بازسازی و بازگرداندن آن به مسیر تولید کاشت محصول در اراضی شیب دار در اولویت قرار گرفت.

در این راستا اجرای طرح کشت در ۳۰۰ هزار هکتار ازاراضی شیب دار با گونه های دارویی، درختی و درختچه ای در دستور کار قرار گرفت تا جلوی فرسایش خاک و سیلاب نیز گرفته شود.

# در حال حاضر سطح زیر کشت باغات کشور چه میزان است؟

در مناطق مختلف کشور هم اکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار باغ داریم که در آنها بیش از ۲۰ میلیون تن محصول تولید می شود.

البته ۱۱ هزار و ۴۲۰ هکتار گلخانه داریم و تولید سبزی و صیفی بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است

# تراز تجاری محصولات کشاورزی چقدر است؟

تراز تجاری در محصولات باغی حدود دو میلیارد دلار است ما در اول سال ۹۲ با تراز تجاری منفی ۸.۲ روبرو بودیم که در حال حاضر به ۲.۷ رسیده که به علت افزایش تولید و صادرات ودرکنار آن کاهش واردات در محصولات باغبانی، خشکبار، سبزی و صیفی محقق شده است.

پیش بینی می کنیم با توجه به تعامل با دنیای خارج بتوانیم این ظرفیت را بالا ببریم و صادرات را افزایش دهیم.

# آیا موضوع باقیمانده سموم در باغات نگران کننده است؟

در این خصوص باید گفت چند نوع استاندارد در سموم داریم که برخی دارای استاندارد بهداشت جهانی و برخی استاندارد منطقه ای است مانند اتحادیه اروپا و استاندارد ملی که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

البته باید دانست برخلاف آنچه شایع می شود مصرف سم در ایران پایین است به دلیلی مسائل اقلیمی و خشک و نیمه خشک بودن لذا گیاهانی که ما می کاریم اصولا سم باقیمانده ندارد.

در این میان یک اتفاقی افتاده و سمی که وارد می شود و مقدار تعیین شده برای آن در ایران و اروپا فرق می کند برای نمونه یک کشاورز در اروپا به ۵۰ نوع سم دسترسی دارد و هر سم مشخصات خاص خود را دارد و میزان آن از حد تجاوز نمی کند اما در ایران یک سم فقط برای یک آفت استفاده می شود در حالی که برای سایر آفت ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا مصرف کنترل شود و موضوع باقیمانده سم مطرح می شود.

در حال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار تن سم در کشور مصرف می شود که زیاد نیست.

# برای توسعه مکانیزاسیون در باغات چه برنامه ای دارید؟

برای اقتصادی شدن کشاورزی باید به روز باشیم و از امکانات مدرن دنیا استفاده کنیم که به نظر می رسد در گذشته میزان استفاده ما از ماشین آلات کم بوده اما در سالهای اخیر تلاش شده این ضریب بیشتر شود.

امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای کسانی که می خواهند از ماشین آلات استفاده کنند تخصیص داده شده که می تواند به توسعه مکانیزاسیون کمک کند.

پس از برجام شرکت های زیادی از اروپا وارد کشور شده اند و با نوآوری امکانات خود را عرضه کرده اند که بستر خوبی برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در زمینه کشاورزی ایجاد شده است.

# برای توسعه گلخانه ها چه برنامه ای دارید؟

سیستم های گلخانه ای برای صرفه جویی در آب از بهترین روشها در دنیا محسوب می شود و کشورهایی که برای آب ارزش قائل هستند حتی در کشوری مانند هلند با استفاده از گلخانه ها برای یک کیلو گوجه فرنگی ۵ کیلو آب استفاده می کنند اما ما در ایران حدود ۴۰۰ لیتر آب در کشت روباز برای این محصول مصرف می کنیم.

بااین وضعیت اگر این محصول وارد گلخانه شود میزان مصرف آب به ۴۰ لیتر کاهش می یابد لذا گلخانه ها در ذخیره سازی آب موثرند و باید توسعه یابند و این رویکرد در وزارتخانه با جدیت دنبال می شود.

طرح توسعه گلخانه ها یکی از طرح های مصوب در جهت اقتصاد مقاومتی است که صرفه جویی در مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی در خارج از فصل و توسعه تولید محصولات در فضای بسته را بدنبال دارد.

در سال ۹۵ بیش از یازده هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گلخانه ها اختصاص داشته که امیدواریم این میزان در سالجاری افزایش یابد.

کشت های نشایی در گلخانه ها یکی از محوری ترین فعالیت های بخش کشاورزی است که هم در بخش زراعی و باغبانی باید توجه ویژه ای به آن شود و متقاضیان توسعه اینگونه کشت ها از تسهیلات مناسب استفاده کنند.

در برنامه ششم توسعه برای توسعه گلخانه ها تکلیف مشخص شده که ۱۶ هزار و ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی در سطح کشور اجرایی می شود که برش استانی آن تهیه و به سازمان جهاد کشاورزی استانهای سراسر کشور ابلاغ شده است.

کشت محصولات سبزی و صیفی در محیط های باز به محیط های کنترل شده و بسته بایدانتقال یابند که این کار عزم جدی و همگانی را می طلبد که با اجرای این طرح می توان به صرفه جویی در منابع آبی دست یابیم.

# در حال حاضر مساحت گلخانه های کشور چه میزان است؟

۵۰۰ هزار هکتار گلخانه سبزی و صیفی داریم و ۹۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت خربزه و هندوانه در کشور است که می تواند ۵۰۰ هزار هکتار آن وارد روش گلخانه ای شود.

یکی از برنامه های اصلی وزارت جهاد کشاورزی توسعه فضاهای گلخانه ای که در این بخش بدون تعیین سقف تسهیلات بانکی داده می شود و کشاورزان می توانند از آن استفاده کنند.

به کشاورزان توصیه می کنیم به جای آنکه دنبال تسهیلات بانکی باشند نسبت به افزایش بهره وری همت کنند تا کشاورزی رقابتی و اقتصادی شود و عرصه برای تولید کننده هموار شود.

# چه تعداد باغدار فعال در کشور داریم و اولویت امسال شما در معاونت باغبانی چیست؟

در مناطق مختلف کشور بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بهره بردار و باغدار داریم و اولویت امسال ما توسعه واحدهای گلخانه ای و کشت گیاهان دارویی در باغات مثمر و اراضی شیب دار و تولید نهال سالم است.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۱۱۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد

احمدرضا جعفری با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد گفت: گیلاس، آلو قطره طلایی، زردآلو ، گوجه سبز و آلو سیاه را محصولات باغی سردرختی خمین عنوان کرد و افزود: بیشترین باغات این شهرستان به گیلاس و آلبالو اختصاص دارد.

وی توضیح داد: به دلیل بافت خاک منطقه، قدمت باغداری، تجربه باغداران و بکارگیری توصیه‌های ترویجی محصول باغات شهرستان خمین از کیفیت مطلوب با درجه ممتاز برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

تولید محصولات سردرختی در خمین ۳۸ درصد افزایش یافت

رییس جهاد کشاورزی خمین با اشاره به تولید ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن سبزی و صیفی جات شامل پیاز، هندوانه و سیب زمینی در سال گذشته گفت: ۹۰۰ تن سبزی و صیفی جات گلخانه ای شامل خیار، گوجه و فلفل نیز پارسال در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف شد.

جعفری با بیان اینکه هشت هزار و ۲۰۰ تن حبوبات نیز پارسال در خمین تولید شد، بیان کرد: کشت لوبیا به‌ عنوان یکی از مهمترین محصولات خمین محسوب می‌شود و این شهرستان قطب تولید لوبیای کشور است.

وی فزود: با توجه به کاهش دبی منابع آبی در سطح شهرستان، تغییرات سطوح زیرکشت طی سه سال اخیر روند کاهشی داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • پایانه صادرات آبزی پروری مازندران هنوز کامل نشده است
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا